Hur lång batteritid har en PSP när man spelar upp film från minneskort?

Permalänk
Medlem

Hur lång batteritid har en PSP när man spelar upp film från minneskort?

Jag tänker alldeles strax skaffa mig en PSP för att ha som portabel mediaspelare att titta på filmer och TV-serier med.

Hur länge kan man titta på film (mp4) från minneskort med ett fulladdat, fräscht standardbatteri?

Jag har också sett att det säljs högprestandabatterier på t ex, eBay, som ska ha dubbla kapaciteten, 3600mAh. Är de något att ha, håller de verkligen vad de lovar?

Slutligen, kan man med PSP:n titta direkt på bulgariska bröllopsfilmer (Xvid) i avi-container, eller måste man komprimera om filmerna till en mp4 som PSP:n klarar?

Permalänk

PSP är mycket beroende av den valda ljusstyrkan enligt min mening, har dock ingen direkt upplysning om hur lång batteritiden är vid filmuppspelnin. Sonys upplysning 5 - 6 timmar tror jag.

PSPn tar inte Xvid filmer i grunden så det bästa är att konventera filmerna till mp4 avc format (h.264).

Det finns dock några hemmasnickrade program som gör att pspn tar xvid formatet men de programmen tillåter inte normalhög upplösning så då blir det kodning även där.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem

Okej, tack för ett uttömmande svar. Men är det någon som har provat högprestandabatterier?

Permalänk
Medlem

Vänta tills nya PSP Slim släpps och har testats.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

PSP slim släpps i början av september, vilket är om tre veckor, minst. Jag tänkte inte köpa en ny maskin, så PSP slims prestanda är faktiskt inte intressant. Däremot kan man tänka sig att priserna på begagnade vanliga PSP sjunker något när många vill byta ut sina enheter.

Hur som helst undrar jag fortfarande om det påstådda 3600mAh-batteriet. Ger det dubbel batteritid eller inte? Om det ger det så får man över 10 timmars uppspelning på ett enda batteri, som dessutom bara kostar några hundralappar att skaffa ett extra av. Man klarar alltså en långflygning med konstant tittande, eller en hel helg med ganska många timmar om dagen. Kan det vara så bra?

Permalänk
Medlem

hur många mAh är det i orginalbatteriet?
Batteritiden bör vara någorlunda propitionell med mAh:en

Visa signatur

Gosh!

Permalänk

Jag tror att orginal e på 1800 mAh! Jag själv kör det och kan se nästan 3 lång filmer på raken utan problem! dvs 5-6 timmar! Min bror köpte en PSP i USA och köpte då med ett extra 2400mAh som ger lite extra kräm... ca: 20%+ enligt boxen på batteriet som är orginal produkt från Sony! Jag har inte testat det själv men kan tänka mig att ett 3600mAh borde åtminstonde räcka 8+ timmar! Köp till ett extra sånt och du har lätt en långflygning utan problem, speciellt då du har 2 batterier (1800+3600) och kan byta mellan! Lätt 10-12 timmar om du bara tittar på film!

Jag tar alltid med mig min PSP när jag åker tåg upp till Dalarna, tar ca: 5-5½ och har aldrig fått batteri torsk, sist jag åkte tittade jag på 2 filmer och spelade resten av tiden, men då var den nere på 0% när jag kom fram och lampan blinkade! Dock tar juh spel MYCKET mera av kraften än film och musik gör!

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att väldigt många säljare på olika auktionssiter (ink powersellers med tusentals omdömen) har en tendens att överdriva och skriva högre batterikapacitet.

Permalänk
Medlem

PSP:s originalbatteri är på 1800mAh, vilket ger vid handen att ett batteri på 3600mAh har dubbla kapaciteten. Det som jag egentligen funderar på är precis det som Airwolf skriver, att försäljaren (eller för den delen tillverkaren, batterierna har 3600mAh tryckta på sig) överdriver den verkliga kapaciteten.

Nåja, jag tror att vi har kommit så långt vi kan komma. Jag har beställt en PSP och ett 3600mAh-batteri. Snart kan jag testa själv.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog hålla mig till orginalbaterier.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Av någon speciell anledning? Det enda jag kan komma på är att tredjepartstillverkare eventuellt har lättare att sprängas och/eller fatta eld. Det skulle ju vara tråkigt om det hände, men den risken är försvinnande liten. Dessutom är det väl Sony själva som har haft brandproblem med batterierna till sina bärbara datorer?

Även om de här 3600mAh-batterierna inte håller allt vad de lovar i fråga om kapacitet så är de ändå 6 gånger billigare per påstådd mAh. Ett originalbatteri kostar 450kr för 1800mAh. De här batterierna kostar typ 150kr för 3600mAh. Låt säga att tillverkaren luras en del, och batterierna bara håller 75% av utlovad energi. Då har jag fortfarande betalat en tredjedel av priset för ett batteri som är 50% rymligare än originalbatterierna, vilket är en klar förbättring.

Eller tänkte du på något annat, DonJolle?

När jag har fått mitt batteri och min PSP ska jag återkomma med en liten recension.