Permalänk
Medlem

Nätverks problem

Hej!
Vi har just flyttat och packat upp våra datorer och min funkar strålande men brosans kommer inte ut på nätet, jag har testat med nytt nätverkskor, nya driver, olika kablar och i olika rum. Vi hade telia tidigare och en polare hade nått problem på ett lan när de va något problem med att han hade Telia hemma och att dom skiljer sig från dom andra på något sett. Vi har iaf kommit fram till att det har något med inställningarna att göra men vad? Har testat det mesta känns det som.

Blev lite rörigt men hoppas ni förstår ändå. Tack på förhand
Mvh Oskar

Visa signatur

Amd athlon 64 3200+ 2.0ghz @ Amd athlon 3800 2.4ghz | 2*Corsair valueS 512mb ddr 3200/400 | Ati radeon 9800 pro all in wonder | msi k8n neo2-fx socket 939 | nån samsung disk 400gb |

Permalänk
Medlem

Lite mer info kanske, adsl/lan, router?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har ni Telia fortfarande ? Isåfall så får ni förmodligen bara en ip-adress. Därav kan bara 1 person använda internet åt gången. Fixar ni en bredbandsdelare (router) så kan ni använda internet samtidigt. Nu är detta bara gissningar vet inte vilken isp ni har eller hur ni kopplat erat nätverk.

Permalänk
Medlem

Vi har flyttat in i en lägenhet som har Opennet där man får välja mellan massa olika opratörer och det är redan ett modem i när vi flytta in som värkar vara märkes löst. Vi har inte Telia ännu men jag kan inte komma på vad det nya heter och det är inte något stort och kännt. Vi har fått igång två datorer men på hans står det att Netvärks adressen erhålls. Och när man kör repareran så går det inte att förnya ip adressen.

Visa signatur

Amd athlon 64 3200+ 2.0ghz @ Amd athlon 3800 2.4ghz | 2*Corsair valueS 512mb ddr 3200/400 | Ati radeon 9800 pro all in wonder | msi k8n neo2-fx socket 939 | nån samsung disk 400gb |

Permalänk
Medlem

På en dator som har internet
starta kör --> skriv cmd --> skriv ipconfig /release

På datorn som inte har internet
starta kör --> skriv cmd --> skriv ipconfig /renew

Bara för att testa, fungerar det på din brors dator efter det beror det troligtvis på att du inte har tillräckligt många publika ip adresser.
Köp en router och va glad

www.showmyip.com så kan du se vilken ISP du har.

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem

Jag testade de och det var felet! Sen testade jag vår gamla router men lyckades inte få det att fungera, finns det något sätt att låsa upp några publikia ipn?

Visa signatur

Amd athlon 64 3200+ 2.0ghz @ Amd athlon 3800 2.4ghz | 2*Corsair valueS 512mb ddr 3200/400 | Ati radeon 9800 pro all in wonder | msi k8n neo2-fx socket 939 | nån samsung disk 400gb |

Permalänk
Medlem

Du glömde förmodligen att release ip-adressen ifrån datorn innan du anslöt routern till Internetanslutningen. Testa att göra en ipconfig /release på datorn ansluten till Internet senast. Sen ansluter du routern.