Vilka udda datorer har ni/har ägt?

Permalänk
Medlem

Har en Maciontosh SE från 80-talet. Har gjort en tråd tidigare om den med bilder etc.

Permalänk
Medlem

Atari Falcon 030 standard och en C-Lab Falcon MkX med 060@66mhz, 14mb ST-ram och 256Mb TT-ram

Har även haft en Luxor.. tv-spel eller vad man nu kan kalla fyrkanter som blippar omkring.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig så ska jag fortfarande ha en Commodore miniräknare liggandes någonstans. Annars har jag ägt det vanliga såsom:

Vic20, Commodore 64, Mac+ (med 1Megs minne och en extra diskettstation)

Idag äger jag fortfarande: 1st Commodore 128, 1st A1000, 1st A3000, 2st A1200 samt 2st A4000.

Permalänk

1st Sun SparcStation 20, 2x75MHz CPUer, 128MB, 512MB + 2.1GB SCSI
2st Sun Ultra5, 333MHz CPU, 256MB, 9.1GB IDE
1st Sun Ultra10, 333MHz CPU, 256MB, 80GB IDE, Creator3d, Quad NIC
1st Sun Ultra10, 440MHz CPU, 512MB, 80GB IDE, Creator3d

Har gjort mig av med samtliga pga plats och tidsbrist... 440MHz var den senaste som lämnade mig och det ganska nyligen. Tråkigt på sitt sätt eftersom de alla är trevliga maskiner - inte minst för servertjänster...

Körde Solaris 9 och 10 men även lite FreeBSD på dem. SS20:n använde jag aldrig till något vettigt utan bara för "lek".
Tanken med U10:an som hade Quad NIC var att bygga router av den, men m0n0wall föll mig så bra i smaken så det blev en PC för denna uppgift istället (det här var några år sedan)... Den vassaste U10:an hade jag faktiskt som lite "vardagsdator", blastwave.org har ju så trevliga programpaket för detta - och att man gillar unix behöver man väl inte skämmas för att säga här...

Det är nog mina mest udda system hittills - hade för övrigt ett dual Pentium moderkort en gång i tiden, men den satte jag aldrig fart på eftersom jag inte hittade några lämpliga CPU:er... Tanken var att ha den som server, men den fick ge vika för en enkel P-90 som kom "startklar"... Hur som; dual-socket7 kort är, vad jag förstått, ganska ovanliga = udda

Permalänk
Medlem

Hade ett flertal Digital 400a(u)/500a(u), där en utav dem var den som pa1983 har idag.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Avstängd

P70

Jag har en gamal IBM PS/2 P70

Den är ifrån 1989

Intel 386 25mhz
Hela 12mb/ram, var jätte mycket på den tiden.
Hårddisk 40mb
Matrix platt skärm

Räddad ifrån sophögen i skolan
Jag och brosan gick förbi och såg att dom hade stält ut gamla datorer, Pentium och Pentium II och denna IBM PS/2
Vi frågade om vi fick ta den och det fick vi, en sådan kan man ju inte kasta, Pentium 1 och 2 är ju bara skit men PS/2an är ju så grymm.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ep_data
P70

Jag har en gamal IBM PS/2 P70

Den är ifrån 1989

Intel 386 25mhz
Hela 12mb/ram, var jätte mycket på den tiden.
Hårddisk 40mb
Matrix platt skärm

Räddad ifrån sophögen i skolan
Jag och brosan gick förbi och såg att dom hade stält ut gamla datorer, Pentium och Pentium II och denna IBM PS/2
Vi frågade om vi fick ta den och det fick vi, en sådan kan man ju inte kasta, Pentium 1 och 2 är ju bara skit men PS/2an är ju så grymm.

Åh dessa är fina.
Fick en sådan gratis för rätt många år sedan (6-7år sen minst) bara för att den vart helt stendöd, men i jättebra skick.
Fixade en lödning i nätdelen sen använde farsan den länge, vet dock inte vart den tog vägen sen

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

En Macintosh (stavning?) LC som var jättegammal. Den hade AMD Processor.

Permalänk
Medlem

En Wang 2200 "minidator" med 16kiB minne och microkodad Basic (dvs den har en Basic interpreter i stället för vanliga instruktioner). Den har en separat terminal med en liten monokrom 64x16 skärm, tangentbord samt två 5 1/4" floppyenheter inkapslad i ett metallhölje av pansarkaraktär. Har den stående i källaren fortfarande.

En Wang PC. Den var inte IBM PC kompatibel men körde MSDOS, hade en 8MHz 8086 och 256kiB RAM samt två 5 1/4" floppyenheter. Den hade en för den tiden högupplöst 800x300pixels momokrom grafik kombinerat med 80x25 teckens textskärm, så att man kunde köra text och grafik samtidigt. Den hade också 3 kanalers ljudsynth av enklare slag inbyggt i tangentbordet(!). Har tyvärr inte kvar den.

Ah glömde nämna att processorn i Wang 2200 är tillverkad helt av standard TTL kretsar vilket väl är ganska udda.

Hade även en Motorola MEK6800D2 utvecklingskit med en hemmabyggd plotter, hemmabyggt tangentbord och diverse extra hårdvara. Har tyvärr inte kvar den heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
En Macintosh (stavning?) LC som var jättegammal. Den hade AMD Processor.

Nej, Mac LC kom 1990 och hade en Motorola 68020@16Mhz, vad jag vet har det aldrig suttit någon AMD in någon dator från Apple. Speciellt inte MAC

Permalänk
Medlem

nån 133a som man kunde trycka på "TURBO".. tror den var i 32annars OMFG stock 150%+ klocking!

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk

Använde en gammal "portabel" PC sent 80-tal nåt sånt (säkert en IBM). Ihoppackad såg den ut som en symaskinslåda - plastig och tung.

Lådan ställde man på skrivbordet. Ur sidan plockade man fram ett klumpigt tangentbord med spiralsladd.

Skärmen var orange.

Den körde Windows 3.11 tror jag.

Jag körde M/S Röj.

Visa signatur

MBD: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i5-7600K RAM: Corsair CMK32GX4M2B3000C15 GFX: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING SSD: Samsung 970 EVO MZ-V7E1T0BW PSU: SilverStone SX800-LTI w/ Noctua NF-A12x15 PWM Case: Louqe Ghost S1 Cooler: Noctua NH-L12 Fans: 2 x Noctua NF-A12x15 PWM Screen: Dell UltraSharp U3011 Keyb: Filco Ninja Majestouch-2 TKL Mouse: Razer Mamba TE

Permalänk
Medlem

Well, började min bana med en Sharp MZ 700, ahhh det var tider det. Inbyggd plotter och även inbyggd bandare

Senare så har det snurrat runt lite vanliga c64'or, amigor, pcs och macar men även en SGI o2 har hittat hem

och även en Sinclair

Det var väll de mest udda datorerna jag har haft i privat ägo

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Alfaskop nån modell stor som en fulltower, hade jag två av ett tag, och sen en IBM PS/2 Modell 80. med 2x 16mb hårdiskar,med steppermotorer, fyy vilka grejjer

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Äger en gammal 286:a från 1986 som fungerar rätt bra, en gammal Intel 8088 från 1979 som inte är uppkopplad (bara grafikort, externt minneskort och moderkortet). Jag måste bara ha ett 8-bit drivercard så kan jag använda den!;).
Kommer även att köpa en gammal CBM PET 3032 till helgen med 8-bit från 1977, tror jag att det var.

EDIT: Nu har jag köpt commodore PET 3032!

Det är de datorer jag äger.

Apparat1230//

joel@binatech.se

Permalänk
Medlem

Compaq presario 460 med AMD 486sx/66mhz. Ser ut som en mac med en 14tums skärm och en skrivbordslåda på undersidan som själva datorn sitter i. Var faktiskt i drift i min gamla skola till för ca ett halvår sen som en dosbaserad citrixklient!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig genom hela mitt liv träffat någon som ägt en

Sega Master System II

Någon som har haft en sån?

Visa signatur
Permalänk

Kul tråd!!

Jag äger bla Commodore C16 och Commodorer Plus/4 som någon nämde i denna tråd, Amiga 500/Amiga600HD/AMiga500+ alla i orginal kartong då såklart men även Amiga CD32 men framför allt en Commodore 64 SX Borde inte vara många som ägt en C64:a SX? Äger även en 1581:a mm mm

Visa signatur

// Fanta

Permalänk
Medlem

Hade en Philips G7400 när jag var "mindre" :

Även haft en sinclair zx-81 med 16kb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InterClaw
Använde en gammal "portabel" PC sent 80-tal nåt sånt (säkert en IBM). Ihoppackad såg den ut som en symaskinslåda - plastig och tung.

Lådan ställde man på skrivbordet. Ur sidan plockade man fram ett klumpigt tangentbord med spiralsladd.

Skärmen var orange.

Den körde Windows 3.11 tror jag.

Jag körde M/S Röj.

har suttit o haft det mysigt framför exakt en sån dator jag med för kanske högst ett år sedan.
otroligt att hårddisken fortfarande fungerade då den var flitigt använd på ett företag

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fanta_gbg
Kul tråd!!

Jag äger bla Commodore C16 och Commodorer Plus/4 som någon nämde i denna tråd, Amiga 500/Amiga600HD/AMiga500+ alla i orginal kartong då såklart men även Amiga CD32 men framför allt en Commodore 64 SX Borde inte vara många som ägt en C64:a SX? Äger även en 1581:a mm mm

Så du huserar på det här forumet också

I datorväg äger jag en Atari 1040STFM och i konsolväg äger jag en NES och en Sega Mega Drive + massor med annat som inte orkas nämnas här.

Permalänk
Medlem

Skulle väl egentligen inte vilja klassa Amiga som "udda" dator men i dagens sammanhang så är de väl de.

Har en maxad A4000D, två A1200 (ena maxad), en A2000 och 6 st A500.

Har även första generationens Mini-ITX från Via, Epia 800 som rullar som server.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem

Ni som har dessa 70-80 talsmaskiner:Vad användes dem till när de var nya?Går dem att använda till något praktiskt än idag?

Permalänk
Medlem

Kloge: Fanns så många olika användningar för olika maskiner. De billigaste som ZX80/81/Spectrum/VIC20 var ju rena hobbymaskiner främst för spel och inlärning av basic.

Ett steg upp fanns t.ex. C64/Spectravideo/liknande som även kunde köra lite mer seriösa applikationer som kontorsprogram och ofta hade mer tillbehör än de billigare maskinerna.

Sedan har vi bl.a. Luxors ABC-serie och apple ][-serien, som egentligen är rent professionella maskiner. Vanliga för kontorsarbete, styr/regler/mät-applikationer (ABC80 var "vanlig" i skolans fysiksalar).

Och som vanligt har jag missat massor av maskiner, men det visar iaf lite på vissa grupper av maskiner som fanns. Sedan kom ju mer avancerade 16-bitsmaskiner som gjorde om områdena lite och blev mer all-round.

Edit: Praktiska ändamål idag ja... Man kan ju samla på dom, nästan garanterad värdeökning! Man kan ha väldigt roligt med att lära sig assembler på dessa maskiner, man kommer väldigt tätt inpå hårdvaran. Och det är aldrig fel att dra igång ett härligt spel tycker jag! Sedan kan ju C64:an användas för musikskapande, folk verkar aldrig tröttna på SID-chippet. Många av dessa gamla maskiner har RS232-interface, och ännu fler har tillbehör för det. Då ligger det ju nära till hands att köra dessa som Linux-terminal.

http://pix.blakespot.com/view/computers/apple2c/terminal/ Apple ][c som terminal, sexigt värre måste jag säga. Väldigt liten och snygg maskin.
http://hem.fyristorg.com/hojg/ABC80terminal/index.html ABC80 kan det givetvis också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P37uR
Jag har aldrig genom hela mitt liv träffat någon som ägt en

Sega Master System II
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/98/Master_Sys...

Någon som har haft en sån?

Jepp, jag har haft en Alex kidd var "inbyggt" on board och var defaultspelet om man inte hade en kassett i. Annars hade vi psychic world & dynamite dux också, kungliga lir som jag ibland drar igång i emulator för nostalgins skull.

Graffen var helt klart bättre på denna 8-bitare än t.ex. NES, men spelutbudet var sämre såklart, kontrollerna också, sjukt plastiga.

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem

Eftersom jag är lat så har jag inte tagit bilder på mina datorer, men kompletterar min gamla lista med lite mer kuriosa:

Apple ][ Europlus

Den har en 5,25" floppyenhet och ett language card för att få svensk teckenuppsättning. Tanken är att jag skall försöka använda denna som terminal. Det enda som måste införskaffas då är ett serie-interface :).

Bondwell BW2

Denna dator hittade jag i ett soprum. Sitter en Z80 processor i den. Har ingen hårddisk utan körs via en 720kb(?) diskettenhet. Fungerar dock inte just nu, men ska försöka laga denna när tid ges.

Victor V286P

En äldre bärbar dator av märket Victor. Saknar batteri vilket gjorde att man, trots dess nätta storlek :), behövde ström. Fin röd plasmaskärm. Har haft den till lite diverse experiment, men just nu står den mest och samlar damm.

IBM 5140 Convertible

Detta är också en fin gammal dator. Sitter en 8088 processor på 4,77Mhz. Har 2 stycken 3,5" drivar, vilket var mycket behändigt iochmed att datorn saknar hårddisk.

SGI Indy

En SGI jag hämtade för ett tag sedan i stockholm. Sitter en Mips 4xxx processor i den. Kommer inte riktigt ihåg vilken modell tyvärr. Även denna fungerar bra :).

Compaq Alphaserver 4100

Denna server är utrustad med 2 stycken Alpha EV6 processorer som körs på 450Mhz (Om jag inte kommer ihåg fel). Har använt denna som authentiseringserver. Utrustad med 4Gb ram.

SUN Enterprise 450

Körs som filserver just nu. Sitter 20st SCSI diskar som körs i ZFS raid. 2,5Gb RAM och processorerna tror jag ligger på 400Mhz.

SGI Iris 3130

En gammal (och tung) dator från SGI.

Norsk Data 110

Vårt fina grannland ägnade sig åt att bygga datorer under 1900-talet. Datorerna körde ett operativsystem som heter Sintran. Har provkört denna enhet och måste nog erkänna att denna dator facinerar mig mest. Den datorn jag har är inte helt identisk med den på bilden. Den som jag har i min ägo är hälften så bred, men annars så är det ungefär samma utseende :).

Alla dessa datorer är i min ägo. Ska försöka komplettera min lista med lite mer av mina datorer, men just nu har jag skrivkramp så det får låta sig vänta :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
Jepp, jag har haft en Alex kidd var "inbyggt" on board och var defaultspelet om man inte hade en kassett i. Annars hade vi psychic world & dynamite dux också, kungliga lir som jag ibland drar igång i emulator för nostalgins skull.

Graffen var helt klart bättre på denna 8-bitare än t.ex. NES, men spelutbudet var sämre såklart, kontrollerna också, sjukt plastiga.

Japp, har kört sönder 3-4 sånna handkontroller, styrkorset ramlar helt plötsligt bara av. Skräp!

Visste du att om du håller inne A+B när du startar maskinen kommer ett motorcykel spel fram har jag för mej!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Burbas, du har så fina saker. Snart får jag komma och göra lite studiebesök Hur går det med PDP-11:an

Citat:

En Wang 2200 "minidator" med 16kiB minne och microkodad Basic (dvs den har en Basic interpreter i stället för vanliga instruktioner). Den har en separat terminal med en liten monokrom 64x16 skärm, tangentbord samt två 5 1/4" floppyenheter inkapslad i ett metallhölje av pansarkaraktär. Har den stående i källaren fortfarande.

Låter som en rätt läcker maskin, det är fint med saker byggda helt med TTL-teknink

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bzn
Nej, Mac LC kom 1990 och hade en Motorola 68020@16Mhz, vad jag vet har det aldrig suttit någon AMD in någon dator från Apple. Speciellt inte MAC

hmm.. Det är en AMD logga på chippet iaf, kanske är något annat :S

http://pici.se/205406/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
hmm.. Det är en AMD logga på chippet iaf, kanske är något annat :S

http://pici.se/205406/

Efter lite googlande så hittade jag att det är en kombinerad SCSI kontroller/Serial kommunikation kontroller.