Permalänk

Kyla i rymden

I Sci-Fi filmer och serier är det ofta avbildat så att i rymden är det jättekallt, nästan absoluta nollpunkten. Min fundering kretsar kring detta.

Såg nyss en film, Sunshine, spoilervarning btw, där en person hamnade ute i det stora vakumet vi kallar rymden, på bara några fåtal sekunder frös denna människa till en isbit och krossades senare till små bitar ala Terminator2. En annan förfrös tummen på något kortare tid.

Borde det inte vara rimligt att då rymden är ett vakum, så är den inte kall, bara att alla kroppar tillsist strålar ut all sin värme och hamnar mycket nära nollpunkten, men att detta borde ta mycket lång tid. Tänkte mig en liknelse mot vatten och luft, 0C gradigt vatten känns för oss riktigt kallt, då mediet är mycket tätt, men noll gradig luft inte kyler av oss lika snabbt då det mediumet är glesare. borde inte detta stödja min teori att vakum inte kyler oss alls? och att därmed sci-fi ofta presenterar rymden fel?

Var bara en snabb tanke såhär efter alldeles för många timmar utan sömn, så godnatt.

Visa signatur

well well, what to say?

Permalänk
Inaktiv

Strålningen är faktiskt mycket starkare än man tror. Porträtteringen av folk som instantfryser är riktig.

Saken är den att i vanligt klimat så strålar alla objekt värme på dig nästan lika mycket som du strålar bort värme, så därför blir skillnaden väldigt liten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Strålningen är faktiskt mycket starkare än man tror. Porträtteringen av folk som instantfryser är riktig.

Ehh, nej?

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_adaptation_to_space#Unprot...

Citat:

In a vacuum there is no medium for removing heat from the body by conduction or convection. Loss of heat is by radiation from the 310°K person to the 3°K of outer space. This is a slow process, especially in a clothed person, so there is no danger of immediately freezing.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Strålningen är faktiskt mycket starkare än man tror. Porträtteringen av folk som instantfryser är riktig.

Saken är den att i vanligt klimat så strålar alla objekt värme på dig nästan lika mycket som du strålar bort värme, så därför blir skillnaden väldigt liten.

Efter ett snabbt besök på Wikipedia och en stunds googlande kom jag fram till att människokroppens energiförbrukning genom strålning i rymden är ungefär densamma som vid hård träning, så jag tvivlar starkt på att man skulle bli ögonblickligen fryst i rymden.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Wikipedia och Google har man inte mycket att hämta ifrån om man söker svar på frågor om rymden och universum.
Men enligt "Liftarens Guide till Galaxen" så kan man överleva i 30 sekunder i rymden om man fyller lungorna med luft. Vidare kan man även läsa att eftersom rymden har den ohyggligt fantastiskt vansinniga storleken som den faktiskt har, så är chansen för att man hinner plockas upp av ett passerade rymdskepp inom denna tid exakt två på tvåhundrasextiosjutusensjuhundranio.
Guiden säger dock inget om att man under dessa 30 sekunder skulle förvandlas till en isbit, så man får anta att Hollywood har fel.

Permalänk
Medlem

Temperaturen i rymden om man inte utsätts för någon form av strålning är 2.7 kelvin, alltså -270 grader celsius. Dock finns det ju ingenting som kan leda bort värmen från kroppen så den enda värmeförlusten som sker är genom strålning, vilket tar sin tid. Att man skulle bli en jättestor isglass på någon sekund är alltså inte troligt. Att tänka på är ju dock att en vanlig människa inte tål alltför stora temperaturförändringar. Bara ett par grader åt något håll i kroppstemperatur kan vara väldigt farligt. Skulle man dock hamna oskyddad i rymden så skulle man när all värme strålat ut från kroppen hamna på 2.7 Kelvin och vara en rätt ordentlig ispinne. Inte heller skulle några mystiska återupplivanden fungera då frysning på det sättet skulle förstöra cellerna i kroppen.

Vad som däremot är ett mer akut problem är just att det inte finns någonting omkring en. Skulle man bli utskickad genom en luftsluss så skulle man kunna hålla sig vid medvetande i kanske 10-15 sekunder, men därefter skulle man vara rätt körd. Alla gaser i kroppen skulle börja expandera så kroppen skulle svälla till nästan dubbla sin storlek bland annat. Man skulle inte explodera, men död skulle man vara. Och skulle man nu inte dö av det så lär man nog dö av all intensiv strålning och de extrema temperaturerna om man skulle hamna i solljuset.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Wikipedia och Google har man inte mycket att hämta ifrån om man söker svar på frågor om rymden och universum.
Men enligt "Liftarens Guide till Galaxen" så kan man överleva i 30 sekunder i rymden om man fyller lungorna med luft. Vidare kan man även läsa att eftersom rymden har den ohyggligt fantastiskt vansinniga storleken som den faktiskt har, så är chansen för att man hinner plockas upp av ett passerade rymdskepp inom denna tid exakt två på tvåhundrasextiosjutusensjuhundranio.
Guiden säger dock inget om att man under dessa 30 sekunder skulle förvandlas till en isbit, så man får anta att Hollywood har fel.

Att hålla andan i rymden är en väldigt dum idé. Gasen (luften med andra ord) i lungorna skulle expandera och spränga dina lungor nästan omedelbart. Och som om inte det räckte så skulle du då också högst antagligen ha svårt att hålla munnen stängd, vilket skulle få all vätska i din mun och hals att börja koka. Med andra ord, Hålla andan i rymden = aja baja.

Edit**
Har också sett Sunshine, rätt ok film faktiskt, intressant variant av "end of the world"-scenariot, och inte dåligt utfört heller, även om den också kunde vara bättre. Kan vara värd att se om man gillar sci-fi.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Kunskap om hur man bäst överlever i rymden är nog väldigt trivial då jag har svårt att se att man skulle hamna i en situation där man hade praktisk nytta utav den.

Visa signatur

Man kan ha hallonsaft istället för avgaser på bilen.

Permalänk

Bara en fundering, värme expanderar, kyla kontraherar, så varför skulle lungorna sprängas? Jag har alltså ingen direkt koll på detta utan är mest nyfiken på hur det verkligen fungerar. Kass på fysik/biologi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Bara en fundering, värme expanderar, kyla kontraherar, så varför skulle lungorna sprängas? Jag har alltså ingen direkt koll på detta utan är mest nyfiken på hur det verkligen fungerar. Kass på fysik/biologi.

Vakuum kort och gott. Som det sagts, det är riktigt kallt i rymden, men själva nerkylningen går relativt långsamt. Luften i lungorna kyls alltså inte ner, men tryckförändringen tillåter ändå att gasen expanderar.

Det är som en extrem variant av vad som händer med dykare. Gaserna i kroppen komprimeras av att trycket ökar när man dyker och expanderar igen när man stiger och trycket lättar (vilket kan orsaka s.k. dykarsjuka). I rymden råder ju vakuum, vilket är en total avsaknad av tryck, och i jämförelse med det så är det tryck vi som människor alltid har på oss här på jorden som att vara djupt under vatten, och när man då "stiger" till det lägre trycket i rymden så expanderar gaserna. Resultatet är en garanterat obekväm variant av att blåsa upp en ballong till den spricker.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har hört att vi exploderar så fort vi inte använder dräkt i rymden :P?

Permalänk
Medlem

OT: Sunshine var sisädär, började riktigt bra, nästan lite 2001. Men sen blev det lite för mycket resident evil av det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Är det bara jag som har hört att vi exploderar så fort vi inte använder dräkt i rymden :P?

Det gör man inte heller, Men man sväller upp till nästan dubbla sin normala storlek. Vid det laget är man dock redan död, så det spelar mindre roll

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så också att man inte befinner sig i vakuum utan i ett moln av gas te.x som skulle kunna kyla ner kroppen snabbt.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Visa signatur

Man kan ha hallonsaft istället för avgaser på bilen.

Permalänk
Medlem

Det jag undrar, hur lyckas man få atmosfärtryck i en rymddräck?
Fyller man upp den med luft?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Det jag undrar, hur lyckas man få atmosfärtryck i en rymddräck?
Fyller man upp den med luft?

Trycket i en rymddräkt behöver inte vara detsamma som i vanlig atmosfär, men du har ju luft i den som tillsammans med lite annat (bl.a. vattenånga) skapar det tryck som finns i dräkten. Generellt är faktiskt trycket i en rymddräkt lite högre än i vanlig atmosfär för att kunna innehålla mer syre. Skulle dräkten hålla samma tryck som det tryck vi upplever på havsnivå så skulle syrenivåerna bli lidande och det skulle bli som att andas på ~1900m höjd, vilket kan vara lite i tunnaste laget.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Trycket i en rymddräkt behöver inte vara detsamma som i vanlig atmosfär, men du har ju luft i den som tillsammans med lite annat (bl.a. vattenånga) skapar det tryck som finns i dräkten. Generellt är faktiskt trycket i en rymddräkt lite högre än i vanlig atmosfär för att kunna innehålla mer syre. Skulle dräkten hålla samma tryck som det tryck vi upplever på havsnivå så skulle syrenivåerna bli lidande och det skulle bli som att andas på ~1900m höjd, vilket kan vara lite i tunnaste laget.

Själv har jag hört att trycket i en rymddräkt är lägre än atmosfärstryck och en snabb titt på wikipedia tycks stärka detta

Spacesuit requirements

  • A stable internal pressure. This can be less than earth's atmosphere, as there is usually no need for the spacesuit to carry nitrogen. Lower pressure allows for greater mobility, but introduces the requirement of pre-breathing to avoid decompression sickness.

  • Mobility. Movement is typically opposed by the pressure of the suit; mobility is achieved by careful joint design. See the Theories of spacesuit design section.

http://en.wikipedia.org/wiki/Space_suit

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Jag har ett minne av att ha sett ett program som handlade bl.a. om "rymdmiljön". Enligt detta program så skulle kroppens organ tvingas ut ur diverse kroppsöppningar p.g.a. avsaknaden av atmosfäriskt tryck.

Låter det rimligt?

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus
Jag har ett minne av att ha sett ett program som handlade bl.a. om "rymdmiljön". Enligt detta program så skulle kroppens organ tvingas ut ur diverse kroppsöppningar p.g.a. avsaknaden av atmosfäriskt tryck.

Låter det rimligt?

Hade kroppen varit som en tom behållare med organen studsandes omkring så hade det kanske varit rimligt, men eftersom vi mer eller mindre består av vätska så tror jag inte vakuum varken tvingar ut våra organ eller får våra kroppar att expandera till dubbla storleken som någon annan skrev tidigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Själv har jag hört att trycket i en rymddräkt är lägre än atmosfärstryck och en snabb titt på wikipedia tycks stärka detta

Spacesuit requirements

  • A stable internal pressure. This can be less than earth's atmosphere, as there is usually no need for the spacesuit to carry nitrogen. Lower pressure allows for greater mobility, but introduces the requirement of pre-breathing to avoid decompression sickness.

  • Mobility. Movement is typically opposed by the pressure of the suit; mobility is achieved by careful joint design. See the Theories of spacesuit design section.

http://en.wikipedia.org/wiki/Space_suit

Japp, men sen läser man hela texten också
"a spacesuit using pure oxygen must have a pressure of about 4.7 psi, equal to the 3 psi partial pressure of oxygen in the Earth's atmosphere at sea level, plus 40 torr CO2 and 47 torr water vapor pressure, both of which must be subtracted from the alveolar pressure to get alveolar oxygen partial pressure in 100% oxygen atmospheres, by the alveolar gas equation.[1] The latter two figures add to 87 torr (mm Hg) which is about 1.7 psi, which is why many modern spacesuits don't use 3 psi, but 4.7 psi"

Det behöver som sagt inte vara högre tryck, det kan vara samma eller lägre också, men om du ska ha en syre-fylld omgivning i dräkten så måste du ha ett högre tryck, och om jag minns rätt så är de flesta modeller av rymddräkter idag av denna typ. Som jag sade, generellt har de ett högre tryck, men det är inte ett måste.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus
Jag har ett minne av att ha sett ett program som handlade bl.a. om "rymdmiljön". Enligt detta program så skulle kroppens organ tvingas ut ur diverse kroppsöppningar p.g.a. avsaknaden av atmosfäriskt tryck.

Låter det rimligt?

Det är nog inte omöjligt, men då är det nog på grund av den expansion av gaserna som finns i kroppen, inte på grund av att de skulle "sugas ut" på något sätt. Om man tänker lite på hur våra kroppsöppningar egentligen fungerar så inser man ju att de faktiskt inte är några hål in i kroppen så som man kan tro. Det är ju inte så att de bara är öppningar in till går geggiga insida, utan våra övriga organ är ju faktiskt skyddade på olika sätt... plus att de faktiskt sitter fast i vår kropp på olika sätt.

Men när kroppen expanderar så pass mycket så är man redan död, så det är nog ingenting att oroa sig för. Så någonting i stil med Total recall händer inte.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Japp, men sen läser man hela texten också
"a spacesuit using pure oxygen must have a pressure of about 4.7 psi, equal to the 3 psi partial pressure of oxygen in the Earth's atmosphere at sea level, plus 40 torr CO2 and 47 torr water vapor pressure, both of which must be subtracted from the alveolar pressure to get alveolar oxygen partial pressure in 100% oxygen atmospheres, by the alveolar gas equation.[1] The latter two figures add to 87 torr (mm Hg) which is about 1.7 psi, which is why many modern spacesuits don't use 3 psi, but 4.7 psi"

Det behöver som sagt inte vara högre tryck, det kan vara samma eller lägre också, men om du ska ha en syre-fylld omgivning i dräkten så måste du ha ett högre tryck, och om jag minns rätt så är de flesta modeller av rymddräkter idag av denna typ. Som jag sade, generellt har de ett högre tryck, men det är inte ett måste.

Citat:

http://science.howstuffworks.com/space-suit1.htm
Most spacesuits operate at pressures below normal atmospheric pressure (14.7 lb/in2, or 1 atm); the space shuttle cabin also operates at normal atmospheric pressure.The spacesuit used by shuttle astronauts operates at 4.3 lb/in2, or 0.29 atm.

Citat:

http://www.astronautix.com/craftfam/spasuits.htm
US spacesuits have been pressurized at 0.30 bar (30% earth sea level pressure), but because the gas in the suit is 100 percent oxygen instead of 20 percent, the person in a spacesuit actually has more oxygen to breathe than is available at an altitude of 3,000 m without the spacesuit. At the US suit pressure, before leaving to perform tasks in space, an astronaut has to spend several hours breathing pure oxygen before proceeding into space. This procedure is necessary to remove nitrogen dissolved in body fluids and thereby to prevent its release as gas bubbles when pressure is reduced; a condition commonly called "the bends". Russian and future NASA suits are pressurized to 0.56 bar, shortening the pre-breathing period to half an hour.

Citat:

http://www.pbs.org/spacestation/station/living_spacesuit.htm
Spacesuits for the space shuttle era are pressurized at 4.3 pounds per square inch (psi), but because the gas in the suit is 100 percent oxygen instead of 20 percent, the person in a spacesuit actually has more oxygen to breathe than is available at an altitude of 10,000 feet or even at sea level without the spacesuit. Before leaving the space shuttle to perform tasks in space, an astronaut has to spend several hours breathing pure oxygen before proceeding into space. This procedure is necessary to remove nitrogen dissolved in body fluids and thereby to prevent its release as gas bubbles when pressure is reduced, a condition commonly called "the bends."

Spacesuits designed for the space station era will be pressurized to 8.3 psi; therefore, the pre-breathing period will be shortened or diminished.

http://www.dsls.usra.edu/meetings/bio2005/pdf/LSHOral/2097Lan...

Konstigt, jag tycks inte hitta en enda sida på internet som säger att trycket i rymddräkter "generellt" är högre än i atmosfärer, däremot hittar jag en del som säger tvärt emot.

Har du någon länk där jag kan läsa mer om varför människan är i behov av ett högre tryck i syrerika miljöer?

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Hade kroppen varit som en tom behållare med organen studsandes omkring så hade det kanske varit rimligt, men eftersom vi mer eller mindre består av vätska så tror jag inte vakuum varken tvingar ut våra organ eller får våra kroppar att expandera till dubbla storleken som någon annan skrev tidigare.

Om du nu vet att vi består mestadels av vätska så borde du ju också veta vad som händer när en vätska kokar. Den övergår till gasform och expanderar. I rymden är det dessutom så att den totala avsaknaden av tryck får våra kroppsvätskor att börja koka, så du kan ju föreställa dig vad som händer då. Lägger man dessutom till att gaserna vi redan har i kroppen expanderar dem med när de inte längre utsätts för något tryck så får man en männsklig ballong

"Above the 19,000 m threshold, humans must wear spacesuits that supply oxygen for breathing and that maintain a pressure around the body to keep body fluids in the liquid state. At this altitude the total air pressure is no longer sufficient to keep body fluids from boiling."

http://www.astronautix.com/craftfam/spasuits.htm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
http://www.dsls.usra.edu/meetings/bio2005/pdf/LSHOral/2097Lan...

Konstigt, jag tycks inte hitta en enda sida på internet som säger att trycket i rymddräkter "generellt" är högre än i atmosfärer, däremot hittar jag en del som säger tvärt emot.

Har du någon länk där jag kan läsa mer om varför människan är i behov av ett högre tryck i syrerika miljöer?

Hah, där ser man. Coolt
Ja som min sign säger, det är inte omöjligt att jag har fel. Nu tog jag ju wiki-länken som källa mest för att det var enkelt men då vi talar om att vara i just tomma rymden så använde jag ju NASAs egna EMU-dräkt, som håller ett tryck på iallafall 4.3. Andra modeller så som MX-2 och Mark III håller också ett högre tryck än vanligt (MX2 är ju visserligen en test-dräkt och kan variera mellan 2 och 4 vilket är både över och under, men MKIII ligger på 8.3)

http://www.astronautix.com/craft/shuleemu.htm
http://history.nasa.gov/spacesuits.pdf
http://www.astronautix.com/craft/nasrkiii.htm

Det finns ju dock mängder med olika dräkter med sina varianter och versioner. De nya som håller på att utvecklas vet jag heller inte så mycket om.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Får nog blodpropp i rymden efter ett kort tag då gaserna i blodådrorna sväller. Ögonen blir nog gnaksa snabbt blodspränga.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Nu vet jag inte men jag misstänker att man dör rätt instant om man hoppar ut i rymden utan dräkt pga sprängda blodkärl.

När det gäller tempreraturen så är det kallt ute i rymden men som sagt finns det inte mycket som kan transportera bort värmen från kroppen. Dock finns det partiklar och därmed en temperatur bara att den märks inte antar jag. Det är som att jämföra vatten med luft, luft känns inte lika kallt - ju mindre partiklar som kan leda bort energin desto mindre effekt ger kylan - i nära vakuum märks förmodligen ingenting.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Japp, men sen läser man hela texten också
"a spacesuit using pure oxygen must have a pressure of about 4.7 psi, equal to the 3 psi partial pressure of oxygen in the Earth's atmosphere at sea level, plus 40 torr CO2 and 47 torr water vapor pressure, both of which must be subtracted from the alveolar pressure to get alveolar oxygen partial pressure in 100% oxygen atmospheres, by the alveolar gas equation.[1] The latter two figures add to 87 torr (mm Hg) which is about 1.7 psi, which is why many modern spacesuits don't use 3 psi, but 4.7 psi"

Det behöver som sagt inte vara högre tryck, det kan vara samma eller lägre också, men om du ska ha en syre-fylld omgivning i dräkten så måste du ha ett högre tryck, och om jag minns rätt så är de flesta modeller av rymddräkter idag av denna typ. Som jag sade, generellt har de ett högre tryck, men det är inte ett måste.

Ursäkta, men har du inte missuppfattat ditt eget citat nu? 4.7 psi är ca 32.4kPa eller 0.32 bar (atm). Vad citatet säger är att man inte använder 3 psi som är det deltryck syret står för vid havsnivå (dvs 0.2 bar eller 20%) utan 4.7 psi, inte att man har högre tryck än vid havsnivå.

Människan är absolut inte i behov av högt tryck i syrerik miljö. Man använder t.ex. inte rent syre i dykartuber eftersom syret vid högre tryck bildar ozon vilket är giftigt.

Att människan skulle svälla till dubbla sin storlek (trots att man medvetet andas ut innan och inte håller andan) har jag svårt att tro på, speciellt när det står att man använder ett tryck på 0.32 bar i en rymddräkt. Däremot, om man inte förberett sig, så kanske man råkar ut för dykarsjukan rätt snabbt. Imo så dör man snabbare av syrebrist än av andra orsaker (som kyla), speciellt eftersom man andas ut innan man "hoppar".

OT edit: Hehe, läste vidare på wikipedia om psi och såg en lista med relationer till olika saker som har ett visst tryck.

Magnitude

* Atmospheric pressure at sea level (standard): Pa = 14.695948804 psi
* Automobile tire overpressure (common): Pg = 32 psi
* Bike tire overpressure (common): Pg = 65 psi
* Air brake reservoir overpressure (common): 90 psi ≤ Pg ≤ 120 psi
* Ivan Drago's punch (fictional): Pg = 1850 psi
* Full scuba tank overpressure (common): Pg = 3,000 psi

Kolla nr.5.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
...

Doh!
Haha, där får jag för att jag inte går och lägger mig i tid när man är helt slutkörd.
Ja, helt klart fel av mig där.

Fast att det inte är kylan man dör av tror jag vi redan kommit fram till. Även om det är kallt så blir ju inte av med värmen snabbt nog för att frysa ihjäl, utan det är just syrebrist och tryckskillnaden som man dör av. Frågan är ju vilket som är att föredra.

Att kroppen sväller däremot ska tydligen stämma enligt nasa själva, även om det tar ett tag. Och man exploderar som sagt inte heller, utan sväller rätt sakta. Att bara hoppa ut i några sekunder ger inte så stora effekter, och de som faktiskt uppstår återgår till det normala när man kommer in igen.
http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/ask_astro/answers/970603.ht...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Nu vet jag inte men jag misstänker att man dör rätt instant om man hoppar ut i rymden utan dräkt pga sprängda blodkärl.

Inte instant, att bli direkt utsatt för vakuum är inte dödligt på så sätt, man sväller inte så fort. Man lär ha hunnit dö av syrebrist och/eller strålning först

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Inte instant, att bli direkt utsatt för vakuum är inte dödligt på så sätt, man sväller inte så fort. Man lär ha hunnit dö av syrebrist och/eller strålning först

Hmm är du säker på det? Intressant isåfall, då stämde ju det som stod i liftarens guide till galaxen Måste kolla upp detta.

EDIT: Kollade wikipedia lite och det stämmer tydligen, upp till 90 sekunder kan man vistas i vakuum och dessutom återhämtas helt efteråt. Längre tid dör man dock av.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Text

Intressant länk, kanske 15s innan medvetslöshet, jaja där ser man.
2001 hade rätt i det fallet.
Jag kan tänka mig att 15s känns ganska länge när man famlar efter låset i luftslussen.

Lite Off-Topic; Vad som händer när en U-båt imploderar, eftersom volymen på luften minskar blir den också hetare.
Temperaturen i Kelvin ökar, och Volymen minskar, med roten ur tryckökningen.
Vilket innebär att luften i en ubåt som imploderar på 160m djup blir nästan 1000 grader celsius.
Om jag minns rätt från fysiklektionerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Att bara hoppa ut i några sekunder ger inte så stora effekter, och de som faktiskt uppstår återgår till det normala när man kommer in igen.
http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/ask_astro/answers/970603.ht...

Efter ha läst tråden är det rätt intressant att man kan sammanfatta den med att ungefär 90% har ingen koll på vad de snackar om och att hade NASA-länken postats från början hade mycket spekulation om man exploderar p.g.a. "kokning"(kavitation), fryser ihjäl eller nåt annat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Efter ha läst tråden är det rätt intressant att man kan sammanfatta den med att ungefär 90% har ingen koll på vad de snackar om och att hade NASA-länken postats från början hade mycket spekulation om man exploderar p.g.a. "kokning"(kavitation), fryser ihjäl eller nåt annat

Jo, man varken exploderar eller instantfryser. Att man till slut fryser till en isglass och då antagligen är dubbelt så stor och har århundradets solbränna är ju dock sant, även om det tar ett tag

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.