Vista-kompatibelt skt 478 moderkort med bra drivare, finns det??

Permalänk

Vista-kompatibelt skt 478 moderkort med bra drivare, finns det??

Tja, behöver väl inte säga mer än rubriken.

Länka ett i så fall...

Permalänk
Vila i frid

Socket 478? Det slutades väl tillverkas ungeför som XP släppes runt 2002. Ivfsh är det ingen höjdare prestandamässigt. Nya 478-kort finns inte. Drivare lär du inte heller hitta annat än generiska. Däremot en E2160 och ett Abit IP35-E funkar perfa med Vista. Prestandmässigt skiljer det ca 3 ggr trots snarlik MHz på processorn.

Permalänk

Vad jobbigt, ville bara testa vista basic på en skt 478 dator och orkar inte lägga ner pengar på processor + kort. Max 7-800kr...

EDIT: Såg iofs Asrock P4VM900, men det säljs bara i butiker jag aldrig hört talas om tidigare :/

EDIT2: Men generiska drivare, funkar det med typ vad som helst men inte så optimalt?

Permalänk
Vila i frid

Istället för att satsa på socket 478 - vänta och spar in lite flis så att du får råd med något bättre. En sprillans E21xx och ett nytt 775-kort kostar ca 500 mer en beggad 478 propp och beggat moderkort. Att köra med Vista är väl inte målet - utan en dator som inte upplevs som att gå i våldsamt djup och seg sirap? Okej, du måste älgga till minnen - addera 800 pix för 2GB ddr2.

Permalänk

Nej, målet var egentligen att testa vista då jag inte vågar installera det än på min "huvuddator"

Lägger hellre pengar på den datorn, nätagg och hårddisk på tur, sen cpu..

Moderkortet misstänker jag är paj på 478-dellen så tänkte byta ut det för att testköra vista basic, men verkar inte finnas några i min smak.

Permalänk
Medlem

Köp en ny hårddisk då... då kan du ju koppla ur dina nuvarande (= inget kan hända med din nuvarande install) och köra vista på den, när du testat vista kan du formatera och lagra... "linux-distar"

Permalänk

Just det som är det jävliga... datorn känner inte av hårddisken, misstänker moderkortet men kanske kan vara nåt annat. Har testat med två, ingen funkar...

Just därför jag ville byta egentligen, plus att jag ville ha lite mer kompatibilitet (intel 845 chipset på nuvarande och har hört och sett från flera källor att det inte funkar så bra med vista)...

Asrock kortet jag listade innan verkar vara det enda som har bra drivare och så, och det hittar jag bara på doldisbutiker...:/

Permalänk
Medlem

Asså, jag tänkte att du ska köpa en hårddisk att installera vista på, i din "huvuddator"

Permalänk

Kan man ju också göra, men går det inte att köra för skojs skull i VmWare?

Permalänk
Medlem

Köp ett ASROCK Dual-VISTA. Då kan återanvända din gamla DDR-minnen och eventuellt AGP-grafikkort.
502kr
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASR4CORE...

Kompletera med en E2140 CPU. 574kr
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IE2140R

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Avstängd

Vad för skulle inte Viata gå på ett 478kort?
På mitt ifrån 2002 gick i alla fall Home premium.
Sockel 478 var det som gällde ända till slutet utav 2004.
Så det är inga problem. Det enda du behöver är en Pentium4 med krut i.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ep_data
Vad för skulle inte Viata gå på ett 478kort?
På mitt ifrån 2002 gick i alla fall Home premium.
Sockel 478 var det som gällde ända till slutet utav 2004.
Så det är inga problem. Det enda du behöver är en Pentium4 med krut i.

Vad hade du för kort, vilket chipset? intel 845 som det är på mitt kort (som jag å andra sidan nog blir tvungen att byta då det funkar dåligt)... länka något bra om du vet nåt?

Har en P4, så mycket krut vet jag väl inte om det är i den men funkar nog

Permalänk
Avstängd

Min är en P4 2GHZ northwood med ett Gigabyte GA8-IDX moderkort med ett INTEL 845 chipp, fungerade utan problem med vista men pga att jag inte har något serial nummer körde jag Vista i demoläget och när tiden var slut installerade jag XP igen.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ep_data
Min är en P4 2GHZ northwood med ett Gigabyte GA8-IDX moderkort med ett INTEL 845 chipp, fungerade utan problem med vista men pga att jag inte har något serial nummer körde jag Vista i demoläget och när tiden var slut installerade jag XP igen.

Ok, 2ghz här med, tyvärr verkar moderkortet ju vara paj då den inte hittar hårddisken...

Permalänk
Avstängd

Jag har ett sånt här ASRock P4i65G

Fick skaffa mig ett sånt lite snabbt för några månader sedan då jag hade *host* kortslutit mitt gamla. :s Hehe ... Näe jag vet nu att man inte ska pilla med skruvmejsel i datorn när strömmen är på.

Och det där moderkortet skapar inga problem med Vista. Visst det flöt inte direkt, men det får man ju räkna med på ett så pass svagt system.

P4 Northwood 2.8GHz
2*512MB Geil DDR2 400MHz
GeForce 6800 GT
200GB Maxtor

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro