föresten, ett skummt fel, skärmen blir rosa/röd

Permalänk

föresten, ett skummt fel, skärmen blir rosa/röd

hehe, nyköpta grejor, jag har monterat polarens dator: 8800gts kort, 480 watts nätdel, P35 moderkort, 2gb minne, E6750 prolle, o en 500gb satadisk...

Till saken, allt funkar fint, förutom att skärmen/bilden får en rosa/röd ton då man vrickar på PCI-E kontakten bak på graffe kortet, ?? jag fattar att de e glapp nånstans, och troligtvis är det i kabelns stift mot graffekortets kontakt,,,,, ska kolla mer imorgon...

Vrickar man kabeln i "rätt" läge blir bilden normal....

De kan väl inte vara så att lödningarna e kassa i kretskortet på graffekortet eller ?

musse....

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

allt kan hända med ett måndagsexemplar..

det kan mycket väl vara ett litet lödfel i kontakten för pci-e strömsladden på grafikkortet...frågan är om du måste vicka på kabeln mycket i framtiden eller om den kan vara i normalt läge?

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk

Alltså de var så att vid uppstarten av det nya systemet så var färgen rosa, alltså något som inte stämmer.... de vara bara ren tur att kompisen pillade på kablarna i lådan, o vipps kom det fram att PCI-E kabeln till graffekortet var boven på nåt sätt, annars hade vi suttit där o stirrat på den fula rosa färgen som 2 nötter....

Hur som helst, felet är hittat, nu är frågan bara om det är nätaggens kabel som har "dåliga" stift, eller om det är kall-lödning på kortet..

ska kolla det imorgon... skumt fel i alla fall att färgen blir rosa på skärmen, undrar vad det kan bero på egentligen ? den kanske blir så om kontakten är dålig just där, men jag har svårt o fatta varför den blir rosa.

Musse..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Sexigt..

Visa signatur

||I9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6||
https://www.speedtest.net/result/16090287443.png
--------------------------------------
http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk
Hedersmedlem

rosa för att det finns specifika stift som skickar ut en specifik färg som röd, grön och blå.. om det är dålig kontakt med grön(tror jag) så visar skärmen bara blå och röd vilket tillsammans blir rosa. Vilket stift som skickar grön är lite svårare att ta reda på. Men känn efter om något stift på kontakten är löst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
rosa för att det finns specifika stift som skickar ut en specifik färg som röd, grön och blå.. om det är dålig kontakt med grön(tror jag) så visar skärmen bara blå och röd vilket tillsammans blir rosa. Vilket stift som skickar grön är lite svårare att ta reda på. Men känn efter om något stift på kontakten är löst.

Ok, då fattar jag, men är det verkligen färgen som påverkas av stiften i PCI-E kontakten bak på kortet ? jag trodde den kontakten bara försörjde kortet med ström ?

Jag förstår ditt resonemang och köper det då Red, Green, Blue är dom 3 färgerna som måste finnas för hela färskalan, men vart kan dessa 3 kontakterna sitta ? då hade de varit lättare för mig att hitta glappet ? kan dom sitta i stiften där graffekortet möter sockeln i moderkortet ? Eller bak vid DVI utgången ?

Musse

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Kolla lite basic grejer som att grafikkortet sitter ordentligt i pci-e slotten (ta ut och montera igen) prova med en annan skärmsladd/skärm för att utesluta den. Glappet sitter antagligen i skärmsladden/kontakten.

Permalänk

Ok, fixat nu, rätt, de satt i kontakten på skärmen, glapp......

Musse..............

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |