Liv efter döden - möjligt eller inte? (påhopp mot ev. religiösa undanbedes)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Nix.
Vi har inga ljud eller bilder lagrade i huvudet.

Menade inte att vi skulle ha konkreta bilder i pdf-format i huvet, men minnet upplevs ju för oss i form av bilder och ljud. Sen minns man väl även känslor, men dom är kopplade till bilderna och ljuden. Hur sker denna övergång från aktionspotentialer till vårt upplevda minne?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Men det är hur lätt denna aktionspotential triggas som är minnet, inte aktionspotentialen i sig.

(Det är alltså som en "IF X>0.35 THEN aktionspotential", om du kan programmering. Där X är inkommande signaler från andra neuroners aktionspotentialer. Så minnet är sparade i en massa konstanter såsom 0.35 i detta fall.

Naturligtvis är det dock mekaniskt lagrat i strukturen av neuronen, och inte med ett exakta bråktal)

Så minnet är alltså mekaniskt lagrat i neuronen i form av fysiska partiklar? Om minnet och medvetandet då i slutändan handlar om fysik i mindre format, är du då fortfarande lika säker på att kvantmekanik (eller andra okända fysiska fenomen) inte kan ha någon inverkan när man dör?

Aja nu fick jag lära mig lite mer om hur minnet och hjärnan fungerar iaf, så något får jag ut av den här diskussionen Känns också som vi börjar komma någon vart, tog dock ett tag.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Menade inte att vi skulle ha konkreta bilder i pdf-format i huvet, men minnet upplevs ju för oss i form av bilder och ljud. Sen minns man väl även känslor, men dom är kopplade till bilderna och ljuden. Hur sker denna övergång från aktionspotentialer till vårt upplevda minne?

Vår upplevelse är aktionspotentialerna.

Vi är vår hjärnfunktion, och vår hjärnfunktion sker genom (det är inte detsamma som att den "är") aktionspotentialer och utsöndring av signalsubstanser.
Din upplevelse är en del av detta informationsflöde som uppstår när neuroner avfyras och sänder aktionspotentialer längs axonerna till andra neuroner och dessa antingen reagerar med en aktionspotential eller inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Så minnet är alltså mekaniskt lagrat i neuronen i form av fysiska partiklar?

Naturligtvis är det så.

Detsamma gäller filerna som ligger på din hårddisk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Om minnet och medvetandet då i slutändan handlar om fysik i mindre format, är du då fortfarande lika säker på att kvantmekanik (eller andra okända fysiska fenomen) inte kan ha någon inverkan när man dör?

minnet och medvetandet handlar inte "i slutändan om fysik" i högre grad än vad vanliga datorer gör.

All information måste vara lagrad på något sätt, vad förväntade du dig?

Och ja, jag är naturligtvis fortfarande lika säker då detta var kunskap som jag hadde innan.
Medvetande är fortfarande ett makroskopiskt fenomen, naturligtvis kan man plocka isär det till mindre och mindre bitar tills det tillslut blir såpass små bitar att de börjar närma sig den nivå där man börjar behöva kvantfysik för att göra nogranna beräkningar.
Men aktionspotentialer beter sig på ett förutsägelsebart sätt även med traditionell fysik, och aktionspotentialer utgör bara bråkdelar av den funktion som vi kallar medvetandet.

Om aktionspotentialerna är förutsägelsebara med klassisk fysik... så hur ska upptäckter i kvantfysik då "hoppa över" flera "nivåer av reduktionism" och påverka ett makroskopiskt fenomen?

Jag måste gå och lägga mig nu då jag ska upp tidigt imorgon och se så att mina aktionspotentialer avfyras som de ska.
Men vi får fortsätta diskussionen imorgon på eftermiddagen när jag kommer hem, om jag inte tittar in imorgon bitti.
(Jag ska göra ett EEG-test på sjukhuset, det där när de fäster en massa elektroder i hårbotten)

Permalänk

Aja börjar i alla fall bli för trött för att komma på några fler vettiga argument, så det låter bra om vi fortsätter i morgon eftermiddag. Har vänt på dygnet rätt rejält så jag lär inte komma i säng på ett tag heller.

Men lycka till i morgon på undersökningen i alla fall

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Haha, det var som fan, håller ni två på än?

Ska bli kul o läsa vidare diskution i morgon, natti.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

Kom att tänka på att går man ner tillräckligt långt i strukturen på de partiklar som utgör vårt minne kommer man tillslut ner till kvantnivå, och om kvantstrukturen på något sätt kan printa av sig medans man lever kan medvetandet på så sätt överleva döden. Med vild spekulationslogik, och jag hävdar inte på något sätt att jag tror det är så. Men det är kul att ägna sig åt lite halvidiotiska resonemang ibland och det behövs nästan om man ska försöka visa på att man inte kan vara helt säker i denna fråga (kunde jag resonera kring rimliga eventuella scenarier skulle jag inte sitta här). Sen vore det bra tufft att kunna existera på kvantnivå

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Så hur vet vi att de finns?

Nä men klart att man nästan alltid vet när något saknas i en förklaringsmodell. När man inte kan förklara observationer med en tillfredsställande teori.
Det finns inga stora sådanna problem i evolutionsteorin (inte i den storleksordning som liv efter döden skulle vara)

Dude... nej.

Vi använder den del av hjärnan vi behöver använda. (dvs HELA, men inte hela tiden)
http://www.snopes.com/science/stats/10percent.asp
"While for the people who repeat that myth, it's probably true, the rest of us happily use all of our brains" (Nu får du igen för att du kallade mig dum i den andra tråden )

HAHA lessen för det, tyckte bara att du var lite trångsynt även fast jag håller med dig

Men angående hjärnan så har vi deffinitivt mycket mer att hämta, människor är inte smarta enligt mig, men jag medger att jag hade gått på myten!

"Så hur vet vi att de finns? :)"
hmm, det gör vi inte men det kanske finns en pytte pytte liten möjlighet att dom finns!?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Vi kanske befinner oss i "the Matrix", vem vet.

Många religioner innehåller berättelser om ett liv efter döden, som att man kan komma till himlen eller reinkarneras. Eftersom väldigt många människor på den här planeten är religiösa i olika utsträckning så finns det också många som tror på ett liv efter döden.

Jag är försumbart religiös så för mig räcker inte det som bevis för ett liv efter döden, jag tror inte heller på spöken och andar även om det finns många vitnesmål om sådant. Jag vet att man kan inbilla sig saker och jag tror att spöken och liknande hör dit eftersom man länge försökt visa att de existerar men inte lyckats.

Jag tror att själva idén till ett liv efter döden är påhittad, det är inte så svårt att hitta på anledningar till varför det är lockande att hitta på en sådan sak.
Människan vill generellt inte dö te.x.
Det är också kanske en tröst om man vet att man kommer att träffa människor man älskar i ett annat liv eller efter livet.
Eller så kanske det känns bra att veta att de onda i världen kommer att få sitt straff en vacker dag även om man inte fått tag i dom själv.

Jag ser inga bevis för att det finns liv efter döden, jag ser ett önsketänkande av att det skulle vara på det viset.
Hur som helst vill jag inte säga att det är omöjligt heller, eftersom man inte kan veta allt. Man kan bevisa väldigt mycket men det kan ju till exempel finnas saker som vi inte kan mäta eller som är omätbara.

Te.x om vi befann oss i "the Matrix" eller liknande så kanske det är svårt eller kanske omöjligt att ta reda på att vi befinner oss där, kanske tillåter inte systemet sådana försök och kan lura någon som försöker ta reda på det.
Det är extremt osannolikt att det förhåller sig så, men något som är oändligt osannorlikt är inte samma sak som omöjligt.

För att summera det: Det är inte helt omöjligt med ett liv efter döden, men imho lika troligt som att spöket laban finns på riktigt, och jag kan satsa min högra pungkula på att ett liv efter döden inte finns.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
DaaGnall

Naturen funkar inte så förutfattat som du verkar tro. Att fråga sig saker som "syfte" är meningslöst, du kan ju fråga dig vad syftet med universum är isåfall, men du lär inte komma fram till något. Och att man måste födas för att ha kunna få ett eventuellt liv efter döden är väl rätt logiskt, annars är det ju något annat.
--------------------------------------------------------------------------------

Vad jag menar är att det nämnligen inte finns någon logisk koppling mellan att ha haft en fysisk existens och att inneha ett stadie av självmedvetenhet utan organiskt stöd (grundligt uttryckt). Att denna koppling existerar är (som många foskare ser det) en önskan av en organisk varelse som söker en större mening med sin existens (Observera att jag inte säger att ett icke organiskt stadie av medvetande inte finns (även om jag inte tror det)). Jag utlyser ett argument för att denna koppling nödvändigtvis existerar, varvid: "Annars äre det ju något annat." inte platsar i diskussionen. Ett annat sätt att formulera min fråga är: Om vi antar att icke organiska stadier av medvetande finns, vad är det som talar för att vi skulle uppnå ett sådant stadie efter döden?
Visst, mycket bra saker har upptäckts av folk som ville att det skulle vara på ett visst sätt, men ingen av de sakerna upptäcktes utan ett fast förankrat stöd i ren logik.

Och vad anbelangar resonemangen om rosa enhörningar så är det ett ganska vattnigt resonemang. Man kan inte komma till några klara slutsatser genom att försöka bevisa att en händelse inte kan existera genom att gämnföra två icke sammankopplade otroligheter.

Och vad anbelangar hur vida det går att säga att ett bevis mot liv efter döden vore att kolla på folk som har vadit döda i några minuter och sedan åter fått liv, så finns det flera motsägelser. För det fösta så talar vi om kosmiska fenomen, då kan vi inte använda oss av definitioner som "kliniskt död" Dessa definitioner är framtagna med praktiska ändamål och inte för duskussioner som denna. Vad jag menar är att trots allt så var kanske inte personen tillräckligt död för att få ett "liv efter döden". För det andra så om personer i fråga fick ett liv efter döden så måste fortfarande informationen lagras fysiskt i individens hjärna för att han skall komma ihåg det när han fått livet åter.

Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som lekt med tanken att denna världen egentligen bara är en underhållningsform för våra riktiga jag. Ungefär som en avancerad version av Sims och att när vi dör så är det "Game Over". Lite som en frivillig version av The Matrix.

Jag hoppas på att något händer, men tror att det blir en evighet av ingenting. Sjukt nyfiken är jag iaf

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk
Medlem

Jag är nästan helt säkert att man dör, kort och gott. Men jag hoppas ju förstås att något aningen mer spännande händer. Alla bevis hittills talar ju emot det eftersom ditt medvetande är ju som Haricots säger fysiska variationer i hjärnan som dör med din kropp.

Permalänk
Medlem

gammarayburst: Jag måste säga att jag är med Haricots på denna. Någonstans blir något såpass otroligt att det är, som Haricots uttrycker det, "löjligt att underhålla tanken på att det är möjligt". Detta är när det inte finns några konkreta belägg för att händelsen och fenomenet i sig överhuvudtaget är möjligt.

Du får gärna förklara för mig, VAD är skillnaden mellan liv efter döden och ett godtyckligt ihopfantiserat fenomen? (Som osynliga rosa enhörningar eller en tekanna i omloppsbana runt solen som är så liten att man inte kan observera den.)

pago: Menar du att det bara är ett medvetande aktivt i taget? Om alla är aktiva hela tiden, vad är det då du försöker förklara som inte är självklart?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

EDIT: Ops blev visst ett jäkla fett inlägg igen Aja hoppas ni orkar tröska er igenom det ändå, jag redogör rätt mycket för min ståndpunkt och inställning i diskussionen.

Zartax,

Jo jag förstår givetvis vad poängen är med sådana jämförelser, men dess egentliga syfte är ju egentligen bara att när man erkänner att något man tycker är löjligt inte kan motbevisas, så hävdar man hur osannolikt man tycker det är genom att påstå att det lika gärna kan vara så att <insert totalt befängt påstående>. På så sätt tycker man sig i praktiken ha bevisat att det att det är nonsens.

Man kan ju givetvis säga att med vårt vetande vore det befängt att tro att liv efter döden finnas. För så är det ju. Men jag har aldrig sagt att jag tror det finns heller Jag hävdar bara att det inte går att bevisa något, och att ägna sig annan sannolikhetsspekulation än den jag beskrev ovan är meningslöst.

"If I were to suggest that between the Earth and Mars there is a china teapot revolving about the sun in an elliptical orbit, nobody would be able to disprove my assertion provided I were careful to add that the teapot is too small to be revealed even by our most powerful telescopes. But if I were to go on to say that, since my assertion cannot be disproved, it is an intolerable presumption on the part of human reason to doubt it, I should rightly be thought to be talking nonsense.."

Här är kärnan som jag förstår det (är inte jättebra på engelska), att när någon påstår detta om tekoppen och säger att bara för att ingen kan motbevisa det så är det med mänskligt förnuft oacceptabelt att ens tvivla på att den finns, då kan man säga att den personen ägnar sig åt nonsens.

Och detta handlar alltså om religiösa och tekoppen motsvarar Gud. Religiösa grundar ju sin tro, tekniskt sett, på att det inte går att motbevisa att Gud finns (sen säger dom ofta att dom sett Gud osv men det har ingen plats i en debatt om ifall han finns eller inte), och att göra detta till att han finns utan tvivler säger Bertrand Russel är att ägna sig åt nonsens. Och det håller jag givetvis med om, även om jag respekterar deras tro och aldrig gör mig löjlig över dom, och aldrig oprovocerat skulle trycka upp i ansiktet på dom att deras förbehållslösa tro är orimlig.

Men nu handlade inte våran diskussion riktigt om detta, utan att jag bara hävdade att det inte går att utesluta ett liv efter döden, vilket sen blev en vild debatt (med enhörningar och rymdapor ) om hurpass osannolikt det är. Jag hävdar dock att det inte går att bedöma sannolikhet i denna fråga pga okända faktorer.

Och du säger, citat: "Någonstans blir något såpass otroligt att det är, som Haricots uttrycker det, "löjligt att underhålla tanken på att det är möjligt". Detta är när det inte finns några konkreta belägg för att händelsen och fenomenet i sig överhuvudtaget är möjligt."

Jag anser inte att, bara för det inte finns några konkreta belägg för att det skulle vara möjligt, så är man löjlig om man underhåller tanken på det. Att hävda det är en attityd jag har lite svårt för. Det är såkallat besserwisser (stavning?) beteende och att inte respektera att folk har ett öppet sinne utan klassa dom som fåntrattar är rätt arrogant, minst sagt. Det var lite denna attityd som fick igång mig att fortsätta denna diskussion fast jag håller med om att liv efter döden måste bedömas som väldigt osannolikt baserat på vad vi kan idag.

Dock har haricot haft många bra argument och jag har fått lära mig en del om biologi under vår diskussion i alla fall

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk

Jag gör det enkelt för alla i denna tråden.

Nej, det går inte. När vi dör slutar vårt hjärta att slå och hjärnan slutar fungera, vilket gör att vi blir lik. Vi ruttnar och bidrar till kretsloppet i miljön, precis som alla andra levande organismer.

Detta är dock sånt som lågstadiebarn också vet om.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siXpounder
Jag gör det enkelt för alla i denna tråden.

Nej, det går inte. När vi dör slutar vårt hjärta att slå och hjärnan slutar fungera, vilket gör att vi blir lik. Vi ruttnar och bidrar till kretsloppet i miljön, precis som alla andra levande organismer.

Detta är dock sånt som lågstadiebarn också vet om.

Wow, jag tänkte aldrig på att jag kunde ha frågat ett lågstadiebarn istället för att ha en diskussion här! Fan vad dum jag är Skönt att du har rett ut detta åt oss nu iaf.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk

gammarayburst>
Om du stänger av en dator, fortsätter då datorn att leva sitt liv i en annan dimension eller dylikt?

Edit: Lät lite underligt. En bättre formulering: Om du stänger av till exempel en dator så kommer energin som datorn använt inte att fortsätta fungera som en dator. Dvs energin som hjärnan använt kommer gå till andra former. Hjärncellerna som faktiskt är du och ditt/din medvetande/personlighet/beteende kommer inte följa med energin på något sett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Och du säger, citat: "Någonstans blir något såpass otroligt att det är, som Haricots uttrycker det, "löjligt att underhålla tanken på att det är möjligt". Detta är när det inte finns några konkreta belägg för att händelsen och fenomenet i sig överhuvudtaget är möjligt."

Jag anser inte att, bara för det inte finns några konkreta belägg för att det skulle vara möjligt, så är man löjlig om man underhåller tanken på det. Att hävda det är en attityd jag har lite svårt för. Det är såkallat besserwisser (stavning?) beteende och att inte respektera att folk har ett öppet sinne utan klassa dom som fåntrattar är rätt arrogant, minst sagt. Det var lite denna attityd som fick igång mig att fortsätta denna diskussion fast jag håller med om att liv efter döden måste bedömas som väldigt osannolikt baserat på vad vi kan idag.

Nu kan man ju diskutera vem som är messerschmidt här. Är det vi som påstår att det är löjligt att underhålla tanken på att det kanske är så eftersom det är HÖGST osannolikt samt inte finns några belägg för det, eller är det du som påpekar att "det är inte omöjligt och ni kan aldrig bevisa det!"?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Jag förstår att du tycker det låter vettigt alexandersson, och jag håller helt med dig om att det TROLIGEN är så. Dock går det inte att säkert veta och definitivt inte bevisa. Och jag ägnar mig inte åt tekoppsresonemang här utan bedömer att det finns en tillräckligt stor möjlighet att det kan finnas någon ev. exstens efter döden för att man kan lämna en öppning. Vilket inte jag bedömmer gäller för tekoppar och rosa enhörningar.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Och jag ägnar mig inte åt tekoppsresonemang här utan bedömer att det finns en tillräckligt stor möjlighet att det kan finnas någon ev. exstens efter döden för att man kan lämna en öppning. Vilket inte jag bedömmer gäller för tekoppar och rosa enhörningar.

Aha! Här har vi det! På vilka grunder gör du den skillnaden? (det är ju det som Haricots har velat veta hela tiden)

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Aha! Här har vi det! På vilka grunder gör du den skillnaden? (det är ju det som Haricots har velat veta hela tiden)

På vilka grunder likställer ni möjligheterna? Vore förresten intressant att höra ett argument till denna likställelse från dig (utan alltför mycket influens av haricot). Av alla som argumenterat för att en existens efter döden inte är möjligt med är det bara haricot som presenterat någon form av riktig argument.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nu kan man ju diskutera vem som är messerschmidt här. Är det vi som påstår att det är löjligt att underhålla tanken på att det kanske är så eftersom det är HÖGST osannolikt samt inte finns några belägg för det, eller är det du som påpekar att "det är inte omöjligt och ni kan aldrig bevisa det!"?

Jag anser att man är en besserwisser/messerchmidt eller vad det nu heter när man gör sig löjlig över någon bara för att dom tror/lämnar en öppning för något bara för att man själv anser att det dom tror inte är möjligt. Så vitt jag vet har jag aldrig gjort mig löjlig över någon på det sättet i den här tråden. Jag hävdar inte att jag vet någonting, och det är också att "ovetskapen" som är kärnan i mitt argument till att man inte kan VETA något om ett liv efter döden. Det enda vi vet är att det är osannolikt - och inte rosaenhörningsosannolikt etc, säger man det anser jag att man är farligt nära besserwisser.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
På vilka grunder likställer ni möjligheterna? Vore förresten intressant att höra ett argument till denna likställelse från dig (utan alltför mycket influens av haricot). Av alla som argumenterat för att en existens efter döden inte är möjligt med är det bara haricot som presenterat någon form av riktig argument.

Jag likställer det eftersom det finns lika mycket belägg för båda (dvs inga). Om du skiljer på det så måste det betyda att du har mer belägg för det ena än det andra och jag undrar vilka dessa är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Jag anser att man är en besserwisser/messerchmidt eller vad det nu heter när man gör sig löjlig över någon bara för att dom tror/lämnar en öppning för något bara för att man själv anser att det dom tror inte är möjligt. Så vitt jag vet har jag aldrig gjort mig löjlig över någon på det sättet i den här tråden. Jag hävdar inte att jag vet någonting, och det är också att "ovetskapen" som är kärnan i mitt argument till att man inte kan VETA något om ett liv efter döden. Det enda vi vet är att det är osannolikt - och inte rosaenhörningsosannolikt etc, säger man det anser jag att man är farligt nära besserwisser.

Hmm..., det här blir svårt att svara på utan att vara en besserwisser, men ok. Bessewisser kommer från tyska (eller nått liknande språk ) och betyder "bättre vetande" (eller nått liknande). En besserwisser påpekar när andra har fel bara för sakens skull, utan att det egentligen tillför nått. Det klassiska tricket att lura en besserwisser är att säga "Du är en sån messerschmidt!" varpå man väntar på att besserwisserns ska säga "Det heter faktiskt besserwisser!". Då flikar man in ett "VSB.". Besserwisser har NOG ingenting med att göra sig löjlig över andras tro att göra. (vilket jag inte anser att jag gör heller)

Jag är medveten om att vi inte kan veta med absolut säkerhet, men varför ens tvivla när det inte finns några belägg? Då måste du ju tvivla om allt, oavsett belägg, "för möjligheten finns!".

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Hehe ok termen besserwisser var lite felplaserad då, visste inte dess exakta betydelse, så där blev jag lite ägd Men det spelar inte så stor roll, poängen i inlägget ändras inte för det.

Men att likställa det för att det inte finns några belägg för endera. Då kan man ta något annat exempel som det inte finns belägg för men som misstänks kunna vara möjligt, t.ex att resa genom rum och tid i maskhål. Som jag förstått det har ingen konkreta belägg för att svarta hål faktiskt ska ha en "passage" med en utgång någon annan stans i rymd och tid, utan man misstänker att det kan bli så om det svarta hålet snurrar. Då kan man alltså även likställa det med rosa enhörningar.

Staplande jämförelse jag vet, och jag gillar inte att använda sådana men tyckte det behövdes för att förklara min poäng. Det finns nog massa saker som misstänks kunna vara möjliga även fast man inte har konkreta belägg för det. Jag kan inte exakt förklara exakt varför jag anser det sannolikare med existens efter döden än vad det är med rosa enhörningar, jag tycker bara det är ett tecken på arrogans att göra det då det finns så mycket vi inte känner till som kan vara påverkande faktorer. Jag försöker helt enkelt ha ett öppet sinne kring detta och inte kategoriskt bestämma mig för något bara för vårt nuvarande kunnande pekar på att det är på ett visst sätt.

Urk har skrivit rätt mycket kring detta och det känns jag är rätt ensam i min inställning, var länge sen jag såg ett positivt uttalande om mina inlägg Dock kan jag inte tillägga så mycket mer nu för att förklarar hur jag tänker, skulle behöva fundera och kolla runt på lite vetenskapligt material isåfall. Är övertygad om att det även finns vetenskapsmän som har tankar kring denna fråga och hypotiserat lite. Och inte för att det har någon relevans men har hört att många som sysslar med avancerad kvantmekanik (haha jag nämner kvantmekanik igen som blivit smått religiösa av de fantastiskheter som så smått visar sig för dom.

Men nu ska jag åka och slå några golfbollar (hoppas rangen har bollar kvar i automaten), behöver bättra på min swing och försöker just nu lära mig slå som Ernie Els, var ett repotage om hans swing i någon goldtidning vi har hemma, han hade nämligen korats att ha världens skönaste swing

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Hehe ok termen besserwisser var lite felplaserad då, visste inte dess exakta betydelse, så där blev jag lite ägd Men det spelar inte så stor roll, poängen i inlägget ändras inte för det.

Men att likställa det för att det inte finns några belägg för endera. Då kan man ta något annat exempel som det inte finns belägg för men som misstänks kunna vara möjligt, t.ex att resa genom rum och tid i maskhål. Som jag förstått det har ingen konkreta belägg för att svarta hål faktiskt ska ha en "passage" med en utgång någon annan stans i rymd och tid, utan man misstänker att det kan bli så om det svarta hålet snurrar. Då kan man alltså även likställa det med rosa enhörningar.

Staplande jämförelse jag vet, och jag gillar inte att använda sådana men tyckte det behövdes för att förklara min poäng. Det finns nog massa saker som misstänks kunna vara möjliga även fast man inte har konkreta belägg för det. Jag kan inte exakt förklara exakt varför jag anser det sannolikare med existens efter döden än vad det är med rosa enhörningar, jag tycker bara det är ett tecken på arrogans att göra det då det finns så mycket vi inte känner till som kan vara påverkande faktorer. Jag försöker helt enkelt ha ett öppet sinne kring detta och inte kategoriskt bestämma mig för något bara för vårt nuvarande kunnande pekar på att det är på ett visst sätt.

Urk har skrivit rätt mycket kring detta och det känns jag är rätt ensam i min inställning, var länge sen jag såg ett positivt uttalande om mina inlägg Dock kan jag inte tillägga så mycket mer nu för att förklarar hur jag tänker, skulle behöva fundera och kolla runt på lite vetenskapligt material isåfall. Är övertygad om att det även finns vetenskapsmän som har tankar kring denna fråga och hypotiserat lite. Och inte för att det har någon relevans men har hört att många som sysslar med avancerad kvantmekanik (haha jag nämner kvantmekanik igen som blivit smått religiösa av de fantastiskheter som så smått visar sig för dom.

Men nu ska jag åka och slå några golfbollar (hoppas rangen har bollar kvar i automaten), behöver bättra på min swing och försöker just nu lära mig slå som Ernie Els, var ett repotage om hans swing i någon goldtidning vi har hemma, han hade nämligen korats att ha världens skönaste swing

Att resa genom rum och tid via maskhål finns det belägg för. Matematiska belägg härlädda ur relativitetsteori (som är någolunda bekräftad). Sen om det FINNS maskhål överhuvudtaget eller om det fungerar så i praktiken vet vi inte. Men enl. rådande relativitetsteori så skulle det kunna funka. Men du får gärna komma med andra exempel där det verkligen inte finns belägg men som ändå är troligt.

Du tycker att det är ett tecken på arrogans att inte tvivla på att det inte finns liv efter döden för att vi vet så lite? Fortfarande så förstår jag inte varför detta inte leder till att man måste tvivla på allt för att det finns saker vi inte vet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

För det första - nu får vi inte cykla förbi varandra här i diskussionen. Jag har aldrig sagt att man inte ska tvivla på att liv efter döden skulle finnas. Jag har bara sagt att man inte borde UTESLUTA det. Känns som folk har svårt att lyssna på mig Jag tvivlar i allra högsta grad på att det kan finnas, det har jag sagt flera gånger också. Men min poäng har inte handlat om vad jag själv tror utan om en attityd jag tycker är ogrundad (dvs att strikt utesluta det)

Sen, att det finns belägg för att rums/tidsresor är möjliga genom maskhål vet jag också, och jag sa inte att det inte skulle finnas belägg för det. Jag sa bara att det inte finns några belägg (vad jag vet) ifall MASKHÅL verkligen existerar, som sagt har jag för mig att man tror att maskhål kan uppstå om det svarta hålet snurrar. Min poäng med detta var att - ska man då likställa rums tidsresor med rosa enhörningar för att det inte finns några konkreta belägg för maskhål? Återigen - stapplande jämförelse men det är ända sättet jag kan försöka illustrera vad jag menar.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
För det första - nu får vi inte cykla förbi varandra här i diskussionen. Jag har aldrig sagt att man inte ska tvivla på att liv efter döden skulle finnas. Jag har bara sagt att man inte borde UTESLUTA det. Känns som folk har svårt att lyssna på mig Jag tvivlar i allra högsta grad på att det kan finnas, det har jag sagt flera gånger också. Men min poäng har inte handlat om vad jag själv tror utan om en attityd jag tycker är ogrundad (dvs att strikt utesluta det)

Sen, att det finns belägg för att rums/tidsresor är möjliga genom maskhål vet jag också, och jag sa inte att det inte skulle finnas belägg för det. Jag sa bara att det inte finns några belägg (vad jag vet) ifall MASKHÅL verkligen existerar, som sagt har jag för mig att man tror att maskhål kan uppstå om det svarta hålet snurrar. Min poäng med detta var att - ska man då likställa rums tidsresor med rosa enhörningar för att det inte finns några konkreta belägg för maskhål? Återigen - stapplande jämförelse men det är ända sättet jag kan försöka illustrera vad jag menar.

Nejdå, jag tror inte du tror på liv efter döden. Min mening var kanske lite svårtolkad eftersom det var en (tvingad) dubbelnegation i den. Läs den igen så kanske du ser vad jag menar:

"Du tycker att det är ett tecken på arrogans att inte tvivla på att det inte finns liv efter döden för att vi vet så lite?"

Angående maskhål så är jag inte så insatt, men jag tror knappast att det är en gängse teori/hypotes/whatever om det inte finns några belägg/tecken för att det skulle vara så. Vetenskapsmän sysslar VÄLDIGT sällan med godtyckligheter när det försöker komma fram till fakta.

Om vi säger såhär, jag tvivlar lika mycket på att stenen utanför mitt fönster finns som att liv efter döden inte finns. Jag ser det som rimligt att inte gå och tvivla på saker bara för att jag vet att "det KAN vara annorlunda". Om allt pekar mot en sak tror jag på det. Om ingenting pekar mot en sak tror jag inte på det, och jag tror lika lite på det som alla andra saker som ingenting pekar mot (som osynliga rosa noshörningar).

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Ok jag förstår din uppfattning Men ordet tvivla är inte helt rätt att använda då det har fel betydelse för sammanhanget. Jag tvivlar som sagt inte på att liv efter döden inte finns, för att tvivla på något innebär ju att man tror att det är på ett annat sätt. På det sättet tycker jag inte att någon ska tvivla på döden, och jag anser INTE att det är arrogant att göra det.

Men jag utesluter det inte helt enkelt och tycker som sagt inte att någon rimligtvis kan ha ordentliga belägg för att göra det.

Kanske kan avrunda diskussionen genom att konstatera att våran uppfattning inte skiljer sig så mycket, utan mer vår inställning och förhållningssätt till frågan

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
För det första - nu får vi inte cykla förbi varandra här i diskussionen. Jag har aldrig sagt att man inte ska tvivla på att liv efter döden skulle finnas. Jag har bara sagt att man inte borde UTESLUTA det. Känns som folk har svårt att lyssna på mig Jag tvivlar i allra högsta grad på att det kan finnas, det har jag sagt flera gånger också. Men min poäng har inte handlat om vad jag själv tror utan om en attityd jag tycker är ogrundad (dvs att strikt utesluta det)

Jag lyssnar på dig och anser att du har rätt inställning, dvs. att liv efter döden troligtvis inte existerar men att med dagens kunnande inte kan säga att det deffinitivt inte finns!

Du har förklarat det så bra att jag inte kan förstå hur någon kan säga emot dig =/

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Trevligt att höra att någon förstår min poäng BorN Jag gillar att ha ett öppet sinne och inte utesluta saker om det inte finns väldigt starka skäl till att göra det. Och jag anser inte att skälen är tillräckligt starka när det gäller en möjlig existens efter döden

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Faktumet kvarstår att det är framkallat av känslor, du vill att det ska finnas ett liv efter döden och därför underhåller du tanken på att ju det kan vara möjligt... men som sagt tänker du ingenting på den möjliga existensen för osynliga rosa enhörningar, eftersom du inte har någon känslomässig koppling till dem.
Det är "intellectually dishonest" (svensk fras?) eftersom det egentligen inte finns något som talar för liv efter döden mer än andra saker utan belägg.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Svåra frågor det här, Håller med gammarayburst till stor del men jag väljer endå att tro på ett liv efter döden dock har jag ingen som helst förståelse över hur detta liv lr "metapsykiska"(bara för att det låter coolt:P) tillstånd är. Jag kan öppet avslöja att jag är vad de flesta kallar "religös idiot som tror på tomtar och troll" men det har inget med saken att göra, lr jo de har de men de inte så viktigt. De är som sagt enorm svåra frågor, läste innan nån som nämde om folk som varit döda och därmed borde ha hamnat i detta efterliv. Det finns ju dom som påstor sig ha åkt diverse rutchkanor och tunnlar och sedan hört röster som säger att din tid är inte kommen mm. Faktum är att jag har varit med om nåt liknande dock utspelade det hela sig i en dröm: En gigantisk meteorit damp ner på jorden och det blev dags att lägga benen på ryggen och springa, sen kollade jag up och där kom en stor sten rakt flykande på mig, så dog jag men jag vaknade inte up som normalt gör av mardrömmar. Jag mins väldigt lite av vad som hände men det blev svart och så tänkte jag "soo, this is what it's like to dead eyh?" Sen flög det 2 vita bollar från mitt huvud och nåt ljud hördes, jag mins det som om nån sa nåt, det nästa jag mins är att jag vaknade up och var något förbryllad över drömmen. Detta kan ju naturligtvist lr är(själv vet jag inte vad ja ska tro) en produkt av mitt egen hjärna och upplevelser(det faktum att jag tänkte på engelska? och jag är uppfostrad i ett kristet hem)

anyways, högtid till att gå såva, klockan är 3

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Wow, jag tänkte aldrig på att jag kunde ha frågat ett lågstadiebarn istället för att ha en diskussion här! Fan vad dum jag är Skönt att du har rett ut detta åt oss nu iaf.

Ja, det märkte vi väl.
Du har rätt, ett lågstadiebarn hade varit bättre att fråga än oss, då de troligtvis hade kunnat förklara det hela bättre för dig, på din nivå.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!