Vista+vLite=4gb mer HD

Permalänk
Avstängd

Vista+vLite=4gb mer HD

Detta borde inte falla under nån regel, men vill poängtera, jag har gjort detta med en helt legetim Vista Ultimate skiva.
Skulle det bryta mot nånting, ber jag om ursäkt och mods kan låsa/ta bort tråden.

Fick min zepto idag, och ska slänga in vista på en SSD disk nästa månad, och då är det ont om plats.
Så hittade vLite, och började läsa, tweaka, och slimma.
Till att börja med ligger för värvarande min ISO på 1.04GB, och har dragt bort 6.5gb från kompletta installationen.

Tänkte lägga upp dom större sakorna man kan riva ur Vista utan att det skapar några större problem.

Skärmdrivrutiner ~88mb
Skrivardrivrutiner ~850mb
Modem ~260mb
Vistas inbyggda småspel tar ~190mb
Språkstöd för japanska/kinesiska tar ~1300-1400mb
"Speech support", dvs delen som man har till datorn som diktafon: ~700mb
+nån skum addon till det: ~600mb
Tabletfunktion ~800mb

Detta är ~4gb, vilket är en heldel när man har en HD på 32gb.
Det är de större grejorn jag drog bort, finns en HEL massa smågrejor.
Ja, det finns massor mer man kan ta bort, titta igenom själv.

Ursäktar om detta har varigt uppe innan, men ett bra tips till er som vill slimma er isntallation

Permalänk

Det finns även en hel del WMV filmer som man kan ta bort

T.ex C:\Windows\ehome\

Permalänk
Avstängd

Största fördelen med detta program är att man kan ladda hem alla uppdateringar och integrera dem på installationsskivan. Så slipper man uppdatera direkt när man installerat.

Och så kan man ju förstås integrera de senaste drivrutinerna så allt är klart när man installerat windows.

Att inte Microsoft själva har släppt ett sånt här program är ganska förbryllande.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Får man tillbaks alla program på hårddisken? Jag orkar inte banta ner Vista och sedan förlora program eller favoritlänkar

Permalänk
Medlem

mycke trevligt litet program

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vlite gör för Vista ungefär samma saker som Nlite gör för XP

mycket bra program...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Re: Vista+vLite=4gb mer HD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Detta borde inte falla under nån regel, men vill poängtera, jag har gjort detta med en helt legetim Vista Ultimate skiva.
Skulle det bryta mot nånting, ber jag om ursäkt och mods kan låsa/ta bort tråden.

Fick min zepto idag, och ska slänga in vista på en SSD disk nästa månad, och då är det ont om plats.
Så hittade vLite, och började läsa, tweaka, och slimma.
Till att börja med ligger för värvarande min ISO på 1.04GB, och har dragt bort 6.5gb från kompletta installationen.

Tänkte lägga upp dom större sakorna man kan riva ur Vista utan att det skapar några större problem.

Skärmdrivrutiner ~88mb
Skrivardrivrutiner ~850mb
Modem ~260mb
Vistas inbyggda småspel tar ~190mb
Språkstöd för japanska/kinesiska tar ~1300-1400mb
"Speech support", dvs delen som man har till datorn som diktafon: ~700mb
+nån skum addon till det: ~600mb
Tabletfunktion ~800mb

Detta är ~4gb, vilket är en heldel när man har en HD på 32gb.
Det är de större grejorn jag drog bort, finns en HEL massa smågrejor.
Ja, det finns massor mer man kan ta bort, titta igenom själv.

Ursäktar om detta har varigt uppe innan, men ett bra tips till er som vill slimma er isntallation

Borde inte dessa:

Skärmdrivrutiner ~88mb
Skrivardrivrutiner ~850mb
Modem ~260mb

gå att ta bort i efterhand? Vill inte installera om ett fungerande OS...

Spelen går avinstallera i efterhand om man vill.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

jag tror att många av dess funktioner/applikationer går att ta bort i vanliga lägg till tabort systemkomponenter

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Går det inte att ta bort det i efterhand?

Skulle vilja ta bort:
Språkstöd för japanska/kinesiska tar ~1300-1400mb
"Speech support", dvs delen som man har till datorn som diktafon: ~700mb
+nån skum addon till det: ~600mb
Tabletfunktion ~800mb

Men är inte sugen på att installera om för det.

Permalänk
Avstängd

Jag vet själv inte hur man tar bort det i efterhand, går sälert, men iom att jag endå skulle installera om, samt att min HD åp HTpc'n har börjat klicka och ticka så sitter jag och ska installera om där nu.
Kan ju säga att med en Install-skiva på 1.04gb, så går det ganska mycket fortare att isntallera om

Permalänk
Medlem

Jag fick ner Vista Ultimate till ca 680mb och det funka fin fint för mina behov.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Hur gör man för att lägga till andra program så att de också installeras samtidigt som Vista? (t.ex. Firefox, antivirus, brandvägg, blablabla)

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Hur gör man för att lägga till andra program så att de också installeras samtidigt som Vista? (t.ex. Firefox, antivirus, brandvägg, blablabla)

Sorry att jag river upp en gammal tråd, men jag undrar detta jag också.
Någon som vet?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Sorry att jag river upp en gammal tråd, men jag undrar detta jag också.
Någon som vet?

För det ändamålet är det WPI (Windows post install) som gäller.
vLite har ingen integrering för program som nLite har (tyvär?).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
För det ändamålet är det WPI (Windows post install) som gäller.
vLite har ingen integrering för program som nLite har (tyvär?).

Okej, tack för svar.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Okej, tack för svar.

Var så lite så.

Kan ju alltid hoppas han bygger ut vLite lite mer i framtiden.

Btw. Jag har småproblem när jag vlite'ar min skiva. Jag först markerar ultimate och väljer det jag vill ta bort, sparar ändringar, sen tar jag t.ex homepremium, gör samma sak, sparar ändringar, sen tar ajg basic och bygger om alla!, men vid installation kan jag likförbannat bara välja Vista ultimate för installation. Vad kan problemet vara?