Permalänk

Snabb nedkylning av något?

Tjenare,

Sitter och planerar inför mitt projektarbete som skall göras denna terminen, jag fick precis en rolig idé som skulle kunna bli riktigt tuff om det går att genomföra den vill säga.

Min idé är en snabb nedkylnings mojäng som snabbt kyler ner det du stoppar in i själva nedkylningsbehållaren till önskad tempratur. Tanken är att ha en kontrollpanel med några lägen att välja på typ: "Läge 1 = 0, Läge 2 = -5, Läge 3 = -10, Läge 4 = -15 och Läge 5 = -20"
Är ni med hur jag tänker eller? Tänk er att precis varit och köpt en flaska god Jägermeister och du vill ju självklart ha den några minus grader kall gärna 15-20 minus. Bara stoppa i flaskan, välja läget som passar dig och trycka på avfyrningsknappen och flaskan blir på några sekunder kall.

Men hur skall detta då gå till? Jo det har jag funderat på och det som verkar snabbast är ju självklart flytande kväve men efter lite funderingar kanske även kolsyra skulle gå eller hur kallt blir det när man duschar ut det med tex en brandsläckare?

Bifogar en bild nedan på hur jag tänkte mig, tror ni att detta är genomförbart på en 100H lång kurs? Självklart kan man ju jobba mer än 100H men rent praktiskt tror ni att det går? Jag går ett industriellt program så tillverkningen av själva behållaren och annat går att ordna i skolan.
Vad gäller angående kväve osv? Får vem som helst köpa det på tex AGA eller Air Liquide eller kanske hyra en behållare osv?

Illustration:

PS. I got paint skills!

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Det är fullt möjligt, men ganska dyrt att köra med flytande kväve. En annan metod som kanske inte är fullt lika snabb, men ändå snabb och billig är att ha kallvatten med is och salt i.

Permalänk
Medlem

Ja en sak är ju säker hur som helst och det är att du om du vill ha en kontrollpanel med bestämda lägen, måste ha någon form av termometer som kan mäta hur kall behållaren du vill kyla är då du knappast kan förvänta dig att alla flaskor kyls lika snabbt..

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Det är fullt möjligt, men ganska dyrt att köra med flytande kväve. En annan metod som kanske inte är fullt lika snabb, men ändå snabb och billig är att ha kallvatten med is och salt i.

Jeo det lär bli dyrt med kväve men tanken är att det bara är ett projekt inte något jag sen kommer använda dagligen, kanske någongång för att imponera på polarna när man behöver ha en flaska akutkylt. Men eftersom kväve dunstar hela tiden så är det ju inget man har hemma på lager tyvärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av paran0id
Ja en sak är ju säker hur som helst och det är att du om du vill ha en kontrollpanel med bestämda lägen, måste ha någon form av termometer som kan mäta hur kall behållaren du vill kyla är då du knappast kan förvänta dig att alla flaskor kyls lika snabbt..

Jo jag har funderat på detta, kanske går att göra någon slags uppskattning och få ett medelvärde vad som krävs med mera. Annars kanske någon slags laser/ir termometer som kan läsa av vätskan?

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Funderat på att bygga en mini kyl by a Peltiner (stavning?)

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiruna
Funderat på att bygga en mini kyl by a Peltiner (stavning?)

Tanken är att det skall gå fort att kyla ner det, helst inom några sekunder men kan sträcka mig till några minuter. Har ingen direkt koll på hur snabbt ett peltier element skulle kunna klara av att kyla ner tex en 1l flaska vodka?

Kanske kompresor kylning med kopparslingor runt det som skall kylas?

Mvh,
Viper@God

Permalänk

Re: Snabb nedkylning av något?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av viper@god
Tjenare,

"Sitter och planerar inför mitt projektarbete som skall göras denna terminen, jag..."

Ett billigare sätt är att använda t-röd. I och för sig så är det ju inte kallt när man köper det, men för att det ska bli ett grymt arbete så kan du tillverka en konpressor som gör så att t-röden blir kall.
( Igentligen så blir den varm.men men... Så här funkar det:
Du utsätter T-röden för ett högt tryck, när trycker ökar så ökar även värmen. Du leder bort denna värme på något sätt. När T-röden är rumsvarm igen så öser du in allt i behållaren med det önskade föremålet som ska kylas ner. Eftersom T-röden låg i övertryck så minskar trycket nu när du släpper in det i behållaren. Minskat tryck innebär lägre temperatur. (T-röd fryser vid -111 grader celsius)

!Varning! Nu när jag läst igenom det jag skrev så kom jag och tänkte på att T-röds flampunkt är +8 grader. Så det kan ju antända ganska lätt:P Men det finns ju olja och sånt som är stabilare. nu när jag ändå har skrivit så vill jag inte ta bort allt:D

Lycka till

Visa signatur

"SönderCrew" Is the shit

Permalänk
Medlem

Flampunkt vid 8 grader???!!!

Om jag inte missminner mig så använder jag regelbundet T-röd för rengöring mm. även när det är 30 grader och sol ute, och vad jag vet så har jag inte brunnit upp ännu

För övrigt så kan T-röd till och med vara svårt att antända om det är kallare än ca 0 grader (vi som gjort militärtjänst vet att det kan löna sig att förvara T-röd innanför jackan för att underlätta när man ska laga mat).

EDIT:
Ber om ursäkt, flampunkten är 8 grader. Begriper bara inte hur detta kan stämma när kokpunkten tydligen är 78 grader och som jag tidigare sagt så har jag inte brunnit upp trots handhavande vid 30+.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

om jag inte har fått det helt om bakfoten så är flampunkten den temperatur då det avges nog mycket brännbara gaser för att få eld på det, bensin t.ex har en flampunkt på -38 grader eller däromkring..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

när vi är inne på ämnet så undrar jag om det finns någon slags vätska som kyls ner snabbare en vatten. Har en liten ide

Permalänk
Medlem

hm, borde gå ganska snabbt ifall men häller ut vätskan från flaskan ner i en kyl med peliter. Snabbare än att ha den kvar i flaskan iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Flampunkt vid 8 grader???!!!
EDIT:
Ber om ursäkt, flampunkten är 8 grader. Begriper bara inte hur detta kan stämma när kokpunkten tydligen är 78 grader och som jag tidigare sagt så har jag inte brunnit upp trots handhavande vid 30+.

Det är lugnt:D

Asså Flampunkt är inte att det börjar brinna vid den temperaturen utan att den kan börja brinna då. Under 8 grader så frigörs inga ångor som kan brinna.
Och det med kokpunkt och flampunkt...
Tänk dig vatten, det kommer massor av vattenånga innan allt börjar koka. Så är det även med T-röd (och allt annat, va jag förståt). Bara att T-röd brinner då också om det utsätts för hög Energi som startar brandreaktion.

Citat:

Tangentbord

Du tänkte att vätskan ska ligga i en bukt eller behållare av något slag? Då vet jag inte riktigt. Men annars så blir ju T-röd ganska kallt eftersom det avdunstar i låg värme.

T-RÖD is the shit!!!

HåFa

Edit:
Dum som jag var så läste jag inte va de andra skrev :D. Men nu har jag ju ändå skrivit detta. Alltid bra att repetera saker!

Visa signatur

"SönderCrew" Is the shit

Permalänk
Medlem

Ibland är man lite trött i bollen, tänkte självantändning när jag läste flampunkt

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tror att själva behållaren (speciellt om det är glas eller plast) är det enda som kommer hinna bli kallt, medans innehållet fortfarande är varmt? Tror det blir svårt att kyla ner det på sekunder, kanske möjligtvis några minuter om du lyckas kyla tillräkligt. (kör du flytande kväve är snarare risken att behållaren går sönder innan innehållet ens hunnit bli speciellt kallt.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
Är det bara jag som tror att själva behållaren (speciellt om det är glas eller plast) är det enda som kommer hinna bli kallt...

Jo, det är ju sant. Man får nog göra en behållare av metal då. Drar till och avger värme väldigt bra. ( 600 gånger snabbare än luft ) Drickat får ha kontakt med metal under nerkylningen.

Visa signatur

"SönderCrew" Is the shit

Permalänk

Tror jag kommer använda mig av peltier eller kompressor som det ser ut nu, verkar bli för kneppigt med någon slags gas antar jag.

Kanske slakta en gammal frys och dra en kopparspiral i nedkylningsbehållarn fylld med köldmedium som kompressorn sen kyler ner? Eller en spiral fylld med något som inte fryser vid några minus grader och sedan kyla ner detta med en peltier?

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att få ordentlig kontakt mellan ex spriflaska och peltiern. Om du endast har flaskan i en liten behållare och peltiern kyler den omgivande luften i den så lär det ta lång tid innan en flaska sprit på en liter blivit kall. Tänk dig att du stoppar in flaskan i frysen som ligger på -20C, innan spriten är så kall har du nog hunnit druckit dig full på annat redan.

Ha flaskan i någon vätska som peltiern/kompressorn kyler är nog det bästa, men det kommer fortfarande ta rätt lång tid skulle jag tro. Beror visserligen på vilken effekt peltiern/kompressorn har men minst 200W är nog att rekommendera, troligen behövs mer.

Permalänk
Medlem

Det enklaste och mest effektfulla förutom flytande kväve borde vara att göra den kolsyredriven.. *pssssschhhhh.... DING* Bara att bygga en elektriskt kontrollerbar valve att köra vanliga små kolsyrepatroner i. Det blir fort kallt i varje fall, men en hel flaska jäger.. mja..

Visa signatur

I7 4790K @ 4.7 | Fractal Kelvin s24 | Asus Z97-A | 32gb Vengeance CL9 1600MHz | KFA2 1070 Ti @ 2050 / 4500MHz | Corsair CX650M

Permalänk
Medlem

Visst blir det kallt snabbt med kolsyretuber/patroner, men det kommer gå åt väldigt mycket för att kyla bara en mindre mängd sprit så det blir nog varken en bra eller billig lösning.

Permalänk
Medlem

borde funka med en dykflaska med vanlig luft. Samma princip som kolysrevarianten men högre tryck och större volym.
min lyckades frysa kranen så att den inte gick att stänga på några sekunder och när den tömt hela flaskan var den täckt med några mm frusen kondens.

har råkat ut för samma effekt med en gasolflaska som regulatorn gick sönder på, när den var tömd såg den ut som en stor snöboll.
Gasol är kanske inte det bästa alternativet för det här.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

kylen!!!!!

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk
Medlem

1 del vatten + 1 del isbitar + lite salt och rör om.

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tompa86
kylen!!!!!

Med tanke på ditt mindre genomtänkta inlägg i denna tråd misstänker jag fyllefasoner.
Varning utdelad

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Enda sättet att frysa ner vätskan så snabbt är at köra den igenom ett tunt rör i en värmeväxlare tillsammans med något kylmedium.

Glas är ett av de sämsta materialen att leda energi och om du skulle försöka kyla en vätska genom glaset skulle det ta väldigt lång tid..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Flytande koldioxid (kolsyra) är ganska billigt och kan köpas av vem som helst hos tex AGA. Då kan du kyla ner saker till -60 vilket borde vara tillräckligt men det tar nog lite längre tid än ett par sekunder.

Försök dock inte kyla en glasflaska så snabbt, den kan spricka. Sen så kommer du ha ett problem att kyla en stor mängd vätska oavsett, du måste röra runt eller på nåt sätt få en större kylyta om du vill att det ska gå snabbt. Tex kan du ju pumpa vätskan du ska kyla igenom en radiator som är du samtidigt kyler med koldioxid, då ska det inte ta många sekunder. Om du nu inte lyckas få in lite vatten och fryser hela skiten

Permalänk

jag skulle då köra kompressor. göra det enkelt. göra en förångare som går ner genom flaskhalsen. öppna flaskan, köra ner förångaren (som sitter på flexslang) och sedan vänta.. det går fort då.

flexslang använder vi flitigt när vi bygger kompressorkylning till exemelvis mitt av mina senaste byggen, en SLI kylare för 2st 8800ultra grafikkort..

de rostfria slangarna är vad jag syftar på som förångaren skall sitta i. Den är flexibel och godkända för kylanläggningar. om du är intresserad så hör av dig.

tempen kan du lätt reglera genom att ha en termostat som slår av systemet när vätskan uppnått önskad temperatur.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

ta en termos höll i tröd i vakument in i frysen ett par timmar ta ut den och sedan i med flaska och tandan du har kylt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
jag skulle då köra kompressor. göra det enkelt. göra en förångare som går ner genom flaskhalsen. öppna flaskan, köra ner förångaren (som sitter på flexslang) och sedan vänta.. det går fort då.

flexslang använder vi flitigt när vi bygger kompressorkylning till exemelvis mitt av mina senaste byggen, en SLI kylare för 2st 8800ultra grafikkort..

http://phasechange.se/photos/units/krulletsdualevapSS/tb_DSCN...

de rostfria slangarna är vad jag syftar på som förångaren skall sitta i. Den är flexibel och godkända för kylanläggningar. om du är intresserad så hör av dig.

tempen kan du lätt reglera genom att ha en termostat som slår av systemet när vätskan uppnått önskad temperatur.

Låter helt klart intressant, vad går en sådan kompressor på och vart kan man få tag på en? Slakta en gammal frys eller något liknande?

Mvh,
Viper@God

Permalänk

jag bygger seriösa grejjer och slaktar inte system då man inte vet hur konditionen på kompressorerna är.

den där kompressorn går på lite drygt 2000+frakt. rotionerande kompressorer används uteslutande i mindre värmepumpar (1fas, även små 3fas, större har scroll).

men den här kompressorn är defenetivt överdrivet stor för ditt ändamål.

jag har några fr8,5g/b kompressorer som skulle fungera åt dig. Bor du i närheten av mig kan du få en av mig för billig peng. Dessa har suttit i vapochill LS men de har inte gått många timmar..

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Det är fullt möjligt, men ganska dyrt att köra med flytande kväve. En annan metod som kanske inte är fullt lika snabb, men ändå snabb och billig är att ha kallvatten med is och salt i.

en fråga, varför ska man ha salt i?

Visa signatur

Think before u say anything, so u dont say that u think.