Permalänk
Medlem

Adjö Komplett

Jag har nu handla för sista gången av komplett. Någon har gjort beställning i min brors namn från komplett. De bor utanför stan och brevbäreren tar med sig paket till dem även om det är postförskott. Idag kom brevbäraren och hade ett paket från komplett på 9000 kr. Min bror är väldigt oteknisk, i den grad att jag inte tror han ens kan skicka ett sms med mobiltelefonen. De har en gammal dell dator och 56k modem för att kolla mail.

Efter samtal med komplett sa de att de inte kunde göra något förrän polisanmälan gjorts. Direkt ner till stationen och gjorde anmälan men polisen sa att de inte kan göra något förrän komplett lämnar ut ip nummret som beställningen gjorts ifrån.

Åter i kontakt med komplett nu med en chef. Hans reaktion är "det är du som råkat ut för bedrägeri så det är inte vårt problem". Ip nummret lämnar de inte ut men de kommer kräva min bror på frakten och återfrakten.

Det är väldigt bristfälliga uppgifter i beställningen tex telenr[riktnummer]12345.

Nä, om komplett gör det så enkelt att göra falska beställningar och sen vägrar hjälpa kommer jag inte handla mer därifrån. Har köpt från komplett i många år både till mig själv och alla kompisar jag byggt datorer åt så det har blivit några gånger varje år men nu är det slut med det.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Ingen tvingar dom att lösa ut ett paket dom inte har beställt? Komplett får väl kolla ip nummer tycker jag och lämna dom till polisen. Verkar ju helt sjukt om nån kan beställa falskt i någons namn så ska den som blir drabbad betala frakt för att nån beställer i ens namn och jävlas.

Permalänk

Det är upp till företaget, i det här fallet Komplett, att visa att det är just din bror som lagt ordern, påpeka detta för dem "snällt men bestämt", om inte det hjälper ska din bror bestrida fakturen enligt KonsumetVerkets guide här... http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Permalänk
Medlem

Komplett hävdar att de inte har ansvar enligt lagen då det inte är de som drabbats av bedrägeriet.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Givetvis tog han inte emot paketet, utan brevbäraren ta med det tillbaka.

Komplett hävdar att de inte har ansvar elnigt lagen då det inte är de som drabbats av bedrägeriet.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Prova att ta tag i detta igen med komplett? Om det inte löser sig, gå till media, hota dock inte med media, då går det bara dåligt för er.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Trisst att råka ut för bedrägerier. Det låter nästan som att du anklagar komplett vilket jag tycker är väldigt orättvist, det är inte deras fel att det finns kriminella människor. Va ordern beställd på ett nytt konto eller ett befintligt som ni använt er av tidigare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhriz
Komplett hävdar att de inte har ansvar enligt lagen då det inte är de som drabbats av bedrägeriet.

Jaha.. ja så kan man ju också säga.
Mycket svagt av komplett.

Klart att det inte är kompletts fel men de kan kanske vara lite mer tillmötesgående.

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer så tappar kompletts "hjälp oss bli bättre"-tråd på annat ställe här en hel del i betydelse.

Det finns något som heter "service minded" vilket är otroligt basic och som betalar sig i längden. Skit i vad som är formellt "rätt" eller "fel", försök bara se till att ingen går missnöjd ifrån kontakten med komplett så finns det väldigt mycket att vinna.

Tyvärr finns det många bittra människor på fel plats vid rätt tillfälle.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Re: Adjö Komplett

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhriz

Efter samtal med komplett sa de att de inte kunde göra något förrän polisanmälan gjorts. Direkt ner till stationen och gjorde anmälan men polisen sa att de inte kan göra något förrän komplett lämnar ut ip nummret som beställningen gjorts ifrån.

Åter i kontakt med komplett nu med en chef. Hans reaktion är "det är du som råkat ut för bedrägeri så det är inte vårt problem". Ip nummret lämnar de inte ut men de kommer kräva min bror på frakten och återfrakten.

Givetvis lämnar inte komplett ut IP numret till dig. Det är såklart Polisen som skall kontakta Komplett med en korrekt begäran på detta. Vad är det för ställe din bror bor på? Polisen kanske inte är så insatt i denna typ av ärende.

Permalänk
Hedersmedlem

Be polisen kontaka komplett för att få ut ipnr och sen kontakt med ISP för att göra en förundersökning. Har komplett ens fått begäran från polisen?
Tycker faktisk komplett kunde vart lite mer hjälpsamma.
Polisen kanske inte ens startar nått fall pga det låga straffvärdet?

Komsi komsi o lös problemet nu Sebastian/KPS
Fast han verkar tyvärr vara på semester

Permalänk
Medlem

Svårt att bedöma sånt här då man bara hör ena parten, och dessutom på ett forum, men bara av att läsa sånt här får en att tappa en del tillit till komplett.
Har försvarat dom många gånger men har slutat med det sedan en del problem med beställningen av en dator för inte så länge sedan + arrogant bemötande.

Fan, förut var det alltid "det är värt 300:- dyrare att handla hos komplett för man vet att man får service där" men den känslan tappas för varje dag verkar det som.
Ta er i kragen!

Permalänk
Medlem

Jo det är alltså detta vi försökte att få komplett att ge polisen ip nummret men de lämnar inte ut det ens till polisen förrän det har hänt 2 gånger. Alltså måste han bli bedrägen igen innan ip nummret lämnas ut, om detta är en lag eller en policy vet jag inte.

Polisen sa också att de får in massor av anmälningar av denna typ varje vecka, inte bara komplett då utan alla möjliga online butiker.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Om nu din bror inte hämtade ut det bluffbeställda paketet så åker det ju tillbaka till komplett efter 30 dagar utan att han behöver betala ett öre väl? Sen kan han ju skita i vad komplett säger, har han inte beställt nåt kan dom ju glömma nån frakt. Det är bara att stå på sig! Vill komplett ha pengar för nån frakt får dom kanske utreda själv(göra en polisanmälan själva). Din bror ska ju inte hamna i kläm mellan komplett och nån crazy guy som beställer varor i nån annans namn.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Just detta som är problemet med komplett, dom går inte en centimeter utanför sina ramar för att hjälpa sina kunder. Har sagt det förr, dom har helt klart växt ur sin skjorta men varit alldeles för snåla för att köpa en ny större, har helt slutat handla där nu.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Om nu din bror inte hämtade ut det bluffbeställda paketet så åker det ju tillbaka till komplett efter 30 dagar utan att han behöver betala ett öre väl? Sen kan han ju skita i vad komplett säger, har han inte beställt nåt kan dom ju glömma nån frakt. Det är bara att stå på sig! Vill komplett ha pengar för nån frakt får dom kanske utreda själv(göra en polisanmälan själva). Din bror ska ju inte hamna i kläm mellan komplett och nån crazy guy som beställer varor i nån annans namn.

Problemet är väl att de kommer skicka en räkning på frakt i båda riktningarna i så fall?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

I det här fallet är Komplett totalt ute o cyklar! Självklart är det dem som råkat ut för ett "bedrägeri", det är ju de som får kostnader för det hela. Det är upp till Komplett att bevisa att du gjort beställningen, utan det har de inte en chans att kräva in pengar för onödig frakt!

Så här skulle jag hanterat ärendet! Först kontakta Komplett och klaga att jag inte beställt något, vilket alltså i detta fall redan gjorts. Därefter invänta fakturan på frakt o returfrakt + ev avgifter för ej uthämtat paket eftersom Komplett tydligen drabbas av inkompetens och inte vill hjälpa kund. På fakturan skriver man med stora tydliga bokstäver "FAKTURAN BESTRIDS, EJ BESTÄLLT" och returnera omgående till Komplett som rekommenderat brev, så man har bevis på att de tagit emot det!

Därefter inväntar man snällt inkassokravet, utgår från att Komplett inte hittat sin kompetens än. Man skriver tillbaka till inkassobolaget och förklarar att man inte beställt något, att man varit i kontakt med Komplett och förklarat detta samt att man skriftligen bestridit fakturan. Seriösa inkassobolaget tar i detta läge Komplett i örat och undrar vad i helvete de håller på med!

Oseriösa inkassobolag skickar ärendet vidare till kronofogden, varpå man upprepar samma sak igen och dessutom påpekar att man skriftligen bestridigt fakturan hos inkassobolaget. Här slutar i så fall ärendet för kronofogden kommer att göra slarvsylta av både inkassobolaget och Komplett. Alla kostnader på vägen kommer dessutom att debiteras Komplett i slutänden, vilket kan kännas som en viss tröst i det läget Jag skulle dessutom krävt ersättning från Komplett i efterhand för alla utgifter, inklusive kostnaden för rekommenderat brev till dem.

Så skulle iaf jag gjort! Och jävlar vad jag skulle varit sur på Komplett under lång, lång tid efteråt! Jag skulle definitivt övertalat alla vänner o bekanta att sluta handla på Komplett(a nötter)!

Permalänk
Medlem

Precis först ska komplett kunna bevisa att dom ens beställt men det tvivlar jag att dom kan göra annars hade han väl inte skrivit denna tråd.

Permalänk
Komplett.se

xhriz:

Det är naturligtvis väldigt tråkigt att din bror råkat ut för elaka "kompisar" som beställt i hans namn. Vi ser väldigt allvarligt på det och jag hoppas att ni gör det också. Om ni inte agerar nu så finns det ingenting som säger att inte det här fortsätter med andra beställningar, om inte från oss så kanske från andra butiker. Därför är det viktigt att man agerar och försöker stoppa det direkt och därmed gör en polisanmälan mot detta bedrägliga beteende. Med polisanmälan i ryggen kan därefter Polisen gå vidare och begära in IP-nummer från oss, vilket de också gör då och då om finns en polisanmälan. Att Polisen skulle hänvisa tillbaka till oss _innan_ det finns en anmälan låter lite konstigt, men be dem gärna ringa mig på 031-7102000 så ska jag gärna hjälpa till. Vi lämnar bara ut IP-nummer till Polisen om det finns en anmälan.

Tills det finns en polisanmälan mot beställningen hanteras ordern som vanligt. När det kommer in en kopia på anmälan spärrar vi kontot och stryker eventuella krav, precis som vi uppgett vid kontakt. Att vi inte skulle lämnat ut IP-nummer förrän efter 2 ggr. stämmer inte. Begär Polisen IP-nummer hjälper vi självklart alltid till.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mats/KPS
xhriz:

Det är naturligtvis väldigt tråkigt att din bror råkat ut för elaka "kompisar" som beställt i hans namn. Vi ser väldigt allvarligt på det och jag hoppas att ni gör det också. Om ni inte agerar nu så finns det ingenting som säger att inte det här fortsätter med andra beställningar, om inte från oss så kanske från andra butiker. Därför är det viktigt att man agerar och försöker stoppa det direkt och därmed gör en polisanmälan mot detta bedrägliga beteende. Med polisanmälan i ryggen kan därefter Polisen gå vidare och begära in IP-nummer från oss, vilket de också gör då och då om finns en polisanmälan. Att Polisen skulle hänvisa tillbaka till oss _innan_ det finns en anmälan låter lite konstigt, men be dem gärna ringa mig på 031-7102000 så ska jag gärna hjälpa till. Vi lämnar bara ut IP-nummer till Polisen om det finns en anmälan.

Tills det finns en polisanmälan mot beställningen hanteras ordern som vanligt. När det kommer in en kopia på anmälan spärrar vi kontot och stryker eventuella krav, precis som vi uppgett vid kontakt. Att vi inte skulle lämnat ut IP-nummer förrän efter 2 ggr. stämmer inte. Begär Polisen IP-nummer hjälper vi självklart alltid till.

Intressant att se att Komplett dumpar ansvaret på den person i vars namn beställningen gjorts utan att ens göra ett försök att bevisa att det är denne som gjort beställningen.

Jag undrar hur Dustin/Datorbutiken o.s.v. skulle bete sig i det här läget.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Hur vet komplett att det är "kompisar" som gjort detta, det kan vara vem som helst, och även om det skulle vara "kompisar" vilket ansvar ger det den som av en händelse ovetandes råkar känna förövarna?

Är man alltid ansvarig för vad alla man känner tar sig för är det bäst att inte känna många.

Det är komplett som drabbats av en felaktig(bedräglig) order och drabbats av omkostnader/besvär, alltså är det de som bör vidta åtgärder och inte förlita sig på en tredje part som egentligen inte har med saken att göra annat än att hans namn förekommer utan sin egen vetskap(tills han fick reda på det).

Jag tror att det i detta fallet inte handlar om någonting annat än ren slöhet från kompletts sida dvs det finns ingen där som anser sig ha tid/ork att lösa problemet. Det är ingen bra reklam.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mats/KPS
xhriz:

Det är naturligtvis väldigt tråkigt att din bror råkat ut för elaka "kompisar" som beställt i hans namn. nummer hjälper vi självklart alltid till.

Komplett:

Det är väldigt tråkigt att ni har råkat ut för bedragare som beställer i andras namn.

Det bästa är om ni driver detta vidare så att inte andra butiker och era kunder drabbas.

Jag tycker att ni hanterar detta väldigt dåligt när jag ser vad ni skriver.

När begås brottet? Jo när någon fyller i falska uppgifter på er webshop och gör beställningen. Vem är då den drabbade. Jo ni som tvingas leverera till fel personer.

Kunden i fråga har påtalat att han inte beställt detta. Då är det upp till er att driva detta vidare. Det ska väl inte era kunder behöva göra åt er?

Jag kommer definitivt vända mig någon annan stans för mina inköp efter att ha sett hur ni hanterar era kunder.

Permalänk
Komplett.se

Phod:

Som jag skrev tidigare så är fejkade beställningar något som varken den drabbade eller säljaren önskar. Det kan bli obehag för den drabbade och stora kostnader i frakt och hantering för säljaren. Alla vinner alltså på att man tar tag i detta och försöker stoppa detta innan det inträffar igen, med samma säljare eller någon annan.

Det är inte vår uppgift att köra sökningar på IP-nummer för att söka upp och jaga den som utfört det förmodade brottet, det är Polisens uppgift. Vidare har vi ingen möjlighet att veta om det är ett brott eller ej (dvs om det är någon som beställt i någon annans namn olovandes), det kan bara anmälaren göra och därmed faller det sig naturligt att denne då också gör anmälan enligt vår inrådan.

xhriz:

Det verkar som om du fått en anmälan av Polisen, men att de inte kan söka efter bedragaren förrän de fått IP-numret av oss. Det är väl helt naturligt och som jag skrivit tidigare ger vi Polisen IP-numret när de frågar efter det.

Det du behöver göra är att sända in en kopia på den via brev eller elektroniskt så fixar vi det hela.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mats/KPS
Phod:

Som jag skrev tidigare så är fejkade beställningar något som varken den drabbade eller säljaren önskar.

Den drabbade eller säljaren?
Varför tonar du ner er del i detta hela tiden? Säljaren är väl drabbad? Han har väl skickat iväg varorna. Det är på säljarens webplats brottet begås.

Skulle jag drabbats skulle jag bara låtit bli att lösa ut det. Kom det ett krav skulle jag bara bestrida räkningen med motivationen att jag inte gjort en beställning. Bollen ligger sedan hos er att ta tag i det och driva det i den rikning ni nu vill. Jag ska inte behöva drabbas för att ni levererar felaktigt till mig. Det är inte min uppgift att reda ut detta utan er. Det är hos er brottete begåtts. Det är ni som är drabbade.

På tiden att ni börjar ta lite ansvar tycker jag.

Permalänk
Medlem

För det första är inte detta "kompisar" som gjort detta. Min bror är i 40 års åldern.

Lite mer information efter samtal med min bror igen,

Det var visst polisen som inte kommer att göra något mer än att ta anmälan första gången. Andra gången kommer de be om Ip nummer. Orsaken är att de inte hinner med alla dessa anmälningar. Vill bara rätta det så det inte verkade som det var kompletts policy.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Det du behöver göra är att sända in en kopia på den via brev eller elektroniskt så fixar vi det hela.

Ja, du noterade ovanstående antar jag?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Komplett.se

pucko:

Jag ser ju att båda är drabbade, den ena parten med ett obehag om att det finns någon som vill ställa till med problem och den andra parten rent ekonomiskt. Men huvudsaken är ju att vi tillsammans försöker se till att detta inte inträffar igen. Att, som du förespråkar, bara luta sig tillbaka, sluta bry sig och kanske låta det hela eskalera med fler och fler obeställda försändelser låter inte som en jättebra lösning.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Citat:

Men huvudsaken är ju att vi tillsammans försöker se till att detta inte inträffar igen

Det tycker jag låter som en bra målsättning, och jag gissar att tråden inte hade uppkommit om det hade varit det initiala bemötandet som xhriz hade fått.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tycker de flesta butikerna skriver att alla falskbeställningar polisanmäls, men inte komplett?

De man hört som råkat ut för det har fått problemen lösta vid kontakt med företaget, trodde alla hade det som mål.

Komplett:
En falskbeställning som är förskottsbetald jämfört med en PF där inte beställaren existerar, polisanmäler ni denna?

Permalänk
Medlem

Det är Komplett.se som blivit "bedragen" och inte kunden. Kunden har inte beställt varan och har således inte någon skyldighet att hämta ut varan. Om ni skickar en faktura på frakt och returfrakt till kunden så är det ju eder skyldighet att bevisa att det är han som beställt. Istället för att kunden ska lägga ner tid på att Polisanmäla så borde ni kunna göra det?
I vart fall tycker jag det är fult att kräva att kunden anmäler för alla har inte tid med sådant.

Visa signatur