Permalänk
Medlem

AM2 moderkort med ddr1?

finns det ett sådant moderkort som e riktigt bra?

Visa signatur

3600X RTX 2060

Permalänk

Tyvärr, AM2 är gjort på det sättet att det endast stödjer DDR2. Skillnaden mellan DDR2 och DDR"1" är fysisk, så det finns inget sätt för dig att proppa in två DDR1-minnen på ett AM2-kort.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det inte finns någon socket AM2-moderkort som stödjer DDR-minnen är för att minneskontrollern sitter integrerad i processorn, och AMD släppte AM2-varianterna för att ge stöd åt DDR2.
Så, för att använda DDR-minnen så är det socket 754 eller 939 som gäller, DDR2 socket AM2.

Permalänk
Medlem

köp nya ddr2 minnen istället, dom är dessutom mycket billigare än ddr1 minner och kör snabbare.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=305551

Corsair XMS2 5400 DDR2, 1024MB, 667MHz

för 449:-

ja har tänkt samma sak också men ska byta till dom här, kan sälja dom gamla för samma pris på blocket som nya ddr2 kostar nya

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Som sagt, DDR-2 är avsevärt mycket billigare, snabbare och energisnålare om jag inte är ute och cyklar. Allting grundar sig på minneskontrollen som finns i processorn/moderkortet, inte heller finns det någon egentlig anledning att ha DDR-1 då de inte har några konkreta fördelar - dubbla priset av DDR2 på genomsnittligt sett sämre teknik.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Som sagt, DDR-2 är avsevärt mycket billigare, snabbare och energisnålare om jag inte är ute och cyklar. Allting grundar sig på minneskontrollen som finns i processorn/moderkortet, inte heller finns det någon egentlig anledning att ha DDR-1 då de inte har några konkreta fördelar - dubbla priset av DDR2 på genomsnittligt sett sämre teknik.

Jag tror vanligt DDR på socket 939 är snabbare än DDR2 på socket AM2. Den inbyggda minneskontrollern dra nämligen mer nytta av låga latenser än av hög bandbredd.

Men eftersom DDR2 är billigare så är det ändå ett bättre val.