Permalänk
Robot

Itx server

Jag ville ha ett kompakt chassie för min itx-server som ska stå i garderoben, som inte behöver aktiv kylning.

Först hade jag ett Morex Mini-ITX Cubid 2688 Chassi, http://www.webhallen.com/prod.php?id=32493 , men det var dels inte tillräckligt kompakt, och när inte fläktarna var ikopplade så blev hårddisken för varm pga det obefintliga luftflödet.

Sen satte jag allting på en aluminium-skiva och då blev det tillräckligt svalt men såg för risigt ut till och med för att ha stående i garderoben.

Sen kom jag upp med en sandwich'ad design som jag ritade upp i ett cad program för att få ett hum om dimensionerna och sen byggde på en dag.

Eftersom jag inte hade några ordentliga verktyg så var jag tvungen att göra en del i trä, och allting är ganska skevt som syns på bilderna. Men som proof of concept så blev den ungefär så bra som jag tänkte mig, och står och kör i garderoben.

Om jag kommer mig för det nån dag så skulle jag vilja göra ungefär samma design fast helt i aluminium och använda ordentliga verktyg så man får lite precision. Då skulle jag också svetsa fast distanserna på insidan av plåten så att inga skruvar går genom plåten.

Besök albumet: Itx server av VirtualIntent

Permalänk
Medlem

spackla och måla så kommer det att likna nått:)

Permalänk
Medlem

den ser inte färdig ut ^o)

Permalänk

Jo men om du läser texten så står det ju att det är en proof of concept som jag gjorde på 1 dag, och hade jag haft tillgång till verktyg etc, så hade jag gjort den ordentligt.

Poängen är ju att visa upp formfaktorn, vilken jag själv tycker är mkt smidig för mina ändamål. Du får gärna peka ut nån design som är ännu mindre/smidigare så kan jag ta med idéer därifrån också till nästa version!

Permalänk
Medlem

slipa kanterna åtminstone.

Visa signatur

Think before u say anything, so u dont say that u think.

Permalänk
Medlem

Iden var snygg.. Men du borde ta en till dag för att fixa det helt och hållet. Även om den ska stå i garderoben, imo.

Permalänk

Kommer inte lägga mer tid på den här lådan, den är mest för att testa ifall idén funkade. Jag har fått några små nya idéer men i stort så funkar den bra som den är nu tror jag. Men alla idéer om hur den kunde göras bättre mottages tacksamt!

Däremot skulle jag vilja göra en ordentlig snygg version, men då behöver jag laserskärare/CNC, maskin för att göra invecklade bockningar, svets, osv, och det har jag inte tillgång till. Om jag får tillgång till en plåtverkstad så ska jag fixa det, då lägger jag såklart upp bilder på den!

Permalänk
Medlem

:S

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Avstängd

Svetsa fast lästerna är väll onödigt.
Jag byggde min aluminium kub på landet, där har jag inga märkvärdiga plåtverktyg. Jag bockade bara dom två aluminium halvorna i en plåtbock.
Sedan var det bara att dra i gång dremeln, ta farm poppnittången och plåtsaxen. Ingen tig svetts användes.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500