Minnesproblem 2*256mb + 512Mb - Abit NF7-S

Permalänk
Medlem

Minnesproblem 2*256mb + 512Mb - Abit NF7-S

Tja, tänkte pigga upp min gamla burk och gick o köpte mig en Selectra 512Mb PC3200 minne från jme.

Innan har jag haft 2*256Mb Twinmos winbond PC3200 i DualDDR i den.

Problemet är bara att datorn vägra starta när jag blandar det nya och de gamla minnena. Har bytt platser på alla håll o kanter, höjt timingsen för den nya stickan är CL3 & de gamla CL2.5 men det vägrar funka ändå. Har testat 512an själv och det är inga problem.

Någon som har några bra ideér till att lösa detta?

Mvh aprox.

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Hedersmedlem

Har ingen ide om hur man löser det. Kan bara trösta dej med att du är inte ensam om problemet. Upplevde samma sak för ett tag sen när jag försökte byta mina 2*256 MB Twinmos mot en Kingston 1GB sticka. Datorn tvärvägrade. Plockade väck 512an också. Då startade datorn helt ok, men jag trivdes inte med det då Kingston-minnet var något långsammare än Twinmos. Nåväl tillbaks med Twinmos-minnena. Datorn stendöd. Fick reseta CMOS för att få igång burken med de gamla minnena igen. Är nog tyvärr så att NF7-S är lite känslig vad det gäller minnestyper.
Tack för att du postade ditt problem här. Har nämligen funderat på att köpa 1GB selectra från JME för att testa, men det verkar ju inte vara nån bra idé.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Prova att sänka hastigheten om du kör med fler än två rammoduer.

Permalänk
Medlem

har försökt köra minnena slött som fan (133mhz fsb med 3-4-4-8 timings) men det hjälper inte :/ fattar inte vad som är problemet igentligen när alla tre stickor fungerar var för sig, de två gamla tillsammans. Men så fort man blandar på något sätt så får jag ingen bild alls.

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

Det kan bli så när man försöker köra med minnena från olika tillverkare och olika storlekar etc, det är därför man alltid ska köra med samma modeller från samma tillverkare, då blir det inga strul.. Sen ska man också helst köra med ett jämnt antal minnen, 2st eller 4st, Dual-channel~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chop'ya
Det kan bli så när man försöker köra med minnena från olika tillverkare och olika storlekar etc, det är därför man alltid ska köra med samma modeller från samma tillverkare, då blir det inga strul.. Sen ska man också helst köra med ett jämnt antal minnen, 2st eller 4st, Dual-channel~

Det rör sig om ett nforce 2-moderkort, som har 3 st minnesslotar.

Se om det finns biosuppdatering till moderkortet, och öka spänningen.
Sätt 256MB minnena i socklarna bredvid varandra, och 512MB i den ensamma sloten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara