Ingen surround med optisk kabel

Permalänk
Medlem

Ingen surround med optisk kabel

Jag skaffade mig precis en optisk kabel med ODT- (Toslink-) kontakter för att koppla samman min dator med min förstärkare. Dessvärre kan jag bara få ut stereo då. Kör jag surroundtester från min dator är det bara två högtalare som ljuder.

Mitt moderkort är Asus A8n-SLI Deluxe med inbyggt ljud (8 kanals).
Kabeln är en Hama 15 meters ODT-kabel.
Min förstärkare kom med ett hembiopaket (Samsung HT-TX35R).

Vad är felet? Moderkortet som inte sänder 6 kanals via optisk? Kabeln som är för lång? Förstärkaren som bara stödjer 5.1 om man spelar DVD på den inbyggda läsaren?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Har du kollat i drivrutiner eller liknande att det är inställt på 5.1(6.1,7.1)? Har förstärkaren en digital ingång borde den ju enligt all logik kunna ta emot och spela upp 5.1.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Re: Ingen surround med optisk kabel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Jag skaffade mig precis en optisk kabel med ODT- (Toslink-) kontakter för att koppla samman min dator med min förstärkare. Dessvärre kan jag bara få ut stereo då. Kör jag surroundtester från min dator är det bara två högtalare som ljuder.

Mitt moderkort är Asus A8n-SLI Deluxe med inbyggt ljud (8 kanals).
Kabeln är en Hama 15 meters ODT-kabel.
Min förstärkare kom med ett hembiopaket (Samsung HT-TX35R).

Vad är felet? Moderkortet som inte sänder 6 kanals via optisk? Kabeln som är för lång? Förstärkaren som bara stödjer 5.1 om man spelar DVD på den inbyggda läsaren?

Checklista:
-Har du kopplat in i rätt utgång på datorn och rätt ingång på förstärkaren?
-Har du ställt in på förstärkaren att du vill spela upp i surround? På min Sony-förstärkare t.ex. kan man ju välja stereo eller surround ut i högtalarna.
-Är du säker på att ljudkällan du spelar upp är digital med 5.1 etc?

Funkar det inte ändå så är nånting riktigt fel. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du testar för surroundet men för att du ska få surround i det behövs det att det skickas digitalt ljud ut. Vanligtvis så är alla test program som medföljer högtalar packet eller andra program så sänder den analogt och då går det inte över optiska utan skickar bara analogt ljud (pcm). Problemet kan ligga i programmet, måste välja att den ska skicka ut digitalt genom optiska kabeln. Testa dts test filer. Kolla vidare på minhembio.com för mer info

Permalänk
Medlem

Har samma grej med mitt Creative kort dock fungera det digitalta ljudet i surround utmärkt. Det är helt enkelt testningen som ej fungerar digitalt.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Till slut fick jag möjlighet att testa. Precis som flera sagt så är det testet som inte funkar. VLC + s/pdif inställning ger utmärkt surround-ljud. Testade med en THX-test DVD också. Tack!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB