Permalänk

Haricot, du har verkligen en väldigt envis och högmodig inställning i den här frågan.

Jag tänker inte fortsätta besvara dina dumma jämförelser med historiker och kvantfysik, eller rosa enhörningar och rymdapor.

"Bevis hör till logigk och matematik". Ehhhh... va? Så i biologi påstår du att det inte krävs bevis? "Hon har upptäckt" Men wow hörru, vad bra då. Och denna upptäckt kan och behöver inte förklaras och rättfärdigas genom någon form av bevisföring? Utan den är automatiskt ett fakta för att i biologi behövs inte sådant som bevis? Och du anser liv efter döden som omöjligt eftersom "i denna beskrivning utesluts liv efter döden som orimligt, direkt löjligt." Så bra då. Detta är typexempel på att utan urskiljning ta en forskares påståenden som absolut sanning utan något eget kritiskt tänkande.

Ärligt talat orkar jag inte fortsätta pissa i motvind i denna diskussion med dig haricot. Jag kommer inte med några vilda påståenden om att liv efter döden borde finnas, och du har uppenbarligen helt och hållet missat vad mitt budskap är.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Haricot, du har verkligen en väldigt envis och högmodig inställning i den här frågan.

Jag tänker inte fortsätta besvara dina dumma jämförelser med historiker och kvantfysik, eller rosa enhörningar och rymdapor.

Jag tycker inte att det är en dum jämförelse.

Förklara varför biologer är ignoranta om de påstår saker om biologi utan kunskap om kvantfysik medans historiker inte är det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
"Bevis hör till logigk och matematik". Ehhhh... va? Så i biologi påstår du att det inte krävs bevis? "Hon har upptäckt" Men wow hörru, vad bra då. Och denna upptäckt kan och behöver inte förklaras och rättfärdigas genom någon form av bevisföring?

Det stämmer bra.
Strikt bevisföring har ingen plats i biologi, biologi bygger på empirisk data.

Neodarwinism (och all annan biologi) är precis som historia baserat på upptäckter, dvs insamlade uppgifter från verkligheten.

Härledning av bevis är något helt annat, och har ingen plats i biologi.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Och du anser liv efter döden som omöjligt eftersom "i denna beskrivning utesluts liv efter döden som orimligt, direkt löjligt." Så bra då. Detta är typexempel på att utan urskiljning ta en forskares påståenden som absolut sanning utan något eget kritiskt tänkande.

Men jag förstår också varför neodarwinism utesluter liv efter döden.
Flera miljoner människor förstår detta.
Det är inget speciellt att förstå neodarwinism och dess implikationer, återigen... du kan också göra det om du är intresserad.

Permalänk

Alltså, vi får nog ta och dumpa detta nu. Du kommer ändå inte förstå min poäng som jag försökt förmedla de senaste tio inläggen, verkar inte som du har någon vilja att ens försöka förstå den. Så det är rätt meningslöst att fortsätta, jag tackar för mig i denna diskussion helt enkelt.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Avstängd

Jag vet om vad du säger, att man inte kan vara helt säker.

Jag är beredd att acceptera detta, men att man kan vara såpass säker att det är löjligt att underhålla tanken på att det kanske inte stämmer.
Dvs som med möjligheten att det står en osynlig rosa enhörning bakom dig. (även om detta verkar vara något mer otroligt, men det är på samma magnitud)

Du vill inte gå med på att man kan vara så säker på detta, men vill inte motivera det utöver att slänga ut lite lösa påståenden om kvantfysik och kosmologi (som inte har något att göra med biologi)

Permalänk

Jag har inte sett dig förklara varför det är såpass osannolikt att det lika gärna kan stå en hobbit i simfötter framför dig som dansar jitterbugg. Du har bara hänvisat till forskare och sagt att dom måste ha rätt. Förresten säger man i praktiken att det är omöjligt om man bedömer sannolikheten så låg "att det är löjligt att underhålla tanken på det", och det är en rätt arrogant attityd. Tycker jag i alla fall. Men skit i detta, jag vidhåller att man inte kan bevisa ett skvatt. Och det är enbart detta jag försökt visa, inget annat.

Vi har varit offtopic alldeles för länge, låt oss avsluta den här diskussionen nu.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Avstängd

Jag har sagt att jag är beredd att lägga fram argumentationen till varför en av de mest självklara implikationerna av neodarwinism är att det inte finns något liv efter döden.
Men du har påstått att svaret inte finns i biologi (eller åtminstånne inte föränn vi förstått kosmologi och kvantfysik), så jag har inte sett någon poäng med att skriva ett långt inlägg där jag lägger fram resonemanget.

Du har dock inte lagt fram några argument för detta, utan bara påstått att jag är arrogant och att mina liknelser är löjliga.

Återigen, varför är det mer vettigt av historiker att komma med påståenden i historia än biologer att komma med påståenden om biologi "trots att vi inte förstår kvantfysik"?
Kan du besvara detta tillfredsställande så är jag beredd att erkänna att du har rätt.
Men det har du inte gjort, du har dock under hela din diskussion argumenterat som om du hade bekräftat det.

Vill du lägga ner diskussionen så är det bara att du gör det, det räcker inte med att du inlägg efter inlägg säger att du ska göra det.
Jag tycker somsagt att detta är hyffsat roligt, så för min del så får vi gärna fortsätta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Jag har inte sett dig förklara varför det är såpass osannolikt att det lika gärna kan stå en hobbit i simfötter framför dig som dansar jitterbugg. Du har bara hänvisat till forskare och sagt att dom måste ha rätt. Förresten säger man i praktiken att det är omöjligt om man bedömer sannolikheten så låg "att det är löjligt att underhålla tanken på det", och det är en rätt arrogant attityd. Tycker jag i alla fall. Men skit i detta, jag vidhåller att man inte kan bevisa ett skvatt. Och det är enbart detta jag försökt visa, inget annat.

Vi har varit offtopic alldeles för länge, låt oss avsluta den här diskussionen nu.

Vi kan säga att det är osannolikt för att människans kunskaper säger att det inte är så.
Visst, vi kan ha fel, men som sagt, det är inte troligt och därför säger vi att det är ytterst osannolikt.

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT

Permalänk

Haricot,

Det är fritt fram för dig att starta en ny tråd och redogöra där varför det är omöjligt med liv efter döden. Och om man begränsar sig till den biologi vi känner till idag går det säkert att bevisa, biologiskt, men det är ju däri mitt ifrågasättande består. Att strikt begränsa sig till biologi och dess regler, och inte ta hänsyn till att det kan finnas okända faktorer vi inte känner till idag osm ev. kan påverka frågeställningen. Så jag tycker inte man kan se dagens biologiska förklaring som en sanning. Det har jag försökt påpeka men du avfärdar att det skulle finnas fler faktorer än dom vi känner till som löjligt fantiserande och tror att vi vet allt som behövs, och det tycker jag är arrogant.

Men som sagt vill du redogöra för varför det är omöjligt så gör gärna det, vore väldigt intressant att se. Fast starta som sagt en egen tråd och gör det där. För nu tänker i alla fall inte jag kommentera detta ämne vidare i den här tråden.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Avstängd

Jag ser ingen poäng med att starta en tråd då du vägrar att se att det ens är en biologifråga och vägrar förklara varför utan lutar dig tillbaka på att man i helt andra discipliner som inte berör biologi inte ännu har fullständig förståelse om irrelevanta fenomen.

"
Återigen, varför är det mer vettigt av historiker att komma med påståenden i historia än biologer att komma med påståenden om biologi "trots att vi inte förstår kvantfysik"?
Kan du besvara detta tillfredsställande så är jag beredd att erkänna att du har rätt.
Men det har du inte gjort, du har dock under hela din diskussion argumenterat som om du hade bekräftat det.
"

Vad är ditt svar på detta? Är det arrogant av historiker att komma med påståenden, eller är det bara biologer som detta gäller? Hur är det med kemister?

Jag tänker inte lägga ner någon större tid på att föra ett argument om du inte ens vill erkänna att det är ett argument, utan då försöker jag istället få dig att förstå varför det är ett argument.

Varför är det bara biologer som är arroganta svin? (när de vågar påstå saker om biologi, dvs liv... hur vågar de?!)

Permalänk
Medlem

Intressant tråd det här. Det hade kunnat bli en givande diskussion om möjligheten till liv på andra planeter och i sådant fall hur det skulle te sig och möjligheterna för kontakt mellan oss.

Men istället har 80% av tråden ägnats åt att försöka övertyga en jesus-fanatiker om att vad han tror inte är vetenskap och att biologi inte påverkas nämnvärt av kvantfysik.

Tur att dom öppnade ÖÄ igen

Permalänk

Jag tycker det är arrogant att tro sig veta tillräckligt mycket för att säga att liv efter döden är omöjligt. Så enkelt är det. Jag vet inte vad jag ska svara på din fråga. Jag tycker bara det känns osannolikt att att biologer skulle känna till alla faktorer och kan säga hur det ligger till. Jag tror vi vet för lite för att säkert kunna konstatera mer än att det är osannolikt.

Och jag har aldrig kallat biologer för svin. Men sitter man och stoltserar och påstår att man har bevis som utesluter ett fortsatt medvetande efter döden är man arrogant. Sen misstänker jag att många vetenskapsmän säkert har en ohyffsad attityd mot tro och religion, vilket kanske färgade av sig lite i mina ordval. Som sagt forskare är jättebra, och jag har inget emot dom alls generellt, och man är knapp om man har det.

Anledningen till att jag försöker avsluta diskusisonen är mest att det är offtopic. Sen känns det som vi inte har kommit någon vart. Men jag har onekligen blivit nyfiken på det bevis du säger dig ha, det är vad jag velat se hela tiden, och som sagt du är välkommen att starta en tråd och redogöra för det där.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Jag tycker det är arrogant att tro sig veta tillräckligt mycket för att säga att liv efter döden är omöjligt. Så enkelt är det. Jag vet inte vad jag ska svara på din fråga. Jag tycker bara det känns osannolikt att att biologer skulle känna till alla faktorer och kan säga hur det ligger till. Jag tror vi vet för lite för att säkert kunna konstatera mer än att det är osannolikt.

Och varför gäller detta just detta påstående i biologi och inte påståenden som historiker gör? (såsom att förintelsen av judar ägt rum, vilket den naturligtvis har)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Och jag har aldrig kallat biologer för svin. Men sitter man och stoltserar och påstår att man har bevis som utesluter ett fortsatt medvetande efter döden är man arrogant. Sen misstänker jag att många vetenskapsmän säkert har en ohyffsad attityd mot tro och religion, vilket kanske färgade av sig lite i mina ordval. Som sagt forskare är jättebra, och jag har inget emot dom alls generellt, och man är knapp om man har det.

Visst, du kallade dem inte svin. Men arroganta är de tydligen om de vågar sig på att påstå saker om sin egen disciplin.

Hur vågar de påstå saker om biologi?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Anledningen till att jag försöker avsluta diskusisonen är mest att det är offtopic. Sen känns det som vi inte har kommit någon vart. Men jag har onekligen blivit nyfiken på det bevis du säger dig ha, det är vad jag velat se hela tiden, och som sagt du är välkommen att starta en tråd och redogöra för det där.

Jag kan ge dig en sammanfattning då jag måste iväg och handla en middag.

Biologi startade när en replikator uppstod.
De replikatorer som (av en slump) drog på sig egenskaper som gynnade replikatorns replikation replikerade (hohoho) sig i högre grad än andra replikatorer. (i detta fall var replikatorn antagligen RNA-molekyler med katalysatorfunktion eller liknande, men det är inte så viktigt)
När tillgångarna som behövs för replikation börjar sina kommer bara de som är goda replikatorer (i den miljö som alla replikatorer utgör) att överleva.

Från detta följer att alla replikatorer efter nog lång tid kommer uppvisa en design mot replikation, trots att det inte fanns någon designer.
Alla egenskaper som gynnar replikatorns replikation kommer "fastna" i replikatorns design, de egenskaper som missgynnar dem kommer att försvinna.

Från detta följer att alla egenskaper bland alla organismer är där "för replikatorns skull".

Hjärnan finns där för våra geners skull, och det gäller den funktion som hjärnan utgör (inklusive det vi kallar personlighet, dvs det folk tror skulle kunna fortsätta på något sätt efter döden).

För att det ska finnas en funktion i en organism så måste den gynna generna, "generna bryr sig inte" om "dig".
Fortlevnaden av "dig" är irrelevant för genernas replikation. (och nej, att föreslå att genernas "essens" kanske skulle följa med är inte ett argument. De måste tävla med de nuvarande replikatorerna som saknar denna egenskap)

Generna är lika "obrydda" om din hjärnfunktion (dvs "du") som alla andra organ och deras funktion.

Permalänk

Får fortfarande inte det där till en bra förklaring varför liv efter döden inte är möjligt, det du redogör för är ju evolutionsprocessen och inget annat. Och din jämförelse med att historiker och judeförintelsen haltar rejält.
Men som sagt starta en ny tråd om vi ska diskutera vidare, så kan den här tråden handla om topic igen.

Nej nu jäklar e jag hungrig ska ta och fixa lite krubb (måste nog också gå och handla dessvärre)

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Avstängd

Ja, jag förklarar varför evolutionsprocessen enbart kan producera egenskaper som gynnar replikatorn.
Replikatorn är generna, inte "själen"/"egot" eller liknande.

Eftersom vi är biologiska så kan inte en av de egenskaper vi fått varit evig själ, då det inte finns någon rimlig evolutinär fördel för sådant. (och det finns DEFINITIVT ingen rimlig föreslagen process där det skulle ske, som evolutionsprocessen skulle kunna utnyttja även om det skulle finnas ett sådant selektivt tryck... vilket det inte gör)

Så nej, vår hjärnfunktion slutar när vår hjärna förlorar syretillförseln vid hjärstillestånd. (duuuh)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Får fortfarande inte det där till en bra förklaring varför liv efter döden inte är möjligt, det du redogör för är ju evolutionsprocessen och inget annat. Och din jämförelse med att historiker och judeförintelsen haltar rejält.
Men som sagt starta en ny tråd om vi ska diskutera vidare, så kan den här tråden handla om topic igen.

Nej nu jäklar e jag hungrig ska ta och fixa lite krubb (måste nog också gå och handla dessvärre)

Om liv efter döden vore möjligt, varför strövar vi omkring i dessa kroppar och kämpar mot gravitationen? Det kan ju knappast vara så att för att möjliggöra kriteriet för liv efter döden så måste man ha levt. Vad är logiken i det? (förutom den uppenbara ordvitsen (varvid man kan säga att det är uppenbart att det inte finns liv efter döden för om man är död så lever man inte, men det är ochså bara förvridning av ord)). Jag menar, om det finns ett högre stadie av medvetet befinnande, vad har vårat stadie för funktion? Att tillbedja gud? Varför skapade han en mellan värld befolkat av människor vars enda syfte egenligen är att bedje honnom? Eller att leva bara för att dö och uppnå en högre form av befinnande?
Om det finns en höre form av medvetet befinnande så leder det till att denna form som vi är vana vid blir onödigt (baserat på den mest troliga kopplingen att dessa två former av medvetande inte behöver varandra för att existera (uppenbarligen är det så om gud finns)).

HEAR MY POINT!!!
Denna tråd handlar om det finns intelligent eller icke intelligent liv i universum, inte om gud, liv efter döden eller dyligt larv. Att föra den diskussion som ni för leder bara till cirkel argumentation på så stor skala att få kan se att den är där.

Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad

Permalänk

DaaGnall

Naturen funkar inte så förutfattat som du verkar tro. Att fråga sig saker som "syfte" är meningslöst, du kan ju fråga dig vad syftet med universum är isåfall, men du lär inte komma fram till något. Och att man måste födas för att ha kunna få ett eventuellt liv efter döden är väl rätt logiskt, annars är det ju något annat. Sen om det finns andra medvetanden än dom biologiska som existerar i någon annan dimension/whatever är en anna sak, det vet vi ju inte heller mycket om.

Sen utgår du från att bara för man ponerar kring eventuellt liv efter döden tror man också på gud vilket är lite lustigt. Jag tror inte på gud i alla fall.

Haricots,

Dina argument är fortfarande långt ifrån hållbara som bevis mot liv efter döden. Vi vet inte om biologisk organism är det enda sättet att existera på, och att den biologiska evolution vi upptäckt och kartlagt i sig skulle vara bevis för att man omöjligen kan existera i annan form efter döden känns tveksamt. För den delen tycks evolution i grund och botten vara en "omedveten" vilja att existera och vidareutveckla, utan synligt syfte, och då är ju liv efter döden en gynnsam aspekt för evolutionen. Vad är det som säger att evolution begränsar sig till biologisk existens.

Du startar i alla fall ingen ny tråd så jag tar och gör det. Har du (eller någon annan) mer att säga så är ni välkomna dit! Döper den till "Liv efter döden - möjligt eller inte?"

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

"Den intelligente säger att han inget vet, den dumme säger att han vet även fast han inget vet"

Det sammanfattar Haricots och gammarayburst diskussion!

Tror själv inte på liv efter döden men förkastar inte möjligheten att det kan finnas, för att det är omöjligt att veta!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Avstängd

Om du har kritik till några av mina argument så är det bara att du lägger fram den, gärna i den nya tråden.

Har du inte det så måste du väll vara ännu "dummare" än mig, eller åtminstånne lika "dum"?

Permalänk
Medlem

Skriver inlägget i den nya tråden

Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad

Permalänk
Medlem

Personligen räknar jag nästan med att det finns någon annan typ av liv i universum. Med det enorma antal planeter, galaxer och stjärnor som finns så känns det högst osannolikt att jorden skulle vara den enda planet med några som helst livsformer. "Intellegenta" livsformer är väl mer tveksamt, men även där skulle jag våga påstå att samma argument gäller - om det kunde bli så här på jorden, varför skulle det inte bli det på någon annan planet i universum?

Debatten om liv efter döden håller jag mig borta från...

Visa signatur

Datorn: AMD64 3800+ | GeForce 7800GTO | 1536MB PC3200 | 1320gb hdd |
Bilen | Last FM
Sådetså.

Permalänk
Medlem

Alltså, grejjen med matematik är att oändligt är "final" och det är lixom som att multiplicera med noll fast tvärtom.

Universum är oändligt, så sannolikheten att allting, vad som helst, finns därute är 100%.

Mycket mystiskt, men korrekt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Altså, grejjen med matematik är att oändligt är "final" och det är lixom som att multiplicera med noll fast tvärtom.

Universum är oändligt, så sannolikheten att allting, vad som helst, finns därute är 100%.

Mycket mystiskt, men korrekt.

Nej, även om vi förutsätter att universum är oändligt så innebär det inte att allt finns.
Bara det som kan finnas finns, dvs allt som har en sannorlikhet för existens skilljd från noll.

Det kräver ju även att det område där objektet i fråga möjligtvis kan finnas är oändligt. (vilket inte är självklart från att universum är oändligt)

Var har du läst att universum skulle ha en oändlig utsträckning i rummet? Vad jag vet så är detta inte alls lika självklart som du får det att låta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Var har du läst att universum skulle ha en oändlig utsträckning i rummet? Vad jag vet så är detta inte alls lika självklart som du får det att låta.

Jag förutsätter en 3D värld. Upp,ner, höger, vänster, fram och bak.

Mitt hus är en fyrkant ca 10x20x3 meter. Utanför den finns min trädgård, ca 20x80m och någon kilometer upp. Utanför den finns... universum. Universum är ca en googoplex i diameter och utanför den finns.. vaddå?

Någonting är oändligt, kalla det vad du vill.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag förutsätter en 3D värld. Upp,ner, höger, vänster, fram och bak.

Mitt hus är en fyrkant ca 10x20x3 meter. Utanför den finns min trädgård, ca 20x80m och någon kilometer upp. Utanför den finns... universum. Universum är ca en googoplex i diameter och utanför den finns.. vaddå?

Någonting är oändligt, kalla det vad du vill.

Huh?

Visst, universum är antagligen utan ände, men det är inte detsamma som en oändlig utsträckning.

Många krökta universum skulle vara utan ände men inte ha oändlig utsträckning.
Då finns det ingen fråga om "vad finns utanför?", men det betyder inte att det du tidigare påstod om att allt måste finnas stämmer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Huh?

Visst, universum är antagligen utan ände, men det är inte detsamma som en oändlig utsträckning.

Många krökta universum skulle vara utan ände men inte ha oändlig utsträckning.
Då finns det ingen fråga om "vad finns utanför?", men det betyder inte att det du tidigare påstod om att allt måste finnas stämmer.

Funderade lite på det där. Om universum är krökt lär det vara krökt i en dimension vi inte kan uppfatta (som att vi förut inte uppfattade att jorden var rund). Men den dimensionen lär fortsätta och således så måste det finnas nått utanför, eller?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Många nämner universums storlek som ett bevis för, eller åtminstone en indikation på utomjordiskt liv. Vi får dock inte glömma att vi ännu inte känner till villkoren för att liv ska uppstå. Vi vet inte heller om livet uppstår spontant och hur stor sannolikheten för detta är. Med detta i åtanke är universums storlek i sig inte ens intressant för diskussionen. En analogi vore att fundera över sannolikheten att dra ett visst slags kort ur en kortlek, när man inte känner till antalet kort av det nämnda slaget i leken. Det totala antalet kort i leken är i sammanhanget oväsentligt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Många nämner universums storlek som ett bevis för, eller åtminstone en indikation på utomjordiskt liv. Vi får dock inte glömma att vi ännu inte känner till villkoren för att liv ska uppstå. Vi vet inte heller om livet uppstår spontant och hur stor sannolikheten för detta är. Med detta i åtanke är universums storlek i sig inte ens intressant för diskussionen. En analogi vore att fundera över sannolikheten att dra ett visst slags kort ur en kortlek, när man inte känner till antalet kort av det nämnda slaget i leken. Det totala antalet kort i leken är i sammanhanget oväsentligt.

Intressant och sant.

Men vad tror du i frågan? Och gärna en motivering med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Många nämner universums storlek som ett bevis för, eller åtminstone en indikation på utomjordiskt liv. Vi får dock inte glömma att vi ännu inte känner till villkoren för att liv ska uppstå. Vi vet inte heller om livet uppstår spontant och hur stor sannolikheten för detta är. Med detta i åtanke är universums storlek i sig inte ens intressant för diskussionen. En analogi vore att fundera över sannolikheten att dra ett visst slags kort ur en kortlek, när man inte känner till antalet kort av det nämnda slaget i leken. Det totala antalet kort i leken är i sammanhanget oväsentligt.

Analogin är bra, om den försöker visa hur stor sannolikhet det är att vi TRÄFFAR PÅ nån av dessa utomjordingar. För sannolikheten att de överhuvudtaget FINNS anser jag universums storlek spelar roll.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Intressant och sant.

Men vad tror du i frågan? Och gärna en motivering med

Jag hoppas verkligen att vi inte är ensamma i universum, men ibland funderar jag över detta och speciellt ett par tankar besvärar mig.

Vi har under flera års tid sänt ut signaler i rymden. Vissa av dessa signaler är meddelanden direkt avsedda för utomjordingar och hela tiden försöker man optimera signalerna för att de ska vara så enkla att upptäcka, mottaga och tolka som möjligt. Samtidigt avlyssnar vi rymden efter liknande signaler skickade från andra och tilltänkta för oss. Det finns många solsystem äldre än vårt eget, så om någon av dessa system hyser intelligent liv borde det finnas civilisationer äldre och mer avancerade än vår egen. I sådana fall vore det väl rimligt att vi redan hade hört något ifrån någon av dem. De torde ju försöka kontakta oss såsom vi försöker kontakta dem.

En annan besvärande tanke är att det kanske är bra om vi är ensamma, eller åtminstone på tryggt avstånd från utomjordiska civilisationer. De kanske inte alls är vänligt sinnade, eller bara förintar oss av bara farten, utan att ens ta ställning till oss. Det är något som vi skulle lätt kunna vara kapabla till, så varför inte någon annan? Som koncept finns något som kallas Von Neumann-sonder (efter den kända fysikern och matematikern John Von Neumann). Dessa sonder är nanoteknologiska maskiner som sprids ut i rymden, likt frön vars syfte är att hitta lämpliga material och miljöer för att starta en process för "terraforming", d.v.s. förändrandet av de lokala förhållandena till mer jordlika - lämpliga för jordliv. En sond ska ensam innehålla allt som krävs för att starta denna process. Den samlar resurser och bygger nya maskiner som i sin tur gör detsamma tills målet är nått. Processen avslutas med tillverkning och spridning av nya Von Neumann-sonder. Det är kort och gott helautomatiserad rymdkolonialisering. Processen tar ingen hänsyn till vilka habitat och varelser den må träffa på, utan kör över dem helt hänsynslöst. En vacker dag kommer vi säkerligen kunna bygga dessa maskiner. Vi kan bara hoppas att ingen hinner före oss, för då är det adjöss med oss och vår planet som vi känner till den.

Summa summarum:
1) Inga tecken på utomjordiskt liv - märkligt.
2) Inga tecken på utomjordiskt liv - tur.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Funderade lite på det där. Om universum är krökt lär det vara krökt i en dimension vi inte kan uppfatta (som att vi förut inte uppfattade att jorden var rund). Men den dimensionen lär fortsätta och således så måste det finnas nått utanför, eller?

Poängen är att när du fortsätter i dimensionen så kommer du tillbaka dit du började, som Rolf här demonstrerar:

Nu säger du nog "Du har en svart bakgrund! Det är det jag menar med utanför!" men vi kanske aldrig får veta vad som finns utanför eftersom vi inte kan se det. Däremot finns det teorier i strängfysiken där gravitoner kan röra sig i upp till 11 dimensioner. Man spekulerar att detta är anledningen till att gravitationen är så svag (jämfört med elektromagnetismen, exempelvis). Om vi kunde skapa gravitationsvågor kunde vi kanske kunna skapa oss en bild av det som finns "utanför" vårt universum. Sådan teknologi ligger antagligen tusentals år in i framtiden...

Vi vet i dagsläget inte ens om gravitationsvågor existerar, men man har försökt bygga anläggningar som ska fånga upp dessa. Om man lyckas kan man börja lyssna efter utomjordiskt liv även utanför vårt universum (om nu teorin om gravitonerna stämmer). Det om något är en cool idé.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U