Falsk statistik? (Flygolyckor)

Permalänk
Medlem

Följande siffror är helt spekulativa:

Om det uppskattningsvis sker 5 stora flygolyckor av 60000 flygningar per år så är sannolikheten för en stor flygplansolycka ca 0,000083%. Låt säga att det sker 1000000000 bilkörningar på ett år. Är det inte rimligt att det sker mer än 83333 större bilolyckor per år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Jag skulle vilja slå ett slag för bilkörning osv etc.
För om det sker en olycka = stor chans för överlevnad.
Stor olycka i flyg = say goodnight

hmm.. det där är ju lite att jämföra vattenmeloner med äpplen då du använder ordet stor på olika vis i alternativen.

en "stor bilolycka" är vanligen en seriekrock i samma fil. (säg 20-30 bilar, inte helt ovanligt) ja då är det stor chans att klara sig. (lite stela nackar och klämda ischiasnerver är la de vanligaste man blir lidande av)

en "stor flyolycka" brukar det däremot alltid kallas eftersom det är många inblandade även med ett plan. här varierar utgången stort, man kan klara sig om taket på hela planet slits loss eller en motor säger hejdå. och samtliga ombord kan bli flamberade om planet stöter mot nått på marken vid uttaxeringen i 15km/h.

en enstaka bilolycka däremot, säg direkt frontalkrock i 90 2 bilar. (en mindre olycka än seriekrocken) ja, är det ens nån idé att räkna i % här?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Följande statistik är från boken "Hundra år i luften".

1,6 miljarder människor flyger om året. 4,25 miljoner dagligen. Enligt New Scientist befinner sig 366 144 personer i luften hela tiden. Genomsnittssträckan är 1750 km (945 nm, ungefär från Köpenhamn till Moskva).

Hur många procent av alla flygningar slutar med en flygolycka där minst en person dör?

Det är 99,9999996% säkert att det plan du sitter på kommer fram utan problem. 0,0000004% risk att planet kraschar och någon dör.

Följande står i boken.

"Om det vore lika farligt att flyga som att köra en bil skulle ett jetplan med 120 personer ombord störta varje dag på året utan överlevande."

Nu har jag saxat en lång bit... här kommer den.

Citat:

Den amerikanska resestatistiken (Bureau of Travel Statistics) uppger att amerikanerna år 1995 gjorde (det senaste år som det finns siffror för [note: flygolyckorna minskar för varje år]) gjorde cirka 505 miljoner bilresor på 160 km eller mer och att 22 000 bilpassagerare omkom. Samma år gjorde amerikanska passagerarplan omkring 8,1 miljoner flygningar och två olyckor inträffade varvid 166 personer omkom. Om det i genomsnitt satt två personer i varje bil och 150 i varje flygplan skördades 22 dödsoffer per miljoner bilfärder och endast 0,14 per miljon flygresor. Det var alltså 157 gånger säkrare att flyga än att ta bilen.

Citat:

Eftersom folk i allmänhet kör bil mycket mer än de flyger ska vi studera den relativa säkerheten i bilar och flygplan efter hur lång sträcka de färdas och inte efter antalet resor. Det amerikanska trafiksäkerhetsrådet (National Safety Council) beräknar att bilpassagerare löpte 37 gånger större risk att omkomma än flygpassagerare mellan 1993 och 1999. Med ledning av försiktigare olycksstatistik räknande transportstatistikbyrån fram antalet omkomna per 160 miljoner km på långdistansresor: 9,3 för bilar, 5 för tåg, 1,22 för passagerarflygplan. Här är det nästan åtta gånger säkrare att flyga än att köra bil och nästan dubbelt så säkert som att ta tåget.

För att sammanfatta: DET ÄR SÄKRARE ATT FLYGA

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Verkligen smart av dig. Med ditt sätt att räkna är det säkrare att svälja rakblad än att flyga, för fler dör av flygolyckor än av rakblad som skär upp dem innifrån.

Du får ju ta i beräkningarna hur mycket man flyger, i den här delen av landet åker man ju bil oftare än man flyger iaf.
Räkna på det. Man åker utan problem bil 450 gånger oftare än man flyger. Jag har ju åkt bil uppskattningsvis 10000 gånger, men aldrig flugit.
Det räcker med andra ord med att en dör i flyget om året för att bil ska vara säkrare.

Man kan räkna på två sätt, jag räknade på att risken är relativ till hur ofta du gör något. Klart att en risk omedelbart ökar om man utsätter sig för situationer kopplade till risken. Därför kan man istället använda ett medelvärde för hur ofta en person använder diverse resesätt, och kalkylera risken utefter denna. Men jag förstår hur du menar.

Du har ju iaf ett rakt svar här ovanför.

Edit - Du får gärna förklara hur du menar att det räcker med att en dör i flyget för att bil ska vara säkrare? Du menar att om en svensk dör i en flygolycka så är det säkrare att köra bil därför att du själv gjort det 10000 gånger utan att omkomma, utan hänsyn till att andra faktiskt dör?!?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Verkligen smart av dig. Med ditt sätt att räkna är det säkrare att svälja rakblad än att flyga, för fler dör av flygolyckor än av rakblad som skär upp dem innifrån.

Du får ju ta i beräkningarna hur mycket man flyger, i den här delen av landet åker man ju bil oftare än man flyger iaf.
Räkna på det. Man åker utan problem bil 450 gånger oftare än man flyger. Jag har ju åkt bil uppskattningsvis 10000 gånger, men aldrig flugit.
Det räcker med andra ord med att en dör i flyget om året för att bil ska vara säkrare.

Då kan vi ju vända på kakan, finns ju folk som åker bil NOLL gånger men flyger 10000 turer (ja det skulle bli 27 turer om dagen, men ni fattar vinken).

Det jag vill säga är väl att statisiken jämnar ut sig.

Sen är det ju flera faktorer som beror på mänskliga felet i krock med bil än med flygm tex rattfylla, somna bakom ratten, unga som kör som tok, is/halka osv.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Re: Falsk statistik? (Flygolyckor)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nu kan man ju i rättvisans namn inte påstå att bilturena är lika långa. Men påståendet att bilturen till flygplatsen är farligare än flygturen måste väl ändå kunna erkännas som lögn? Och att en flygtur som isolerad händelse är farligare än en biltur?

Tycker du och de flesta i tråden handskas med statistik som min 2årige son handskas med min mobiltelefon. Men visst du har rätt just här. Det handlar ju som beskrivits innan risk per färdad sträcka och person. Har du väldigt kort till flygplatsen och ska flyga några hundra mil så är risken säkert jämförbar för de båda resorna trots att risken per färdad kilometer är otroligt mycket större för bilresan.

Statistik för 2007:

Sverige: 490 döda i trafiken

VÄRLDEN: 965 döda i flygolyckor

Hur stor del av världens biltrafik finns i Sverige? Sverige är dessutom ett av de säkraste länderna att köra bil i. Farorna ligger på så olika nivåer att jämförelser blir löjliga.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Falsk statistik? (Flygolyckor)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Statistik för 2007:

Sverige: 490 döda i trafiken

VÄRLDEN: 965 döda i flygolyckor

Letade lite efter hur många som dör i bilolyckor varje år i världen och hittade en siffra som säger:

Bilolyckor VÄRLDEN: 1.170.694 döda år 1998.
Källa: http://www.safecarguide.com/exp/statistics/statistics.htm

Det stämmer bra med vad jag läste i en bok om statistik för några år sedan så det är nog en trolig siffra. Om man slår ut det på dödsfall per dag får man ungefär 3200 döda i bilolyckor varje dag året runt.

Det är en ganska intressant siffra om man sätter det i perspektiv med terroristdåd och kanske framförallt krig. Vägarna är ett slagfält om man tänker på dödsfallen. Dock betyder det ju inte att den procentuella risken är så stor.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W