Permalänk
Medlem

Om du somnar på lektionerna är du antagligen inte en auditiv person. Lösningen heter: Anteckna, anteckna, anteckna! Jag gör inte annat än antecknar på föreläsningar och lektioner. Jag skriver ner allting, allting och åter allting. Även om jag inte tittar igenom det jag skrivit särskilt ofta så gör det en enorm skillnad. Om jag inte antecknar går det in genom ena örat och ut genom andra. Det tar dock ett tag att få in vanan och att anteckna effektivt. Anteckna det som folk säger utan att skriva upp på tavlan är helt klart svårast och jobbigast. Jag hatar sådana föreläsare.

När det gäller läsa böcker så är det underbart att stryka över det viktigaste i ett stycke med överstrykningspenna. Först skummar man igenom kapitlet för att få en hum om vad det handlar om, sen plockar du ut det viktigaste. Jag brukar stryka över så att jag får kompletta meningar och kan läsa det jag strykt över som en löptext, fast mycket kortare. Om du får låna böcker av skolan tycker jag att du ska överväga köpa loss böckerna, för detta har hjälp mig otroligt.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

japp våran mattelärare/mentor på tumbagymnasium säger åt oss flertal
gånger att vi ska kopiera det han skriver på tavlan till våra block,
han skiter i hur vi gör bara vi gör det:) likadant på fysik/kemi, varav
kemi har vi inte "idag", läser just nu MaD och FyB och en del annat trist skit

skit i allt omkring dig ryck dig själv i kragen, sätt dig ngnstans där det e lugnt och plugga.. låna läromedel e oxå bra som xerent skrev:), lärare går alltid med på sånt, spelar roll vilket ämne det är, det visar att man har viljan iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Något som jag hatar, är matte

Ska börja första året på teknik på gymnasiet.
Valde först el, men eftersom det hade varit så mycket bråk och sånt så valde jag istället om till teknik.

Där är det Matte A, B och C, blir det problem tror ni?
På el var det A och B.

Hade förövrigt 215 poäng.
Kanske ganska medelmåttigt, men hoppas det duger..

Matte A är löjligt lätt. Hatade matte under högstadiet i 9:an låg jag precis på G på vartenda prov men fick VG i Matte A utan att ens öppna boken eller vara med på letionerna, bara sitta längst bak och snacka typ.
Om du kan kan så skall du köra igenom Matte A så snabbt som möjligt. Gör 1 prov i veckan typ, ångrar själv att jag inte gjorde så blir mer tid över för dom andra mattekurserna eller ledig tid till annat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi

Själv är jag mycket intresserad av det som hände i Tjernobyl, själva staden och allt i närheten. Jag skulle också väldigt gärna vilja åka dit, men det kommer nog att dröja några år (tillstånd blablabla)

Efter Tjernobyl så kommer nog rymden!
Oerhört intressant, finns det något mer spännande?

lite off topic men det behövs typ inga tillstånd om ens något för att åka till tjernobyl är bara att åka dit på en helg typ.

Har redan sagts men att anteckna och vara med på lektionerna ger väldigt mycket. Jag skriver av anteckningarna eller boken och det brukar funka väldigt bra för mig när jag orkar göra det

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem typ, är aldrig vaken på lektionerna så jag måste plugga som en idiot hemma... Jag planerar att söka industriell ekonomi ska börja 3an har 17.5 poäng och behöver runt 18.8-19.2 xD måste typ få mvg i nästan allt + göra prövningar i slutet av året..

Håller med om också att vissa matte böcker och fysik böcker suger på att förklara, hoppas över vissa steg etc i förklaringarna.

Hade mvg i matte A, Matte B, Nu IG i Matte C fast ska läsa om kursen med ny lärare, fick IG eftersom jag helt enkelt inte hängde med något.

Permalänk
Medlem

Ska börja 2:a året på gymnasiet, teknik el. Har läst matte A och B på 1 år, det var högt tempo... Gjorde inga läxor, men det var precis så jag fick godkänt i Ma B, så nästa år får man rycka upp sig. Fysik B också :|. (Ska läsa till E) Man kan även välja F och Diskret som individuellt val (huga!)).

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Något som jag hatar, är matte

Ska börja första året på teknik på gymnasiet.
Valde först el, men eftersom det hade varit så mycket bråk och sånt så valde jag istället om till teknik.

Där är det Matte A, B och C, blir det problem tror ni?
På el var det A och B.

Hade förövrigt 215 poäng.
Kanske ganska medelmåttigt, men hoppas det duger..

Grundskolepoängen spelar ingen större roll enligt mig, det mesta där var fjäsk ändå.

Tyckte matte A var ganska enkelt medan jag fick mer problem med B. Och vad gäller C-kursen så är det bara att lära sig derivera för att klara den.

På det nationella provet i matte C vi hade så räckte det att derivera det som gick att derivera på varje uppgift för att få G.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxor
bara att lära sig derivera för att klara den.

Tänk om man bara kunde resonera så lätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Tänk om man bara kunde resonera så lätt.

Fast det är ju sant.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Fast det är ju sant.

QFT

Permalänk
Medlem

QFT ? Quantum Field Theory ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

För mig fungerar det bäst när jag inte sitter hemma. Blir så lätt att man "tar en paus" då på flera timmar.
Brukar gå till läsesal på universitetet eller stadsbiblotetket. Ofta på biblotek så har de satt undan bord och stolar åt folk att läsa vid lite här och var stans så man hittar ofta något mysigt hörn man får vara i fred i. Öronproppar är guld när det gäller att få igång koncentrationen. Köp ett par ordentliga på apoteket eller i musikaffären så slipper man allt annat runt sig. Detta gäller tentläsning, för du orkar väl inte gå varje dag till läsesal i gymnasiet

Angående läxor hemma så ett bra sätt är i början då det känns tungt sätta av en tid. Låt oss säga att vi börjar med en halv timme. Läs i en halvtimme koncentrerat. Om du klarar det och du är nöjd med mängden du lärt dig så slutar du läsa som belöning, om du tappar koncentrationen blir det 20 min till. Detta för att lära dig att du vinner på att läsa koncentrerat från början och inte slappa bort tiden. Efter du gjort detta ett par dagar så kan du ändra till en timmes läsning om dagen med 30 straff om du slöar. Detta har iaf funkar för mej.

Lycka till, och jag kan försäkra dig att menar du dtudera vidare så LÖNAR det sig att börja läsa. Belive me, I know

Permalänk
Medlem

Apropå öronproppar, är det någon som har bra tips på sådana ?

Jag köpte mig förut en variant av vit silikon som man smetade ut utanför hörselgången. Tycker att de där man kör långt in i örats hörselgång känns väldigt obehagliga, så för alla som känner likadant kan jag verkligen rekommendera de där silikonpropparna.
Finns det några andra varianter där man inte behöver pressa in saker för långt så tar jag gärna emot tips

Angående att ta itu med studerande så kämpar jag fortfarande med samma problem trots över tio års erfarenhet av studerande på universitet.
Att försöka tvinga sig allför mycket att plugga är inte bra, då mår man bara dåligt (eller iallfall jag).

Jag brukar försöka variera mig lite och försöka göra det hela mer intressant på något sätt.
Just nu har jag tex köpt ett block A2 skisspapper (väldigt stora papper) och ett gäng färgpennor. På dessa papper försöker jag strukturera den stora mängden material jag vill lära mig genom olika tankescheman. Gör pilar och ringar in med färgpennor och åskådliggör samband grafiskt.

Det låter kanske lite barnsligt med färgpennor och allt, men jag tycker att det hjälper en hel del. Abstrakta, svåröverskådliga samband ser plötsligt lite mer konkreta ut.
Dessutom är sådana där tankekartor väldigt bra vid repetition. Man kan snabbt ögna igenom sina bilder och uppdatera sig..

Att anteckna med färg på lektionerna kan också vara ett bra tips.
Ofta vill man ju knappt titta på sina anteningar som ser så gråa och tråkiga ut. Med lite färg ser det faktiskt lite trevligare ut. Dessutom kan man använda färgerna på ett lite smart sätt för att koppla ihop dem med olika saker man skriver.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Tänk om man bara kunde resonera så lätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Fast det är ju sant.

HA! jag vann^^

Men allvarligt så handlar C-kursen nästan bara om derivering.

Permalänk
Medlem

Jag brukar göra tvärt om vad man borde. Sover (bokstavligen) på lektionerna och försöker läsa in hemma ^^
Förra terminen sov jag säkert 1/3 av tiden sista perioden.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

Det viktigaste, i min mening, är att inse på vilket sätt man lär sig bäst. Har just dragit mig igenom det tekniska basåret (Matte CDEF, Fysik AB, Teknologi B (hållfasthetslära och lite tillägg inom fysik och enorma mängder mekanik) och Kemi A) och kan helt klart hålla med om vad många i tråden redan sagt; Se till att vara med från början! Tappade själv ungefär ett halvt kapitel MaE på grund av feber och det var inte kul att plugga in det senare. Det tycks ju som om du har fått din "smäll", som jag och polarna kallar det, under vilken du insett att det kan bli jobbigt om man inte pluggar ordentligt.

Något som funkar väldigt bra för mig och mina polare är att ha studiecirklar tillsammans där man byter studieplats till och från. Vi sitter hemma hos varandra men ser till att byta lägenhet med lagom mellanrum så att man inte riktigt hinner "bo in sig" på pluggplatsen. Den som står för studieplatsen får det kanske lite jobbigt eftersom man hamnar i en mycket familiär miljö och därmed lätt uppmuntras till annat än plugg, datorn/tv'n/stereon ser ju så frestande ut ju... Detta löser man genom att byta studieplats så att alla får chansen att plugga på platser där man fortfarande är "hemma" men där man ändå inte kan göra så mycket annat än plugga.

Om du åker buss eller dylikt till skolan finns det ju åtskilliga timmar per år man kan läsa på genom att läsa medans man förflyttar sig

Hitta det som funkar för dig så ska du se att det löser sig ^^

PS: Vet att många av mina förslag kanske funkar bättre för universitet än gymnasier, mestadels för att jag själv var en slacker på gymnasiet XD

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Jag har typ aldrig pluggat i hela mitt liv, men betyg är fortfarande rätt höga konstigt nog. Fick 285 när jag gick ut grundskolan, och fick mestadels MVG nu efter första året.

Saken är väl den att snart är detta inte hållbart... så ja, jag är väl i samma sits som dig. Att lyssna på lektionerna minimerar pluggandet...

Jag är som dig. Första året på högskolan (datavetenskap) har gått finfint utan speciellt mycket pluggande. Jag hoppas det håller i sig.

För mig funkar det bäst att plugga mitt i natten, och ju närmre en tenta jag kommer desto lättare blir det att plugga. Jag tycker att panikplugga är överlägset mot att mala in kunskapen under lång tid. Jag brukar komma ihåg det mesta ändå, och är det nåt man glömmer bort är det ju bara att plugga in det igen.

Jag antar att min studieteknik inte är optimal för de flesta.

Förresten, jag måste säga att nivån på högskolan är lägre än jag trodde. För en kurs jag läste som heter kognitiv psykologi så köpte jag inte ens kurslitteraturen och jag hoppade över några föreläsningar. Dagen innan tentan läste jag igenom föreläsningsmaterialet och en sammanfattning som någon hade skrivit ihop. Jag klarade tentan, och var ganska nära en 4.

Kurser inom matte, data, elektronik osv är det betydligt bättre kvalité på dock som tur är.

Edit: Kom på en teknik som funkar jäkligt bra när man pluggar matte, och det är att införskaffa lite whiteboard-pennor och räkna tillsammans några stycken. Då lär man sig jättemycket. Det föresätter dock att man har tillgång till en stor whiteboard. Helst ska man plugga med folk på ungefär samma kunskapsnivå.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Det finns mycket forskning på området. En hel del har sammanfattats här.

http://studentlitteratur.se/o.o.i.s/7733

Jag kan också rekommendera ovan bok, den innehåller mer än bara sammanfattande forskarrön. Jag har jag haft författaren som föreläsare i både digitalteknik och studieteknik (inkl. minnestekniker och speedreading). Han kan sina saker.

Permalänk
Medlem

Gymnasiet kräver inte mycket tid. Bestäm att du t.ex. lägger en timme på skolarbete utanför skolan varje dag. Gör detta sedan till en livsstil. Stanna kvar en timme i skolan, sätt dej med ettpar kompisar (som du vet att du kan plugga med utan att annat distraherar) och gör lite uppgifter. Hjälp varandra, alla är bra på olika saker så utnyttja det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Jag har typ aldrig pluggat i hela mitt liv, men betyg är fortfarande rätt höga konstigt nog. Fick 285 när jag gick ut grundskolan, och fick mestadels MVG nu efter första året.

Saken är väl den att snart är detta inte hållbart... så ja, jag är väl i samma sits som dig. Att lyssna på lektionerna minimerar pluggandet...

Läste igenom tråden men tyckte det var värt att citera Mr.Schnucky här!

Jag, i min mening, tycker att sömn är det viktigaste! Sover inte du rätt, inte äter på morgonen lär du till 101% somna under lektionerna. Det gjorde jag. Det höll sig i två år. Första året var det gott, som Schnucky ovan säger, ämnena var lätta och jag behövde inte ens öppna böckerna. Nu läste jag NVNV så jag vet inte hur andra har det men redan i tvåan hade vi Matte C och D, Fysik B och Kemi B. Sakta och sakta kom jag ifrån klassen vad gällde kapitel etc. Som tur var kunde jag komma ur svackan innan det var för sent och plugga lite innan nationella och fick åtminstone G på dessa ämnen, dock inget jag är glad över idag. Tro mig.

Följ med på lektionerna, lös uppgifter i klassen... thats it. Vill du ha MVG är det bara att läsa några dagar innan provet.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Jag skall börja med att berätta om min egna sanna lilla snyft historia om du det gick för mig i skolan.
Hadde G i alla ämnen förutom ett där jag hadde MVG när jag lämnade 9an och sökte till gymnasiet.
Eftersom jag var/är en väldigt teknik intresserad person så sökte jag till El linjen (jag sket i basketlinjen vid Fryshuset då jag itne kännde att basketen var min framtida grej även om det är jävligt kul, speciellt när man spelat på högnivå) iaf jag kom in på El och det visade sig att det var boring som fan som tur var så har man det bara första året sen får man välja inriktning El eller Data, otur för mig då eftersom jag fick gå om första ring (vilket jag skulle vilja ändra på så här i efterhand) jag slutade spela basket, satt att mer framför datorn och började med nikotin.
Första ring klarade jag med nöd och näppe utav och såg fram emot nästa år..
Efter en allderles utomordentlig sommar och mindre spelande så försökte jag satsa på skolan men då dök en person upp i ett klassrum, vi kan kalla henne "Berit" som var min mattelärare och våra duster ledde till att jag hoppade av matten som jag var ganska duktig på. (vad du än gör HOPPA INGA ÄMNEN I SKOLAN).
Under andra ring så hadde jag förbättrat mig markant i alla ämnen förutom matten då sen skulle sista året komma.
3 ring har börjat och allt känns som vanlig, man kämpar på för att få något vettigt gjort men en dag händer något, ett spel som heter World of warcraft släpps! Jag och mina vänner blev helt vilda och satte och och geeka, veckorna gick som till sist vart månader sen en dag slog det mig att jag var helt förstörd.
Jag satt uppe och spelade till 3-4 på morgonen för att sen gå upp till skolan kl 7 varje morgon, gör man det i 3månade i sträck är man ganska SLITEN och då började allt gå käpprätt åt helvete. Kontakt med kuratorn, speciallmöten med mentorn, fick lov att hoppa kurser och fick inte skäll när jag varit borta 2-3dagar från skolan.
Det är en förkortad variant på min gymnasieskolgång.

Mina tips är till dig att försöka skita i datorn så mycket som möjligt, hitta en trevlig hobby tex simma (jag mådde så jävla mkt bättre när jag spelade basket tex man hadde mål, fick kondition och muskler samt hadde kul med polarna) allt med nikotin är bara att lägga ner, speciellt röka! Själv feströker jag mest idag men att fastna i skiten är så jävla tragiskt.

NEJ! Jag är inte full är bara extremt trött Ville bara dela med mig om all bad shit som hände i skolan för min del. Så alla kidz stanna i skolan för det är den bästa tiden i ens liv, en "arbetsplats" där man får träffa sina polare SÅ TA VARA PÅ DE TIDEN OCH KASTA INTE BORT DEN! Min tid på skolan har defenitivt satt negativa avtryck i mitt liv och jag skulle kunna betala vad som helst för att få många saker omgjorda.

Jag försöker ta avstånd från datorn idag och satsa på min karriär innom arbete och bli en hälsosammare person, det går sakta fram, men endå framåt!
Till sist så vill jag citera min basket coach Andreas "Anden" var en utav dom trevligaste personerna jag träffat ever! "Attitude is everything" och det stämmer så jävla bra.

Peace out!
Ni får ursäkta alla gramatiska fel samt styckes indelnigen Hoppas endå det är LÄSBART!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC

Förresten, jag måste säga att nivån på högskolan är lägre än jag trodde. För en kurs jag läste som heter kognitiv psykologi så köpte jag inte ens kurslitteraturen och jag hoppade över några föreläsningar. Dagen innan tentan läste jag igenom föreläsningsmaterialet och en sammanfattning som någon hade skrivit ihop. Jag klarade tentan, och var ganska nära en 4.

Det kallas flummkurser och bör alltid unvikas om man inte är ute efter enkla poäng (högskola). Om man kollar lite på kursen kan man oftast se om det är en flummkurs eller ej. Alla flummkurser är dock inte dåliga, men de flesta är.

Personligen så pluggar jag aldrig hemma. Detta har flera positiva effekter, inte bara på skolarbetet utan också i privatlivet. Det gör att det är enklare att koppla av i många sammanhang. Om man gör det aktiva valet att gå hem så kommer inget mer att bli gjort den dagen. Om det är nödvändigt att göra mer så kan man inte gå hem. Gnaska enkelt.
Detta är dock mer för högskola än gymnasiet. Gymnasiet kan vara lite knepigare att finna en balans. Personligen så hade jag inga kompisar som ville plugga i skolan (ej heller jag) och det var mycket sällan man pluggade i grupp hemma hos nån (och ingen vill ju sitta kvar i skolan efter att dagen är slut).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zigi

Angående läxor hemma så ett bra sätt är i början då det känns tungt sätta av en tid. Låt oss säga att vi börjar med en halv timme. Läs i en halvtimme koncentrerat. Om du klarar det och du är nöjd med mängden du lärt dig så slutar du läsa som belöning, om du tappar koncentrationen blir det 20 min till. Detta för att lära dig att du vinner på att läsa koncentrerat från början och inte slappa bort tiden. Efter du gjort detta ett par dagar så kan du ändra till en timmes läsning om dagen med 30 straff om du slöar. Detta har iaf funkar för mej.

Om man lyckas plugga koncentrerat i en halvtimme varje dag i gymnasiet så är det nog tillräckligt. Om det övergripande målet är att nå upp till en timmes koncentration så sätter man nog ribban på tok för högt på gymnasie nivå.

Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad