AMD bekräftar trekärnig Phenom

Permalänk
Melding Plague

AMD bekräftar trekärnig Phenom

Vi rapporterade förra fredagen angående rykten kring en trekärnig modell av AMD:s konsumentprocessor Phenom. AMD har idag bekräftat att denna trekärniga Phenom-modell är i görningen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag själv tycker att den verkar riktigt intressant med en trekärnig processor:)

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

Absolut, variation skadar inte, kan man få de mesta av prestandafördelarna från en Quad ihop med lägre effektförbrukning och en svalare processor så är det helt klart intressant.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Moderator
Testpilot

Framförallt känns det väl som att priset nog kan bli intressant.

Egentligen, varför inte? En, två, fyra? Nästa naturliga steg känns väl som tre va?

I CAN HAS TREE CORE PRUSESOR?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ar det mojligt att detta skulle kunna vara ett test for att sen fasa in en grafikkrets dar den fjarde karnan normalt skulle fatt plats? Vore spannande!

Permalänk

Hur ser prestandan ut på denhär nya serin? sen, behöver inte program och spel skrivas för tre kärnor också?

Permalänk
Medlem

A taste of fusion? Varför inte, skrämma upp Intel lite

edit. när man skriver multitrådade program så är frågan om man skriver för 2,4,8,16 processorer eller om man skriver för "n" processorer. Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men det verkar mest rimligt att man skriver för "n" processorer annars skulle man bli tvungen att skriva om programmen för varje setup och för att de ska skala när man uppgraderar. Om det är så att de skrivs för "n" processorer bör det inte spela någon roll om det är 2,3,4,5,6,7,8 eller 13 processorer. Och det är så jag tror att det är, men jag vet inte. Någon som vet?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Verkligen intressant. Så länge det inte rullar in native quad core program är tre kärnor helt klar en bra kompromiss!

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en 3,5-kärning processor

Permalänk
Medlem

Varför inte 3.1415926 kärnor?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Jag vill ha en 3,5-kärning processor

Köp en quad sedan fram med plåt sax så är allt möjligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Varför inte 3.1415926 kärnor?

Därför att du inte kan ha 3,1415926 CPU fläktar... DAAAAAH!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Därför att du inte kan ha 3,1415926 CPU fläktar... DAAAAAH!

Brukar du ha 4 CPU-fläktar till quadcore-processorer då?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Köp en quad sedan fram med plåt sax så är allt möjligt

Frågan är ju om den fungerar efteråt också ^^.

Permalänk

HAHAHA! fint tjafs här på slutet xD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
A taste of fusion? Varför inte, skrämma upp Intel lite

edit. när man skriver multitrådade program så är frågan om man skriver för 2,4,8,16 processorer eller om man skriver för "n" processorer. Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men det verkar mest rimligt att man skriver för "n" processorer annars skulle man bli tvungen att skriva om programmen för varje setup och för att de ska skala när man uppgraderar. Om det är så att de skrivs för "n" processorer bör det inte spela någon roll om det är 2,3,4,5,6,7,8 eller 13 processorer. Och det är så jag tror att det är, men jag vet inte. Någon som vet?

Är det inte så att om man skriver ett program för "n" kärna så blir prestandan sämre än om man skriver det för t.ex. 3 kärnor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det inte så att om man skriver ett program för "n" kärna så blir prestandan sämre än om man skriver det för t.ex. 3 kärnor?

Intressant fråga. Finns det ingen djup linuxhacker här som vet vad som händer när programmen är skrivna si och så och kompilerade med diverse tillämpliga flaggor i GCC?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Kan man få en Phenom X3 till priset av en Core2Duo är ju saken biff.

Smart drag av AMD

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk

Det lilla jag har förstått så handlar det mer om hur olika OS kärnor behandlar trådar. Om man sedan skriver en applikation som körs via n trådar så är det ju trots allt upp till OS:ets kärna att ta hand om dem. Eller är jag ute och cycklar?

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
A taste of fusion? Varför inte, skrämma upp Intel lite

edit. när man skriver multitrådade program så är frågan om man skriver för 2,4,8,16 processorer eller om man skriver för "n" processorer. Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men det verkar mest rimligt att man skriver för "n" processorer annars skulle man bli tvungen att skriva om programmen för varje setup och för att de ska skala när man uppgraderar. Om det är så att de skrivs för "n" processorer bör det inte spela någon roll om det är 2,3,4,5,6,7,8 eller 13 processorer. Och det är så jag tror att det är, men jag vet inte. Någon som vet?

det är väll bara att testa ?, stäng av 1 kärna så du har 3 kvar på ett spel med stöd för 4, och sen stänger du av till 2 å jämför prestanda skillnaden mellan 2-3 kärnor ? skulle det inte skrivas för "n" så skulle det inte vara någon skillnad eller hur ? :), klart 3 funkar

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk

Faktum är att Toms Hardware testade att köra med tre kärnor för ett tag sen, resultatet? Sisådär...

http://www.tomshardware.com/2005/11/28/are_three_cores_better...

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk

Jag tror lite det handlar om att AMD vet om att Phenom, som det ser ut idag inte kommer att prestera mycket bättre än intels nuvarande Quad serie, om ens bättre över huvudtaget. Därför vill man släppa en 3 kärnig processor.
Det ger bra PR och en 3 kärnig kan inte mätas med en fyr kärnig och AMD kan andas ut och få ut sina 3 kärniga processorer. Samtidigt som dessa marknadsförs så tror jag AMD kommer att svettas för att se till att Phenom med 4 kärnor presterar mer än 10% bättre än Intels Quad för att sedan lansera den typen av processor.

Vad tror ni?

Mvh A

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Jag kan ju försöka förklara hur det här med arbetsfördelning på flera kärnor fungerar:

En tråd är en serie intruktioner som alltid utförs sekvensiellt. Eftersom en instruktion i tråden inte kan utföras innan alla föregående instruktioner har utförts så kan en tråd av naturliga skäl endast exekvera på en processorkärna åt gången. Om man skriver ett program som använder sig av flera olika trådar så blir det lite annorlunda, idealt sett så kan instruktionerna i respektive tråd exekveras helt oberoende av hur långt exekveringen av de andra trådarna har kommit, detta innebär att arbetet kan utföras parallellt, dvs en tråd kan exekveras per processorkärna.

Man ska också komma ihåg att en processorkärna kan exekvera flera trådar genom att byta mellan dem. Förtjänsten med flera kärnor är alltså att flera trådar kan exekveras samtidigt "på riktigt", istället för att turas om med att exekveras på samma kärna. Detta innebär (i alla fall i teorin) att prestanda kan beräknas som n*(prestandaPerKärna), förutsatt att arbetet delas upp i ett tillräckligt antal oberoende trådar.

För att förtydliga: Om man spelar ett spel med t.ex. 4 trådar på en 3-kärnig processor så kommer operativsystemet se till att de två mest beräkningstunga trådarna körs på varsin kärna och de två återstående trådarna får dela på den sista kärnan, rent teoretiskt i idealfallet blir alltså prestandan på en trekärnig processor 3/4 av prestandan av en fyrkärnig processor. Detta betyder också att det inte finns någon särskild anledning till att antalet kärnor ska vara en tvåpotens (förutom möjligtvis rent hårdvarukonstruktionsmässiga anledningar, men det har ju uppenbarligen AMD löst).

Permalänk
Avstängd

Jag undrar hur de tänkt lösa det här. Ta fyra kvadrater och försök organisera dessa så att de bildar en större kvadrat med så liten area som möjligt, detta är ju enkelt. Försök nu spara pengar genom att ta bort en kärna så att den yttra kvadraten på något sätt blir mindre. Hur går det ihop?

Slutresultatet kommer bli en tri-core som kostar lika mycket att tillverka som en quadcore. Hur hade de tänkt att detta skulle rädda deras bruna ekonomi?

Edit: Det skulle förresten vara ifall de stoppade L3 cache i hålet som blir, men jag är skeptisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag undrar hur de tänkt lösa det här. Ta fyra kvadrater och försök organisera dessa så att de bildar en större kvadrat med så liten area som möjligt, detta är ju enkelt. Försök nu spara pengar genom att ta bort en kärna så att den yttra kvadraten på något sätt blir mindre. Hur går det ihop?

Slutresultatet kommer bli en tri-core som kostar lika mycket att tillverka som en quadcore. Hur hade de tänkt att detta skulle rädda deras bruna ekonomi?

Edit: Det skulle förresten vara ifall de stoppade L3 cache i hålet som blir, men jag är skeptisk.

Då skulle L3 cachen hamna för långt ifrån kärnorna förmodligen.
Kan dom inte gära en triangelformad processor med triangelformade kärnor då .

Permalänk
Medlem

En triangelformad processor eller kanske rentav en hexagon vore rätt ballt.
Boris, de kanske bara skär ut tre fyrkanter och skär så att sen sista bilder en liknande platta med två andra på den stora kiselplattan. Jag antar att de jobbar med 300 mm wafers för CPU framställning.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Avstängd

jag vet varför dom har trekärnig prolle, Dom har inte råd med fyrkärnig ajajaj Amd dör nu :,(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Då skulle L3 cachen hamna för långt ifrån kärnorna förmodligen.
Kan dom inte gära en triangelformad processor med triangelformade kärnor då .

Vem har egentligen sagt att kärnorna måste va helt centrerade?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag undrar hur de tänkt lösa det här. Ta fyra kvadrater och försök organisera dessa så att de bildar en större kvadrat med så liten area som möjligt, detta är ju enkelt. Försök nu spara pengar genom att ta bort en kärna så att den yttra kvadraten på något sätt blir mindre. Hur går det ihop?

Slutresultatet kommer bli en tri-core som kostar lika mycket att tillverka som en quadcore. Hur hade de tänkt att detta skulle rädda deras bruna ekonomi?

Edit: Det skulle förresten vara ifall de stoppade L3 cache i hålet som blir, men jag är skeptisk.

Skulle det inte kunna vara 4-kärniga processorer där en kärna är trasig och därför inaktiverad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scheimpflug
Skulle det inte kunna vara 4-kärniga processorer där en kärna är trasig och därför inaktiverad?

Det är precis så det är.

Permalänk

Jag gillade Scheimpflugs förslag. Det är helt enkelt AMDs andra-sorterings quad-core CPU:er som gick sönder under tillverkningen. Då är det ett riktigt smart drag av AMD

/Z

Visa signatur

Workstation: Dell Latitude E5400, WinXP/Ubuntu 9.10. 4 GB RAM, 250GB, P8700 @ 2.53GHz
HTPC: MythBuntu, 2GB RAM, 1TB, Atom dual core @ 1.6 GHz, Sanyo PLV-Z700
Server #1: Ubuntu, 2 GB RAM, 4*143 GB 10K RAID0 +2*73GB 15K RAID1. Intel Xeon dual core @3.2 GHz