Permalänk

"Insert proper boot-device"?

Hallå,
Det är så att jag har byggt ihop min första datorn och nu när jag sätter på den står det
"reboot and select proper boot device, or insert media into boot device and press any key".

jag sätter i skivan trycker på enter.. kmr de samma sak.. någon som vet hur jag ska göra eller har några bilder så man ser hur allt ska vara i bios. skulle de va lättare..

OBS. jag är nybörjare

Permalänk
Medlem

Kolla i bios så boot order eller liknande fras i bios är satt på att börja med cd-rom och sedan har du den skivan i när du startar datorn så ska det fixa sig.

Permalänk

jag har ställt in cd/dvd-rommen som 1 boot device och pillat lite.. får ändå samma problem.. kan det vara att jag har kopplat fel eller att skivan inte funkar eller något sånt?

Permalänk
Medlem

Kan ju vara skivan som inte funkar så prova i en annan dator om den funkar i den? Kolla även så du har byglat rätt om du inte kör med sata.

Permalänk

skivan funkar. Jag har oxå sata hdd.. men de ska väll inte ställa till problem nu.. windows ska väll starta innan det?

Permalänk
Medlem

Hittas din CD/DVD enhet i BIOS?
Har du byglat den till Master?
Kör du på IDE_1 eller IDE_2?
Testat att byta IDE-kabel?

Det stämmer som du säger, SATA HDDn ska inte ställa till med problem nu.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

Jag får upp samma errormeddelande nu efter att jag har bytt ut min gamla nec dvd-brännare som inte ville läsa mina skivor till en likadan. Jag har även ställt in så att den ska boota samma ordning som tidigare, brännaren först, sen Atapi CD-rom vad det nu är och sist Hard Drive.

Men jag får upp samma errormeddelande. Hur blir jag av med det så att jag kommer vidare?

Dvd brännaren är inställd på Master/Master.

//Judas

Edit:

Strunt i det. En SATA kontakt hade åkt ur hddn med windows.

Permalänk
Medlem

jopzinile när du testade din skiva kollade du då på den andre datorn så att den kunde boota på skivan ? kan vara detta som är problemet. Men är det en orginal windows bör den ju kunna boota.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2