Överklocksinställningar borta vid omstart

Permalänk
Medlem

Överklocksinställningar borta vid omstart

Vad jag har för dator syns i min signatur.
Jag har testat att upgradera till senaste BIOSen från Gigabyte, men samma fel kvarstår.

Varje gång jag startar om datorn så försvinner min FSB inställning o ändras tillbaka till standard. Någon som vet om det finns något bot för detta problem?

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem jag med med mitt Gigabyte...
Jag kan boota upp och ser att den har ex 350*8 sen bootar den om igen och nollaställer bios och kör igång på 266*8 igen.

Dock inte hunnit få något svar och råd på detta men hoppas att det kommer snart

Permalänk
Avstängd

Låter mysko detta.. Har du/ni testat att rådfråga Gigabytes support, detta låter som något inställningsfel i bios.

jag har samma funktion på mitt ASUS (965) P5B-deluxe men den går bara in utifall att datorn inte startar med mina inställningar.

Kolla runt lite i BIOS kanske du hittar någon iställning för detta, men ja.. det låste mysko som sagt var, era kort ska ju inte vara några skitkort heller

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem

Jag har dock inte samma kort som Kr har utan jag har en E6400 och ett 945P.
Jag har ju kunnat boota upp till windows och kört det i 1h i 350*8 och sen nästa reboot startar den upp sen efter Memory Testing bootar den om igen och då går den i 266*8.

Då har den stängt av mina FSB inställningar och kör på orginal igen.

Permalänk
Medlem

Re: Överklocksinställningar borta vid omstart

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr
Vad jag har för dator syns i min signatur.
Jag har testat att upgradera till senaste BIOSen från Gigabyte, men samma fel kvarstår.

Varje gång jag startar om datorn så försvinner min FSB inställning o ändras tillbaka till standard. Någon som vet om det finns något bot för detta problem?

Kan hända att du har för lite volt på antingen minnena eller cpu:n, precis så gör min när den undervoltar, ökar jag 1 lr 2 snäpp så sparkar den igång

Permalänk
Medlem

Har ett Gigabyte 945P och exakt samma problem, jag trodde det bara gällde 945P serien men om nu 965P serien har samma problem kanske man ska akta sig för Gigaby(t)e?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Har ett Gigabyte 945P och exakt samma problem, jag trodde det bara gällde 945P serien men om nu 965P serien har samma problem kanske man ska akta sig för Gigaby(t)e?

Har själv ett gigabyte å tycker det e kanon, funkar inte klockinställningarna så är det bara å ha datorn avstängd i 20sek så nollställer den... slipper ju hålla på å cleara cmos...perfekt ju

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Har ett Gigabyte 945P och exakt samma problem, jag trodde det bara gällde 945P serien men om nu 965P serien har samma problem kanske man ska akta sig för Gigaby(t)e?

Har du lyckats klocka din CPU genom BIOS eller är det samma för dig?
Mitt BIOS börjar whinea redan efter 1MHZ även fast jag ställt på vcore och dimm 2st snäpp.

Kanske man ska fråga Gigabyte på mail eller något? För funkar ju kanon att klocka via deras program i windows...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Överklocksinställningar borta vid omstart

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sewe
Kan hända att du har för lite volt på antingen minnena eller cpu:n, precis så gör min när den undervoltar, ökar jag 1 lr 2 snäpp så sparkar den igång

Men överklockningen är stabil o jag har haft datorn på i flera veckor, med full load flera timmar varje dag. Det är först när man startar om - utan att datorn hänger sig alltså - som fsbn nollställs. Kan volten verkligen vara boven i detta dramat?

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Överklocksinställningar borta vid omstart

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr
Men överklockningen är stabil o jag har haft datorn på i flera veckor, med full load flera timmar varje dag. Det är först när man startar om - utan att datorn hänger sig alltså - som fsbn nollställs. Kan volten verkligen vara boven i detta dramat?

Hmmm blir det så varje gång du startar om?? är det så kanske batteri till cmos är dåligt, vet annan som iof inte klockar tappar klockinst mm å på den var det moderkortet som det va fel på, prova å byt ut batteriet till å börja med

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Överklocksinställningar borta vid omstart

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sewe
Hmmm blir det så varje gång du startar om?? är det så kanske batteri till cmos är dåligt, vet annan som iof inte klockar tappar klockinst mm å på den var det moderkortet som det va fel på, prova å byt ut batteriet till å börja med

Varenda gång.
Men den nollställer inte hela cmos, det är bara fsbn som nollställs till 200.

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Överklocksinställningar borta vid omstart

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr
Varenda gång.
Men den nollställer inte hela cmos, det är bara fsbn som nollställs till 200.

Då vet jag faktiskt inte, det låter knepigt, volten är det ju knappast om den e stabil i övrigt, i värsta fall så är det nå me kortet

Permalänk
Medlem

Har som sagt exakt samma problem och jag undrar vad fan det är !?

Riktigt störande när man köpt en C2D...

Permalänk
Medlem

Det verkar bara vara så enkelt att Gigabyte och 945P suger så jävla hårt.. jag ska sälja iväg mitt skit och köpa ett nytt typ P5B.
Tråkigt när man haft moderkortet 1 vecka

Permalänk
Medlem

När jag använder GigaBytes EasyTune för att överklocka så nollställs FSB vid omstart. Men om man går in i BIOS och ändrar så stannar den där.

Permalänk
Medlem

E6600 + GA-965P-DS3

Tjenare !

Har precis samma problem med min nya comp. Overclocker hur bra som helst och kör stabilt utan problem 2.4GhZ - 3.2Ghz. Men så fort jag startar om burken, då kör den auto på host freq dvs 8*266 / 9*266 beroende av multiplier. Den kommer ihåg alla settings, fast den går från manual till auto i bios vid omstart. Lite jobbigt att göra alla inställninger vid varje reboot..

Skal kolla runt och se om det går hitta en lösning någonstans...

[red: har löst problemet, massor andra har haft samma problem tydligen.. Höja volten till minnen och det kör utan problem. Kör 8*400fsb (3.2Ghz) Minnen kör 2*400=800Mhz (4-4-4-12) och den startar om utan problem nu, får inte ens det peep som annars kom vid omstart. Höjade DDR2 voltage med 0.2 (cpu volt 1.35) (inte höjat någon andra voltage settings) och det var lösningen för mig)]

Peace !

/G

Visa signatur

e6600@~3.2ghz (8*400) | tuniq tower 120 | ga-965p-ds3 v3.3 bios f12 | 2gb corsair pc5400 4-4-4-12-2t@800mhz | radeon x1950pro ultimate w/zalman fan | 2*500gb spinpoint t166 sata2 | antec sonata III 500w psu

Permalänk
Medlem

Re: E6600 + GA-965P-DS3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekados

[red: har löst problemet, massor andra har haft samma problem tydligen.. Höja volten till minnen och det kör utan problem. Kör 8*400fsb (3.2Ghz) Minnen kör 2*400=800Mhz (4-4-4-12) och den startar om utan problem nu, får inte ens det peep som annars kom vid omstart. Höjade DDR2 voltage med 0.2 (cpu volt 1.35) (inte höjat någon andra voltage settings) och det var lösningen för mig)]

Peace !

/G [/B]

Funkar inte för mig! Förbannade moderkort!

Permalänk
Medlem

testa höja de andra voltsettings också, upptäckte att jag fick höja alla en bit, då fungerade det klockrent.

Visa signatur

e6600@~3.2ghz (8*400) | tuniq tower 120 | ga-965p-ds3 v3.3 bios f12 | 2gb corsair pc5400 4-4-4-12-2t@800mhz | radeon x1950pro ultimate w/zalman fan | 2*500gb spinpoint t166 sata2 | antec sonata III 500w psu

Permalänk
Medlem

ok det finns några alternativ.

1 om ni stryper ström till datorn så ställer den till normal om detta är inställd i bios. Detta är för att göra det enkelt för klockare så vi slipper köra cmos så fort vi klockat för mycket med för lite volt.

2 som något löst sitt problem i tråden redan. Om ni klockar för mycket händer detta. Oftast är det minnena som inte klarar hastigheten med den volt som används. Om ni ligger på gränsen klarar den det kanske nån gång nästa inte.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W