Nya Mecenat dealen på Lenovo Thinkpads kom idag

Permalänk
Medlem

en fråga till GarmFighter: passar fodralet du införskaffat? ramminnet? var ju synnerligen bra pris på dem...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av realion
en fråga till GarmFighter: passar fodralet du införskaffat? ramminnet? var ju synnerligen bra pris på dem...

Japp, datorn får precis plats i fodralet med batteriet på, och ramminnet fungerar också!

Permalänk
Medlem

Nu när man mixtrat runt lite i Vista och bantat ner det en del så är även det en hit. Någon som är grymmt smidigt är att istället för att skriva in alla lösenord så kan man använda en fingerdragning och sedan är det fixat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kukilon
Nu när man mixtrat runt lite i Vista och bantat ner det en del så är även det en hit. Någon som är grymmt smidigt är att istället för att skriva in alla lösenord så kan man använda en fingerdragning och sedan är det fixat.

Får man fråga vad du menar? Fingerdragning? vart? hur?

genom vista eller menar du att datorn har fingerprint reader?

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Kan uppdatera lite då, efter att ha haft datorn i några dar. Blir nöjdare och nöjdare med den, och har inte upplevt skärmen/skärmupplösningen som hämmande på något sätt. Man lär sig snart att nyttja skärmen till max, och då fungerar den utmärkt. Har faktiskt inte kopplat in den till min stora skärm någon gång, utan bär alltid med mig datorn runt i huset istället. Tar iprincip med den över allt. Perfekt att med sig på en resa och koppla in hörlurar och se någon film tex. Börjar lära mig, och faktiskt uppskatta, vista även om vissa grejjer fortfarande är störande. En funktion man har stor nytta av med liten skärm är den som mac länge haft(?), att man kan "zoomma" ut och se alla fönster man har uppe och där välja vilket fönster man vill ha. Tgb är underbart och jag börjar vänja mig med de förminskade å och ä : et. Det ända som kan vara lite störande är att höger-"klick" knappen låter en del, men inget man dör av, dock värt att nämnas. Batteritiden uppskattar jag också, absolut värt den extra vikten/stroleken. Optisk enhet saknar jag inte förhuvudtaget, och de få gånger jag behöver den kan jag nyttja min stationärs enhet (genom tex att dela ut den). Den stationär har jag fressten inte använt nått, och tror jag inte kommer börja använda den heller. Det enda som skulle vara smidigt nu är en dockningsenhet, och en rejäl skärm som man kan avända som TV.
Men kan hursom haver rekomender denna dator till er som vill ha en liten dator, med bra batteritid och byggkvalitet!
Hårddisken är fressten lite väl lite också, men jag har en extern som jag kopplat till min router så jag kommer åt allt filmer trådlöst. (visserligen är det lite buggigt men de beror mer på min kassa gamla router).

Hoppas det hjälper någon som står i valet och kvalet, tog lång tid innan jag bestämmde mig och va länge inne på att köpa en 15.4". Är dock glad nu, men beror väll mer på att jag insåg att mina behov var annorlunda, man får ju inte jämföra äpplen med päron. Men som sagt är man ute efter en bra ultraportabel så rekomenderar jag denna!

Mvh

Jacob

Permalänk
Medlem

Tack för uppdateringen. Du har iaf övertygat mig = en x61s beställld....

Permalänk
Inaktiv

Får man fråga hur lång batteritid du har? (vanligt arbete, trådlöst igång, halv ljusstrycka eller mer på skärmen).

Permalänk

skall försöka mäta exakt tid när jag har tid!

Permalänk
Medlem

Någon som har en T61 köpt med mecenat rabatten via misco?
skulle vilja veta specsen på den (främst grafikkortet) eftersom jag precis fått min första utbetalning så det dröjer till tidigast i slutet på veckan innan jag kan få fram mina uppgifter.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarmFighter
skall försöka mäta exakt tid när jag har tid!

Vore trevligt, vet själv hur svårt det är att bara köra "normalt arbete" en tid när man fått datorn man installerar/packar upp osv hela tiden

Permalänk

precis!
Satt med datorn i skolan idag, först 2h före lunch, ca 30 min under lunch, samt 2h efter lunch. Visserligen instalerade jag ett program men annars va de mest surf osv. dessutom satte jag på min dator i morse klockan 8, och har haft den i viloläge (hur mycket eller lite det nu drar..) men nu har jag 33% batteri kvar. Alltså haft den på i ca 4.5h står att de e drygt en timme kvar skall se var vi hamnar..

Permalänk
Inaktiv

låter bra men i skolan antar jag du inte satt och jobba hela tiden? var under föreläsningar eller?

Permalänk

ena delen satt jag i one note, men arbetade som du säger inte hela tiden, andra delen surfa jag och instalerade program,. (Sony Ericsson PC suite, tog år att instelera sen satt jag och konfigurera office, och synkade hela årets schema med min mobil..

Permalänk
Inaktiv

Fint, skönt att få med sig en lätt och smidig dator som har lång batteritid :). Hur upplever du hastigheterna i de program du använder? Lagom snabb CPU?

Permalänk

är betydligt bättre än min stationär både vad gäller CPU och ram, men den är ju gammal. Men är en uppgradering som sagt, men man märker att vista tuggar en hel del, hade jag kört XP känns de som den blivit supersnabb..
Märkte dock nu att pc-suite drar en jävla massa kraft om man är inkopplad med BT :S.
Hur som hels har bara 8% batteri kvar nu och har haft datorn på ytterligare dryga timmen.
Totalt ca 5.5 h nu , med något högre än normal belastning.. Helt klart godkänt, skulle gissa på att man får ut runt 5-6 timmar också, beroende på belastning.

Permalänk
Medlem

Har en fråga om touchpaden.

På dina bilder verkar den extremt liten, hur fungerar den för dig?

Visa signatur

Mjo

Permalänk

För mina behov fungerar den perfekt, som jag skrev tidigare. Man vänjer sig fort med storleken! Sen kan man ju alltid koppla in den till en extern skärm om man skall se på film , eller framförallt jobba i tex CAD. Men visst den är liten, vilket jag också eftersträvde. Personligen tycker jag också det är värt att offra den extra tummen och en cd-enhet till förmån för en smidagare dator (om man jämför tex med macbook). Men åk och kolla på en 12" på något varuhus så du kan skapa dig en uppfattning om hur liten den är.

Permalänk
Medlem

Jag tror vi menar olika saker nu. Touchpaden är alltså den lilla runda grej som sitter under tangentbordet och som du kan styra muspekaren med.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Jag tror vi menar olika saker nu. Touchpaden är alltså den lilla runda grej som sitter under tangentbordet och som du kan styra muspekaren med.

Nä, det är en trackpoint

Och eftersom jag har datorn kan jag svara att det fungerar bra, på billigare datorer brukar det inte fungera lika bra som på denna. Man får med tre olika trackpoints av olika storlek att byta mellan.

Fast jag kör så gott som alltid med mus inkopplad när jag jobbar med något.

Permalänk
Medlem

Nej, en touchpad är inte samma sak som en trackpoint. En trackpoint är den där lilla röda plutten som sitter mellan G,H och B-tangenterna.

Det här är en touchpad:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0a/Touchpad_-...

Bildtexten: "A ThinkPad laptop featuring both a pointing stick (top left) and a touchpad (center)"

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Nej, en touchpad är inte samma sak som en trackpoint. En trackpoint är den där lilla röda plutten som sitter mellan G,H och B-tangenterna.

Det här är en touchpad:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0a/Touchpad_-...

Bildtexten: "A ThinkPad laptop featuring both a pointing stick (top left) and a touchpad (center)"

Jo det vet jag, men eftersom x61s, som bilderna (från GarmFighter) är på saknar touchpad antog jag att du menade trackpointen=) Men det kanske inte var de bilderna du menade?

Permalänk
Medlem

Saknar den verkligen touchpad? Trodde att den där halvmånen var en men kanske inte, iaf vi får se när GarmFighter svarar, han som har laptopen trots allt.

Edit: Kollat ett par recensioner nu, och det verkar som om det inte finns någon touchpad, bara en trackpoint.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Saknar den verkligen touchpad? Trodde att den där halvmånen var en men kanske inte, iaf vi får se när GarmFighter svarar, han som har laptopen trots allt.

Edit: Kollat ett par recensioner nu, och det verkar som om det inte finns någon touchpad, bara en trackpoint.

Hehe, som jag skrev innan har även jag datorn, jag och GarmFighter fick dem på samma dag;)

Så jag kan bekräfta att det inte finns nån touchpad=)

Men jag är sjukt nöjd med datorn, har iof hittills bara programmerat och lagt in ubuntu på den, bli fler sysslor framöver så jag ser vad den går för=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarmFighter
ena delen satt jag i one note, men arbetade som du säger inte hela tiden, andra delen surfa jag och instalerade program,. (Sony Ericsson PC suite, tog år att instelera sen satt jag och konfigurera office, och synkade hela årets schema med min mobil..

Vad är anledningen till att du kör one note på en icke-tablet laptop? Jag trodde det bara var för att skriva med wacom penna o dyl.

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk

Kanske är så, men det fungerar ju även utan, men kanske lika gärna kan sitta i word. Vet inte, testade mest och kom inte fram till så mycket, men kan nog vara smidigt om man lär sig det. Sen har de ju ändrat om helt i word 2007 också, lite segt att lära om sig allt där. Antar dock att man får vänja sig vid det, även om det klart går att köra med 2003.

Permalänk
Medlem

Hur är skärmen igentligen? Har sett att det har klagats på en del på den.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

"10.54. Posten, eBrevsavisering har skickats till mottagaren"

fan, brevbäraren had ingen avi med sig. jag som ville ha datorn innan helgen. datorn kommer nog till mitt postkontor i eftermiddag.
nån som vet om det går att hämta ut utan avi? om man har ordernr o leg borde det väl funka... eller?

Permalänk
Inaktiv

har du kolli-nummer så går det ja.

Permalänk
Medlem

sådär ja, nu sitter jag här o skriver på min nya x61s. Kvalitekänslan är grym. Allt annan än plastigt... Skämen duger för mig och jag föredrar 4:3 formatet på en sådan här liten maskin. Hade en wide laptop med 1280-upplösning förut men jag tyckte man förlorade så mkt i höjdled och texten blev så jäkla liten.

ang trackpaden. hade lite problem i början innan jag bytte till den "skålade" plastgrejen, då fick jag direkt mkt bättre fäste och nu fungar det klockers.

nöjd så hör långt iaf.