AMD bekräftar trekärnig Phenom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jones377
Det är precis så det är.

AMD har ju gått ut och sagt att det inte är det.

edit: Men med tanke på att den lanseras i samband med den fyrkärniga så är det stor risk att de är såna cpuer som har en defekt kärna som säljs som tre kärnig med en kärna avstängd.

Fatta vilket segment de skulle de haft om de släppt en åttakärnig istället?
8, 7, 6, 5, 4, 3 eller två cores. AMDs ekonomi skulle blivit räddad. Det skulle inte behöva kasseras särskilt många cpuer. Bara stänga av några kärnor....

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
En triangelformad processor eller kanske rentav en hexagon vore rätt ballt.
Boris, de kanske bara skär ut tre fyrkanter och skär så att sen sista bilder en liknande platta med två andra på den stora kiselplattan. Jag antar att de jobbar med 300 mm wafers för CPU framställning.

Det är inte så enkelt att skära så, de skär ut fyrkantiga chip oavsett hur transistorerna där inne är placerade. Så det borde inte funka så heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
jag vet varför dom har trekärnig prolle, Dom har inte råd med fyrkärnig ajajaj Amd dör nu :,(

Kan du inte sluta komma med dina otroligt korkade kommentarer? Du är ju bara ett forumtroll, alternativt korkad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scheimpflug
Skulle det inte kunna vara 4-kärniga processorer där en kärna är trasig och därför inaktiverad?

Det är ju det jag sagt hela tiden, men det framställs hela tiden som att det vore native Tri-core. Och det är det jag ifrågasätter hur smart det vore.

För native Tricore har inga fördelar. Lika dyrt som en quad att tillverka fast med sämre prestanda. Ingen bra idé. Att istället återanvända trasiga Quads är däremot en riktigt bra idé då det löser problemen med de extremt dåliga yields en native Quad kan ge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakan78
AMD har ju gått ut och sagt att det inte är det.
Det är äkta trekärniga cpuer.

Det var snarare en antydning. Men thorton hade ju officiellt bara 256Kb cache också. Officiella påståenden och riktiga fakta är inte alltid samma sak.

Permalänk
Medlem

Boris
Jag vet att man ska ta officiella påståenden med en nypa salt då ofta den som framför informationen inte alltid har all fakta och att den kan ju faktiskt komma att ändras sedan också. Man vet inte riktigt vad som det kommer att finnas i påsen för den har skeppats från fabrik.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennahoj
Ar det mojligt att detta skulle kunna vara ett test for att sen fasa in en grafikkrets dar den fjarde karnan normalt skulle fatt plats? Vore spannande!

Tanken tycker jag också vore intressant, och att då ha denna grafikkrets kopplat till integrerade skärmkontakter och att man använder systemets ramminne istället för ett grafikkorts minne och ändå kunna ha ett högprestanda system.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Riktigt najs. Det där kan bli en storsäljare.
Kan tänka mig att den kommer att ha låg strömförbrukning men riktig bra prestanda.
Populär OEM Cpu så det skriker om det. Konsumenterna kan vara glada att dom får den.
Sen kommer ju AMD att slänga all godis i den som man vill ha

Permalänk
Inaktiv

Nice Om de har högre frekvens än Phenom X4:as kärnor så köper jag en X3

Permalänk
Medlem

Dom skapar en produkt som intel inte konkurrerar med. Ett segment för dom själva helt och hållet. Det är rätt smart, om det nu blir lönsamt beroende på tillverkningskostnader ..

Permalänk
Medlem

I förra tråden var det någon som skrev att det är tillverkade 3 kärniga och inte fyr kärniga med en kärna trasig. Jag orkar inte ta fram fakta nu men återkommer kanske senare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aieranah
Dom skapar en produkt som intel inte konkurrerar med. Ett segment för dom själva helt och hållet. Det är rätt smart, om det nu blir lönsamt beroende på tillverkningskostnader ..

precis, intels quad core är snarare 2+2=4. kanske inte går att använda processorparet om den ena går sönder? kul för amd att dom kan dra nytta av att ha "oberoende kärnor".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jones377
Det är precis så det är.

Och källa som bekräftar detta??

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Det är meningen att man ska läsa pressreleasen!

Citat:

SUNNYVALE, Calif. -- September 17, 2007 --Delivering a multi-core triple threat, AMD (NYSE: AMD) today announced the addition of AMD Phenom™ triple-core processors to its desktop roadmap. AMD Phenom triple-core processors, expected to be the world’s first PC processors to integrate three computational cores on a single die of silicon, can help deliver the visual experience, performance and multitasking capabilities of true multi-core technology to a broader audience. Offering state-of-the-art platforms and a next-generation architecture with expected availability in Q1 2008, the industry’s only x-86 triple-core desktop processor shows why AMD’s the smarter choice, with its expanded portfolio for customers to offer platforms with unique multi-core options. AMD Phenom quad-core processors remain on schedule to ship in 2007.

“With our advanced multi-core architecture, AMD is in a unique position to enable a wider range of premium desktop solutions, providing a smarter choice for customers and end users,” said Greg White, vice president and general manager, Desktop Division, AMD. “This innovation is a direct result of our development of the industry’s first true, native quad-core design, coupled with AMD’s manufacturing flexibility, to create multi-core processors in two, three, and four computational core configurations on a single die of silicon. As a customer-centric company, AMD is committed to working with our OEMs to deliver compelling value propositions across their multi-core product families with capabilities that address their requirements and aspirations.”

AMD Phenom processors with three cores are a response to demand for increased performance delivered by multi-core processors when running state-of-the-art applications. According to Mercury Research, quad-core processors represented less than two percent of desktop shipments in Q2 2007. AMD believes this suggests a need for a wider selection of multi-core solutions. Triple-core AMD processors may stimulate broader multi-core adoption with a product family that scales to more points-of-entry for the customer.

“Microsoft is excited to see AMD creating new technologies like the AMD Phenom triple-core processors,” said Bill Mitchell, corporate vice president of the Windows Hardware Ecosystem at Microsoft Corp. “We see potential for power and performance improvements through triple-core processing in the industry and are exploring with AMD the possibility of taking advantage of this in the Microsoft family of products.”

The true multi-core design of the upcoming AMD Phenom processor family of products, based on Direct Connect Architecture, features an integrated memory controller, accelerating performance for productivity, content creation, entertainment, and gaming. In addition, this next-generation architecture includes AMD’s Balanced Smart Cache for rapid access to memory, with a shared L3 cache for leading-edge performance on multi-threaded software. With HyperTransport™ 3.0 and up to 16 GB/second of high bandwidth I/O, upcoming AMD Phenom processors are designed for the ultimate visual experience with amazing HD video and gaming resolutions, as well as high-speed disk and network interfaces. In addition, Cool‘n’Quiet™ 2.0 technology enables independent frequency adjustments to each processor core, and the HyperTransport bus and memory controller for a cooler and quieter PC.

AMD Phenom triple-core processors are expected to deliver increased performance for multitasking usage models and multi-threaded applications, aligned with similar benefits available with the upcoming AMD Phenom quad-core processors. In addition, triple-core processors from AMD can provide significant performance advantages over similar dual-core AMD processors in key industry standard benchmarks, including SYSmark® 2007 and 3DMark™ 2006, as well as similar quad-core AMD processors in certain gaming and digital content creation scenarios.

“A continued commitment to elegant design and innovative processor architecture is instrumental to revolutionizing the technology industry,” said Richard Shim, research manager for IDC's Personal Computing program. “The advent of triple-core processors is a valuable market opportunity for customers to deliver compelling solutions to end-users and further differentiate themselves within the desktop PC market.”

For free video content highlighting AMD Phenom triple-core processors, please log onto www.thenewsmarket.com/amd to preview and request video. You can receive broadcast-standard video digitally or by tape from this site. Registration and video is free to the media.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Avstängd

Varför köpa en trekärnig när Core 2 Quad finns för runt 2000 kr.

Citat:

This innovation is a direct result of our development of the industry’s first true...

Innovation eller defekt quad-core?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Och källa som bekräftar detta??

Det finns rapporterat på massor av sajter.

Permalänk

det roliga är att "native tri-core" på sätt och vis fortfarande är sant för en stympad/defekt quad i det avseende att kärnorna inte behöver resten av datorn för kommunikation sinsemellan

jag tror också det är en defekt quad och jag håller med om att det är det bästa alternativet AMD har för defekta quads

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilssonnet
Faktum är att Toms Hardware testade att köra med tre kärnor för ett tag sen, resultatet? Sisådär...

http://www.tomshardware.com/2005/11/28/are_three_cores_better...

Väldigt relevant?

Testet är från 2005, dessutom är det feta kompatibilitetsproblem då de kör en dualcore o en singelcore på samma mobo. Totalt värdelös referens mao.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Instämmer i att det måste vara defekta Quads, nåt annat är knappast möjligt. Varför skulle de göra två sorters wafers om de inte behöver?

Coolt för mod-communityn vore om den fjärde kärnan gick att låsa upp. Jag tror nämligen inte att de är dysfunktionabla utan bara att en av kärnorna klockar ovanligt dåligt och därför blir det en tri. Säljer tri bra kan det bli "hela" chips som stympas för tri. Allt beror på efterfrågan.

Just det där med kärnor och frekvenser, det ser jag bara på min X2, ena kärnan klockar glatt upp till 2.8-2.9GHz, den andra börjar bli överhettad under last redan vid 2.65+. Det måste bli ännu svårare att matcha med 4 kärnor.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Varför köpa en trekärnig när Core 2 Quad finns för runt 2000 kr.

Innovation eller defekt quad-core?

jo för att bla det är en riktig 3kärnig eller som ni skriver en quad me en kärna inaktiverad, vi vet ju inte riktigt..

och intels Core quad är inte en "riktig" quad processor. den som AMD släppte för några dagar sen, är en riktig quad prolle. vet inte vad det är för större skillnad men finns på forumet och har läst om det.

men on topic.

låter minst sagt intressant varför ha 2 4 osv, när man kan ha 3 men dom har nog löst det dära med 3kärnor, tror inte dom släpper nått som dom inte vet funkar bra, och det läre ju vara bättre än 2 kärnor

eller hur?

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Många verkar nyfikna på hur miraklet/spektaklet ser ut och vissa föslag har ju kommit upp. Själv gillar jag ideén med en quad med en kärna avstängd, hade varit ett klurigt sätt att göra lite extra cash om det nu är så att många Phenom quads har en defekt kärna (vilket iaf jag kan tycka är rimligt då tekniken är ny).

Men det är nog mer troligt att det är en "native" 3-kärnig cpu. IBM har redan gjort det (kanske någon annan innan dem?) med sin cpu till xbox360, vilken man kan kika på i toms hardware´s tidigare nämnda artikel.

http://images.tomshardware.com/2005/11/28/are_three_cores_bet...

Fast de e klart, kanske är det ändå så att det är nån på fabriken som står med bultsax och kniper av en kärna från vanliga quads =D

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jones377
Det finns rapporterat på massor av sajter.

Som till exempel?

Hur svårt skulle det vara att placera kärnorna t.ex så här:

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Ett chipsmonster på fabriken?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Ett chipsmonster på fabriken?

Kanske nån som är väldans sugen på chocolate"chip"cockies?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Som till exempel?

Hur svårt skulle det vara att placera kärnorna t.ex så här:
http://www.gunnarsson.biz/news/ren_spekulation.JPG

Inte svårt alls, det tar bara ca 2-3 år och massor av $$ att utveckla.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jones377
Inte svårt alls, det tar bara ca 2-3 år och massor av $$ att utveckla.

Jo, och AMD går ut och blåljuger i pressreleasen antar jag..
Mycker spekulationer här, men jag litar nog lite mer på AMD's pressreleaser än en för mej okänd debattör på Swec..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Jo, och AMD går ut och blåljuger i pressreleasen antar jag..
Mycker spekulationer här, men jag litar nog lite mer på AMD's pressreleaser än en för mej okänd debattör på Swec..

Ingenting i AMDs pressrelease utesluter att det i själva verket är en quadcore med en kärna avstängd. Sen om det är pga att en kärna är skadad eller ej är en annan sak.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Som till exempel?

Hur svårt skulle det vara att placera kärnorna t.ex så här:
http://www.gunnarsson.biz/news/ren_spekulation.JPG

Skitsvårt med tanke på att kärnorna nästan är helt kvadratiska. Med kvardatiska kärnor så blir detlika stor som en Quad hur du än vrider och vänder på det.

Det logiska vore att det är Quads de mekat med, för native quad ger dålig yield, Intel säger att det ger för dålig yield för dem att göra på ett bra tag, det säger väl inte så lite.
Och native Tricore ger inte några direkta fördelar för AMD då det kostar ungerfär lika mycket att göra, dom får försöka tränga in den i ett marknadssegment som det inte finns plats för. Vilket tvingar ner dualcore priserna lite i onödan och tvingar upp quad-priserna lite i onödan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Skitsvårt med tanke på att kärnorna nästan är helt kvadratiska. Med kvardatiska kärnor så blir detlika stor som en Quad hur du än vrider och vänder på det.

Det logiska vore att det är Quads de mekat med, för native quad ger dålig yield, Intel säger att det ger för dålig yield för dem att göra på ett bra tag, det säger väl inte så lite.
Och native Tricore ger inte några direkta fördelar för AMD då det kostar ungerfär lika mycket att göra, dom får försöka tränga in den i ett marknadssegment som det inte finns plats för. Vilket tvingar ner dualcore priserna lite i onödan och tvingar upp quad-priserna lite i onödan.

Som du ser på filnamnet jag gav bilden så handlar det om ren spekulation från min sida angående hur kärnorna sitter.
Jag har för övrigt inte sett en Phenomcore, så där törs jag hekt enkelt inte uttala mej. Men att den skulle vara rektangulär istället för helt kvadratisk är för mej ingen främmande tanke med tanke på hur smått allt är.
Jag tror inte heller att dina spekulationer skulle vara mer värda än någon annans.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Smart AMD, varför 4-kärniga processor endast stod för 2% kan inte bero på det då höga priset? Tycker det låter som en korkad anledning.

Sen vågar jag inte påstå om 3-kärninga processorer är bra eller dåliga. Det får tiden utvisa.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

ilg@dd - visst, det går, men det är ett merarbete som jag har mycket svårt att se hur AMD kunde ha tagit på sig att bekosta, både penga och tidsmässigt
- man är tvungen att ha helt separta inställningar/utrustning på fabriken
- man är tvungen att på ingenjörsstadiet ordna ihop det med L3 cache (+ testa skiten)
och vad tjänar man? En mellanmodell till att kränga...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
ilg@dd - visst, det går, men det är ett merarbete som jag har mycket svårt att se hur AMD kunde ha tagit på sig att bekosta, både penga och tidsmässigt
- man är tvungen att ha helt separta inställningar/utrustning på fabriken
- man är tvungen att på ingenjörsstadiet ordna ihop det med L3 cache (+ testa skiten)
och vad tjänar man? En mellanmodell till att kränga...

Glöm inte att det e mellanmodellerna som ger mest deg i bunken, SweClockare (och liknande) e en minoritet

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Glöm inte att det e mellanmodellerna som ger mest deg i bunken, SweClockare (och liknande) e en minoritet

men det förändrar inte resonemanget ur perspektivet "enklaste sätt att tillgodose marknaden"
om det idag är ett svårt val mellan ex q6600 och e6850 så skulle knappast en "TRI6700" öka den totala försäljningen (och en tvåkärnig ger klart högre förtjänst än en quad när allt annat är lika)

det är ju inte någon radikalt ny marknad trekärniga slåss om

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life