Permalänk
Avstängd

första oc

tjenare, har nu gett mig på min första överclockning. har en amd x2 3800, asus m2n-sli delux mb. nu till frågan har kommit upp på 2,5mhz stabilt om jag ökar ytterligare krachar datorn när jag belastar den, har höjt volten till prollen til 1,5v minnnena går just nu i lägre hastighet än vad dom är specade till. nån som vet varför jag inte kan komma högre, måste jag höja volten till nord bryggan? är det minnena som ballarur?
kan tillägga att processorn håller sig på ca 55-57grader under belastning och att minnena inte är några high preformanse minnen.
så om nån har några tipps så är jag tacksam.

Visa signatur

AMD 6000+ 3,3ghz. 4gb XMS2-6400 800MHz. BFG 8800gts 320mb 684/930.
ASUS m2n-sli deluxe. 74gb raptor. 3st samsung 500gd. 1st samsung 320gb
10765p 3dmark06. 8065p pcmark05 lightsmark 216,1

Permalänk
Avstängd

Re: första oc

Citat:

Ursprungligen inskrivet av super moren
tjenare, har nu gett mig på min första överclockning. har en amd x2 3800, asus m2n-sli delux mb. nu till frågan har kommit upp på 2500mhz stabilt om jag ökar ytterligare krachar datorn när jag belastar den, har höjt volten till prollen til 1,5v minnnena går just nu i lägre hastighet än vad dom är specade till. nån som vet varför jag inte kan komma högre, måste jag höja volten till nord bryggan? är det minnena som ballarur?
kan tillägga att processorn håller sig på ca 55-57grader under belastning och att minnena inte är några high preformanse minnen.
så om nån har några tipps så är jag tacksam.

Jag kör också med en amd x2 3800, Jag kommer upp i 2600 mhz stabilt med 1,4v. Jag kan inte gå höger en det för då tar mitt moderkort stopp

Visa signatur

DualCore AMD Athlon 64 FX-62 @ 3ghz | Radeon X1950Pro | 2048
MB DDR2-667 | 160GB hårddisk |

Permalänk
Avstängd

tror du att det är mitt moderkort som stoppar?
jag hadde 2,6 som mål men jag såg nånn som hadde lyckats komma upp i 2,85 med luft kylning så det kan ju inte vara processorn som stoppar, tror jag?

Visa signatur

AMD 6000+ 3,3ghz. 4gb XMS2-6400 800MHz. BFG 8800gts 320mb 684/930.
ASUS m2n-sli deluxe. 74gb raptor. 3st samsung 500gd. 1st samsung 320gb
10765p 3dmark06. 8065p pcmark05 lightsmark 216,1

Permalänk
Medlem

kan visst vara processorn som stoppar.. alla processorer är olika vad gäller hur högt du kan gå, hur mycket volt dom kräver osv..

Gäller bara att ha tur när du köper den

Permalänk
Avstängd

tror att det är mina minnen som inte vill hänga med,när jag kommer över 2,55ghz.
om jag kör ortos cpu stressen funkar det men när jag kör blandat cpu och ram blir det fel efter ca 4minuter

Visa signatur

AMD 6000+ 3,3ghz. 4gb XMS2-6400 800MHz. BFG 8800gts 320mb 684/930.
ASUS m2n-sli deluxe. 74gb raptor. 3st samsung 500gd. 1st samsung 320gb
10765p 3dmark06. 8065p pcmark05 lightsmark 216,1

Permalänk
Avstängd

Jag lackar!!

1) Varför vill ni överclocka era processorer?
2) Tror ni att ni märker nån praktisk skillnad?
3) Eller är det bara känslan att känna att ni har något som presterar bättre än vad ni har råd med?

1) För att ni är giriga och maktgalna. Acceptera världen somden är istället.
2) tydligen
3) Antagligen...Skaffa ett jobb.

Jag lackar...

Visa signatur

och ni andra kan dra åt skogen...!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lackarn
Jag lackar!!

1) Varför vill ni överclocka era processorer?
2) Tror ni att ni märker nån praktisk skillnad?
3) Eller är det bara känslan att känna att ni har något som presterar bättre än vad ni har råd med?

1) För att ni är giriga och maktgalna. Acceptera världen somden är istället.
2) tydligen
3) Antagligen...Skaffa ett jobb.

Jag lackar...

Hehe.

1) För att få mer prestanda i första hand och för att det är roligt
2) Jag märker garanterat skillnad, från 1800Mhz till 2600Mhz gör skillnad i det mesta

3)Min cpu kostade 150kr begagnad, jag har ett jobb men har inte råd med dyra datordelar för det Fortsätt spela ms-röj på din compaq du istället

Permalänk
Medlem

Tro mig när jag säger att man märker skillnad när man klockar, tex på min processor 1.9 till 2.7 och jag får 50-60mer fps i CSS och andra spel flyter på finare. Tex i C&C3 spelade jag på en 8 player map, det gick väldigt segt, och vid 2.7 går det betydligt jämnare och finare..

Permalänk
Medlem

Killen är ett uppenbart troll och ändån försöker ni debatera med honom?

Permalänk
Avstängd

jag har ett liv i alla fall, till skillnad från er.

Visa signatur

och ni andra kan dra åt skogen...!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lackarn
Jag lackar!!

1) Varför vill ni överclocka era processorer?
2) Tror ni att ni märker nån praktisk skillnad?
3) Eller är det bara känslan att känna att ni har något som presterar bättre än vad ni har råd med?

1) För att ni är giriga och maktgalna. Acceptera världen somden är istället.
2) tydligen
3) Antagligen...Skaffa ett jobb.

Jag lackar...

varför läser du på forumet för överklockning om du tycker att alla som pysslar med det är pucko? obegripligt, föresten så har jag ett redan ett jobb.
tillbaka till frågan, har nu höjt spänningen till nordbryggan och till minnena och kommer nu upp i 2,57mhz innan minnena (antar jag) inte pallar mer,
har nån någon ide hur jag ska gå vidare eller ska jag nöja mig här?

Visa signatur

AMD 6000+ 3,3ghz. 4gb XMS2-6400 800MHz. BFG 8800gts 320mb 684/930.
ASUS m2n-sli deluxe. 74gb raptor. 3st samsung 500gd. 1st samsung 320gb
10765p 3dmark06. 8065p pcmark05 lightsmark 216,1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lackarn
Jag lackar!!

1) Varför vill ni överclocka era processorer?
2) Tror ni att ni märker nån praktisk skillnad?
3) Eller är det bara känslan att känna att ni har något som presterar bättre än vad ni har råd med?

1) För att ni är giriga och maktgalna. Acceptera världen somden är istället.
2) tydligen
3) Antagligen...Skaffa ett jobb.

Jag lackar...

1) Skit kul att överklocka och testa sina kunskaper om alla datorns komponenter, om hur de fungerar och deras nackdelar och fördelar.

2) Ja det gör jag. Då jag spelar rätt krävande spel är minsta MHz ett plus. Har en Intel Q6600 på 3.2GHz och allt bara flyger iväg.

3) Ja jag har råd. Men säg mig vad är coolast? En 1-2 miljoner koronors uttjatad Ferrari eller en gamal jenkare som byggs om till en läcker snabb hotrod?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Avstängd

en ferrari

Visa signatur

och ni andra kan dra åt skogen...!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lackarn
jag har ett liv i alla fall, till skillnad från er.

¨

Dock saknar ditt liv mening gå o häng dig

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Avstängd

det kan du göra själv. som sagt jag har inte bett nån att läsa mina inlägg, så ni som vill klaga kan göra det för er själva.

Visa signatur

och ni andra kan dra åt skogen...!

Permalänk
Avstängd

kul diskution vi har här, eller!!!

Visa signatur

AMD 6000+ 3,3ghz. 4gb XMS2-6400 800MHz. BFG 8800gts 320mb 684/930.
ASUS m2n-sli deluxe. 74gb raptor. 3st samsung 500gd. 1st samsung 320gb
10765p 3dmark06. 8065p pcmark05 lightsmark 216,1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lackarn
det kan du göra själv. som sagt jag har inte bett nån att läsa mina inlägg, så ni som vill klaga kan göra det för er själva.

Detta är intelligens av en 8-åring... "det kan du göra själv"-biten är ju så barnslig att man blir full i fniss.
Helt klart har vi att göra med ett psykfall som verkar vara här för att bara jävlas och irritera.
Antagligen behöver personen i fråga ett skjut, men det lär väl knappast hända om ni förstår vad jag menar...

Självklart är det frivilligt att läsa lexter.
Det är också frivilligt att besvara uttalanden i och med att vi lever i ett fritt land med yttrandefrihet.

Jag skulle föreslå att uppsöka psyk-hjälp. Dina uttalanden är tecken på deperation och kan botas. Det finns hjälp att få för sånna som du.

Till topicen
Vad jag vet så kan minnen påverka, men i de flesta fall beror det på prollen.
Det är viktigt att successivt öka volten vilket du gjort, 1.6v är kanske bra om du ska belasta extremt mycke. Jag har själv aldrig klockat någon AMD processor ännnu så jag vet väldigt lite om dom, men håller på att klocka en Sempron 2800+ för att se hur de fungerar. Har ännu dock endast ökat volten med 5% så från 1.4 till 1.5. Samt att multipliern är kvar på 8, brukar oftast ta ner den till 7, men som sagt... Enda jag gjort är att öka Busshastigheten från 200MHz till 210MH för att se värmeutvecklingen. Från 29C Idle till 34C Idle som den är nu. För bara 80MHz ökning med 5C i värme så tycker jag att det ser ganska mörkt ut... Kanske kommer upp i 250MHz x 8 - vi får se helt enkelt

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Detta är intelligens av en 8-åring... "det kan du göra själv"-biten är ju så barnslig att man blir full i fniss.
Helt klart har vi att göra med ett psykfall som verkar vara här för att bara jävlas och irritera.
Antagligen behöver personen i fråga ett skjut, men det lär väl knappast hända om ni förstår vad jag menar...

Självklart är det frivilligt att läsa lexter.
Det är också frivilligt att besvara uttalanden i och med att vi lever i ett fritt land med yttrandefrihet.

Jag skulle föreslå att uppsöka psyk-hjälp. Dina uttalanden är tecken på deperation och kan botas. Det finns hjälp att få för sånna som du.

Till topicen
Vad jag vet så kan minnen påverka, men i de flesta fall beror det på prollen.
Det är viktigt att successivt öka volten vilket du gjort, 1.6v är kanske bra om du ska belasta extremt mycke. Jag har själv aldrig klockat någon AMD processor ännnu så jag vet väldigt lite om dom, men håller på att klocka en Sempron 2800+ för att se hur de fungerar. Har ännu dock endast ökat volten med 5% så från 1.4 till 1.5. Samt att multipliern är kvar på 8, brukar oftast ta ner den till 7, men som sagt... Enda jag gjort är att öka Busshastigheten från 200MHz till 210MH för att se värmeutvecklingen. Från 29C Idle till 34C Idle som den är nu. För bara 80MHz ökning med 5C i värme så tycker jag att det ser ganska mörkt ut... Kanske kommer upp i 250MHz x 8 - vi får se helt enkelt

Det är alltid värre att slå tillbaka. är det nån som behöver ett skjut, så är det du, (får gärna misstolkas). Om du nu har sån bra koll på psyk-hjälp, varför går du inte dit själv?

Visa signatur

och ni andra kan dra åt skogen...!

Permalänk
Avstängd

Jag tror precis com jioop, du har inte fått nått på länge, det är där problemet sitter! gå på krogen å skaffa en tjej, det är mitt råd till dig.
hartänkt prova på å öka volten till både processor minnen och nordbrygga(i steg) i mårrgon å se om jag kommer mig vidare, uppdaterar i mårrgon kväll.
anledningen till att jag tror att processorn klarar mer och inte minnena är att minnes krävande "applikationer" får datorn å kracha men inte cpu stress.
man märker att klockningen ger ganska bra resultat, har ökat FERA med ca 7 fps mot std klock, 3dmark06 från 7351 till 8565 poäng, pc mark från 5607p till 6281p.

go kväll på er

updatering

har provat å höja späningen till nord bryggan och även minnena, komme upp i 2,59ghz stabilt men sedan har det hänt nått? datorn startar inte längre upp i 2,59 utan jag måste ner på 2,55 för att den ska starta.
visst är det konstigt att det gick ett tag med 2,59 å sedan sluta funka utan att jag ändrat något???

Visa signatur

AMD 6000+ 3,3ghz. 4gb XMS2-6400 800MHz. BFG 8800gts 320mb 684/930.
ASUS m2n-sli deluxe. 74gb raptor. 3st samsung 500gd. 1st samsung 320gb
10765p 3dmark06. 8065p pcmark05 lightsmark 216,1