rekomenderad upplösning enda vettiga alternativet?

Permalänk
Medlem

rekomenderad upplösning enda vettiga alternativet?

Som rubriken beskriver, så känns det som att om man har en LCD i mitt fall samsung syncmaster 206bw så är man tvungen att ha den rekommenderade upplösningen på 1680x1050 för att få bästa bild. Om jag sänker upplösningen till en annan lämplig widscreen upplösning så blir text genast suddig och jobbig och allt blir väldigt snabbt pixlig.

Är det bara jag som stör mig på detta och finns det någon annan upplösning som går att arbeta i och spela i som inte är så hög och ändå ger en optimal bild för en widescreen?

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Avstängd

Ja gick tillbaks till CRT av just den anledningen!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Jag har en 22" wide med 1680x1050 och jag ser inga problem med att lira i 1440x900... Visst bilden är ju lite skarpare i skärmens nativeupplösning, men tycker den lite lägre varianten fungerar utmärkt.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Jag spelar fortfarande på CRT och använder min 24" för allt annat i princip.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte heller det ser nåt konstigt ut att köra med lägre än native i spel... visst, saker blir pixliga och fula, men det är ju eftersom det är en lång upplösning! Ser inget som tyder på att bilden blir sämre än när jag spelade på min native 1280x800-laptopskärm.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk

Jag spelar jämt på 1680x1050.
Förstår inte vitsen med att sänka upplösningen?

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Istället för att köpa ny skärm köp ett nytt graffe. Så slipper du bry sig om upplösnings problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Jag spelar jämt på 1680x1050.
Förstår inte vitsen med att sänka upplösningen?

Ehh, kanske för att grafikkortet inte pallar?

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Istället för att köpa ny skärm köp ett nytt graffe. Så slipper du bry sig om upplösnings problem.

Ja, jag köper ett nytt graffe till min laptop! Där har vi det!

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Ja, jag köper ett nytt graffe till min laptop! Där har vi det!

lol, skrev jag någonsin till dig? Killen som skapade tråden nämnde då aldrig någon laptop så ta din spydighet å gå sov lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Ja, jag köper ett nytt graffe till min laptop! Där har vi det!

Sitter man på en laptop och tänker ha den för att spela på så får man skylla sig själv tycker jag. De värsta räcker i max ett år om man har höga krav på spelgrafik. Är man en riktig gamer så köper man då för det första en stationär dator. Om man nu har en bärbar av någon anledning så får man helt enkelt bara acceptera att den inte är optimal att spela på.

Förresten, sen när handlar tråden om dig och din bärbara?!

Är du nöjd med den så är ju allt frid och fröjd, varför ens börja tjafsa om att byta grafikkort på DIN bärbara! Fattar du inte att han menade att man kan byta grafikkort på sin stationära?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Ja gick tillbaks till CRT av just den anledningen!

jo många brukar göra så tyvärr, dock så borde det finnas andra upplösningar som ger nästan samma skärpa? eller? och i så fall vilka är dem? jag har svårt att hitta en upplösning som är ett bra komplement.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Jag spelar jämt på 1680x1050.
Förstår inte vitsen med att sänka upplösningen?

kanske för att man vill kunna spela spel om ett år utan att behöva köpa ett nytt grafikkort. köpte mitt MSI 8800GTX för många tusenlappar, vill gärna kunna pressa ut den så mycket jag kan innan det blir ett nytt köp.

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Medlem

tror Ndoja har lösningen på detta problem!!!! han e expert på allt med utlösning!

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk

jag lirar cs i 800*600 med min.. funkar utomordentligt

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redmac
jo många brukar göra så tyvärr, dock så borde det finnas andra upplösningar som ger nästan samma skärpa? eller? och i så fall vilka är dem? jag har svårt att hitta en upplösning som är ett bra komplement.

kanske för att man vill kunna spela spel om ett år utan att behöva köpa ett nytt grafikkort. köpte mitt MSI 8800GTX för många tusenlappar, vill gärna kunna pressa ut den så mycket jag kan innan det blir ett nytt köp.

Halva upplösningen ger exakt samma skärpa som native, dvs 840x525 i ditt fall om det nu går o ställa in. 2/3 kanske skulle fungera hyfsat oxå, dvs 1120x700? Eller så är det 2/3 av native-upplösning som är sämst

Permalänk
Medlem

Jag lirar allting i 2560*1600 (native), det e bara spel som inte har den upplösningen som jag spelar i lägre upplösningar som tex BF2142 (fattar inte varför 2560*1600 skulle vara så svårt att pilla in i ett så nytt spel) samt äldre spel fast gamla Half-Life kör jag nog i 2560*1600, faen HL äger

Kort och gott kan jag ju säga att jag iaf inte märker någon direkt skillnad i skärpa i spel mellan native och lägre men däremot utanför spel osv, men det beror nog på AA och AF i spelen

Något som stör mig något så in i h-vete däremot är när spelen inte har 16:10 upplösningar så att allting får fel aspect ratio (glömt vad det heter på svenska ) det finns nog inte mycket som e så jobbigt som att spela med fel AR :S

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Sitter man på en laptop och tänker ha den för att spela på så får man skylla sig själv tycker jag. De värsta räcker i max ett år om man har höga krav på spelgrafik. Är man en riktig gamer så köper man då för det första en stationär dator. Om man nu har en bärbar av någon anledning så får man helt enkelt bara acceptera att den inte är optimal att spela på.

Förresten, sen när handlar tråden om dig och din bärbara?!

Är du nöjd med den så är ju allt frid och fröjd, varför ens börja tjafsa om att byta grafikkort på DIN bärbara! Fattar du inte att han menade att man kan byta grafikkort på sin stationära?

Va! Du skojar!

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB