Riktigt bredband åt folket

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Problemet här i Umeå är att den största hyresvärden (Bostaden i Umeå AB) och dess dotterbolag Kommunicera inte haft något större intresse att installera något bättre än 10 Mbit LAN-nät i nya hus (ca 1997+). Lite äldre hus får nöja sig med Internet via kabel-tv nätet eller alternativt adsl. Är huset kopplat till det gamla studentdatanätet är det säkert lite bättre om inte Kommunicera sabbat det.

Skulle jag klaga till kvartersvärden skulle jag få följande svar:
1. Det är inga andra som klagar.
2. Varför klagar du, det går bra med det som finns.
3. Sluta tjata, du är bara bortskämd.

Sanningen är att Bostaden har enbart det som ses som standard:
Kabeltv, Internet på någon Mbit... Hoppas någon på Bostaden ser det här via Google. De ska nu dock släppa lös andra operatörer på deras egna nät. Kanske kommer de operatörerna göra påtryckningar vad det gäller nätförbättringar.

du glömde dom hämska trafik begränsningarna 12gb på en månad..
det är vad en annan nisse har för trafik per dag

Visa signatur

no i will not go loladin over this....no not at all

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H2o
Jag har inget illa att säga om artikeln men den var lite kort och jag efterlyser fler infallsvinklar till varför bredbandsmarknaden ser ut som den gör idag.

På vilket sätt har ADSL påverkat utvecklingen?

Vad kan ledande politiker göra för att påverka utvecklingen positivt och vad är en positiv utveckling?

Är politiker kompetenta nog och inser dom vikten sina beslut eller brist på beslut?

Var ligger styrmedlen och vem betalar respektive tjänar på ökad kapacitet mot internet?

Intressant, skulle jag också mer än gärna villja se

Permalänk
Medlem

BREDBAND ÅT FOLKET!

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

"Sverige ligger bra till jämfört med många andra länder, men vi kan alltid bli bättre"

Vad jag har hört så har sverige världens snabbaste bredband. Fast det kanske inte är så längre?

Ot, snabbare bredband åt folket!

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

Jag tyckte inte att artikeln var särskilt välskriven alls. Stilnivån är ojämn och idéerna presenteras på ett ogenomtänkt sätt.

Själv har jag 100/100 via Sunets nät. Det går otroligt fort när man laddar ner, men vid vardagligt surfande så är skillnaden mot mitt gamla 24Mbit hos Glocalnet mindre än vad man skulle kunna tro.

Permalänk
Avstängd

Hej!

Vi har ju en pågående övergång till digitaltv.

Tänk om, istället för enbart TV, skulle varit en landsomfattande utbyggnad av höghastighets trådlöst (digitalt) nätverk, med TV, telefon & internet.

Hade väl varit vettigare, än att ersätta ett analogt lågupplöst TV, med ett digitalt lågupplöst TV - ingen förbätting, eller fler tjänster med denna utbyggnad.

Vad för meningslösheter kommer här näst?
Förmodligen tvångsomfattande digitalradioövergång...

/SWIN

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk

Nackdelar med fiber är att det är lite fördyra utrustningar men övervinns av hastigheten som kan uppnås än med någon annan metod

som sagt är det bara sändaren och mottagaren som behöver bytas ut för att kunna "blinka" snabbare.
Sen om 10-20 år kan vi nog göra tunnare och mer finfiber för visst finns det massa"sandkorn" i fiberna som hämnar farten o sånt.

en tunnare fiber gör ju även att ljuset inte stutsar lite mycket och där med behöver inte packeten skickas flera gånger.

Telias digital tv funkar inte ett piss!!
fy fan när det kommer ett vettigt förslag på fiber med tv istället.

Farsan sade upp Boxer abonemanget (haft i 14månader typ) och det slutar vid jul. men redan nu så ångrar han sig och han kommer hoppa på nästa erbjudande boxer kommer med bara för att det inte funkar som det ska!

Sen så finns det ju historik över hur mycket det snackas om hur mycket vi är tätast osv.
Jag tror inte vi är bäst men att jämnfört mot antalet personer som har bredband så är vi nog bäst.
Sen om vi skickar mest hit o dit är en annan sak. men nät TPB gick ner så snackades det över 50% sänkning på nätet jag tror det var översnackat, men det låter väl inte helt fel? för ger en så delar den till 2 eller mer osv o bygegr på "pyramideffekt"

Jag nöjer mig med 10/10 fast 100/10(0) hade inte varit fel.

Dock som jag nämde tidigare så behöver man knappast all bandbredd utan hade klarat sig på 50/10 finfint... det är när filmer o sånt slår igenom till 100 som det kommer krävas bättre fart.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWIN
Hej!

Vi har ju en pågående övergång till digitaltv.

Tänk om, istället för enbart TV, skulle varit en landsomfattande utbyggnad av höghastighets trådlöst (digitalt) nätverk, med TV, telefon & internet.

Hade väl varit vettigare, än att ersätta ett analogt lågupplöst TV, med ett digitalt lågupplöst TV - ingen förbätting, eller fler tjänster med denna utbyggnad.

/SWIN

Vad skulle det vara för sorts trådlöst nät för datakommunikation? Marksänd digital tv tar väll inte up så mycket av etern att möjligheterna för trådlös datakommunikation. Dessutom är ju 3g-netet forfarande under utbyggnad och i framtiden så kan man ju hoppas på 4g som ska klara höga hastigheter.

Citat:

http://en.wikipedia.org/wiki/4G
4G is being developed to accommodate the quality of service (QoS) and rate requirements set by forthcoming applications like wireless broadband access, Multimedia Messaging Service, video chat, mobile TV, High definition TV content, DVB, minimal service like voice and data, and other streaming services for "anytime-anywhere". The 4G working group has defined the following as objectives of the 4G wireless communication standard:

* A spectrally efficient system (in bits/s/Hz and bit/s/Hz/site)[2],
* High network capacity: more simultaneous users per cell[3],
* A nominal data rate of 100 Mbit/s while the client physically moves at high speeds relative to the station, and 1 Gbit/s while client and station are in relatively fixed positions as defined by the ITU-R[1],
* A data rate of at least 100 Mbit/s between any two points in the world[1],
* Smooth handoff across heterogeneous networks[4],
* Seamless connectivity and global roaming across multiple networks[5],
* High quality of service for next generation multimedia support (real time audio, high speed data, HDTV video content, mobile TV, etc)[5]
* Interoperability with existing wireless standards[6], and
* An all IP, packet switched network[5].

In summary, the 4G system should dynamically share and utilise network resources to meet the minimal requirements of all the 4G enabled users.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk

Flyttade 2001 till en tätort där jag studerade, var delaktig i ett studentdrivet nätverk där vi levererade bredband till studenterna, infrastrukturen för bredband i de flesta tätorter är mycket god och blir bara bättre varje år.
Brukar som många andra hälsa på mina föräldrar. Mina råkar bo utanför Ljungby i småland, där blev vi lovade bredband "inom ett år" när jag flyttade 2001. Än idag har vi modem och dom har fått alla möjliga löften som blivit körda i stöpet pga pengabrist osv. Så före folk börjar skrika efter "riktigt bredband" kanske vi skulle se till att hela landet kan få en fast uppkoppling?

Permalänk
Medlem

"Notis: Med "riktigt bredband" menar vi bredband via fiber på minst 100 megabit"

Lite överentusiastiskt kanske, fiber till folket lär ta ett bra tag
Fiber idag är inte alltför vanligt faktiskt. Mestadels radhus och liknande. Någonting som däremot är betydligt vanligare i flerbostadshus är fiber fram till en switch i fastigheten för att sedan ha vanlig koppar ut till lägenheterna. Hastigheten är dock samma även om möjliga felkällor är lite fler.

En annan sak som är värd att tänka på är dock att koppar är snordyrt idag. I praktiken kostar det lika mycket, om inte mindre, att dra ut fiber som koppar, vilket gör i allafall mig lite fundersam till varför ADSL fortfarande är så hett i detta land. Fiber till alla kanske inte är möjligt än på ett bra tag, men fiber ut till fastigheter, förorter och mindre orter som grund för att bygga ut ordentligt bredband till folket borde inte vara särskilt avancerat tycker jag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Fin timing :).

Där jag bor så ska familjebostäder installera *riktig* bredband.
KOmmer vara klart senast om 2 veckor.
Jag har just nu vad jag vet om 5 leverantörer som kan leverera 100/100:
Just nu kör jag med Comhem 24/8 som det absolut inte är något fel på men jag använder verkligen varje tråd som går att använda när jag laddar ner och upp, så jag vill ha snabbare.
Det är även billigare med 100/100 än mitt nuvarande.

Adamo
Bahnhof
Blixtvik
Tele2 (2:an ska vara upphöjd)
Skycom

Sitter och tänker på vilken jag ska välja.
Jag vet att det inte kommer att vara exakt 100/100 ända ut i bredbandsjacket hemma hos mig men jag är kräsen när det gäller bandbredd så 1-2mbits mer från den enda leverantören och jag blir kund där.

Är det nån som har några dåliga/bra erfarenheter utav de jag listat så säg gärna till.

Just det, priset skiljer sig absolut inget mellan de fem ovan. (389-399)

/.S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

En annan sak som är värd att tänka på är dock att koppar är snordyrt idag. I praktiken kostar det lika mycket, om inte mindre, att dra ut fiber som koppar, vilket gör i allafall mig lite fundersam till varför ADSL fortfarande är så hett i detta land.

ADSL är så populärt eftersom kopparn redan är nedgrävd.
Det behövs inte mycket för att förse hushållen med ADSL, bara någon apparat i telestationen skulle jag tro.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
ADSL är så populärt eftersom kopparn redan är nedgrävd.
Det behövs inte mycket för att förse hushållen med ADSL, bara någon apparat i telestationen skulle jag tro.

De där "apparaterna" är långt ifrån billiga kan jag säga dig. Skillnaden är nog mest att det är knöligare att gräva ner fiber än att ha ett gäng tekniker bära in en burk i en station. Men jobbet att installera och gräva ner fiber tillkommer ju också även om jag tror att fiber rent utrustningsmässigt är billigare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
De där "apparaterna" är långt ifrån billiga kan jag säga dig. Skillnaden är nog mest att det är knöligare att gräva ner fiber än att ha ett gäng tekniker bära in en burk i en station. Men jobbet att installera och gräva ner fiber tillkommer ju också även om jag tror att fiber rent utrustningsmässigt är billigare.

Hittade någon siffra på 66000kr för 300 anslutningar. Stämmer det låter det mycket billigare än att gräva ner fiber till 300 hushåll.

edit: Intressant artikel från Ny Teknik, hur det gick vet jag dock inte
http://www.nyteknik.se/art/37685

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Hittade någon siffra på 66000kr för 300 anslutningar. Stämmer det låter det mycket billigare än att gräva ner fiber till 300 hushåll.

edit: Intressant artikel från Ny Teknik, hur det gick vet jag dock inte
http://www.nyteknik.se/art/37685

om 66000 för 300 anslutningar stämmer så är det ju helt klart billigare med dsl, men ett problem kvarstår ändå. dsl är inte en hållbar teknik i längden, och förr eller senare kommer fibernätet behöva byggas ut ändå. Att bygga ut dsl är egentligen som att köpa sig en E6600 för att nästa vecka byta ut den mot en QX6850 trots att man redan från början visste att det första köpet skulle vara otillräckligt... det är en dålig investering i längden. Sen står det ju så fint att det är telia som bygger ut, med andra ord så lär de där priserna vara rätt hyvlade tack vare deras fulspelande med skanova... andra operatörer lär nog inte komma lika billigt undan.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Här i Mora har de dragit igång en satsning på öppet stadsnät med "OpenNet" för villor och lägenheter.

De har delat upp orten i områden och för att man ska bli garanterad fiber så minst 60% i området vara intresserade och då kostar det 18 000 kr för att få det indraget till huset. Billigt/dyrt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foqnax
Jag skulle döda för att få 100/100Mbit!

Sitter på 8/1 från Telia just nu, tankar i 800kB/s från rätt källa men aldrig snabbare än så, men det är tusen gånger skönare än 1/1Mbit som vi hade för bara några månader sedan.

Självklart kan du inte tanka snabbare än ~800KiloByte/s. 8Mbit/s = ~800KB/s

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
100/10 vore fint ja... 100/100 finare.
Men helt ärligt skulle jag nöja mig med 10/10 om alla hade det. 10Mbs ned ÄR snabbt. Men som näten är i dag så är det vanligt med tex 8/1.. Vad ska jag med 8Mbs till när jag bara kan tanka i 1Mbs?? Det är ju upphastigheten från den jag tankar från som begränsar hur snabbt jag tankar ned.. Då spelar ingen roll om jag har 100000/10 eller 8/1.
Jag tror att mitt rekord på min 8/1 lina är 1,6Mbs. Wow

Dom borde tänka om och göra rätt. Bättre 1/10 än 10/1 och konstant tanka i 1Mbs

Om du med 8/1 lina tankar från en annan med 8/1 lina så kan du naturligtvis inte tanka snabbare än 1Mbit/s. Men långt ifrån all data skickas från enbart en privatperson till en annan. När du tankar ner en webbsida så tankar du ofta från en källa med långt snabbare "upload" än dina 8Mbit/s. Eller när man tankar genom Peer2Peer nätverk så som DC eller Torrent där oftast ett flertal användare uploadar till dig. Så ditt resonemang faller där, om det nu inte är så att du enbert skickar och tar emot filer från någon kompis med 1Mbit/s upphastighet.

Dessutom. Om du har lyckats tanka i 1,6MB/s med din 8Mbit/s lina så ska du inte vara ledsen då det är nästan den dubbla teoretiska hastigheten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Självklart kan du inte tanka snabbare än ~800KiloByte/s. 8Mbit/s = ~800KB/s

Nej, 8Mbits = 8000kbit/s. 1kb = 8kbit. 8000kbit/s/8 = 1MB/s.

har för mig att det är så iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Nej, 8Mbits = 8000kbit/s. 1kb = 8kbit. 8000kbit/s/8 = 1MB/s.

har för mig att det är så iaf

Lite onödig info kommer nu :).
Läs inte om ni inte pallar.

1Kbyte=8Kbits
1Mbit=1024kbits
1024kbits/8kbits=128Kbyte/s
8Mbits~1024kbyte/s~1mb/s

Sen ska man inte glömma bort att räkna bort 8kbyte för varje Mbit.
Tar min internetuppkoppling som exempel:

Upp 8Mbits = 8x128kbyte(1024kbyte)-8x8(64kbyte) = 960Kb/s~0.96mb/s
Ner 24Mbits = 24x128(3072kbits)-24x8(192) = 2.88mb/s
Enklaste sättet att räkna är att 1MBits = 120Kbyte Per Sekund.

Snabbaste nedladdningen jag lyckats med var en film på ~4 gb som tankades i 2.86mb/s från A Till B.

EDIT: Skrev ett inlägg cirka 8 inlägg uppåt, nån som kan dela med sig lite info/erfarenheter från nån av bolagen.
Skulle vara guld värt!

/.S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk

mycket relevant artikel! håller personligen på att flytta till nytt boende nu och "riktigt bredband" eller fiber som jag kallar det är mer eller mindre ett krav. jag hoppas att sverige börjar uppgradera till fiber i hushållen, så snart som möjligt!

riktigt internet vs ADSL 1-0

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

Snälla Syn7e7ik, lär dig skilja på milli (m) och mega (M), bit (b) och byte (B).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Det är bara att jaga sin bostadsförening så att dom fixar riktigt fiber..
Detta gjorde jag och mina grannar redan 1999 och fick då fiber till våra lägenheter även om det då bara var 2/2Mbit .. Men nu är det 10/10 och kommer snart blir 100Mbit .. Tjata på bostadsföreningen är det som gäller för att man skall få fiber

Visa signatur

[IC7-MAX3] [p4 3.0@3.3] [9800PRO] [OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Rev2 2x512MB][Maxtor120gb Raptor36gb]

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om BBB har några planer på att uppgradera eller erbjuda 100/100 istället för 100/10?

Visa signatur

Asus N73S | Core I5 2410m | 6GB | 120 GB Corsair force 3 + 1TB | Geforce GT 540m - 1GB | Windows 7
HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 320 GB HD | Radeon x1600 256mb | Win 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uber
Är det någon som vet om BBB har några planer på att uppgradera eller erbjuda 100/100 istället för 100/10?

Jag frågade supporten i samband med att jag beställde min 100/10, och svaret var att det inte var något planerat. Förhoppningsvis finns det folk som vet mer.

Permalänk
Medlem

Det finns bredband och det finns smalband/basband tex telefonlinje eller coax nät (rätta mig om jag har fel).. bredband kan gå i vilken hastighet som helst egentligen, det handlar inte om någon speciell bandbredd, dock är det inget jag håller fullt med om I alla fall, jag tror det var runt 2000-2001 som man ville fastslå vad som skulle få kallas för bredband och inte bredband på bredbandsmarknaden och då ville men att det skulle vara minst 2/2mbit för att få kallas för bredband och det kan ju tyckas väldigt lite nu men på den tiden var det ytterst få förutom dem som hade hunnit få BBB och alla Sollentunabor som var först med riktigt bredband för privatpersoner i större skala i Sverige 1996, vilket var för 11år sen, ändå har vi inte kommit längre än?? ......HALLÅ??!

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syn7e7ik
EDIT: Skrev ett inlägg cirka 8 inlägg uppåt, nån som kan dela med sig lite info/erfarenheter från nån av bolagen.
Skulle vara guld värt!

/.S

Har Adamo (hette WebtechNord tidigare, eller om Adamo köpte upp WT) har endast haft ett avbrott på uppkopplingen på 2,5 år. Och då var det nån praktikant som råkat dra ur min kabel på telestationen. Bör tilläggas att jag har ADSL2+ via katrineholms stadsnät och inte en fiberanslutning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Bredband

Hum, varför är alla så sura på telias digital-tv?

Jag tycker själv att Telia som brukas kallas "Felia" har ryckt upp sig otroligt mycket.

Jag hade ADSL med Telia när ADSL uppfanns, visst då var Telia riktigt dåliga, men vilket företag vara egentligen bra? Ingen... ADSL suger helt enkelt..

Sedan kom BBB med sitt fiber, då fick man det i lägenheten, gött som fan!!!
Men senare började även det företaget göra bort sig...

Samtidigt flyttade jag och fick nu Telia´s fiber med Digital-TV..

Ojoj, är det bara jag som märker skillnaden på Telia? Det ända företaget som inte får storhetsvansinne och verkligen gör det som dom ska göra!!!

Telenor köpte Vodafone (som var sämst) och sedan BBB (ja då fattade man att BBB skulle bli sämst)...

Ni kan ju själva gå in och kolla på t ex fairshopping om kunderna är nöjda..?

nej jag tror inte så många är det..

Permalänk
Medlem

Re: Bredband

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cliddo
Hum, varför är alla så sura på telias digital-tv?
[...]
Samtidigt flyttade jag och fick nu Telia´s fiber med Digital-TV..

Kan det vara så att dom erbjuder Telia DigitalTV till ADSL som är alldeles för otillräckligt för TV. Har hört att det behövs ca 30Mbit för att sända TV med samma kvalité som vanliga TVnätet. och visst, med fiber kan dom få den hastigheten, men inte med ADSL.

och Vökby ska öppna linjen utanför nästa år 2008! Tidigare, när den grävdes var den inte öppen för allmänheten men nu kan jag skaffa fiberuppkopplig nästa år! troligtvis blir det 25/25.

längtar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Snälla Syn7e7ik, lär dig skilja på milli (m) och mega (M), bit (b) och byte (B).

Okej tack för heads up
Kan ju skylla på att det var sent och jag var trött :D.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Har Adamo (hette WebtechNord tidigare, eller om Adamo köpte upp WT) har endast haft ett avbrott på uppkopplingen på 2,5 år. Och då var det nån praktikant som råkat dra ur min kabel på telestationen. Bör tilläggas att jag har ADSL2+ via katrineholms stadsnät och inte en fiberanslutning.

Okej tackar så mycket.
Det var den jag hade tänkt mig i första hand.
Nu är jag lite mer på den säkra sidan.

/.S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Vem ska betala den lilla prislappen som det kommer kosta att bygga ut så hela sverige får fiber 100/100? prislappen på fiberkabeln ligger inte direkt som en vanlig 230v strömkabel. sen så kommer ju alla stationerna som måste byggas, drivas och underhållas. skatterna är tillräckligt höga just nu.

"Med tanke på den goda infrastruken för el"... vad jag vet så är det lite lättare att bygga ut elnätet än fiber och elnätet är betygligt viktigare med, och det har tagit måååånga år att lägga ut det elnätet vi nu har.

Visa signatur

:)