Varför ska katter få gå lösa?

Permalänk
Inaktiv

Det finns i princip inga katter som attackerar människor varken provocerat eller oprovocerat.
Det finns hundar som attackerar människor, både provocerat och oprovocerat.

Om katter attackerar människor får man i värsta fall ett rivsår på smalbenet.
Om hundar attackerar människor dör man i värsta fall.

Katter är (generellt sett) folkskygga och ställer sällan till med besvär.
Hundar är (generellt sett) lekfulla och högljudda och kan mycket enkelt bli ett problem.

Och nu kommer någon och påpekar att detta inte stämmer för alla hundar respektive katter och att det allt finns elaka människoätande katter och snälla blygsamma hundar, men det har ingen betydelse, de fallen är undantag att påstå något annat är att förneka verkligheten. (Oavsett om din hund nu är det snällaste som finns och aldrig skulle skada någon och att din grannes katt river barnen och skiter i sandlådan så fort den får chansen.)

Permalänk
Medlem

Katten är liten och harmlös, även om de (helt mot sin natur) skulle anfalla 10 mot en människa så vinner du mot dem då de helt saknar styrka (fast riven blodig blir du nog).

En enda hund på 30-40 kilo kan mycket väl ta livet av en vuxen man med sina kraftiga käkar. Får de dessutom springa lösa så kommer de (undantagslöst) att bilda gäng , då hunden är ett flockdjur, och anfalla lite vad/vem som helst inom flockens revir. Detta sker titt som tätt i länder där hundar tillåts springa fritt. Familjens lilla gullehund är kvarterets skräck när han gått utanför porten och vill vara alfa-hane bland de andra hundarna.

Katter fyller också en funktion utomhus, samma funktion som de haft i tusentals år, de äter möss och råttor. Denna funktion har blivit betydelsefull än en gång eftersom människan gått tillbaks till kompostering o.s.v. De så kallade återvinningsstationerna vid våra kvarter är rena rama råttparadiset och som väntat så har råttpopulationen exploderat sedan de infördes. Katterna behövs.

p.s. Så kallat "katthat" har ofta barndomstrauman som orsak (eller andra empatistörningar). Katthataren själv hade en katt som dog och han/hon blev så ledsen så att han inbillar sig själv att han egentligen avskyr katter o.s.v. Detta "syndrom" går också att ärva från föräldrarna, om föräldrarna är katthatare så blir barnen också det med ganska stor sannolikhet. Hur som helst så är det ingen rationell åkomma.

Permalänk
Inaktiv

Får inte katter gå lösa, ska väl inte människor få det heller, människor är mycket värre, ärligt talat

(visst, få människor skiter i din rabatt )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Katter fyller också en funktion utomhus, samma funktion som de haft i tusentals år, de äter möss och råttor. Denna funktion har blivit betydelsefull än en gång eftersom människan gått tillbaks till kompostering o.s.v. De så kallade återvinningsstationerna vid våra kvarter är rena rama råttparadiset och som väntat så har råttpopulationen exploderat sedan de infördes. Katterna behövs.

Tamkatter har under samma tid fortsatt med att äta fåglar, mindre däggdjur (utöver gnagare), reptiler, groddjur, fiskar... Det stämmer säkert att det finns ett behov av katter inne i städer och kring gårdar men ute i naturen orsakar de bara skada.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Masamune
Tamkatter har under samma tid fortsatt med att äta fåglar, mindre däggdjur (utöver gnagare), reptiler, groddjur, fiskar... Det stämmer säkert att det finns ett behov av katter inne i städer och kring gårdar men ute i naturen orsakar de bara skada.

Hur kan det vara skada att rovdjur tar byten, när bytesdjuren inte är nyttodjur för människan? Dessutom beror vilken typ av bytesdjur katten tar främst på utbudet, d.v.s. att råttor och möss, följt av småfåglar, utgör merparten av alla byten.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Hur kan det vara skada att rovdjur tar byten, när bytesdjuren inte är nyttodjur för människan? Dessutom beror vilken typ av bytesdjur katten tar främst på utbudet, d.v.s. att råttor och möss, följt av småfåglar, utgör merparten av alla byten.

'

Katten är inte en naturlig del av våran natur men påverkar denna om man låter katter springa lösa. Om man vill bevara våran natur så är det skadligt med lösspringande katter. Iofs tror jag inte att det är så stor fara eftersom katter klarar sig ganska dåligt i vilt tillstånd i Sverige. Givetvis så ses det ju positivt att katter håller undan skadedjur runt bostäder.

Det är både bra och dåligt med utekatter i mina ögon, men våra katter är innekatter av flera anledningar. En stor anledning är att det är en hel del trafik nära och att man ser lappar där folk letar efter sina försvunna katter titt som tätt. Meddellivslängden på utekatter är 2-3 år medans innekatter blir ca 12-13 år (enligt lite snabb google-ing).

Det vore trevligt om djurägare tänkte efter lite angående hur deras djur kan tänkas påverka omgivningen, samt vad djuren kommer utsättas för själva.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Vem säger att människan & dess skapelser är ett naturligt inslag? Ska vi genast avliva människan & återställa naturen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vem säger att människan & dess skapelser är ett naturligt inslag?
Ska vi genast avliva människan & återställa naturen?

"Natur kan syfta på den levande, materiella världen i stort, men särskilt den av människan (väsentligen) opåverkade miljön i form av växter, djur, landformer o.s.v." http://sv.wikipedia.org/wiki/Natur

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Håller fukllständigt med. Katter borde INTE få gå lösa. Samma med hundar. Skillnaden på dem är att (som du sa) katter är helt omöjliga att styra. Du kan inte kontrollera vad den gör. Vilket en BRA hundägare kan. Dock finns det alldeless för många dåliga hundägare där ute...
Btw jag diggar alla gammla gubbar med katt i koppel, där har ni folk med vett. Se å lär.

Här får du en bild på en gammal gubbe med en katt i koppel:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
"Natur kan syfta på den levande, materiella världen i stort, men särskilt den av människan (väsentligen) opåverkade miljön i form av växter, djur, landformer o.s.v." http://sv.wikipedia.org/wiki/Natur

Mao. är en katt ett naturligt inslag inom bebyggda områden?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Katt i sta'n hålls inne.

Katt på landet kan vara lös.

Hundar ska vara kopplade.

För dig kanske katten är ett gosigt liten fluffboll..

För dina grannar är det ett ondskefullt, högljutt stinkade skadedjur..

Och katter springer ute för kattägare tenderar att vara egotrippade stollar som anser att deras små ligister har full rätt att vistas fritt och döda traktens småfåglar och blomrabbatter.

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Mao. är en katt ett naturligt inslag inom bebyggda områden?

Inte om människan gör så att katterna hamnar där. Om katterna tagit sig till området själva så skulle det väl ses som naturligt.

Edit/
Läste inte så noga vad du skrev innan ser jag nu.
Men ett bebyggt område borde falla utanför den normala naturen iallafall. Det kanske kan vara naturligt, jag vet inte. Normalt kan man nog säga att det är i många områden iallfall.

För övrigt är jag inte emot att katter går lösa direkt, jag ville bara förklara vad som kunde vara negativt eftersom någon frågade om det. I vissa fall är det nog skitbra att dom kan gå ute, i andra fall är det bara skit.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

måste nog hålla med dom är lite emot katter, har blivit riven flera gånger och biten av katter men inte av hundar.

sen så hundarna på över 30 kg har aldrig varit aggresiva eller skällt emot mig utan det är dom där små jävla hundarna som vrålar.

Min logik säger att alla små djur är agressiva så det är lika bra vi kopplar allt smått, katter, paris hilton, dvärgar (alias barn) osv.

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Midvinter
http://www.midvinter.se/1174329819-051220_cat.jpg

Hahaha, klockren bild
Dagens garv utan tvekan!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
En stor skillnad mellan katter och hundar förutom storleken är ju annars att hundar ofta flyger på folk de ser.
Kanske inte alltid därför att de ser dem som byten, utan också för att de vill "leka".
Då blir hundarna naturligvis ett stort hot. Man vet ju inte om en okänd hund är snäll och bara vill leka eller bita ihjäl en förrän det är för sent.

Katter kan ibland stryka sig emot en om man går nära dem, men det är inte i närheten av den påflugenhet hundar ofta uppvisar.

Att ha en hund lösdrivande är jämförbart med att jag och andra skulle beväpna oss med vassa knivar och gå runt och leka med dem offentligt.
Jag kan, om någon klagar, alltid säga att jag är jättesnäll och aldrig har huggit ner någon människa...
Att för mig okända människor inte kan ha en aning om detta är ju inte mitt problem....

Exakt min åsikt, sen detta jävla hundbajs överallt!! Idiotiska hundägare som vägrar plocka upp efter sin hundjävel som ligger ut med sitt staket är ju vidrigt.

Permalänk
Medlem

Ska vi förbjuda lösspringande råttor/möss inom tätbebyggelse? För att inte tala om alla fåglar som flyger runt i våra tätorter.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Midvinter
Här får du en bild på en gammal gubbe med en katt i koppel:

http://www.midvinter.se/1174329819-051220_cat.jpg

Exakt sådär skall det se ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
En enda hund på 30-40 kilo kan mycket väl ta livet av en vuxen man med sina kraftiga käkar. Får de dessutom springa lösa så kommer de (undantagslöst) att bilda gäng , då hunden är ett flockdjur, och anfalla lite vad/vem som helst inom flockens revir. Detta sker titt som tätt i länder där hundar tillåts springa fritt. Familjens lilla gullehund är kvarterets skräck när han gått utanför porten och vill vara alfa-hane bland de andra hundarna.

Hundar är flockdjur, ja, vilket är anledningen till att de ser sina ägare som sin flock. Naturligtvis ska man ju inte låta sin hund se sig själv som högre i rang än vad man själv är, men det är fortfarande så att hunden redan har en flock.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Hundar är flockdjur, ja, vilket är anledningen till att de ser sina ägare som sin flock. Naturligtvis ska man ju inte låta sin hund se sig själv som högre i rang än vad man själv är, men det är fortfarande så att hunden redan har en flock.

Nja, det är faktiskt så att hunden i det fallet att han bor hos människor men får springa löst på gatorna mycket väl kan ingå i två olika flockar.
En är den mänskliga familjen och en är de andra lösspringande hundarna. Detta sker som sagt ganska ofta i områden där hundar tillåts springa lösa, allt från amerikanska medelklassområden till riktiga ghetton.

Permalänk

varför inte?...