Uppdateringsångest!!! Duo eller Quad???

Permalänk
Medlem

Uppdateringsångest!!! Duo eller Quad???

Demonerna kom över mig å nu sitter jag med fingret på beställknappen men har extrem beslutsångest...

Uppdaterade bios på mitt Asus P5B så nu ska den tydligen klara 1333FSB...

Tänkte slå till på en E6850 men den jävla Quaden (Q6600) ligger där å lurar... Övertyga mig!!!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Q6600 G0 från tyskland. Får du en sådan tycker jag att det är klart mer prestanda för pengarna då de klockar väldigt bra. Dock är B3-steppingen ofta inte lika upphetsande.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Sitter du på en e6600 så skulle jag nog säga, ingen. Din prolle räcker gott för tillfället. Är du intresserad av fyra kärniga så kommer äkta från Intel relativt snart och Phenomen från AMD är runt hörnan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Sitter du på en e6600 så skulle jag nog säga, ingen. Din prolle räcker gott för tillfället. Är du intresserad av fyra kärniga så kommer äkta från Intel relativt snart och Phenomen från AMD är runt hörnan.

Missade att han hade en E6600 redan. Då skulle jag vänta eller bara överklockat den om han inte gjort det. Innan det kommit några som helst tester på att skillnaden mellan olika implementationer av Quad Core tycker jag alla kan sluta larva sig med uttryck som "äkta" etc. Vilken processor från Intel tänkte du på Velon? Penryn kommer vara som nuvarande. Är något år till nästa variant så att säga att det är "snart" är väl att ta i.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Om du är sugen på att bara byta proppen för att testa en ny så skulle jag säga E6850 med ditt mobo. Om du trots allt funderar på Q6600 så byt mobot till ett med P35 chip på samma gång. Min Q66 lirar inte alls bra med P5B-E Plus mobot. Jag provade att klocka upp den till 3.4GHz, visserligen utan några problem men moderkortet piper och tjuter i komponenterna så något kommer snart brännas....så jag väntar på ett Premium nu som kommer till veckan.
Kör på med E66 eller byt CPU samt mobo är mitt förslag!

Permalänk
Medlem

Tack för era god råd och tips!!! Spelar primärt en massa spel på den stationära så min första tanke var E6850... Det har ju varit en massa snack om att kommande spel ev. kommer stödja flera kärnor, därför mina funderingar på en Q6600...

Det sjuka är ju att jag är nöjd med burkens prestanda men det är ju alltid kul att slänga i nya komponenter...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

varför beställer ni från tyskland ? inget billigare än sverige juh

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
varför beställer ni från tyskland ? inget billigare än sverige juh

Efter vad jag förstått så handlar det primärt inte om priset (iaf inte när det gäller Q6600) utan mer att man får en CPU med rätt stepping...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Inaktiv

Kör på din E6600 ett tag till tills riktiga quad kommer. Det kommer jag göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Missade att han hade en E6600 redan. Då skulle jag vänta eller bara överklockat den om han inte gjort det. Innan det kommit några som helst tester på att skillnaden mellan olika implementationer av Quad Core tycker jag alla kan sluta larva sig med uttryck som "äkta" etc. Vilken processor från Intel tänkte du på Velon? Penryn kommer vara som nuvarande. Är något år till nästa variant så att säga att det är "snart" är väl att ta i.

Äkta eller inte är väll en definitionsfråga om jag förstått det rätt. Jag kör själv på en q6600 för tillfället så jag har absolut inget emot dom här "oäkta" modellerna. Ett år? Ber om ursäkt då, borde läst på mer. Var rätt säker på att det skulle komma relativt snart, q1 2008 är det jag har fått för mig.

Permalänk
Inaktiv

jag definerar en äkta quad som en fyrkärning cpu och inte 2 st duo.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag definierar det på samma vis, dock börjar jag fundera på det är så mycket bättre prestandamässigt. Processorkärnor sitter inte och "pratar" med varandra utan de kommunicerar (mestadels) utåt genom att manipulera minnet. Sitter de 4st kärnor som delar på en intern minneskontroller eller 2 dual core som med en bryggkrets (antar jag det är) sitter på en systembuss som har en minneskontroller. Vad gör skillnaden? Är det skillnad så är det nog snarare i att ha minneskontrollern on-die eller inte.

E6600 räcker gott och väl, nuvarande processorer motiveras inte att bytas ut tycker jag. Är du inte en av dem som tar ut någon tusenlapp varje avlöning och bränner i brasan så kan du nog vänta med att slänga pengar på ny processor.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv

prestandavinsten från din nuvarande är marginal, om ens märkbar.

Permalänk
Medlem

Finns det fyra kärnor så är det en quad för mig, oavsett hur dom sitter.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

word

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk

Kommer det bli lika svårt att välja mellan "två - och fyra kärnor" mellan Penryn och Phenom?

- Jag kommer att göra min efterlänktade uppgradering när det har kommit lite review´s på dessa samt nVIDIA 9x00 finns ute på marknaden, det här med DDR3.

Minneshastigheten spelar mindre roll för mig, blir nog inte några superhastigheter men DDR3 blir det

Gut Straße fokks

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyGreed
Efter vad jag förstått så handlar det primärt inte om priset (iaf inte när det gäller Q6600) utan mer att man får en CPU med rätt stepping...

och du tror man inte får G0 i sverige då ? jag fick en men tyvärr fel vecka på den så det kan man aldrig veta om man inte hand plockar en själv.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
jag definerar en äkta quad som en fyrkärning cpu och inte 2 st duo.

Du definerar... najs. Ytterst relevant vad du definerar.

Xavi har talat. Nu är det det som gäller framöver.

Core2Quadro är en FALSK Quad(fyr)core(kärna).

"The Kentsfield was the first Intel desktop quad core CPU"

Nämen titta.. Står det inte quad(fyr) core(kärna) där?

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core_2#Merom_XE

P.S

Kan inte du skriva lite större projekt arbeten då du specificerar lite mera vad du anser så vi andra kan rätta oss efter dig?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Du definerar... najs. Ytterst relevant vad du definerar.

Xavi har talat. Nu är det det som gäller framöver.

Core2Quadro är en FALSK Quad(fyr)core(kärna).

"The Kentsfield was the first Intel desktop quad core CPU"

Nämen titta.. Står det inte quad(fyr) core(kärna) där?

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core_2#Merom_XE

P.S

Kan inte du skriva lite större projekt arbeten då du specificerar lite mera vad du anser så vi andra kan rätta oss efter dig?

Man kan säga att Core 2 quad är en processorförpackning med fyra kärnor. Men äkta quadcore är det inte. Äkta i det att det är SAMMA kiselplatta som används för alla kärnor. Så är det ju inte med core2quad, det är två distinkta dubbelkärnor under heatspreadern.
Den har mer gemensamt med ett dual cpu-system, bara det att här så sitter två dual core processorer på samma sockel istället för som AMDs FX-7x processorer, att man använder två socklar.
Man kan ju också ta upp med äkta multicore som att de har den sämsta cachenivån delad (L3-cachen på Phenom X4).

Märk väl, vi sitter inte och säger att en äkta fyrkärnig processor kommer smiska sönder tandemkopplade dubbelkärniga processorer. Det är en helt annan fråga.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Man kan säga att Core 2 quad är en processorförpackning med fyra kärnor. Men äkta quadcore är det inte. Äkta i det att det är SAMMA kiselplatta som används för alla kärnor. Så är det ju inte med core2quad, det är två distinkta dubbelkärnor under heatspreadern.
Den har mer gemensamt med ett dual cpu-system, bara det att här så sitter två dual core processorer på samma sockel istället för som AMDs FX-7x processorer, att man använder två socklar.
Man kan ju också ta upp med äkta multicore som att de har den sämsta cachenivån delad (L3-cachen på Phenom X4).

Märk väl, vi sitter inte och säger att en äkta fyrkärnig processor kommer smiska sönder tandemkopplade dubbelkärniga processorer. Det är en helt annan fråga.

Jag förstår vad du menar. Dock. Vem är vi o sitta att kalla något falsk eller inte? Bara absurt att vi ska bedömma det.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Man kan säga att Core 2 quad är en processorförpackning med fyra kärnor. Men äkta quadcore är det inte. Äkta i det att det är SAMMA kiselplatta som används för alla kärnor. Så är det ju inte med core2quad, det är två distinkta dubbelkärnor under heatspreadern.
Den har mer gemensamt med ett dual cpu-system, bara det att här så sitter två dual core processorer på samma sockel istället för som AMDs FX-7x processorer, att man använder två socklar.
Man kan ju också ta upp med äkta multicore som att de har den sämsta cachenivån delad (L3-cachen på Phenom X4).

Märk väl, vi sitter inte och säger att en äkta fyrkärnig processor kommer smiska sönder tandemkopplade dubbelkärniga processorer. Det är en helt annan fråga.

Lite som att Pentium 2 inte hade äkta L2 cache eftersom den inte satt på samma chip som kärnan. Till skillnad från Pentium Pro.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Man kan säga att Core 2 quad är en processorförpackning med fyra kärnor. Men äkta quadcore är det inte. Äkta i det att det är SAMMA kiselplatta som används för alla kärnor. Så är det ju inte med core2quad, det är två distinkta dubbelkärnor under heatspreadern.
Den har mer gemensamt med ett dual cpu-system, bara det att här så sitter två dual core processorer på samma sockel istället för som AMDs FX-7x processorer, att man använder två socklar.
Man kan ju också ta upp med äkta multicore som att de har den sämsta cachenivån delad (L3-cachen på Phenom X4).

Märk väl, vi sitter inte och säger att en äkta fyrkärnig processor kommer smiska sönder tandemkopplade dubbelkärniga processorer. Det är en helt annan fråga.

Att man snålat in på cache minne kan leda till "cache missar" som innebär att CPUn idlar och ej kan användas fullt ut medans man traskar ut på FSBn och hämtar data från ram-minnet. Men, hur detta hanteras tas hand om moderkortet (nordbryggan). Som ni säkert har läst kommer nästa generations dual-core och quad-core hava mer cache 2 minne (upp till 16 MB), så man har insett att cache missar är otrevliga Men detta är ingen anledning till att börja gasta om "fusk" och "äkta" quad-cores...

Varför ska man inte göra det då?

Ur Windows Operativsystem (XP/vista) så finns det något som heter tråd-schemaläggaren, d.v.s. den applikation som tilldelar CPU tid för alla trådar som är skapade (läs mina andra inlägg ifall detta verkar nytt för dig). Denna är likadan vare sig alla kärnor är på samma kiselplatta eller ifall de är uppdelade två och två.

Så, från Windows synpunkt finns det inget som heter "fusk" quad-core, eller en 'äkta' quad-core för den delen.

Permalänk
Hedersmedlem

Just det, hur går du från att tala om att de ska öka L2-cache minne till debatten om äkta quad core?

Jag har skrivit en RR-schemaläggare i en ett projekt, så nog vet jag allt vad det är. För just kentsfield må kanske schemaläggningen gå lika till som om de satt ihop helt på samma FSB. Men schemaläggaren "måste" med multi opteronsystem hålla reda på var den kör trådar och köra dem på samma ställe för att optimera användandet i en ccNUMA -arkitektur (Opteron med flera minneskontroller). Jag poängterar att schemaläggaren inte ser alla processorer så platt och enkelt som du verkar säga.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Bara absurt att vi ska bedömma det.

Absolut inte. Det är ju vi konsumenter som köper produkten.

Angående topic: har du lust så kör på en Q6600, dom är billiga och kan överklockas tillfredsställande oftast, och G0 revisionen är mycket sval och klockar bättre än andra revisioner så försök få en sådan. Annars kan du alltid invänta och se vad AMD kommer att erbjuda inom kort (den 10:e) eller varför inte vänta på Intel's Penryn? I vilket fall som helst; har du pengarna så köp. Varför inte. Alltid skoj med nya manicker.

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Ursäkta en kanske lite korkad fråga

Vad blir den stora skillnaden mellan en så kallad äkta fyrkärnig och dagens 2xDuo?
Blir det att dom äkta är mer som en CPU och avger mindre värme,
medans dagens är som att trycka dit 2 processorer i en socket och dubbel värme?

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk

Quad är Quad då den har fyra kärnor och varsitt cacheminne och inte som Q6600 som har 4x32kb och 2x4096.
men om den hade haft 4x32 och 4x4096 DÅ hade det varit en Quad....
Det verkar som att AMD kommer med sina QUAD före Intel

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd

ni som nu är så G0 stepping kåta ,va är det som gör att när ni beställer att ni vet att ni får en med just g0 o inte en annan det vet man ju inte förens man stopppa in den i datorn eller i allfall knäckt förpackningen.?

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk

jag har ingen G0 och jag är dunder kåt på mitt basebollträ som det står återköp på^^

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
jag har ingen G0 och jag är dunder kåt på mitt basebollträ som det står återköp på^^

ha ha

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Shit vad ni har blivit hjärntvättade av AMDs "äkta" quad core propaganda....

ni fattar väl att resultatet är samma ändå

JohnnyGreed: Ha kvar din E6600 tillsvidare

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C