Permalänk

jag kommer inte i håg exakt hur längesedan de var det var över 1,5 års sedan jag fick jobbet iaf.. med det var runt 1 år iaf..(Om de nu ska vara så noga)

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Om du ser till att bli sparkad så får du a-kassa snabbare

Vilken skitbra merit om man vill ha ett nytt jobb

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

Hursomhelst, se till att skaffa ett jobb innan du flyttar, om inte du och din tjej kan vänta i några månader tills du fixat det verkar det som att ni båda behöver mogna lite innan ni flyttar ihop.

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå om du inte kommer ihåg exakt, men det är stor skillnad på 9 månader och 1,5 år.
Jag förstår dock inte hur du ens kan överväga att säga upp dig för att få A-kassa så att du kan flytta 50 mil, och sedan söka jobb när du känner för det igen. Låt bli mina skattepengar!

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk

asså jag söker jobb där nere det har jag gjort nu snart i en månad via ams o manpower.. men får ju inget!!!!!!!!!!! Så då måste jag ju leva på a-kassan så länge lr??

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

nej.. då väntar du med att flytta. Eller så tar du ett skitjobb. Så enkelt är det.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
asså jag söker jobb där nere det har jag gjort nu snart i en månad via ams o manpower.. men får ju inget!!!!!!!!!!! Så då måste jag ju leva på a-kassan så länge lr??

Vilken a-kassa har du tänkt leva på då? Du kommer ju inte få någon för de första nittio dagarna ändå. Dessutom ska det hela komma igång med kassakort osv. Så efter en sisådär fyra månader efter det att du har sagt upp dig kanske du kommer att få pengar igen. Låter det så speciellt hållbart?

Permalänk

jag kan ta ett skit jobb om jag är tvungen för de..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Ja men då så. Förklara läget för din chef. Tala om att du kommer vilja ha ett par veckors semester. Sätt dig ner och leta upp jobb via platsbanken och andra kanaler. Leta upp olika företag du kan tänka dig att jobba för. Snacka med tjejjen din om tips på ställen att jobba på. Ställ iordning bra och seriösa ansökningar med personligt brev (beskrivning om dig själv) och CV (dina tidigare erfarenheter). Ring några företag och säg att du kommer att finnas på plats den och den veckan om de vill att du ska komma på intervju.

Jobb kan du få om du är smart och anstränger dig lite. Och det är MYCKET lättare att få ett nytt jobb om du redan har ett. Så håll kvar vid det om du vill ha jobb i den nya staden.

Permalänk
Medlem

Vart är det du ska flytta? Är det en större stad tar det ju max någon månad att få jobb om man verkligen försöker och skrivit en bra CV osv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Vilken skitbra merit om man vill ha ett nytt jobb

Hehe, nope Men det funkar om man verkligen inte vill jobba kvar. Dessutom skulle jag aldrig ange min chef som referens ändå, han ljuger som en borstbindare i vanliga fall...

Permalänk

Lite sent kanske, men: "Tänk efter före?"

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Hedersmedlem

Sveriges framtid känns trygg.

Ta ditt ansvar som medborgare och sök jobb innan du flyttar. Jobb? Det finns massor.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

det finns massor? därför 65% av sveriges ungdommar e arbetslösa?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
det finns massor? därför 65% av sveriges ungdommar e arbetslösa?

Som sagt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Plugga vidare då? Gymnasieutbildning kommer man inte långt på nuförtiden.

Arbetslösheten bland nyutexaminerade ingenjörer är enligt Sveriges ingenjörer ca 1 %.
http://www.sverigesingenjorer.se/IngWeb/Start/press/pressmedd...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
det finns massor? därför 65% av sveriges ungdommar e arbetslösa?

Tydligen lata med.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
det finns massor? därför 65% av sveriges ungdommar e arbetslösa?

Är ditt CV inlämnat till alla Mcdonalds-restauranger i Borås? har ni ISS där? Lokalvårdare sökes ofta också. Sen gäller det att hugga personlig assistent jobben för dig också. Då ska du se att du får ett antal arbetserbjudanden!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Kolla upp allt med A-kassan och se till att få pengar därifrån så fort och mycket som möjligt imo! Lev livet medans du kan surfa på lagar som inte fungerar ;).

Fast hur mycket är egentligen 9000 av a-kassan? Låter inte som det är så högt som jag hade fått för mig.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
det finns massor? därför 65% av sveriges ungdommar e arbetslösa?

Jag och ingen jag känner har svårt att få jobb, men vi är inte slappa lodisar heller. Gäller att visa framfötterna och visa sig social om man vill ha jobb, du verkar helt klart inte vara en sådan människa om du vill leva på a-kassa ett år.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Kolla upp allt med A-kassan och se till att få pengar därifrån så fort och mycket som möjligt imo! Lev livet medans du kan surfa på lagar som inte fungerar ;).

Fast hur mycket är egentligen 9000 av a-kassan? Låter inte som det är så högt som jag hade fått för mig.

Det finns ett tak för hur mycket a-kassan betalar ut som kan ligga kring 9000 eller liknande. Ska du få ut mer så måste du betala på en sorts försäkring via det fack du är ansluten till.

"Surfa på lagar." Om jag inte sa det tidigare så säger jag det nu. Det är personer med den här inställningen som gör att den regering vi har nu har stramat åt a-kasse regler till det sämre för många. Anledningen till detta är för att det uppenbarligen inte finns något annat påtryckningsmedel än att ta bort ersättningen från de som har fått för sig att det är ok att gå hemma och lata sig för att man kan få pengar från staten. Är det någon speciell rätt du anser att man kan ta sig av någon underlig anledning? Ska alla ha rätt att göra så här menar du? Har du tänkt på vad som skulle hända om det system som nu redan missbrukas ganska hårt missbrukas ytterligare, tills det till slut inte fungerar längre?

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar ihopslagna*

Trådarna handlade om samma sak, så det var väldigt onödigt att skapa en ny.

Permalänk
Medlem

För att få pengar så måste du vara inskriven på akassan, akassan kan tvinga dig att söka jobb på annan ort än den du bor på, får du jobbet så måste du flytta från din tjej ändå, för om du inte tar det så får du inte A-kassa.

Frun blev aviserad ett jobb 8 mil bort, men som tur är så fick hon ett jobb där hon varit på intervju, på samma ort där vi bor.

Och hur svårt är det att få jobb om du jobbat inom transport branchen. Ingen jag känner inom transportbranchen hade problem med att hitta nya jobb då företaget de jobbade på gick i konkurs.

Permalänk

hejsan alla!
Efter mycket tänkande nu så har ni nog rätt!
Jag väntar med flytten och kommer jobba kvar ett tag till, medans jag söker jobb där nere i skåne

Tror det blir bäst har räknat ut att man kan knappt leva på 9000:- , och det är fel att utnytja systemet på det viset, men i bland blir man tvungen...

hur låter detta??

Mvh

Edit: GAPa ber om ursäkt för de!

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
hejsan alla!
Efter mycket tänkande nu så har ni nog rätt!
Jag väntar med flytten och kommer jobba kvar ett tag till, medans jag söker jobb där nere i skåne

Tror det blir bäst har räknat ut att man kan knappt leva på 9000:- , och det är fel att utnytja systemet på det viset, men i bland blir man tvungen...

hur låter detta??

Mvh

Edit: GAPa ber om ursäkt för de!

Mycket bra tänkt!

Och om du är tvungen till att leva på a-kassa så skulle jag inte kalla det att du utnytjar systemet. Det är när du är tvungen att leva på det som systemet fungerar som det ska.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Mycket bra tänkt!

Och om du är tvungen till att leva på a-kassa så skulle jag inte kalla det att du utnytjar systemet. Det är när du är tvungen att leva på det som systemet fungerar som det ska.

Om man aktivt väljer att använda A-Kassan så är det att använda systemet, och det suger.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Om man aktivt väljer att använda A-Kassan så är det att använda systemet, och det suger.

Det har du let rätt i. Men det tycker jag inte riktigt är att bli tvingad till det. Finns det ett val så finns det ju ett annat alternativ, som borde vara att fortsätta jobba.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Det finns ett tak för hur mycket a-kassan betalar ut som kan ligga kring 9000 eller liknande. Ska du få ut mer så måste du betala på en sorts försäkring via det fack du är ansluten till.

"Surfa på lagar." Om jag inte sa det tidigare så säger jag det nu. Det är personer med den här inställningen som gör att den regering vi har nu har stramat åt a-kasse regler till det sämre för många. Anledningen till detta är för att det uppenbarligen inte finns något annat påtryckningsmedel än att ta bort ersättningen från de som har fått för sig att det är ok att gå hemma och lata sig för att man kan få pengar från staten. Är det någon speciell rätt du anser att man kan ta sig av någon underlig anledning? Ska alla ha rätt att göra så här menar du? Har du tänkt på vad som skulle hända om det system som nu redan missbrukas ganska hårt missbrukas ytterligare, tills det till slut inte fungerar längre?

Sjukt att man kan få mer från soc än från a-kassan :(. Hur som helst så har "alla" rätt att göra såhär varesig jag vill eller inte, och jag förstår personer som tar för sig när det ligger gratis framför dem.

Att vårt system inte fungerar har jag väl tyckt länge, och förhoppningsvis så ändras det så fort som möjligt när folk förstår hur otroligt dåligt det fungerar.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk

förästen, någon som vet hur jag ska göra när jag ska stämpla?
jobbar jusst nu halv tid 25h / veckan, men hur gör jag för att stämpla upp till 40h?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
förästen, någon som vet hur jag ska göra när jag ska stämpla?
jobbar jusst nu halv tid 25h / veckan, men hur gör jag för att stämpla upp till 40h?

Om man inte jobbar heltid och inte har gjort så inom 6månader tror jag det är kört. Men testa att ring de som har koll på det.

Eller om du känner någon looser som gör det du tyckte var ok att göra.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
förästen, någon som vet hur jag ska göra när jag ska stämpla?
jobbar jusst nu halv tid 25h / veckan, men hur gör jag för att stämpla upp till 40h?

Är du inskriven på arbetsförmedlningen. Det är steg ett. Du kommer få vidare information av dem skulle jag tro. Tänk på dock att så fort du skriver in dig på AF så kommer de börja jaga på dig att söka ett heltidsjobb. Så om du inte är beredd på att göra det så ska du inte skriva in dig på AF. Men du söker ju jobb där din tjej bor, så så länge du gör det så ska de nog inte kunna säga så mycket.