8800GT Sparkle eller Palit?

Permalänk
Medlem

8800GT Sparkle eller Palit?

Läste nyheten här på sweclockes om att sparkle kommer att släppa ett passivt kylt 8800GT och att Palit släpper ett med annan kylning som både ska vara bättre och tystare än orginal. Någon som vet när dessa kan tänkas komma till Sverige? Vet inte om jag bör vänta eller inte.

Vill inte beställa ett 8800GT och få ett jetplan, ni som har 8800gt hur mycket låter era kort under idle och i full load ?

Permalänk

Ställ frågan i en av de 1000st tråddar det finns om 8800gt

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Eller läs recensioner.
8800GT har en liten fläkt, liten kylare + höga varvhastigheter... det leder till vad? Oljud. Generellt högre ljud än vad en 2900XT gör av sig i load och blir 10*C varmare.

Hur ska någon kunna säga hur mycket ett kort låter i load utan att ha mätinstrument? Det låter ungefär Prffffffrfrfrrrrrfffffffffffffffrrrrrr - så låter det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Eller läs recensioner.
8800GT har en liten fläkt, liten kylare + höga varvhastigheter... det leder till vad? Oljud. Generellt högre ljud än vad en 2900XT gör av sig i load och blir 10*C varmare.

Hur ska någon kunna säga hur mycket ett kort låter i load utan att ha mätinstrument? Det låter ungefär Prffffffrfrfrrrrrfffffffffffffffrrrrrr - så låter det.

Ta inte i så du spricker nu, våran välfärd och allmäna sjukvård är under hård press nog som det är...

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

Haha Mr. Borka det där stämmer ju inte alls. Du behöver ju inte hacka på grafikkortet bara för att du sitter med ett 2900XT.....
Kylaren låter inte mer än på 8800GTS korten.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

är oxo riktigt osäker på ljudnivån....sett reviews med 73C o 73db....föga smickrande. men våra grabbar säger lägre temps o lägre db......du får fråga igen !

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Avstängd

mr borka har iof rätt, orginalkyslningen på gt låter väldigt mycket, jömfört med dom andra 8800 korten i serien.

Om du vill ha det så tyst som möjligt med den medföljande kylningen så tycker jag att palit passar bättre för dig

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem

Hur mycket 8800GT låter verkar bero på vem man frågar. Några recensioner jag läst hävdar att det låter mindre än 8800GTS, dvs. nästan ingenting. Andra recensioner säger att kylaren låter mer än 2900XT, dvs. jetplan. Så jag vet faktiskt inte alls vad man ska tro. Det bästa är nog om någon som faktiskt äger ett 8800GT säger hur mycket det låter.

Permalänk

Jag har inte tittat så noga och följt med i alla recensioner, men det jag har sett är att antigen skriver det att den är snäppet under GTS, eller snäppet över 2900xt. Dvs. en ganska stor spridning, dock så är det ju inte mycket över 2900xt eller mycket under 8800gts enligt de olika recesionerna.

nu vart det lite yrt skrivet då jag är så jävla trött, men det jag menar är alltså att även i recensionen med sämst resultat, som man egentligen får utgå från, så var den ju bara marginellt över 2900xt i ljud, i princip samma var det, om jag kommer ihåg rätt.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

ja..svårt få fullt begrett..vissa sites säger "whoo, silent" när deras fan inte påverkats...andra kommer märka "wrrrrphhhhh" när den går upp i varv

frågan är: ljud/temp vs GTS...ni som ägde såna innan.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Eller läs recensioner.
8800GT har en liten fläkt, liten kylare + höga varvhastigheter... det leder till vad? Oljud. Generellt högre ljud än vad en 2900XT gör av sig i load och blir 10*C varmare.

Hur ska någon kunna säga hur mycket ett kort låter i load utan att ha mätinstrument? Det låter ungefär Prffffffrfrfrrrrrfffffffffffffffrrrrrr - så låter det.

Vad är det för BS du sprider i alla trådar! Det finns ju tester som visar att GT är tystare än till och med GTS som är erkänt tyst! Läs på istället!

Vidare är det inte någon av de som fått sina kort som sagt annat än att det är knäpptyst!

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Jo det är sant, väldigt svårt att bilda sig en uppfattning när vi människor tycker så olika om vad som är oljud. Då kanske man helt enkelt borde köpa ett 8800gt och tycker man att det låter för mycket så får man byta ut kylaren helt enkelt. Även om dom hundra lapparna för en student svider.

Orginalkylaren är temperaturstyrd och man kan inte manuellt styra hastigheten eller hur funkar det?

/S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElWeed
Vad är det för BS du sprider i alla trådar! Det finns ju tester som visar att GT är tystare än till och med GTS som är erkänt tyst! Läs på istället!

Det finns tester som säger tvärt om också ...

Några exempel:

"Thanks to the 65nm fabrication process, the GPU has a lower heat output which allows the use of a cooler that uses only one slot. However it tends to be a little bit noisier than the other GeForce 8800 cards with dual-slot coolers."

"At load the card was the loudest out of the bunch with a significantly big jump on the 8800GTS"

Så åsikterna går isär en del beroende på vilket test man läser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TechWolf
Det finns tester som säger tvärt om också ...

Några exempel:

"Thanks to the 65nm fabrication process, the GPU has a lower heat output which allows the use of a cooler that uses only one slot. However it tends to be a little bit noisier than the other GeForce 8800 cards with dual-slot coolers."

"At load the card was the loudest out of the bunch with a significantly big jump on the 8800GTS"

Så åsikterna går isär en del beroende på vilket test man läser.

Jo, det är riktigt. Jag blir bara så trött på att han försöker såga kortet i alla trådar. De som fått kortet och även klockat hävdar att det då fortfarande är knäpptyst eftersom fläkten aldrig varvar upp. Titta tex på Amstaffs recension.

Mvh

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Inaktiv

TechWolf lägg ner din BS.

http://www.tomshardware.com/2007/10/29/geforce_8800_gt/page14...

Edit: Scrolla ner på sidan för att se ljudnivån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
TechWolf lägg ner din BS.

No can do!

Så du menar att dom tester som visar att det inte är knäpptyst är BS och testen felgjorda, eller ?!

Sånna där kommentarer leder bara till sandlådekrig .... förutsatt att man är i den åldern dvs.

Om vi struntar i sånt och håller oss till fakta istället så blir nog trådarna bättre!

Bevisligen så finns det test som säger att GT är tystare är andra 8800-kort och det finns tester som säger tvärt om. Och det är knappast BS, utan fakta!

Istället för att slänga skit på varandra så borde väl folk spekulera om varför testerna ger så olika resultat ?!

Det kan vara så enkelt som att i lådor som har sämre ventilation och inte 100 kylning på närliggande komponenter så blir GT varmt och därigenom högljud pga av att det trots allt är en enhet högt.

Permalänk
Avstängd

små fläktar brukar sällan vara tysta vid höga varv.
Lådan påverkar.
subjektiv hörsel, några kanske har hörselskador

Knäpptyst betyder att man inte har några missljud alls.

I ett tyst rum utan andra, musik eller liknande kan allt vara högt.
I ett vanligt hus med folk som springer, pratar och annat kan en fläkt låta mer utan att höras.

Skulle tro att vissa fläktar lever om mer än andra då de är så små.
lättare att det blir missljud i en liten fläkt i en sådan kylning.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Om man drar upp varvtalet på fläkten blir den snabbt väldigt högljudd, annars låter den extremt lite.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Inaktiv

Amstaff skrev i någon tråd att hans 8800GT var tyst, det lät lite i början när han startade datorn men sedan vart det tyst.

Kommer nog fler tester och fler medlemmar som kan ge sin syn på detta snart.

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att sparkles passiva 8800GT antagligen kommer att anlända i Sverige tidigast i December enligt Sparkles grossist Captech:

"Sparkle Geforce 8800GT 512MB DDR3, TV-out, 2xDVI, HDTV, SLI, 16X PCIe Cool-Pipe3 (Kommer i December)"

http://www.captech.se/

Hade vart najs om det kommit tidigare men för min del så känns random 8800GT + AC Accelero S1 som en väldigt bra kombination tillsammans med en tyst fläkt

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]