Permalänk
Medlem

öppna en bärbar :D risker?

hej! undrar hur farligt det är att öppna en bärbar dator och damma av lite på fläktarna med luft sprej? en av mina vänner sitter på en inspiron dator och vill öppna den och damma av lite eftersom fläkten börjat låta lite väl mycket på sistånde tycker han.

både han och jag har väldigt mycket hårdvara erfaranhet när det kommer till stationära datorer, men vi vet ingenting om bärbara datorer. Jag undrar hur pass stor risk finns det att pajja datorn om man bara vill öppna skalet och damma av lite på grafik kort fläkten? om man är väääääääääääldigt försiktig.

är det nåt som absolut inte bör försökas eller är det ett acceptabelt risk?

och ett annat fråga går det att byta fläkt på en 7900 gs om den pajjar? kanske replaca den med fläktlös kylning eller ett fläktlös grafik kort? eller tom samma fläkt fast ny.

p.s hans garanti är redan borta

Visa signatur

AMD M2 4200, 2gb 533, 1 Terra+ hd
--
Inspiron 6400, core duo 1.6, 1gb ram, 60 gb

Permalänk
Avstängd

Jag skulle tro att det är rätt lugnt, kan ni inte hitta en guide i hur man öppnar just den modellen han har någonstans? Eller foton på det eller så?

Permalänk
Medlem

Vilken modell är det?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Inspiron + 7900gs innebär Inspiron 9400. Här är en engelskspråkig servicemanual för den modellen:
http://support2.jp.dell.com/docs/systems/ins9400/en/sm/index....

Det är lätt att arbeta i dessa modeller så det ska inte vara något stort problem varken att öppna dom eller att rengöra.
Lite tips:
Glöm inte att ladda ur er innan ni rör någonting inuti.
Håll fast fläktens pinnar med en penna eller dyl. innan ni blåser, annars finns det risk att fläktens lager kan skadas.

För övrigt kan det vara en idé att applicera lite ny kylpasta på grafikkortskylaren om en vanlig rengöring inte fungerar. De flesta märkesdatorer brukar ha varierande kvalitet på det jobbet från fabrik.
För övrigt kan man köpa nya kylare till grafikkortet alternativt köpa helt nya grafikkort. Grafikkorten som passar till Inspiron 9400 är ati radeon x1400, nvidia geforce go 7800, geforce go 7800GTX*, geforce go 7900gs, geforce go 7900GTX* samt geforce go 7950GTX*. Inget av dessa är fläktlösa (fast x1400 är ganska kall av sig).
(* Inofficiellt, kräver starkare nätaggregat)

Kylflänsar och fläktar bör gå att få tag i från DELL direkt men har ingen aning om hur det går till i Sverige, ett alternativ är att kolla om en tredje part har det t.ex
http://www.parts-people.com/

Det kan vara ganska svårt att få tag i grafikkorten eftersom dom är specialgjorda för DELL och inte säljs normalt. Bästa chansen är att kolla ebay i USA.

Lycka till med "operationen"!
(P.S. det är lättare att få hjälp om man specificerar problemet bra, i detta fallet skulle den exakta modellen underlättat för andra.)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

tack för snabb och detaljerad svar uppskattar det verkligen guiderna är väldigt detaljerad och enkka, det ser dock ut som om vi behöver skruva loss skärm och tangentbord för att komma åt grafik kort fläkten. men tror att det kommer att vara värt det o ränsa massa damm, och ja iden med kylpasta låter vädligt smart oxo, = )

kommer att posta bilder här när vi väl har startat operationen så kanske det hjälper andra inspiron 9400 ägare.

tack igen för snabb hjälp, sweclockers forum ftw!

Visa signatur

AMD M2 4200, 2gb 533, 1 Terra+ hd
--
Inspiron 6400, core duo 1.6, 1gb ram, 60 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noppa

tack igen för snabb hjälp, sweclockers forum ftw!

Du menar bärbara delen på sweclockers forum ftw!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Du menar bärbara delen på sweclockers forum ftw!

precis

Visa signatur

AMD M2 4200, 2gb 533, 1 Terra+ hd
--
Inspiron 6400, core duo 1.6, 1gb ram, 60 gb

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bra att jag lånar tråden nu när trådskaparen fått svar på sina frågor. Har nämligen ett liknande problem.

Har en Toshiba M70 (många från sweclokers köpte en sådan förra sommaren) där fläkten har slutat fungera. Vet någon hu man bäst öppnar den för att komma åt fläkten? Om det nu är fläkten som är i sönder, hur går jag då tillväga?

Permalänk
Medlem

lånar också tråden lite...finns det någon butik som säljer fläktar till cpu till bärbara?

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo