Permalänk
Medlem

Fjärrskrivbord, hur?

Hej!

Sökte lite bland trådarna, men hittade inte riktigt nån bra som förklarar det jag vill veta.

Har 3 datorer i nätverket. Vill kunna köra 2 av dem från den 3e.
Jag lyckas inte bena ut hur jag ställer in de 2 för att tillåta 3an att ansluta.

Om nån kan beskriva kort vore jag väldigt tacksam

Permalänk
Medlem

Utgår ifrån att du kör Windows XP.
Start > Help and Support > sök efter Fjärrskrivbord eller Remote desktop beroende på vilket språk installationen har.
Där hittar du guider som hjälper dig tillrätta.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

det är ju så att jag inte lyckas hitta riktigt hur man ställer in behörighet i datorn som ska fjärrstyras...

nån som kan hjälpa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grillen
det är ju så att jag inte lyckas hitta riktigt hur man ställer in behörighet i datorn som ska fjärrstyras...

nån som kan hjälpa?

Hur långt kommer du

Här är beskrivningen från den engelska hjälpen:

To set up this computer to use Remote Desktop
Open System in Control Panel.
On the Remote tab, select the Allow users to connect remotely to this computer check box.
Ensure that you have the proper permissions to connect to your computer remotely, and click OK. You must be an administrator or a member of the Remote Desktop Users group on your computer. For more information, see To allow other users to connect to your computer.
Notes

You must be logged on as an administrator or a member of the Administrators group to enable the Remote Desktop feature.
To open a Control Panel item, click Start, point to Settings, click Control Panel, and then double-click the appropriate icon.

To allow other users to connect to your computer
Open System in Control Panel.
Click the Remote tab.
In the Remote Desktop area, click Select Remote Users....
On the Remote Desktop Users dialog box, click Add....
On the Select Users dialog box, click Locations... to specify the search location.
Click Object Types... to specify the types of objects you want to search for.
In the Enter the object names to select (examples): box, type the names of the objects you want to search for.
Click Check Names.
When the name is located, click OK. The name now appears in the list of users on the Remote Desktop Users dialog box.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

det är så att jag kör en arbetsgrupp med 3 datorer. (server, laptop och laptop2)

när jag går in på Platser (Locations) så finns bara 'server' att välja på när det borde vara laptop....?

jag kan alltså inte hitta rätt på nåt vis... är det den andra datorns namn som ska anges i object names?

alltså, jag behöver hjälp här...

Permalänk
Medlem

Glöm inte att kolla att alla brandväggar på vägen (d.v.s. åtminstone den inbyggda i XP) tillåter anslutningar till port 3389. Det ska läggas till automatiskt när man slår på remote desktop men jag har varit med om att det inte har funkat.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grillen
det är så att jag kör en arbetsgrupp med 3 datorer. (server, laptop och laptop2)

när jag går in på Platser (Locations) så finns bara 'server' att välja på när det borde vara laptop....?

jag kan alltså inte hitta rätt på nåt vis... är det den andra datorns namn som ska anges i object names?

alltså, jag behöver hjälp här...

Kör du arbetsgrupp kan du bara välja användare upplagda på datorn som skall fjärrstyras. Välj en av dom och använd den användarens login när du ansluter.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

nu när en fjärrstyrningstråd är igång.
Kan man fråga hur man ansluter till ett annat nätverk som ligger ute i världen? Kasnke grannens nätverk eller ett som finns i canada?!

Jag provade att skriva in skolans ipadress hemifrågn mig till exempel. MEn det kom bara upp en skylt om att det inte går och att datorn kasnke är upptagen blabla.

Hmm, gå in på Win + Pause Break Och sedan fjärrsecioner eller något, sedan ska du bocka i alternativet där nere, men den där över ska nog inte vara förbockad.
Annars kan du ju köra guiden konfigurera nätverk (: !

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
nu när en fjärrstyrningstråd är igång.
Kan man fråga hur man ansluter till ett annat nätverk som ligger ute i världen? Kasnke grannens nätverk eller ett som finns i canada?!

Jag provade att skriva in skolans ipadress hemifrågn mig till exempel. MEn det kom bara upp en skylt om att det inte går och att datorn kasnke är upptagen blabla.
[...]

Givetvis måste det finnas någon dator som kör windows terminal server (remote desktop är ett "bantat" sådant) som svarar på port 3389 (om du inte väljer att försöka ansluta till något annat). Sen behöver du nog ha inloggningsuppgifter om det verkligen är någon som svarar.
Jag förstår inte varför skolan skulle ge dig detta.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
nu när en fjärrstyrningstråd är igång.
Kan man fråga hur man ansluter till ett annat nätverk som ligger ute i världen? Kasnke grannens nätverk eller ett som finns i canada?!

Att fråga grannen eller dom i Kanada är lämpligaste alternativet då förhoppningsvis endast innehavaren av nätverket vet hur man ansluter, om det nu över huvud taget går vill säga.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Kör du arbetsgrupp kan du bara välja användare upplagda på datorn som skall fjärrstyras. Välj en av dom och använd den användarens login när du ansluter.

/H

Ok, men hur göra om datorn inte har inloggning?... jag har varit borta och har inte testat mer... ska kolla lite.

Permalänk

Glöm inte att fjärrskrivbord kräver XP professional.
Det går att ansluta från vilken XP-version som helst, men det är bara professional som går att fjärrstyra.

Visa signatur

Nja.

Permalänk

så om man intallerar själva filen som installerar "Remote desktop" i Windows 2000 så kommer det inte fungera att fjärrstyra den datorn jag installerat det på? hmm, det gör det väl.
Kan jag installera den på WinXP home och så fungerar den? det går väl?
hmm

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
så om man intallerar själva filen som installerar "Remote desktop" i Windows 2000 så kommer det inte fungera att fjärrstyra den datorn jag installerat det på? hmm, det gör det väl.
Kan jag installera den på WinXP home och så fungerar den? det går väl?
hmm

Det ligger utanför mitt kunskapsområde att lägga till medvetet borttagna komponenter. För jag förmodar att vi pratar om den inbyggda funktionen i XP och ingen tredjepartshistoria. Isf kan du använda Symantecs PC-any-where.

Visa signatur

Nja.

Permalänk

Lånar tråden lite.

Jag tänkte att ha 2 st servrar under ett och samma internet (wan ip adress) och sedan sitta under ett annat internet (wan ip adress) och fjärrstyra de två andra servrarna.

Men vad ska jag då skriva in för något i Anslutning till Fjärrskrivbord?
Som jag har det nu har jag bara en server, och då skriver jag bara in wan ipet som servern sitter under, men hur gör man då om man har två servrar?

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk

Använd VPN för att ansluta till nätverket, väl inne kan du sedan fjärrstyra vilken av servrarna du vill med hjälp av de interna IP-numret.

Annars blir det svårt. Du har ju 1 IP till 2 datorer.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
så om man intallerar själva filen som installerar "Remote desktop" i Windows 2000 så kommer det inte fungera att fjärrstyra den datorn jag installerat det på? hmm, det gör det väl.
Kan jag installera den på WinXP home och så fungerar den? det går väl?
hmm

Det är bara klienten, det man ansluter med, som man kan ladda ner och installera.

Hur man får igång det på XP home vet jag inte. Windows 2000 server har "terminal services". Det går (finns någon guide) att meckla in det i 2000 professional också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av subaru_impreza
Lånar tråden lite.

Jag tänkte att ha 2 st servrar under ett och samma internet (wan ip adress) och sedan sitta under ett annat internet (wan ip adress) och fjärrstyra de två andra servrarna.

Men vad ska jag då skriva in för något i Anslutning till Fjärrskrivbord?
Som jag har det nu har jag bara en server, och då skriver jag bara in wan ipet som servern sitter under, men hur gör man då om man har två servrar?

Ändra port i registret på datorn som ska ha annat portnummer.
Har bråttom nu så sök lite i nätverksforumet och microsoft och också guide.
portnumret är 3389 som standard så om du söker på det här på swec så lär du nog hitta något.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Permalänk
Medlem

om en home-dator ska fjärrstyra en annan home-dator.... går det med Fjärrskrivbord eller måste man ta når 3e-partsprogram som vnc eller pc-anywhere?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grillen
om en home-dator ska fjärrstyra en annan home-dator.... går det med Fjärrskrivbord eller måste man ta når 3e-partsprogram som vnc eller pc-anywhere?

Du behöver tredjepartsprogramvara.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptenstjärt
Använd VPN för att ansluta till nätverket, väl inne kan du sedan fjärrstyra vilken av servrarna du vill med hjälp av de interna IP-numret.

Annars blir det svårt. Du har ju 1 IP till 2 datorer.

Jag är inte helt haj med sådant, är vpn ett slags program?

Var kan man få det ifrån i sådana fall?

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Avstängd

har inte msn nåt sånt inbyggt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subaru_impreza
Jag är inte helt haj med sådant, är vpn ett slags program?

Var kan man få det ifrån i sådana fall?

Det finns en inbyggd VPN-klient i XP professional, vet inte om den finns i home. Sen behöver du något på "andra" sidan också.

Jag minns inte hur jag gjorde med det, men jag tror det fanns en VPN-server inbyggd i min dåvarande router

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Hedersmedlem

Men skrev jag inte sök förut!?
Detta hittade jag på under en minut VIA att söka på sweclockers
http://support.microsoft.com/kb/187623

Ändra port på en annan dator och öppna port i NAT-routern. Att ha VPN-tunnel för detta är bara onödigt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

har konstaterat att kontot man ska ansluta till måste ha ett lösenord

så nu funkar det

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad det är som är fel. Försöker aktivera fjärrskrivbord, men när jag ska lägga till användare får jag bara upp den egna datorn under Platser, ej den datorn som det ska fjärrstyras ifrån. Datorerna ligger båda under Workgroup, men i platser är själva datorn den högsta (och enda) nivån.

När jag kör Anslutining till fjärrskrivbord i Startmenyn, och väljer bläddra efter dator, står det att det inte finns några terminalservrar under arbetsgruppen Workgroup.

/Ash

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AshtrayY
Jag förstår inte vad det är som är fel. Försöker aktivera fjärrskrivbord, men när jag ska lägga till användare får jag bara upp den egna datorn under Platser, ej den datorn som det ska fjärrstyras ifrån. Datorerna ligger båda under Workgroup, men i platser är själva datorn den högsta (och enda) nivån.

När jag kör Anslutining till fjärrskrivbord i Startmenyn, och väljer bläddra efter dator, står det att det inte finns några terminalservrar under arbetsgruppen Workgroup.

/Ash

Du måste välja den användare på den fjärrstyrda datorn som du loggar in som. Eftersom du inte är någon AD-domän så har varje dator sin egen kontodatabas. Du kan då givetvis inte tillåta en användare på en annan "okänd" dator tillträde på så vis.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

När man kör Remote Desktop loggas ju skärmarna som är kopplade till den datorn ut. Hur gör man för att man ska kunna styra från båda skärmarna parallellt utan att behöva logga in och ut hela tiden?

/Ash