Permalänk

Har ni lagt på vinterdäcken?

Tjena!

Undrar helt enkelt hur många som har lagt på vinterdäcken på bilen?

Har du allvärdes, odubbat elelr dubbat?
Eller ska du köra på somamr däcken i vinter?

Funderar om man någon kväll när det är mycket snö ute lägga på sommardäcken bak så man kan åka lite kana över natten för att sedan lägga på dubbdäcken igen;)

De som inte har åldern inne behöver inte smutsa ner tråden allt för mycket

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kör på dubbat, ska åka och få dem påhängda i morgon.
Mina däck bor på däckhotell på annan ort, så att de ska få vila ut ordentligt

Permalänk
Medlem

Kör med dubbdäck, tänkte dra på dom idag. Dock kom jag på att jag råkat skrota 2st högerhjul, så jag tvingas köra med ett däck där fram som inte roterar åt rätt håll. Är detta farligt tro?

Permalänk
Medlem

Är det skillnad på allväders och odubbat?

Edit: jag kör dubbat.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Dubbat här. Har nog haft redan ett par veckor. Första halkan kom ju redan i början på oktober så..

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Yes, igår åkte vinterdäcken (dubbade) på. Visserligen är säkert 60% av dubben antingen borta helt eller slitna så effekten är väl begränsad antar jag. Första snön (nja, det blev halt iaf ) kom igår så jag tajmade ganska bra

Pendlar ca. 13mil om dagen till/från jobbet så dubbat känns skönt eftersom man spenderar så mycket tid på vägarna. Tyvärr kör ju majoriteten av bilisterna inte så som man bör köra vid halt underlag.

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem

Bilen står avställd med sommardäcken på.

Permalänk
Medlem

slängde på vinterskorna för ~3veckor sedan.
sen ett par dagar senare kom det snö och vart jäkligt.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Är det skillnad på allväders och odubbat?

Allväders menar han troligtvis åretrunt däck medans odubbat = odubbade vinterdäck.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Har själv ingen bil men familjen har 4st med arbetsbilar inräknat, har jobbat sjukt hårt med att byta däck ^^ tur man bytte för 2 veckor sen, såg typ 15 bilar på parkeringen utanför stormarknaden idag som hade sommardäcken kvar på och så var det massa blask ute.

Permalänk
Medlem

Dubbat på båda bilarna.
Tyvärr bara fyrhjulsdrift på ena. =/

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Gissa vad jag kör med.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Fy fan fick inte loss den sista bulten på det sista hjulet så nu är bulten nästan rund Var inte en orginalbult heller. Blir till att åka till verkstaden imorrn

Permalänk

Dubbat åkte på för någon vecka sedan... gäller att vara beredd när snön kommer och man ska ut och slira på dom skånska slätterna

Permalänk
Medlem

SteFFoo: Nja, det kan bli farligt.
triss: Ja.
SunQ: Åretrunt däck är odubbade märkt med MS. Andra odubbade är inte året runt däck.

Vad är det en lås bult som har blivigt rund?

Kör själv med odubbade Nokia Rsi däck. Har haft dom på sen 3 veckor tillbaka.

Permalänk
Medlem

Sommardäcken ligger på än. Hade dock en rätt jobbig resa från Kalmar till Vimmerby i värsta ovädret nyss med hjulsläpp på femman så vinterdäcken åker nog på imorgon.
Trist med fula svarta plåtfälgar bara.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Hjälpsam

Köpte nya Saab orginal 15" lättmetallfälgar med oddubbade Goodyear Ultragrip 7 för 2 veckor sedan.
Varför fula plåtfälgar halva året? snygga fälgar är det tycker jag, även om dom inte är 16" som sommardäcken har.
Vad jag släs av är hur tyst det är med odubbat, tystare än sommardäcken.
Testkörde lite i dag på snö och dom går hyffsat.
Man får väl ta det lite extra lugnt med odubbat men man måste hursomhelst vara försiktig på vinterväg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
SteFFoo: Nja, det kan bli farligt.
triss: Ja.
SunQ: Åretrunt däck är odubbade märkt med MS. Andra odubbade är inte året runt däck.

Vad är det en lås bult som har blivigt rund?

Kör själv med odubbade Nokia Rsi däck. Har haft dom på sen 3 veckor tillbaka.

Okej, får väl försöka lösa detdär då
Hmm det är en vanlig bult. (Dock ej orginal men samma storlek)

Permalänk
Medlem

Har dubbat men har inte satt på dom ännu, vet hur jävligt det var förra året när man körde i över 2 månader med dubbdäcken innan snön och halkan kom

väntar in i det sista...

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Kör med dubb, har dock inte satt på dom än vilket jag bittert fick erfara idag när jag fastnade i en glashal backe ca 1km från jobbet. Fick ringa till chefen som fick komma och hjälpa till med sin king cab.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Fy fan fick inte loss den sista bulten på det sista hjulet så nu är bulten nästan rund Var inte en orginalbult heller. Blir till att åka till verkstaden imorrn

ett tips, köp krafthylsor och bättre verktyg som gärna kostar någon krona för mycket så slipper man sådant här besvär

biltemas "nyckel" och en krafthylsa funkar fint istället för fäljkorsen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Re: Har ni lagt på vinterdäcken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Tjena!

Undrar helt enkelt hur många som har lagt på vinterdäcken på bilen?

Har du allvärdes, odubbat elelr dubbat?
Eller ska du köra på somamr däcken i vinter?

Funderar om man någon kväll när det är mycket snö ute lägga på sommardäcken bak så man kan åka lite kana över natten för att sedan lägga på dubbdäcken igen;)

De som inte har åldern inne behöver inte smutsa ner tråden allt för mycket

Va fan ska du ha sommardäcken på bak om du ska åka kana? Kan du inte få det att släppa med vinterdäck/dubbdäck eller? Kör med vinter/dubb runt om... mkt bättre då kommer du ju ut ur kurvan också samt har mycket lättare att få fart in...

Permalänk
Medlem

köpte mig ett par fina vinterdäck i förra veckan till min Seat ibiza, 2 år gamla var dem. Dubbade, superfint mönster. 1100kr, helt okej.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Keeper of the Bamse

Toyota Supra -89: Avställd med vinterdäck
Volvo 740 -86 : Dubbade vinterdäck
Ford Focus -07: Sommardäck

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Re: Re: Har ni lagt på vinterdäcken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Va fan ska du ha sommardäcken på bak om du ska åka kana? Kan du inte få det att släppa med vinterdäck/dubbdäck eller? Kör med vinter/dubb runt om... mkt bättre då kommer du ju ut ur kurvan också samt har mycket lättare att få fart in...

Klart jag får de o släppa.. släpper så fort jag trycker gasen i botten på 1-2an nästan utan ansträngning på torrt med så.

Jag har helt nya dubb runt om så man vill ju inte slita sönder de första veckan precis så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kör dubbat.. Odubbat = självmord ..

Nää men better safe than sorry.. Odubbat funkar inte bra när det blir blixthalka och väldigt isigt.. Då man behöver fästet som bäst.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Kör dubbat.. Odubbat = självmord ..

Nää men better safe than sorry.. Odubbat funkar inte bra när det blir blixthalka och väldigt isigt.. Då man behöver fästet som bäst.

Ja odubbat är självmord! Bakhjulsdriven bil som faktiskt har en motor i tappar greppet direkt vid vinterväder även med dubbarna. En lådbil behöver kanske inte dubbar, men allt över gör det garanterat

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

odubbat (friktionsdäck) ! ligger som klistrad på vägen! i både isigt och snöigt väglag. aldrig mer dubb!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
odubbat (friktionsdäck) ! ligger som klistrad på vägen! i både isigt och snöigt väglag. aldrig mer dubb!

Visby?

Hur mycket is och snö har ni där?

Även dubbade däck har problem vid blixthalka och mycket is.. Och odubbade är inte bättre, Nej.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Dubbdäcken skall på under morgondagen.. detta p.ga besiktning. (för lite mönster på dem nuvarande sommardäcken.. så det är lika bra att köra på vinterdäck direkt) :/

Visa signatur

,