Raptorer i raid på Asus P5K

Permalänk
Medlem

Raptorer i raid på Asus P5K

Jag har aldrig pillat med raid tidigare men tänkte ev. ge mig på det nu.

Frågorna är:

Kan jag köra 2st Raptor stripade på mitt Asus P5K?

Kommer det ge märktvärt bättre prestanda?

Jag har nämligen läst/hört att jag inte kan köra stripat på mitt "vanliga" P5K utan behöver deluxe-versionen.

Samt att vissa säger att prestandaökningen är försumbar. Det låter konstigt tycker jag..? Vad säger ni som vet?

Permalänk
Hedersmedlem

Sök på Raptor RAID på forumet så hittar du en hel del i ämnet. Personligen anser jag att man "slösar" prestanda genom att köra RAID0 på Raptors genom att åtkomsttiden ökar, vilket är Raptorns största försäljningsargument.

Om du är ute efter hög överföringshastigheter så finns det ett par diskar som till och med klår Raptorn i detta som du får mycket mer gigabyte per krona.

Ditt P5K har väl ICH8 om jag inte minns fel, vilket gör att du måste köpa ett kontrollerkort med stöd för RAID eller köra mjukvaruraid. ICH8R är modellen på sydbryggan som du måste ha för att köra RAID.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Har sökt en hel del... Hittar dock inte riktigt några bra svar, förutom ditt nyss...

Så för att få bäst prestanda som systemdisk rekommenderar du alltså inte en raptor nuförtiden?

Jag menar allmänt användande, jag sysslar med spel, photoshop, vanlig filmuppspelning osv.

Några konkreta förslag på disk att fundera på? Har egentligen inte behov av "mycket" disk utan är mest intresserad av hög prestanda vid vardagligt bruk.

Tanken att köra raptor i raid var just för att jag har en 36gb just nu och inte riktigt vet vad jag ska ha den till annars..? Men den iden verkar ju spricka nu iom att jag inte är sugen på ett nytt kontrollerkort...

Permalänk
Hedersmedlem

P5K har ICH9, men den har ingen raid heller, du behöver ICH9R som finns på alla andra i P5K-serien förutom just P5K och P5K-C har jag för mig.

Raptor som systemdisk tror jag fortfarande är snabbast men du kan få en nästan lika snabb disk som är betydligt större, svalare och tystare för lika mycket pengar.

Sen ang. RAID0... Det man vinner på den högre överföringshastigheten tappar man pga den något högre åtkomstiden så det blir ingen större skillnad i slutändan. Beror ju på vad det är man kör för grejer också men det är sällan man läser en stor fil från början till slut på en systemdisk iaf.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

jo raptor är bäst som systemdisk, men raid ger högre STR men även högre latenser ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ostbåge
Har sökt en hel del... Hittar dock inte riktigt några bra svar, förutom ditt nyss...

Så för att få bäst prestanda som systemdisk rekommenderar du alltså inte en raptor nuförtiden?

Jag menar allmänt användande, jag sysslar med spel, photoshop, vanlig filmuppspelning osv.

Några konkreta förslag på disk att fundera på? Har egentligen inte behov av "mycket" disk utan är mest intresserad av hög prestanda vid vardagligt bruk.

Tanken att köra raptor i raid var just för att jag har en 36gb just nu och inte riktigt vet vad jag ska ha den till annars..? Men den iden verkar ju spricka nu iom att jag inte är sugen på ett nytt kontrollerkort...

Har du en 36 GB Raptor bör du behålla den som systemdisk och köpa till en hårddisk för lagring.

Jag brukar rekommendera Raptors till de som vill ha hög "windows-prestanda" och känna sig smidiga i sitt operativsystem. Men vill du kunna packa upp komprimerade filer snabbt är det helt klart en raid0-array du ska satsa på. När det gäller överföringshastigheter är dagens 500-gigabyteshårddiskar ofta lika snabba som den snabbaste Raptorn, något som många inte förstår.

Något som skulle vara bra för dig är att köpa en lagringsdisk från någon känd tillverkare. Med två diskar brukar prestandan öka om man exempelvis spelar spel från den andra hårddisken och har Raptorn som systemdisk. Det blir ju en sorts "raid" fast båda jobbar enskilt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Har du en 36 GB Raptor bör du behålla den som systemdisk och köpa till en hårddisk för lagring.

Jag brukar rekommendera Raptors till de som vill ha hög "windows-prestanda" och känna sig smidiga i sitt operativsystem. Men vill du kunna packa upp komprimerade filer snabbt är det helt klart en raid0-array du ska satsa på. När det gäller överföringshastigheter är dagens 500-gigabyteshårddiskar ofta lika snabba som den snabbaste Raptorn, något som många inte förstår.

Något som skulle vara bra för dig är att köpa en lagringsdisk från någon känd tillverkare. Med två diskar brukar prestandan öka om man exempelvis spelar spel från den andra hårddisken och har Raptorn som systemdisk. Det blir ju en sorts "raid" fast båda jobbar enskilt.

Tack för svaret. Men jag är inte i behov av mer "lagringsdisk" utan behöver mer utrymmet till systemet med dess program och spel.

Får väl bli en 74GB raptor tror jag...

Permalänk
Medlem

Ang raptors i raid eller inte... mja.. raiden är ju snabbare som sagt. Källa är bla http://www.overclockers.com.au/article.php?id=179581&P=3

Jag är skitnöjd med min setupp... grymt snabb att packa upp iso filer som tex filmer som jag gör MYCKET... rekomenderas starkt om du har plånlbok för det.

Som det sades längre upp oxå ioförsej.. dom nya 500 gb:arna.. är ruskigt snabadom oxå!

Innan jag fick hem mina raptors körde jag på en av mina wd 500 gb:are o skillnaden när jag bytte till singel raptor var ju inte nån wooow känska förrens jag böjade packa upp filer som sagt eller installera spel ifrån hdd:n som isofiler, men när jag bytte till 2 st raptor 74 gb i raid 0 i setupen 4k, då vart det skillnad, märks i vindows det med. Laddningstiderna i spel och öppning av filmer samt öppning av program blev liksom lite behagligare, inga väntetider eller så som är i min mening väldigt störande.

Detta är mina personliga uppfattningar så du vet det!

Citat:

CONCLUSION:
We can only repeat what we concluded already in part 1 of our Raptor test: The 10,000 rpm Western Digital Raptor is a “must have” for the performance oriented desktop PC enthusiast. The 10,000 rpm Raptor is leaving any 7,200 disk be it SATA or PATA be as single disk or in Raid 0 far behind. We also found that the Raptor is recommendable for a RAID 0 array as the gain versus the single disk was quite substantial. The only shortcoming is obviously the capacity of 36 GB. The ideal set-up is therefore to use a single or 2 RAIDed Raptors for the OS and applications and to have data and files on a slower 7,200 rpm disk with a larger capacity.

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm