AMD Phenom X3 med tre kärnor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
De kan ju gjort en processor med tre kärnor för att visa att varje kärna jobbar separat, en marknadsföringsgrej alltså.
Tycker iofs iden med tre kärnor är bättre än fyra. Det mest flyter ju bra med två kärnor för en användare, i värsta fall kan den behöva tre men fyra skall rätt mycket till innan man behöver.

Jag håller med dig utom på en sak

Det mesta flyter bra med EN kärna för en användare, i värsta fall kan den behöva TVÅ men TRE är på tok för mkt... haha :P:D

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Avstängd

Kassa ideer asså, det är därför amd ligger efter, dom satsar på onödiga saker istället för bra saker!

Minns tider då AMD 64 processorerna kom Önska att dom hade samma takt som då !

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Kassa ideer asså, det är därför amd ligger efter, dom satsar på onödiga saker istället för bra saker!

Minns tider då AMD 64 processorerna kom Önska att dom hade samma takt som då !

Ja, så idiotiskt att sälja sådan som annars kaseras!?
Istället för att slänga en processor som skulle sålts som en fyrkärnig så kan de lika gärna sälja som trekärnig? Eller är det en dålig strategi, rent ekonomiskt, tycker du?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Hmmm... tre kärnor.
Låter mysko. Ska bli intressant att se faktiskt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

om jag ska ha en 3 kärnig cpu då ska priset ligga på max en 1000lapp för 2ghz x3

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Ja, så idiotiskt att sälja sådan som annars kaseras!?
Istället för att slänga en processor som skulle sålts som en fyrkärnig så kan de lika gärna sälja som trekärnig? Eller är det en dålig strategi, rent ekonomiskt, tycker du?

Ifall det tyska citatet stämmer så har de faktiskt utvecklat en 3kärnig processor vilket låter helknäppt. Bättre då att inaktivera en trasig isåfall.

Oavsett så får vi se vad som händer i framtiden när programvaran som stödjer fler kärnor kommer.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Faloc
Konstig idé

men C2D Quad Extreme vinner iaf..

Jepps. Undrar varför Amd slänger ut an massa skit prollar som presterar sämre än Intels C2D Amd förlorar ju bara på det :S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Kassa ideer asså, det är därför amd ligger efter, dom satsar på onödiga saker istället för bra saker!

Minns tider då AMD 64 processorerna kom Önska att dom hade samma takt som då !

Jag antar att du inte är medveten om att AMD har och fortfrande står för de mest inovativa ideerne innon konsument orienterad halvledarteknologi.

Det var t.ex. AMD som kom på iden med en integrerad minnenkontroller som har visat sig vara helt överlägset, så pass överlägset att intel nu kommer att stjäla idén.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Jepps. Undrar varför Amd slänger ut an massa skit prollar som presterar sämre än Intels C2D Amd förlorar ju bara på det :S

Så du menar att AMD skulle haft en bättre ekonomi om de slutata utvekla halvledare när C2D släpptes?

Intel har en helt annan ekonomi än AMD och kan i teorin, och enligt mig har de även gjort det, ta en ide som AMD har lagt fram och sätta den i produktion före AMD även om AMD har utvecklat den i ett eller flera år.

Sen är sannolikheten att phenom presterar sämre än nuvarande C2D ganska liten. Detta grandar jag fram för allt på att intels bus är helt värdelös, lägg även till det att den använder extern minneskontroller.

Det är bara att titta på busfrekvenserna som intel använder sig av för att förstö att deras bus är föråldrad. Ta t.ex. de nya exx50 processorerna. Det ända som skiljer dem från De tidigare conore processorerna är att de använder en högre frekvens på busen, samt lite tekniska detaljer som batches och steping, men det gör ingen skillnad för en vanlig användare för det påverkar inte prestandan.

Men ändå ser amn att de presterar bättre än tidigare processorer. Då måste det med andra ord vara busen som är dålig och en flaskhals för högre beräkningspretsanda.

Permalänk
Medlem

3 kärnor tror jag kan vara en ganska bra ide. T.ex så har jag sett något test på ett program som stödde flera kärnor, kom inte ihåg vilket. Då använder man en C2Q och stängde av ett visst antal kärnor. Det visade sig att skilnaden mellan 3 och 4 kärnor var liten men sedan var det ett stort hopp ner till 2 kärnor prestandamässigt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Ifall det tyska citatet stämmer så har de faktiskt utvecklat en 3kärnig processor vilket låter helknäppt. Bättre då att inaktivera en trasig isåfall.

Oavsett så får vi se vad som händer i framtiden när programvaran som stödjer fler kärnor kommer.

ni vet om det att celleron ,o sempron är samma typ av processor det är normala procesorer som är ej 100 funktionsdugliga soom dom bara har bantat ner o kallat sig för en billigare serie ,det va det jag menar med 3 kärnigt att dom kan ju sälja ut dom som en budjet serie alla är inte lika insatta som vi här på forumet är

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
ni vet om det att celleron ,o sempron är samma typ av processor det är normala procesorer som är ej 100 funktionsdugliga soom dom bara har bantat ner o kallat sig för en billigare serie ,det va det jag menar med 3 kärnigt att dom kan ju sälja ut dom som en budjet serie alla är inte lika insatta som vi här på forumet är

Det är stor skillnad att halvera cache-storleken jämfört med att stänga av en fjärdedel av chippet.

Iofs har de utvecklat sin teknik så den liknar cell-processorn så är det ju rätt enkelt. Men hur de löser det i programvaran sen vet jag inte. Kommer de kunna använda samma teknik på intels cpuer som på amds vad gäller anrop m.m.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Jepps. Undrar varför Amd slänger ut an massa skit prollar som presterar sämre än Intels C2D Amd förlorar ju bara på det :S

JAg har sett massa inlägg från dig med liknande innehåll. Om det nu bara är att dra fram en ur arslet kan ju du göra det likaväl som AMD. Hade AMD kunnat skita ut en sån processor över en lunch så hade de gjort det, eller är det så svårt att förstå? Liksom "Inser inte volvo att de borde göra en motor som drar 0.3 liter milen med 4000Hk? Det skulle de tjäna på." Det är ungefär lika klyftigt att säga så.

Permalänk
Avstängd

ehh va?....Varför skulle Volvo vilja göra en bil med 4000hästar här i sverige när man inte ens får använda alla hästar på sveries vägar?....Dom kan ju lägga sina sista slantar på en riktig prolle i stället för att satsa på en som ingen kommer att köpa? förutom Amd fanboys men det kommer inte att räcka. Dom borde samla sina ingenjörer och cpu utvecklare för att diskutera och skicka lite spioner till Intel då kan dom komma på fötter igen. (Alla företag har spioner i andra företag)
Personligen så ser jag ingen mening att köpa ett amd system vid nästa dator upg när c2d finns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
ehh va?....Varför skulle Volvo vilja göra en bil med 4000hästar här i sverige när man inte ens får använda alla hästar på sveries vägar?....Dom kan ju lägga sina sista slantar på en riktig prolle i stället för att satsa på en som ingen kommer att köpa? förutom Amd fanboys men det kommer inte att räcka. Dom borde samla sina ingenjörer och cpu utvecklare för att diskutera och skicka lite spioner till Intel då kan dom komma på fötter igen. (Alla företag har spioner i andra företag)

Vilken idé! Att ingen har tänkt på det förut! Du borde ringa AMD och säga att de göra så här!

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
ehh va?....Varför skulle Volvo vilja göra en bil med 4000hästar här i sverige när man inte ens får använda alla hästar på sveries vägar?....Dom kan ju lägga sina sista slantar på en riktig prolle i stället för att satsa på en som ingen kommer att köpa? förutom Amd fanboys men det kommer inte att räcka. Dom borde samla sina ingenjörer och cpu utvecklare för att diskutera och skicka lite spioner till Intel då kan dom komma på fötter igen. (Alla företag har spioner i andra företag)
Personligen så ser jag ingen mening att köpa ett amd system vid nästa dator upg när c2d finns.

Du vet det tar att utveckla något . Varför skulle de gå till intel ? Amds lösningar och arkitektturer är smartare och tekniskt bättre än intels (Penryn vs Phenom)

X2 bygger på en arkitekttur från 2003 vs C2D bygger på en från 2006(släpptes till konsumenter 2006) och i tex spel är prestandaskillnaden 0 i höga upplösnignar och loadning screens är också 0 % skillnad . Då är alltså risken inte stor att Phenom kommer prestera sämre än c2d när en arkitekttur från 2003 presterar nästan lika bra.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
ehh va?....Varför skulle Volvo vilja göra en bil med 4000hästar här i sverige när man inte ens får använda alla hästar på sveries vägar?....Dom kan ju lägga sina sista slantar på en riktig prolle i stället för att satsa på en som ingen kommer att köpa? förutom Amd fanboys men det kommer inte att räcka. Dom borde samla sina ingenjörer och cpu utvecklare för att diskutera och skicka lite spioner till Intel då kan dom komma på fötter igen. (Alla företag har spioner i andra företag)
Personligen så ser jag ingen mening att köpa ett amd system vid nästa dator upg när c2d finns.

För det första hur ska du få plats en bil och 4000 hästar på en väg?

För det andra så är det inte riktigt så enkelt som du skriver. Dessutom är du väldigt partisk i din åsikt. Som t ex att AMD bara säljer skit processorer.
Det var inte länge sen AMD låg ohotad som gamerns val för prestanda för billig peng. Sen kom Intel med C2D och tog över titeln med råge. Med tanke på AMD's ekonomiska läge jämfört med Intel's, så tycker jag att det är och var en bragd att ens inneha tronen under en kort tid. Det är också tack vare AMD C2D blev väldigt billiga. Utan AMD hade vi nog sett en helt annan prisbild. Om det inte skiljer sig så mkt prestanda-mässigt och priset är detsamma så skulle jag välja AMD för att hjälpa dem att sälja bra om jag skulle ha köpt dator idag. Det är inte för att jag håller på någon sida. Jag skulle ha gjort likadant för Intel om de var i samma situation.

Det behövs minst två bra aktörer. Helst skulle jag vilja se en ny utmanare som kan röra om lite och få utvecklingen framåt.

Sen när det gäller prestanda på deras nästkommande cpuer så kommer jag inte göra en bedömning förrän det finns tillräckligt med "verkligt" underlag (riktiga tester).

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Haha en del måste la sitta i timtal och leta info på nätet:) Det bästa måste väl ändå vara att bara vänta och se:):)
Polarn har förövrigt en datatidning som är typ 100år gammal och i den har dom ett test med en 500mhz som dom var först med att få,och den skulle minsann vara den absolut bästa som skulle någonsin gå att göra för kopparen kunde inte svänga fortare:):).. Haha undra om dom står för sitt ord idag:)

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Tycker det låter intressant för spelare iaf, vad behöver "kalkyleras" i spel ??

1. "vanliga" cpu-beräkningar
2. fysikberäkningar
3. grafik
4. bakgrundsjobb

Alltså tre grejor som cpun kan hantera och tre kärnor för den att göra det med, kan väl inte bli bättre ??

Visst fler kärnor = mer beräkningskraft men då blir det ju helt plötsligt att någon/några kärna/kärnor inte används fullt ut och att beräkningar ska delas av olika kärnor osv och e det inte där som alla problemen med multi-core sitter idag ??

Just att det är mycket svårare att få flera kärnor att dela på samma jobb ??

Därför vore det väl mest effektivt om man "låste" en kärna till varje sak och lät dem "göra sin grej" i lugn och ro utan att bråka med kärnan intill

Hoppas någon fattar vad jag menar

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Inte alls. Mycket rimligare än att de skulle ta och göra en trippelkärnig processor fysiskt, det skulle gå åt ungefär lika mycket kisel då nämligen. Och den tekniken använder man på Cell och grafikkort sedan länge. Och har gjort det i evigheter fast med cache.

Jätterimligt om man är lite insatt.

Relevansen brister när du trycker på tangentbordet..

Mängden kisel är irrelevant, produktionskostnaden för processorer avgör inte slutpris eller prestanda..

Du får gladeligen förklara nedanstående med hjälp utav ovanstående..
"Dessutom antyder tillverkaren att det med trippelkärnversionen inte handlar om en fyrkärnsmodell med en deaktiverad kärna, utan en äkta trekärnsprocessor."

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Och den tekniken använder man på Cell och grafikkort sedan länge. Och har gjort det i evigheter fast med cache."
Givetvis, det hade varit onödigt att förbruka materialet.

"Jätterimligt om man är lite insatt."
Press delete.. Håll inne med den överflödiga informationen vid nästa inlägg.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

raderat

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
ehh va?....Varför skulle Volvo vilja göra en bil med 4000hästar här i sverige när man inte ens får använda alla hästar på sveries vägar?....Dom kan ju lägga sina sista slantar på en riktig prolle i stället för att satsa på en som ingen kommer att köpa? förutom Amd fanboys men det kommer inte att räcka. Dom borde samla sina ingenjörer och cpu utvecklare för att diskutera och skicka lite spioner till Intel då kan dom komma på fötter igen. (Alla företag har spioner i andra företag)
Personligen så ser jag ingen mening att köpa ett amd system vid nästa dator upg när c2d finns.

Du säger att du inte förstår varför AMD inte fattar att de ska utveckla en snabbare processor, du har nämnt en som skulle kunna göra SuperPi på en sekund. Jag ska säga dig att AMD försöker, det är inte så jäkla enkelt som du tycks tro. Du tror AMD medvetet sitter och utvecklar sämre processorer än de har kapacitet till?
Men det är av precis samma anledning som volvo inte gör en 4000Hk motor som drar 0.3liter milen, trots att man i en bil inte kan använda alla hästar på svenska gator skulle den sälja som smör. Dessutom skulle den vara guld värd i lastbilar, tåg, flygplan och båtar. Men de kan helt enkelt inte göra en. Förstår du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockad
Relevansen brister när du trycker på tangentbordet..

Mängden kisel är irrelevant, produktionskostnaden för processorer avgör inte slutpris eller prestanda..

Du får gladeligen förklara nedanstående med hjälp utav ovanstående..
"Dessutom antyder tillverkaren att det med trippelkärnversionen inte handlar om en fyrkärnsmodell med en deaktiverad kärna, utan en äkta trekärnsprocessor."

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Och den tekniken använder man på Cell och grafikkort sedan länge. Och har gjort det i evigheter fast med cache."
Givetvis, det hade varit onödigt att förbruka materialet.

"Jätterimligt om man är lite insatt."
Press delete.. Håll inne med den överflödiga informationen vid nästa inlägg.

Det är en antydning ja, och de kan göra det, men det vore ganska poänglöst. För om du tar tre kärnor och organiserar dem så att de tar så lite kisel som möjligt i en kvadrat, så blir det nästan idnetiskt lika stort som en quad-core. Och därmed lika dyrt att tillverka.

Ta en bild på en K10, klip ut kärnorna med paint och behåll sånt som crossbar och så vidare, så ska du organisera detta med 3 kärnor så att det får plats i en mindre kvadrat än 4 kärnor, du inser snabbt att det är svårt att spara.

Och jo, storleken på chippet är avgörande för priset för AMD. Ett dubbelt så stort chip blir mycket mer än dubbelt så dyrt att tillverka. För de måste täcka samma utvecklings- och produktionskostnader med hälften så många chip. Och mycket fler än dubbelt så många chip kommer dessutom vara trasiga och osäljbara.
Ett chip som fördubblas i storlek kan i slutändan ge mindre än en femtedel hela chip från fabriken. Nu måste AMD sälja chippen 5 gånger så dyrt för att täcka utvecklingskostnaderna, men om de inte kan göra det så får de sälja dem ändå och se ett kvartal med minus på kontot. Givetvis så innebär det då inte att slutpriset femdubblats, men då är det AMD som får betala istället för konsumenten och då gårdet snabbt utför med ekonomin.

Permalänk
Avstängd

Därför att AMD satsar mkt på budget numera.

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Därför att AMD satsar mkt på budget numera.

Det är inget medvetet val som AMD tagit. Dom har blivit tvingade att sänka priserna för att deras produkter presterar sämre än Intel's för närvarande.

Permalänk
Avstängd

aja, Jag ger mig. Men amd kommer ändå att försvinna om dom inte gör nått riktigt bra inom kort.

Permalänk
Medlem

Jadu, inte lätt för ett företag som AMD att försvinna, tanke på att dom tillverkar grafikkort också (ATI). och vad är det för fel på budget processorer? Alla sitter inte med tusenlappar i bakfickan varje gång en ny processor anländer. Tycker det är bra att AMD sikta in sig mera på konsumenter med lägre penning, så vi också kan känna smaken av det nya.

Tycker annars att denna processorn verkar vara väldigt intressant, bättre än 2 kärnor, sämre än 4. Finns inte heller många som använder all kraft i sina quad-cores. Det är väl något enstaka program som använder alla kärnor i en Quad. Finns innga spel som stödjer 4 kärnor ännu väl? Dom jag vet är fortfarande under produktion, Alan Wake & Crysis.

Permalänk

Jag tror att AMD står i en mycket bra position om dom återtar entusiasternas härtan iochmed att dom nu har en fot inne på OEM marknaden vilket dom inte hade förrut vilket förmodligen skulle ge dom mycket större marknadsandelar än dom hade när A64 var herre på täppan.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Därför att en ensam minnensticka ofta klockar bättre än dubbla diton.

Det är sant, men det är inte därför PytomOrm köpte en sticka, för då skulle han köpa 512 mb som klockar ännu bättre. Det var helt enkelt så att han inte hade råd tror jag. 2*1024 KHX PC9600 kostade drygt 5000. Nu kostar dock 1024 mb bara 700 kr.

PytomOrm: säg gärna till ifall jag har fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Vilken idé! Att ingen har tänkt på det förut! Du borde ringa AMD och säga att de göra så här!

Hahahaha, fick mig ett gott skratt där

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CaaL12
Jadu, inte lätt för ett företag som AMD att försvinna, tanke på att dom tillverkar grafikkort också (ATI). och vad är det för fel på budget processorer? Alla sitter inte med tusenlappar i bakfickan varje gång en ny processor anländer. Tycker det är bra att AMD sikta in sig mera på konsumenter med lägre penning, så vi också kan känna smaken av det nya.

Tycker annars att denna processorn verkar vara väldigt intressant, bättre än 2 kärnor, sämre än 4. Finns inte heller många som använder all kraft i sina quad-cores. Det är väl något enstaka program som använder alla kärnor i en Quad. Finns innga spel som stödjer 4 kärnor ännu väl? Dom jag vet är fortfarande under produktion, Alan Wake & Crysis.

Supreme Commander, Ice Planet?

Permalänk
Inaktiv

Jag vill ha snabbare kärnor och inte flera och flera hela tiden!(Spelutvecklare)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Därför att AMD satsar mkt på budget numera.

Lol.

Permalänk
Medlem

Då ska du väl vara glad nu, då de går ner i antal till 3 i stället för fyra

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W