Permalänk

Hjälp! Placering av Fläktar.

Har just byggt min första dator, men har inte riktigt kläm på dethär med fläktarna. har en 120mm fläkt i bakkanten av chassit som blåser. chassit är ett in-win j607 men hur är det, om jag monterar en till fläkt framför hårddisken ska den blåsa eller suga luft?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Sug in fram blås ut bak

Visa signatur
Permalänk

Tack. inte ens jag kan ta fel på det svaret.

Permalänk

Jag har ett runt område med lite hål i som fungerar som insug i sidan. Vore det en god idé att montera en fläkt där lr skulle det bara mixtra upp luftflödet?

Hålområdet är precis i höjd med cpufläkten då det först satt fastskruvat en liten tunnel så att stockfläkten skulle kunna blåsa rakt ut på effektivaste sättet.
Nu när jag inte har en stockfläkt har jag tagit bort tunneln, men skruvhålen finns ju kvar så jag funderade som sagt att se ifall man inte kan montera en fläkt där istället.

Låter som något jag bör försöka mig på?

//Judas

Permalänk
Avstängd

Insug längst ner , utblås högst upp. Vadå Enkelt Javisst

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Judas the Rogue
Jag har ett runt område med lite hål i som fungerar som insug i sidan. Vore det en god idé att montera en fläkt där lr skulle det bara mixtra upp luftflödet?

Hålområdet är precis i höjd med cpufläkten då det först satt fastskruvat en liten tunnel så att stockfläkten skulle kunna blåsa rakt ut på effektivaste sättet.
Nu när jag inte har en stockfläkt har jag tagit bort tunneln, men skruvhålen finns ju kvar så jag funderade som sagt att se ifall man inte kan montera en fläkt där istället.

Låter som något jag bör försöka mig på?

//Judas

Tror det är en "Intel CAG Duct" (CAG= Chassis Air Guide) eller nåt sånt, tanken är att CPU-fläkten ska suga in sval luft direkt utifrån för att få bättre kylning.
Vet inte hur mycket nytta det skulle göra om du har en CPU-kylare som blåser tvärs mobot, men det e' väl i princip bara att testa att slänga in en gammal fläkt och se om det blir nån märkbar skillnad temperaturmässigt - risken är att det mest blir ljudvolymen som ökar.

/M

Visa signatur

Baldrick for president!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mooki
Tror det är en "Intel CAG Duct" (CAG= Chassis Air Guide) eller nåt sånt, tanken är att CPU-fläkten ska suga in sval luft direkt utifrån för att få bättre kylning.
Vet inte hur mycket nytta det skulle göra om du har en CPU-kylare som blåser tvärs mobot, men det e' väl i princip bara att testa att slänga in en gammal fläkt och se om det blir nån märkbar skillnad temperaturmässigt - risken är att det mest blir ljudvolymen som ökar.

/M

Jaha, plasttunneln har till och med ett namn. Dess funktion var ju uppenbar, men nu har jag en cpufläkt som blåser från sidan. Men håligheterna i chassisidan fungerar fortfarande som insug så jag tänkte ifall man inte skulle kunna öka det.

Problemet är bara att jag har lite svårt att testa med gamla fläktar för att jag har inga... första bygget detta och alla burkar vi har använder vi för fullt.
Sen tänkte jag köpa en Papstfläkt till den, OM det ens är rätt distans på skruvhålen (ca 7,2 cm lr så från mitten av hålen till nästa), den ska inte låta så mycket vad jag vet. Sen överröstar cpufläkten det mesta...

Vet någon lite närmare vad avståndet är mellan skruvhålen på fläktarna är?

//Judas