Permalänk
Medlem

ändra "Universal Time:" hur?

Your default time zone is set to 'Europe/Stockholm'.
Local time is now: tis okt 16 22:57:18 CEST 2007.
Universal Time is now: tis okt 16 20:57:18 UTC 2007.
Hur kan jag ändra Universal time, för det är den min apache server tar tiden ifrån

Permalänk
Medlem

date -u "101623162007"

(månad dag timme minut år)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Installera ntpd så för du den automatiskt uppdaterad med korrekt tid från en tidsserver. Du kan också använda kommandot: ntpdate -u time.flygplats.net. (time.flygplats.net är en svensk tidsserver).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

ntpdate är helt klart smidigare. Jag brukar synca mot ntp.kth.se. Fast ntp1.sp.se är kanske att föredra, de har ju atom-ur och grejor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
ntpdate är helt klart smidigare. Jag brukar synca mot ntp.kth.se. Fast ntp1.sp.se är kanske att föredra, de har ju atom-ur och grejor.

jo tips e att lägga in ntpdate sync i crontaben så syncas klockan automagiskt, enkelt o snabb lösning på tids problem.

Permalänk
Medlem

eller köra openntpd, som har en ännu bättre lösning på detta problemet, sen är pool.ntp.org en bra ide med tanke på att det är nu nästan 1500 ntp servrar av olika stratum nivåer med openntpd så synkar maskinen mot en 5-10 olika servrar och räknar ut medel så även om någon server ballar ur påverkar det inte ens möjlighet att få korrekt tid.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

haha, jävlar vad med alternativ:D