Permalänk
Medlem

Dlinks support gav inte mycket, de kunde endast göra något åt det hela - förutsatt att det är ett fabrikationsproblem/fel på routern - vilket det inte är.
Jag har installerat om rubber på en utav datorerna och med den datorn kunde jag logga in på _min_ router med
användarnamnet; admin
pass: 'blankt'
Dock tog det inte mer än fem sekunder, sedan blev jag bortkopplad. Så jag skrev in 192.168.0.1 igen. Testade 'admin' & 'blankt' - inget hände.
Det är verkligen märkligt, jag medger att jag knappt förstår det själv. Men det verkar ju så vara att han "infekterad" mina datorer på något vis.
För jag kom ju trots allt in på routern med hjälp av datorn som jag installerade om allt på - enbart i fem sekunder, men ändå...
hur är detta möjligt?

Och ja, jag är fullkomligt säker på att jag ansluter till min router och ingen annans - då det inte finns någon annan inom räckhåll som har wlanrouter.
Jag har även använt mig utav en hederlig kabel för att försöka logga in på routern, men det hjälper inte heller.
Dessutom har jag även testat min andra router; Linksys WRT54G3G-ST. Men samma problem där.
Det är för fan ofattbart. Skratta eller gråta är frågan. Iofs kommer jag ut på internet eftersom nu denna okända person inte ägnat tid till att förstöra på så vis. Det enda han gjort är att kapat router på något vis, eller lagt in nå skit på mina datorer här hemma - på något vis. Fråga mig inte hur, men teorin fungerar i alla fall.

Jag ska börja gå och knacka dörr tills jag får tag på personen.

Visa signatur

None

Permalänk

Vänta nu, kommer du inte in på Linksys'en heller?

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem

Ang att du inte kommer in på den andra routern, jag e ingen expert men jag vet att jag måste resetta modemet(dra ur nätkabeln i minst 30min) när jag ex byter från att kört router till enbart köra modem eller när jag hade strul med dlinken å bytte till linksysen pga att macaddressen måste "frigöras" från telestationen eller vart det nu va.:)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sewe
Ang att du inte kommer in på den andra routern, jag e ingen expert men jag vet att jag måste resetta modemet(dra ur nätkabeln i minst 30min) när jag ex byter från att kört router till enbart köra modem eller när jag hade strul med dlinken å bytte till linksysen pga att macaddressen måste "frigöras" från telestationen eller vart det nu va.:)

ISP:ns DHCP-server ger ut ett IP som gäller i typ 20 minuter (telia).
Du kan undvika detta om du kan frigöra IP:et (release IP address) någonstans i routern innan du kopplar ur den.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Detta är dock helt orelaterat till hans problem.

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freelancer42
Detta är dock helt orelaterat till hans problem.

Inte helt

Citat
Dessutom har jag även testat min andra router; Linksys WRT54G3G-ST. Men samma problem där.
Det är för fan ofattbart. Skratta eller gråta är frågan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sewe
Inte helt

Citat
Dessutom har jag även testat min andra router; Linksys WRT54G3G-ST. Men samma problem där.
Det är för fan ofattbart. Skratta eller gråta är frågan.

Jo, eftersom hans problem är att han inte kommer åt routrarna från LANet. Det är helt oberoende av huruvida de får IP på WAN-sidan eller inte.

Visa signatur

CCNA

Permalänk

Testat ny nätverkskabel? Att du inte kommer åt någon av dina routrar tyder ju på att det inte är routrarna det är fel på. Testa koppla in dom till en annan dator och se om det inte fungerar.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Hm.. Vad finns det för custom firmware till en D-Link 524? Rätt intresserad av att byta om det går. :] För min egen del alltså..

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk
Medlem

Nu är i vilket fall som problemet löst, jag loggade in på routern via min N95 - med användarnamnet; admin och password; 'blankt'. Så nu har jag även satt in ett eget lösenord och hoppas slippa dessa bekymmer framöver.

Jag drog slutsatsen av att han/hon lagt in något på mina datorer (vet inte hur) som i sin tur gjorde att jag inte kunde logga in på routern via datorn. Men med mobiltelefonen gick det ju galant. :=)
Jag har installerat om allt på tre datorer och på dem kan jag logga in på routern. Dock kommer jag fortfarande inte in på routern via de andra två datorerna. Men men, tack alla för att ni varit hjälpsamma och engagerat er. Ni är guld värda ska ni veta,
tack!

Visa signatur

None

Permalänk
Medlem

Problemet ligger väl i ditt antvirusprogram och brandvägg som folk redan har påpekat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Problemet ligger väl i ditt antvirusprogram och brandvägg som folk redan har påpekat.

Det där har jag uteslutit eftersom det har fungerat tidigare, felfritt - trots att jag haft samma brandvägg och antivirus.
Och att jag installerat om allt på tre datorer, ink. antivirus och dyl. - och att jag kommer in på routern via dem nu. Så nej, att detta problem varit antivirus/brandväggsrelaterad har jag som sagt uteslutit.

Visa signatur

None

Permalänk

@Onormal:

Om jag vore du så skulle jag snabbt som attan ta och formatera om mina maskiner, man vet aldrig vad den personen har lagt in, han kan ha skrivet ett eget virus, och egna virus upptäcks inte av antivirusprogram (iallafall inte mina). Sen så kan det vara bra och tömma MBR-Sektorn på varje disk med och skanna igenom all den data du vill behålla och se om du hittar något som inte är bra, han kan också ha lagt in ett rootkit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Så istället för att betala de ~40kronorna så tycker du att han ska lägga pengarna på tex frakt för att skicka tillbaka routern ELLER frakt (om från näthandel)/bensin(om från fysisk butik) för att KÖPA en annan router?

Hade det varit jag hade jag provat ringa supporten, det är billigare med 40:- än vad det skostar att köpa en ny...

Ja det borde vara bättre, tänk om han får problem fler gånger? Då är det billigare att ha gratis support än att betala 39:- flera ggr.

Visa signatur

IBM R40