Köp av ljud kort (2.0) [b]Externt eller Internt?[/B]

Permalänk
Medlem

Köp av ljud kort (2.0) [b]Externt eller Internt?[/B]

Nu ska man snart få in sommarjobbs pengarna. Jag står inte ut med mina logitech 2.1 z-3 . Vill upg till dessa : http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1202783&ReferId=36 .

Har snackat mkt på lite forum hit och dit och detta par ska vara en riktig pärla

Så nu vare ett bra ljudkort till datorn.

Kostnad? : mellan 1000-2200kr kan köpa för mer men då blir det för studiebidraget med som kommer den 30:de:P

Krav? :Gärna externt för att få lite mer känsla i det hela.

Extärna kort hittar ni här : http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=373

Annars i andra hand : kan vara en Internt ljudkort med en kontroll.

Och så undrade jag om 5.1 kort funkar vell lika bra på ett 2.0 sysyem?

Iså fall så har jag tänkt på detta kort :

Info om ljudkortet : http://www.digit-life.com/articles/extigy/

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Avstängd

Nu påstås det väl iofs att externa ljudkort tar upp mindre störningar ifrån omgivningen inne i datorn men annars så är väl ett internt bättre för att det tar mindre cpu än ett som ansluts via USB. Finns ju interna med extern låda med.

Jag tror inte du behöver lägga så mycket pengar på ett ljudkort, 1000kr lär ju vara mer än tillräckligt?

Permalänk
Medlem

Funkar ett 5.1 kort lika bra på ett 2.0 sysyem?

Jag vill gärna ha detta ljudkort som jag visade

Pga design och att att det har kontroll

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Avstängd

Alla de lite dyrare korten lär väl fixa 5.1, om inte annat via spdif, och de lär väl inte vara sämre för det, det är väl bara en funktion som har kommit bland flera.

På äldre live/audigy var det iaf så att DA-omvandlarna på kortet var av bättre kvalite för bakutgångarna än frontutgångarna, så därför kunde man med kx-drivers växla dem. Hur det är nuförtiden har jag ingen aning om. Men det fungerar säkert bra.

I övrigt är det ju inga tokdyra hifihögtalare du har kikat på, även om de säkert är tokgrymma relativt vad en del andra har som datorhögtalare, men jag tror inte det spela så stor roll hur flashigt ljudkort du använder så länge det inte är random integrerat smäck.

Men nuförtiden är väl inte X-FI-korten särskilt dyra så är väl bara att ta ett sådant.

Jag har ingen aning om vilken "generation" av soundblasters kort det där hör till, om det är nyare eller äldre än audigy 2/4-korten de har.

Jag har ett sound blaster audigy med extern låda, men ett internt kort, hade ett audigy 2 som jag fick "billigt" då (1200) som jag skulle sälja men tog sådan tid innan jag sålde det så killen i fråga fick ta det för 1200 istället för att jag tjänade något på det, så egentligen hade jag väl inte velat sälja det... Hur som helst är det ju trist om det där skulle tillhöra live!-generationen.

E-MU 0404 skall ju vara bra kort men var ju lite dyrt för dig kanske, 0202 kostar ju mindre än det där du hade kollat på.

Har ingen aning om det är sämre eller bättre, borde ju Creative kunna svara på.

0404:

Är ju iaf billigare än audigy 4. Ser ju ballt o hightech ut med ;/ ;D

M-Audio Audiophile och MobilePre kostar ju lika mycket som kortet du har kollat på.
http://www.m-audio.com/products/en_us/AudiophileUSB-main.html
http://www.m-audio.com/products/en_us/MobilePreUSB-main.html
Det förstnämnda har högre MSRP (rekommenderat pris) hos tillverkaren, vilket som är bäst vet jag inte men man skulle ju tro att det dyrare är bättre.

Är bäst SNR-specar på Audiophilekortet (109dB, bara 88 på mobilepre, extigy är "över 100".)

Creative har ju sina funktioner för emulerad surround o annat speljox, vet inte hur användbara några sådana är, det får kanske någon gamer svara på, M-audio är ju iaf riktat emot en annan marknad och kanske saknar det, men det är möjligt att det skall vara "snabbare", vad nu sådant där är snabbare på, och en annan fördel är väl att det fungerar med en mac också vilket jag inte vet om creatives saker gör, så om du någon gång i tiden fungerar på att köra os x så kommer ju m-audiokortet att fungera där med.

Shiet, ett Audigy 2 Platinum EX kostar fortfarande 2400kr.. Smart att sälja för 1200 för typ 5 år sedan ;/

Extigy verkar vara från 2002 eller eventuellt om det var 2004 jag såg någonstans, så jag skulle istället för det satsa på:
Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS eller Creative Sound Blaster X-Fi Platinum skiljer så lite slantar på dem så du kan väl lika gärna ta det senare.
Verkar inte vara en extern låda men varför vill du så gärna ha det? Jag har extern nu men den är ju mest ivägen, jobbigt att ha på bordet ju...

Den där sitter ju i datorn.

I vilket fall som helst, du lär ju få ett bättre kort om du tar ett internt XFI för 1500kr än ett externt extigy för 1500kr.

Och om du nu verkligen vill ha ett extern så är antagligen m-audio audiophile ett bättre val i den prisklassen, även om jag inte vet att det definitivt är så. Högre SNR och stöd för OS X om inte annat.

Jag får köra mitt interna på min "mac" och kan inte använda mitt creative (internt audigy platinum ex) så jag vet ju att jag mycket hellre hade haft ett m-audio iaf ;D

Verkar visst som att folk har problem med M-audio USB-korten eftersom de inte kan använda så många in- och utgångar samtidigt och musiken eventuellt skipar o så, korten finns även i firewireversion så om du har firewire (vilket du ju borde ha?) så kan du ju ta ett sådant istället, men de kostar tyvärr 2000kr, dvs 500kr mer:
http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWireSolo-main.html

http://www.m-audio.com/products/en_us/FirewireAudiophile-main...

Vet inte vilket av dem som är bäst, sista är ju grymt snyggt iaf.
Beror sig väl mest på om man vill kunna ansluta mic o gitarr eller dylikt eller om man är mer intresserad av midi.

Permalänk
Medlem

Jag Tackar så mkt för din fin fina hjälp

E-MU 0404 funderar jag starkt på men får se om jag har pengar :P.

Jag har digitala trummor ,kanske funkar ;P

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk

Jag skulle personligen satsat på ett intent ljudkort med en break out box. Om du nu bara är tvungen att köra externt så bör du köpa ett ljudkort som kan anslutas visa Firewire eftersom det är bättre än USB på väldigt många punkter.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Fungerar inte trummorna via midi då?

Ingen aning ska kolla upp det , men det är inte så viktigt. Är bara ute efter så bra ljud så möjligt.

Okej ,ni andra. Kan man få en länk eller så så man kan läsa om korten mm

Jag har läst mkt om E-MU 0404 värkar skit bra ,funderar starkt på det fortfarande fasst den har usb anslutning.

Och..

------------------------------------------------------------------------------------

Från aliquis

"Kör du digitalt (spdif) spelar det nog ingen roll mer än att det integrerade ljudkortet kanske stjäl lite CPU, skall du köra analogt vill du antagligen ha ett riktigt ljudkort."

Förklara ?:P , vad menar han med digitalt?

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Re: Köp av ljud kort (2.0) Externt eller Internt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
då blir det för studiebidraget med som kommer den 30:de:P

Inget studiebidrag på sommarn^^

Sorry för OT

Permalänk
Medlem

GAh glömde det aja jag har råd med dom som de rekomenderar iallafall=)

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
Från aliquis

"Kör du digitalt (spdif) spelar det nog ingen roll mer än att det integrerade ljudkortet kanske stjäl lite CPU, skall du köra analogt vill du antagligen ha ett riktigt ljudkort."

Förklara ?:P , vad menar han med digitalt?

Han menar digitalt ljud ;P Ljudet är ju egentligen alltid digitalt, ända tills det kommer till DACen på ljudkortet (Digital to Analogue deCoder eller något, digitalt till analog-omvandlare iaf). Det du gör när du kör digitalt ut ifrån ditt ljudkort är att du flyttar den omvandlingen ifrån ljudkortet till en extern mottagare, där DACarna oftast är lite bättre. För analogt måste ljudet bli någon gång, eftersom högtalare är analoga.
Ehm... hjälpte det?

Permalänk
Avstängd

Om du har ett skitljudkort så kommer det ju fungera ungefär som:

Ljudet i datorn är digitalt -> omvandling till analogt via skithårdvara som inför lite brus o diverse -> kabel som kanske tillför ännu mer brus o annan dynga -> förstärkare/högtalare.

Men om du istället kör spdif komer det ju fungera som:

Ljudet i datorn är digitalt -> digital överförning vilket inte borde ge några förluster och därför spelar det ingen roll om ljudkortet är skit -> digital överförning i kabeln borde inte ge några störningar -> förstärkare/högtalare.

Och ja, det är väl just att dacarna är bättre plus att man slipper riskera att det tillförs brus innan signalen når förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Aha okej nu fattar jag ,tackar för en bra beskrivning Ibis och aliquis.

Jag har varit mega trött hela veckan (går upp kl 6 till sommarjobbet slutar 4)
Så jag har svårt att vara skarp tänkt

Så nu undrar jag om ljudet blir bättre av ett nytt ljud kort? (digitalt)

Kan man fixa så man kör spdif? hurdå isåfall ?

Gah sry för alla min frågor xD ,men det lär inte bli mer.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Avstängd

Högtalarna har väl ingen förstärkare som tar emot en digital signal (men jag har för mig att någon länkade till sådana i tråden där jag såg de där? Men jag vet inte säkert.), och om du får driva dem med en analog signal så kommer ett riktigt ljudkort att ha en bättre sådan än något inbyggt bajs ja.

SPDIF/koax kör du väl enklast från typ dator till hemmabioförstärkare eller så som har sådan ingång och sedan en analog vanlig kabel emellan förstärkaren och högtalare som inte har en inbyggd förstärkare.

Någon skrev väl om externa dacar i någon tråd med, dvs en enhet som du bara kopplat in en (digital) koaxialkabel i och som sedan ger en analog signal ut, då kan du ju ansluta din koax ifrån moderkortet om du nu har spdif på det till dacen och sedan analoga signalkablarna ut ifrån denna till högtalarna.

Men en sådan extern da-omvandlare kostar säkert ungefär lika mycket som ett ljudkort ändå ;/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Högtalarna har väl ingen förstärkare som tar emot en digital signal (men jag har för mig att någon länkade till sådana i tråden där jag såg de där? Men jag vet inte säkert.), och om du får driva dem med en analog signal så kommer ett riktigt ljudkort att ha en bättre sådan än något inbyggt bajs ja.

SPDIF/koax kör du väl enklast från typ dator till hemmabioförstärkare eller så som har sådan ingång och sedan en analog vanlig kabel emellan förstärkaren och högtalare som inte har en inbyggd förstärkare.

Någon skrev väl om externa dacar i någon tråd med, dvs en enhet som du bara kopplat in en (digital) koaxialkabel i och som sedan ger en analog signal ut, då kan du ju ansluta din koax ifrån moderkortet om du nu har spdif på det till dacen och sedan analoga signalkablarna ut ifrån denna till högtalarna.

Men en sådan extern da-omvandlare kostar säkert ungefär lika mycket som ett ljudkort ändå ;/

Okej =), Nu som sagt ljudkortet,

Funderar startkt på E-MU 0404

Endra nackdelen med det ätt den inte har någon fjärrkontroll , Så jag funderar även på något annat creative kort.

Som tex : http://prisjakt.se/produkt.php?o=61394

recension : http://www.tomshardware.se/multimedia/ljudkort/20050819/index...

Någon som andvänt dessa kort eller vet något bättre (med fjärrkontroll =P)

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Avstängd

Verkade inte M-audiokorten bättre än E-MU då?

X-FI med anslutningslåda är nog tokfint, även om folk här verkar klaga på sina X-FIs, men då är det ju inte externt utan PCI istället, ser det ut som på den bilden iaf. Men sålänge du har PCI-platser tycker ju jag att det är bättre eftersom det lär ta mindre CPU än USB men du gör som du vill =P.

Ett usb/firewirekort kommer ju dock fungera med en framtida mac, om du tar rätt fabrikat ;D

Är fjärr så jäkla viktigt hur som helst? Känns inte som något man använder så ofta, men vad vet jag =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Verkade inte M-audiokorten bättre än E-MU då?

X-FI med anslutningslåda är nog tokfint, även om folk här verkar klaga på sina X-FIs, men då är det ju inte externt utan PCI istället, ser det ut som på den bilden iaf. Men sålänge du har PCI-platser tycker ju jag att det är bättre eftersom det lär ta mindre CPU än USB men du gör som du vill =P.

Ett usb/firewirekort kommer ju dock fungera med en framtida mac, om du tar rätt fabrikat ;D

Är fjärr så jäkla viktigt hur som helst? Känns inte som något man använder så ofta, men vad vet jag =P

Jag har en Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz ,1gig ram (800mhz)

Jag spelar bara wc3 och det är inte så krävande ^^ så jag lär inte bry mig så mkt om det om det drar lite cpu.

Fjärr tycker jag kan vara bra när man jobbar men läxor/vilar och vill byta låt kan det vara bra. Men när man sitter vid datorn kan jag hålla med dig.

Har 3 lediga PCI-platser på det är inga problem

Nu har jag en bra bild hur jag ska gå till väga ,Tackar igen så mkt

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Avstängd

Kör med kort då som sagt, om du nu inte skall köpa en mac eller så så du verkligen MÅSTE ha ett externt kort, ser inte vitsen till att eftersträva det annars. En låda extern eller i cdromfack däremot kan ju vara trevlig hur som helst, men det kan du ju alltid få.

I den andra tråden där de snackade x-fi menade ju någon att det hade bättre dacar än vad det nu var för m-audiokort så. Bara du slår av alla effekter o trams blir det nog bra.

Permalänk
Medlem

Detta kort jag visade förut : http://prisjakt.se/produkt.php?o=61394

Jag råkade skriva lite fel. Jag blev förvirrad av recensionen där dom recenserar Creative Sound Blaster X-Fi Elite(2697kr) . Trodde det var samma kort och att boxen till skulle ta cpu elr nåt.

Så jag nöjer mig med kontrollen endast. orkar inte lägga ut 900kr mer för kontroll lådan. Och har ett cdromfack istället;)

Det blir internt kort altså

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Avstängd

Ljudkvaliten kommer ju vara lika hög vare sig du har lådan eller inte, lådan ger ju bara fler in- och utgångar, och om lådan hade varit viktigare än ljudkvaliten kunde du ju köpt random live/audigykort av platinummodell så hade du ju fått en låda med.

Permalänk
Medlem

Lite komiskt, jag är 18 år om 10 min ^^

Om 10 min +2 dar kommer jag skicka efter sakerna kommer skiva om dom i denna tråd vad jag tyckte mm (eller i ny tråd)

Kul och diskutera allt detta .Jag har lärt mig en hel det =P

---------------------------------------------------------------------------

Nu visade det sig bara att kostet inte finns i sverige =(

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Vad köpte du nu då, och hur gick det?

Permalänk
Medlem

Har själv ett M-audio FW410. Ruggigt nöjd. Använder det dock i studiomiljö. Nu vet inte jag i vilken situation du kommer sätta ditt kort i (film, studio eller surround osv?). Men en bra ADD-omvanldare är ju alltid ett steg på vägen!
Lycka till, och skriv gärna vad det blev!
(*slår ett slag för firewire) ;]

Visa signatur

Intel 2700K @4,3GHz , STRIX 970 ,

Permalänk
Avstängd

Vad var det roliga med att du fyllde år? 5 dagar innan du skrev det där fyllde jag 28! ;/