Pressa in mer Ram i en Acer Extensa 5220

Permalänk
Medlem

Pressa in mer Ram i en Acer Extensa 5220

Är två klick ifrån att köpa denna bärbara (Acer Extensa 5220)
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=97390&sid=1004524&SpaceCo...

Jag kommer ha den till wordskrivande, kodning + vanligt surf. Inget superkrävande direkt. 512Mb ram är dock i lägsta laget och jag funderar starkt på att strunta i garantin och öppna den och pressa in mer minne själv.

Eftersom jag inte har någon större erfarenhet av bärbara, skulle jag gärna ha synpunkter på om det är svårt att pilla in mer minne själv och om det finns (stor) risk att man pajar nått på denna modell.

Kommer med 99% säkerhet köpa den ikväll så snabba svar uppskattas

Permalänk
Medlem

Re: Pressa in mer Ram i en Acer Extensa 5220

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meziah
Är två klick ifrån att köpa denna bärbara (Acer Extensa 5220)
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=97390&sid=1004524&SpaceCo...

Jag kommer ha den till wordskrivande, kodning + vanligt surf. Inget superkrävande direkt. 512Mb ram är dock i lägsta laget och jag funderar starkt på att strunta i garantin och öppna den och pressa in mer minne själv.

Eftersom jag inte har någon större erfarenhet av bärbara, skulle jag gärna ha synpunkter på om det är svårt att pilla in mer minne själv och om det finns (stor) risk att man pajar nått på denna modell.

Kommer med 99% säkerhet köpa den ikväll så snabba svar uppskattas

Inget fel på den datorn om det inte är stora kompileringar av kodningen du ska göra. Mera ram minne är inget problem men du får vara lite försiktig. Sitter en lucka på undersidan och du kan söka efter en guide hur man gör här på forumet.

Mvh
Team_AMD

Permalänk
Medlem

Re: Re: Pressa in mer Ram i en Acer Extensa 5220

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Team_AMD
Inget fel på den datorn om det inte är stora kompileringar av kodningen du ska göra. Mera ram minne är inget problem men du får vara lite försiktig. Sitter en lucka på undersidan och du kan söka efter en guide hur man gör här på forumet.

Mvh
Team_AMD

Tack för svaret! Dator + minne är nu beställt..

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Pressa in mer Ram i en Acer Extensa 5220

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meziah
Tack för svaret! Dator + minne är nu beställt..

Skoj att du slog till.
Gör så här, sänd mig ett privat PM här på forumet när du fått grejerna så ska jag hjälpa dig med minnet.

Mvh
Team_AMD

Permalänk

Min bror har också köpt denna dator och skan snart uppgradera den med mer minne. Kan man byta processorn i den när man ändå håller på? I såfall vad är det för olika processorer man kan ha?

Permalänk
Medlem

Köpte den till frugan eftersom hennes FS Amilo 1650G började strula.
Dock så köpte jag den på Inet för den va lite billigare plus att man fick bättre chip/grafikkort i den. I Netonnets så sitter 945 och GMA 950 och i Inets model så sitter ett 965 chip med ett X3100 grafikkort. Resten är exact likadant.
Köpte direkt en 1gb minnessticka. Enkelt ta bort några skruvar lyfta på locket och trycka in minne.
Blev glatt överaskad hur fin datorn är. Acer har försett den med den nya chassit som är riktigt bra. Mycket stabil och bra chassit som inte blir varm eller låter nåt när man skriver. Stort plus för konstruktionen samt kvalitet på chassit.
Datorn fungerar som en klocka. Färgen och designen va mycket fin. Hela tangentbordet är designat så det liknar en banan och knapptryckningar är helt rätt. Mycket överaskande bra för en budget bärbar.
Helt klart värt pengar så tveka inte köp om ni har såna tankar men köp från Inet om ni bor i Gbg för ni får lite mer för pengarna (Läs ang. komponenterna).
1gb sticka gick på 260kr för mig på Inet så det var väl inte så farligt.
Super Pi 1M gjorde en enkelkärnig Celeron M som bygger på Conroe-L 39sek för dom som vill veta.
Med hjälp av dom här drivisar så kan man få även än tro eller ej en gamer bärbar.
Ny grafikdrivrutin till G965 ger mycket bättre prestanda
http://www.sweclockers.com/nyhet/6306-ny_grafikdrivrutin_till...

Jag kan säga att en kompis har provat det på sin dator och det gick väldigt bra. Han lirar Call of Duty 2 och några till. Han är ingen stor gamer utan tycker att det är kul att spela ibland.

Logiskt sett borde det fungera med dom här processorerna om man känner att för att byta ut den, men vet ej vad Biosen kommer att säga om det. Jag kommer att prova det inom en snar framtid då en kompis skall byta ut sin mot en starkare model så jag kommer att få chans att prova den på den här bärbara.
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?mfr=&bn=10613&sortBy=p&minpr...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Köpte den till frugan eftersom hennes FS Amilo 1650G började strula.
Dock så köpte jag den på Inet för den va lite billigare plus att man fick bättre chip/grafikkort i den. I Netonnets så sitter 945 och GMA 950 och i Inets model så sitter ett 965 chip med ett X3100 grafikkort. Resten är exact likadant.
Köpte direkt en 1gb minnessticka. Enkelt ta bort några skruvar lyfta på locket och trycka in minne.
Blev glatt överaskad hur fin datorn är. Acer har försett den med den nya chassit som är riktigt bra. Mycket stabil och bra chassit som inte blir varm eller låter nåt när man skriver. Stort plus för konstruktionen samt kvalitet på chassit.
Datorn fungerar som en klocka. Färgen och designen va mycket fin. Hela tangentbordet är designat så det liknar en banan och knapptryckningar är helt rätt. Mycket överaskande bra för en budget bärbar.
Helt klart värt pengar så tveka inte köp om ni har såna tankar men köp från Inet om ni bor i Gbg för ni får lite mer för pengarna (Läs ang. komponenterna).
1gb sticka gick på 260kr för mig på Inet så det var väl inte så farligt.
Super Pi 1M gjorde en enkelkärnig Celeron M som bygger på Conroe-L 39sek för dom som vill veta.
Med hjälp av dom här drivisar så kan man få även än tro eller ej en gamer bärbar.
Ny grafikdrivrutin till G965 ger mycket bättre prestanda
http://www.sweclockers.com/nyhet/6306-ny_grafikdrivrutin_till...

Jag kan säga att en kompis har provat det på sin dator och det gick väldigt bra. Han lirar Call of Duty 2 och några till. Han är ingen stor gamer utan tycker att det är kul att spela ibland.

Logiskt sett borde det fungera med dom här processorerna om man känner att för att byta ut den, men vet ej vad Biosen kommer att säga om det. Jag kommer att prova det inom en snar framtid då en kompis skall byta ut sin mot en starkare model så jag kommer att få chans att prova den på den här bärbara.
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?mfr=&bn=10613&sortBy=p&minpr...

Nej du kan inte byta processor i en bärbar Acer.

Team_AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Team_AMD
Nej du kan inte byta processor i en bärbar Acer.

Team_AMD

Varför inte?
Är det nåt speciellt med Acer's bärbar.

Permalänk
Medlem

Rent fysiskt kann jag byta i min HP nx8220.. har dock inte provat att göra det, tror inte det fungerar.. med tanke på att BIOS klagagade och vägrade boota bara jag försökte byta till ett annat WLAN-kort.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Nix..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Varför inte?
Är det nåt speciellt med Acer's bärbar.

Det går normalt inte att byta processor i en bärbar (dell undantaget), det går speciellt inte i en billigare Acer. Det är inte ekonomiskt försvarbart.

Mvh
team_amd

Permalänk
Medlem

I min nx8220 enligt signatur har jag bytt från celeron m till pentium m, så det går iallafall även på HP ibland.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X220, Core i7, intel 310 80GB msata SSD, 320GB HDD
----
HP nx8220 1.6 GHz Pentium M, 2048MB DDR2, 60GB, x600 64mb/64mb
----
IBM Thinkpad X40 1.4GHz Pentium M

Permalänk
Medlem

Re: Nix..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Team_AMD
Det går normalt inte att byta processor i en bärbar (dell undantaget), det går speciellt inte i en billigare Acer. Det är inte ekonomiskt försvarbart.

Mvh
team_amd

Syftar du på ekonomiskt sett eller rent fysiskt?

För det har gått att byta cpu på båda mina laptops, och de var acer. Jag bytte förvisso inte cpu:na, men plockade bort den på båda när jag pillade runt i datorerna.

Permalänk

Så vadå? kan man byta processor eller inte?

Min bror har den versionen av Acer Extensa 5220 med X1300 grafik, bluetooth, 1gb lan och WiFi...

Permalänk
Medlem

Jag vågar säöga att det går att byta processor på alla laptops.
Att det inte är ekonomiskt i vissa fall är dock en annan sak.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag vågar säöga att det går att byta processor på alla laptops.
Att det inte är ekonomiskt i vissa fall är dock en annan sak.

Ok. Men startar datorn med en annan processor än den som följer med?
Om man tar t. ex denna CPU: http://www.webhallen.com/prod.php?id=63741
skulle den funka i en Acer Extensa 5220?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nix..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Syftar du på ekonomiskt sett eller rent fysiskt?

För det har gått att byta cpu på båda mina laptops, och de var acer. Jag bytte förvisso inte cpu:na, men plockade bort den på båda när jag pillade runt i datorerna.

Jag menade ekonomiskt i detta fall, rent fysiskt så går allting, det går att bygga en helt ny dator med delar av den äldre men har om du förstår vad jag menar. Men det kommer kosta 3 gånger så mycket som att köpa en helt ny dator med dom specifikationerna man vill ha. Ingenting är omöjligt men det är inte ekonomiskt försvarbart. Jag menar det går att stoppa in ett Geforce grafikkort i en Amiga 500 men du får bygga om hela datorn och det enda du möjligen kan ha kvar är chassit på Amigan ;), det kommer att kosta mer än en ny dator med Geforce kortet men går går det ju )

Mvh
Team_AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Ok. Men startar datorn med en annan processor än den som följer med?
Om man tar t. ex denna CPU: http://www.webhallen.com/prod.php?id=63741
skulle den funka i en Acer Extensa 5220?

Är det rätt socket så är det som att byta cpu på en atstionär från en till en annan. Vet inte riktigt vilken socket det är på din laptop, så jag svarar inte på den frågan, bäst om du själv luskar fram vilken socket du har och letar efer en processor som passar den.

Tänk dock på att du helst ska byta till en cpu som är för just laptops, dels för värmeutvecklingen och dels stömförbrukningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Team_AMD
Jag menade ekonomiskt i detta fall, rent fysiskt så går allting, det går att bygga en helt ny dator med delar av den äldre men har om du förstår vad jag menar. Men det kommer kosta 3 gånger så mycket som att köpa en helt ny dator med dom specifikationerna man vill ha. Ingenting är omöjligt men det är inte ekonomiskt försvarbart. Jag menar det går att stoppa in ett Geforce grafikkort i en Amiga 500 men du får bygga om hela datorn och det enda du möjligen kan ha kvar är chassit på Amigan ;), det kommer att kosta mer än en ny dator med Geforce kortet men går går det ju )

Mvh
Team_AMD

Förstår helt och hållet hur du menar, men ditt förra inlägg misstolkades bara

Permalänk
Medlem

köpte en sån åt morsan, å den var så fruktansvärd seg. efter en vecka uppgraderade jag med 1 gb pc 5300 sticka å den var fortvarande lika seg.

Denna datorn e tyst å ganska enkel å härlig i designen men segheten e fruktansvärd. när man har några flikar i explorer uppe plus ex skype videosamtal så visar aktivitetshanteraren typ 40% i load.. å ljudet börjar sega. seeeeeeeeeeg e den.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Team_AMD
Det går normalt inte att byta processor i en bärbar (dell undantaget), det går speciellt inte i en billigare Acer. Det är inte ekonomiskt försvarbart.

Mvh
team_amd

Jag förstod direkt vad han menade, vid första inlägget.

Tack! då vet jag allting jag behövde veta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DST
köpte en sån åt morsan, å den var så fruktansvärd seg. efter en vecka uppgraderade jag med 1 gb pc 5300 sticka å den var fortvarande lika seg.

Denna datorn e tyst å ganska enkel å härlig i designen men segheten e fruktansvärd. när man har några flikar i explorer uppe plus ex skype videosamtal så visar aktivitetshanteraren typ 40% i load.. å ljudet börjar sega. seeeeeeeeeeg e den.

Jag slängde också in en 1Gb sticka, för mig flyter allt bra, datorn är inte alls seg. Jag har dock strypt alla onödiga processer vid startup och kör med opera/firefox vid surf.
Jag är faktiskt riktigt nöjd med den. Självklart är inte processorn den snabbaste, men det låter skumt att den segar för dej när bara iexplorer är igång.

En liten sjuk sak är att efter att jag intstallerade ubuntu 7.10 blev startup tiden för vista kortare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DST
köpte en sån åt morsan, å den var så fruktansvärd seg. efter en vecka uppgraderade jag med 1 gb pc 5300 sticka å den var fortvarande lika seg.

Denna datorn e tyst å ganska enkel å härlig i designen men segheten e fruktansvärd. när man har några flikar i explorer uppe plus ex skype videosamtal så visar aktivitetshanteraren typ 40% i load.. å ljudet börjar sega. seeeeeeeeeeg e den.

Jag måste säga att mina erfarenheter är helt anorlunda. Jag köpte den till frugan och måste säga att den är riktigt rapp. 39sek i Super Pi 1M är väl godkänt i den prisklassen. Starta program, surfa, kolla på film, lyssna på musik fungerar mer än tillfredställande. Blev riktigt överraskad hur fint det flöt på.
Testade med 512 mb orginal men uppgraderade den direkt dagen efter med ytterligare 1gb. Upplevde inga problem även med 512mb. Vistar äter minnen så därför uppgraderade jag.
Mycket trevlig dator för övrigt, blir inte varm och fläkten går nästan aldrig igång. Chassit känns mycket bra. Den knakar inte utan är mycket stabil.
Det är mina erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Hej alla på forumet. Ny här.
Har en fråga som riktar sig till "DualCore".
Du skriver att du bara tryckte in en 1GB sticka och det funkade? Köpte en Extensa 5220 förra lördagen och den var lite "seg" så jag var iväg och köpte 2x1GB HP stickor till den. Gick inget vidare, får blåskärm och hinner inte se vad det står. Tog ut dom och satte i orginalet och datorn funkar normalt. Åkte iväg idag och reklamerade stickorna och köpte en 1GB Kingstonsticka, samma fel, blåskärm. Är det nått annat man måste göra för att få det att fungera? Har bytt ramminne i några andra datorer och då har det inte varit några problem, bara att stoppa i och köra.

XV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xv1100
Hej alla på forumet. Ny här.
Har en fråga som riktar sig till "DualCore".
Du skriver att du bara tryckte in en 1GB sticka och det funkade? Köpte en Extensa 5220 förra lördagen och den var lite "seg" så jag var iväg och köpte 2x1GB HP stickor till den. Gick inget vidare, får blåskärm och hinner inte se vad det står. Tog ut dom och satte i orginalet och datorn funkar normalt. Åkte iväg idag och reklamerade stickorna och köpte en 1GB Kingstonsticka, samma fel, blåskärm. Är det nått annat man måste göra för att få det att fungera? Har bytt ramminne i några andra datorer och då har det inte varit några problem, bara att stoppa i och köra.

XV

Har satt in 1gb minne i en sån där dator. Fick samma fel som dej. Efter lite mixtrande hittade jag åt felet. Gå in på intels hemsida och ladda ner senaste grafikkorts drivrutinen. Starta datorn i felsäkert läge. Avinstalera grafikkorts drivrutinen. Installera den nya och starta om. Då ska allt fungera bra igen och med de extra ram minnet så lär datorn kännas snabbare.

Hoppas att det var till nån hjälp. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xv1100
Hej alla på forumet. Ny här.
Har en fråga som riktar sig till "DualCore".
Du skriver att du bara tryckte in en 1GB sticka och det funkade? Köpte en Extensa 5220 förra lördagen och den var lite "seg" så jag var iväg och köpte 2x1GB HP stickor till den. Gick inget vidare, får blåskärm och hinner inte se vad det står. Tog ut dom och satte i orginalet och datorn funkar normalt. Åkte iväg idag och reklamerade stickorna och köpte en 1GB Kingstonsticka, samma fel, blåskärm. Är det nått annat man måste göra för att få det att fungera? Har bytt ramminne i några andra datorer och då har det inte varit några problem, bara att stoppa i och köra.

XV

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frippe
Har satt in 1gb minne i en sån där dator. Fick samma fel som dej. Efter lite mixtrande hittade jag åt felet. Gå in på intels hemsida och ladda ner senaste grafikkorts drivrutinen. Starta datorn i felsäkert läge. Avinstalera grafikkorts drivrutinen. Installera den nya och starta om. Då ska allt fungera bra igen och med de extra ram minnet så lär datorn kännas snabbare.

Hoppas att det var till nån hjälp. Lycka till!

Hej
För mig så funkade det direkt. Men jag uppgraderade mina grafikdrivisar direkt när jag fick den. Laddade ner dom senaste från Intel. Läs vad Frippe skrev för jag gjorde likadant.
Dagen efter så gick jag och köpte minne och uppgraderade den. Det var kanske därför som jag inte råkade ut för nåt blåskärm.
Prova så.
För övrigt så funkar datorn riktigt bra och är mycket nöjd med den. Extra minne kommer att göra mycket för den.
Jag köpte dom billigaste som fanns.
http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/1024mb-sodim...

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Var till Netonnet (köpte där) idag och supporten höll på i en och en halv timme med burken men fick den inte att funka. Snackade om att Kingston och HP minnen inte var kompatibla med Acer längre... hmmmm. Låter som en dålig bortförklaring. Skall lämna tillbaka den i morgon, orkar inte hålla på och strula. Tack ändå för svaren jag fick. Förslag på nå´n bättre burk i samma prisklass?

XV

Permalänk

Intressant att NetonNet säger så när "Kingston" minne ligger som tillbehör till denna dator på deras egen hemsida

Jag skall iallafall själv sätta in ett Kingston minne ikväll på en 5220 köpt på NetonNet så vi får väl se vad som händer.

Jag öppnade upp datorn igår (hela locket på undersidan) men kunde vid en snabb titt inte helt förstå var minnet skulle sättas dit.
Inte heller manualen var riktigt tydlig med detta. Visade bara på en liten lucka med en skruv som inte existerar på min dator???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xv1100
Var till Netonnet (köpte där) idag och supporten höll på i en och en halv timme med burken men fick den inte att funka. Snackade om att Kingston och HP minnen inte var kompatibla med Acer längre... hmmmm. Låter som en dålig bortförklaring. Skall lämna tillbaka den i morgon, orkar inte hålla på och strula. Tack ändå för svaren jag fick. Förslag på nå´n bättre burk i samma prisklass?

XV

Skitsnack eller ren inkompetens från deras sida..
(Däremot kan corsair strula, eller rättare sagt corsairs kompatibilitetslistor har en tendens att inte riktigt vara 100%-iga)

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anderssod
Intressant att NetonNet säger så när "Kingston" minne ligger som tillbehör till denna dator på deras egen hemsida

Jag skall iallafall själv sätta in ett Kingston minne ikväll på en 5220 köpt på NetonNet så vi får väl se vad som händer.

Jag öppnade upp datorn igår (hela locket på undersidan) men kunde vid en snabb titt inte helt förstå var minnet skulle sättas dit.
Inte heller manualen var riktigt tydlig med detta. Visade bara på en liten lucka med en skruv som inte existerar på min dator???

Jag installerade själv minnet på en extensa 5220 häromdagen. Den ska sitta till höger om minnet som redan sitter i. Bara att trycka in på plats (med viss vinkel) och sedan trycka ner det så att det klickar i hållaren.

Om jag bara kunde få ordning på dvdbrännaren som sitter 5220 så skulle jag vara nöjd med den. Har brännt 4 skivor som inte går att läsa. Någon annan som haft problem med sin brännare i sin extensa 5220?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av golfaren
Jag installerade själv minnet på en extensa 5220 häromdagen. Den ska sitta till höger om minnet som redan sitter i. Bara att trycka in på plats (med viss vinkel) och sedan trycka ner det så att det klickar i hållaren.

Om jag bara kunde få ordning på dvdbrännaren som sitter 5220 så skulle jag vara nöjd med den. Har brännt 4 skivor som inte går att läsa. Någon annan som haft problem med sin brännare i sin extensa 5220?

Nja, det var väl snarare så att det skulle sitta över det befintliga minnet. Det var därför jag inte observerade platsen vid en första snabbtitt, där satt ju redan ett minne, tyckte jag. Hur som helst så sitter minnet på plats nu och datorn funkar utmärkt. Det är dessutom X3100 grafik på denna trots att den är inköpt på NetonNet.
Det är nog snarare så att konfigurationen har förändrats med tiden och att NetonNet hade en del "gamla" 5220 kvar (angående skillnad på 5220 som Inet säljer).

Frågan är hur billig den kan bli innan det kommer en ny modell? Funderar på att köpa en till...

Permalänk
Medlem

Re: Pressa in mer Ram i en Acer Extensa 5220

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meziah
Är två klick ifrån att köpa denna bärbara (Acer Extensa 5220)
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=97390&sid=1004524&SpaceCo...

Jag kommer ha den till wordskrivande, kodning + vanligt surf. Inget superkrävande direkt. 512Mb ram är dock i lägsta laget och jag funderar starkt på att strunta i garantin och öppna den och pressa in mer minne själv.

Eftersom jag inte har någon större erfarenhet av bärbara, skulle jag gärna ha synpunkter på om det är svårt att pilla in mer minne själv och om det finns (stor) risk att man pajar nått på denna modell.

Kommer med 99% säkerhet köpa den ikväll så snabba svar uppskattas

Hallå.

Nu har jag suttit och läst så ögonen blöder om Acer Extensa 5220 här i forumet och funderar starkt på att köpa en. Det blir mitt första laptop-inköp. Det är denna jag har i åtanke:

http://www.dustinhome.se/pd_5010169760.aspx

Dock så funderar jag på att slänga i en extra gig ram i den, bara därför att. Lika bra att fläska på redan på början. Jag ser att det är många som jag fixat denna operation själv och nu undrar jag: är det alltid så att man bryter garantin när man sätter in ram-minne? För den vill jag inte bryta. Om man lämnar in den till en affär eller dylikt, kan de göra det så att inte garantin bryts? Eller kan Dustin göra det innan de skickar den till mig? (Kanske lika bra att fråga dem om det... )

Sen undrar jag om ni har några åsikter angående grafiken: Intel GMA X3100, upp till 384 MB. Det säger mig ingenting. Det är absolut inte så att jag tänker använda datorn som speldator, är bara lite nyfiken på vilken prestanda jag kan tänkas få.

Tacksam för svar!