Defragmentera varje dag?

Permalänk

Defragmentera varje dag?

Jag har nog nästan alltid haft det här problemet, även om det blivit värre och värre för varje år (med tanke på att hårddiskarna blir större och större, och fylls snabbare och snabbare). Har testat olika defragmenteringsprogram där jag först fastnade för Diskeeper, som nu var ett tag sedan. Jag har nu 64-bitarsversionen av Vista sedan ett par månader tillbaka och har fastnat för O&O Defrag som jag tycker är helt kanon där man kan defragmentera på olika sätt (COMPLETE/Name, COMPLETE/Modified och COMPLETE/Access till exempel).

Har börjat spela Oblivion igen och har märkt att jag måste defragmentera både före och efter när jag ska lira för att få en hyffsat trevlig upplevelse, utan att det hackar så ofta, och så vidare. Varför blir min systemdisk så otroligt snabbt fragmenterad? Har ju läst i tidningar, på webben, och hört att man brukar säga att man "bör defragmentera någon gång i månaden". Månaden!? Jag gör det ibland ett par gånger om dagen. Någon har det ungefär likadant? Snälla, säg något.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Vågar man fråga vad du har för dator?
Jag defragmentarar ungefär 1 gång om året i samband med storrensning av hårddiskarna. Flera gånger om dagen verkar ju helt galet, hur orkar du vänta? Kan ju inte påstå att jag förstår varför det ens skulle vara nödvändigt ;/
Sen så vet jag att när jag defragmenterar så blir jag aldrig nöjd med Windows inbyggda defragmenterare. Har faktiskt aldrig märkt någon större skillnad i prestanda efter defragmentering.

Och angående varför det defragmenteras så antar jag att det funkar som så att om du har ett program som ligger på ett visst ställe på hårddisken och du använder det programmet, om programmet känner för att spara något men du har installerat något efter programmet i fråga så kommer det ju inte finnas utrymme till att spara precis där installationen ligger. Den kommer antagligen att spara informationen någonstans på hårddisken, fast inte precis brevid resten av programmet. Som jag har förstått det hela så sparar ju hårddisken på stället där den kommer åt informationen snabbast och när man installerar och tar bort saker och har sig så bildas ju luckor. (Gissar och chansar hejvilt)

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk

Om du kör med O&O så börja med en inledande complete access efter installation av nytt program tex och kör sen stealth metoden efter det, stealth tar inte mer än ett par sekunder om du gör det varje dag. Jag gör också varje dag efter jag testat O&O men det är ju mer tvångsmässigt beteende än något annat Om du tar analyze disk i O&O efter bara någon dag vilken % av fragmentering anger den då? Jag har aldrig spelat oblivion men det kanske skapar en egen page fil som fragmenteras?

Permalänk
Inaktiv

o man defragmenterar varje dag så går det väl jättesnabbt? inte första gången då såklart men när man väl börjat

tack för varningen iaf, har inte kört defrag på flera år på någon dator...glömt bort det

Permalänk
Medlem

Finns schemaläggning inbyggt i windows, bara att lägga till att den skall defragmentera nattetid... då har du alltid en fin och smidigt defragmenterad disk när du sätter dig vid den på morgonen

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/setup/learnmore/tips...

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramblemoe
Vågar man fråga vad du har för dator?
Jag defragmentarar ungefär 1 gång om året i samband med storrensning av hårddiskarna. Flera gånger om dagen verkar ju helt galet, hur orkar du vänta? Kan ju inte påstå att jag förstår varför det ens skulle vara nödvändigt ;/
Sen så vet jag att när jag defragmenterar så blir jag aldrig nöjd med Windows inbyggda defragmenterare. Har faktiskt aldrig märkt någon större skillnad i prestanda efter defragmentering.

Och angående varför det defragmenteras så antar jag att det funkar som så att om du har ett program som ligger på ett visst ställe på hårddisken och du använder det programmet, om programmet känner för att spara något men du har installerat något efter programmet i fråga så kommer det ju inte finnas utrymme till att spara precis där installationen ligger. Den kommer antagligen att spara informationen någonstans på hårddisken, fast inte precis brevid resten av programmet. Som jag har förstått det hela så sparar ju hårddisken på stället där den kommer åt informationen snabbast och när man installerar och tar bort saker och har sig så bildas ju luckor. (Gissar och chansar hejvilt)

Ah, mycket trevligt att få svar av er morgontidiga människor! Självklart får du fråga vad jag har för dator, borde nog ha skrivit det i trådinlägget, men jag fräste lite och ville få inlägget klart. Har Asus A8N-SLI Deluxe (flashade till absolut senaste bios-versionen igår), AMD FX-60, Corsair 2048 MB DDR, Asus 6800GT, Creative X-Fi XtremeMusic och tre hårddsiskar (2 st S-ATA 250 GB och 1 st 500 GB, Samsung). Om det är av intresse så driver ett Tagan 480W dessa grejor. Som du säger så är det sjukt jobbigt att vänta. Jag brukar få sitta i ungefär en timme och tvångsurfa för att fördriva tiden, och ja, systemdisken blir fragmenterad så snabbt. I själva fönstret i programmet där man kan se diskens "cluster" så är väldigt många röda, vilket tyder på halvhög fragmentering. Dock inga extrema grejor, men disken tuggar väldigt mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorsaker
Om du kör med O&O så börja med en inledande complete access efter installation av nytt program tex och kör sen stealth metoden efter det, stealth tar inte mer än ett par sekunder om du gör det varje dag. Jag gör också varje dag efter jag testat O&O men det är ju mer tvångsmässigt beteende än något annat Om du tar analyze disk i O&O efter bara någon dag vilken % av fragmentering anger den då? Jag har aldrig spelat oblivion men det kanske skapar en egen page fil som fragmenteras?

Är det bra att köra COMPLETE/Access på en systemdisk (som man har operativsystem, och installerade program på)? Jag körde ett tag med COMPLETE/Name för att det verkade bra för just "workstations" och datorn kändes betydligt mer responsiv och disken var knäpptyst efter det - men bara ett litet tag, och processen tog väldigt lång tid att genomföra, verkade det som. Minnet går åt rätt snabbt i Vista, så jag tror att Oblivion börjar använda en del av växlingsfilen efter en stund, men jag använder ett plugin som rensar upp i RAM-minnet för just Oblivion under tiden man spelar, så den borde hålla sig inom rimliga gränser.

Värt att nämna kanske är att mina 250 GB-diskar, som enbart är formaterade (med NTFS) och används som lagringsdiskar aldrig blir särskilt fragmenterade och är alltid friska och krya. Tack för tipset angående COMPLETE/Acess dock, ska kanske ta och kolla upp. Ska även kika på PerfectDisk, då jag såg ett test där man jämförde med O&O Defrag, vet dock inte hur tillförlitligt det var.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
o man defragmenterar varje dag så går det väl jättesnabbt? inte första gången då såklart men när man väl börjat

tack för varningen iaf, har inte kört defrag på flera år på någon dator...glömt bort det

Man tycker kanske att det borde gå snabbt, för de som har normala behov går det kanske snabbt och behöver kanske inte defragmentera mer än någon gång i veckan eller månaden, men för mig tar det ungefär en timme på systemdisken. På lagringsdiskarna går det på någon minut, tror jag. Ibland mindre. Tack för svaret i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabbano
Finns schemaläggning inbyggt i windows, bara att lägga till att den skall defragmentera nattetid... då har du alltid en fin och smidigt defragmenterad disk när du sätter dig vid den på morgonen

Ja, jag känner till schemaläggning, och det är förstås ett hyffsat förslag, men jag vill egentligen gå till botten med problemet, om det går. Vill nämligen slippa defragmentera såhär mycket helt och hållet, alltså varje dag tycker jag är på tok för mycket. Sen är jag inte sådär jättepigg på att ha datorn på nätterna i ända då datorn låter kanske lite för mycket för att man ska kunna sova. Jag älskar verkligen O&O, dess utseende och funktioner, men det kanske är dags att testa om det blir likadant i andra defragmenteringsprogram.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Du är säker på att det inte är en släng av tvångssyndrom?

Permalänk

Vilken complete defrag metod som du använder spelar igen roll om du inte har extremt många små filer (flera miljoner) och/eller sysalar med tunga databaser. Men på den nivån är det dags att börja titta på sektor storlek och grejer med, inte värt besväret annars. Bara man håller sig till en av metoderna är det lugnt. Om en stealth defrag tar lång tid fast du inte lagt till eller tagit bort massa filer är det något skumt, möjligtvis att Windows automatiskt defragmenterar i bakgrunden och att O&O tycker att det inte duger. En complete defragmentering tar nästan alltid lång tid eftersom det nästan alltid är någon liten förändring som gör att den flyttar en massa filer, helt i onödan prestanda mässigt. Jag skulle rekommendera Raid 1 om du vill ha bättre läs prestanda, den något minskade skriv prestandan bör du inte märka av plus den drastiskt ökade säkerheten. Raid 0 på en ren spel maskin.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MerZo
Du är säker på att det inte är en släng av tvångssyndrom?

Är det tvångssyndrom om hårddisken blir 30% fragmenterad redan tre timmar efter att jag senast defragmenterade den (och defragmenteringen i sig tog över en timme)? Tror det är något annat som är fel, även om jag gillar att ha datorn trimmad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorsaker
Vilken complete defrag metod som du använder spelar igen roll om du inte har extremt många små filer (flera miljoner) och/eller sysalar med tunga databaser. Men på den nivån är det dags att börja titta på sektor storlek och grejer med, inte värt besväret annars. Bara man håller sig till en av metoderna är det lugnt. Om en stealth defrag tar lång tid fast du inte lagt till eller tagit bort massa filer är det något skumt, möjligtvis att Windows automatiskt defragmenterar i bakgrunden och att O&O tycker att det inte duger. En complete defragmentering tar nästan alltid lång tid eftersom det nästan alltid är någon liten förändring som gör att den flyttar en massa filer, helt i onödan prestanda mässigt. Jag skulle rekommendera Raid 1 om du vill ha bättre läs prestanda, den något minskade skriv prestandan bör du inte märka av plus den drastiskt ökade säkerheten. Raid 0 på en ren spel maskin.

Några miljoner filer är det nog inte fråga om, men runt 130 000. Tror att det är mycket på grund av en hyffsat stor musiksamling. Tänkte ställa en fråga som jag glömde ställa tidigare och det är angående katalogstruktur. Har för mig att en kompis sa något om att det var rekommenderat att ha allting uppdelat i mappar, t.ex att ha musik uppdelat i kataloger, i stället för att ha alla i en. Det har jag också. Har till och med alla i bokstavsordning, det vill säga alla band som börjar på "A" ligger i en mapp som heter "A", och så vidare. Verkar det vettigt? Det skulle tydligen minska fragmenteringen. Det stod att COMPLETE/Access var lämpat servrar och workstations, fast frågan är om systemdisken skulle behöva defragmenteras dagligen ändå.

Är nog inte intresserad av raid-lösningar, utan slippa defragmentera så ofta som jag gör. Dessutom skulle jag behöva skaffa en hårddisk till (man måste väl ha identiska diskar för det ändamålet?) och jag har nog inte pengar för det, eller utrymme för det. Det är redan trångt och varmt i min maskin.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Är det tvångssyndrom om hårddisken blir 30% fragmenterad redan tre timmar efter att jag senast defragmenterade den (och defragmenteringen i sig tog över en timme)? Tror det är något annat som är fel, även om jag gillar att ha datorn trimmad.

Några miljoner filer är det nog inte fråga om, men runt 130 000. Tror att det är mycket på grund av en hyffsat stor musiksamling. Tänkte ställa en fråga som jag glömde ställa tidigare och det är angående katalogstruktur. Har för mig att en kompis sa något om att det var rekommenderat att ha allting uppdelat i mappar, t.ex att ha musik uppdelat i kataloger, i stället för att ha alla i en. Det har jag också. Har till och med alla i bokstavsordning, det vill säga alla band som börjar på "A" ligger i en mapp som heter "A", och så vidare. Verkar det vettigt? Det skulle tydligen minska fragmenteringen. Det stod att COMPLETE/Access var lämpat servrar och workstations, fast frågan är om systemdisken skulle behöva defragmenteras dagligen ändå.

Är nog inte intresserad av raid-lösningar, utan slippa defragmentera så ofta som jag gör. Dessutom skulle jag behöva skaffa en hårddisk till (man måste väl ha identiska diskar för det ändamålet?) och jag har nog inte pengar för det, eller utrymme för det. Det är redan trångt och varmt i min maskin.

Hehe, anledningen till att jag frågade för att jag hade samma tankar som du för ett par år sedan. Och det var nog närmast en form av besatthet.

En lösning skulle ju kunna vara att du skaffar en snabb mindre disk där du har systemet. För om din musik är fragmenterad eller inte spelar ingen roll om den ligger på en annan disk.

Permalänk
Medlem

Att defragmentera före och efter spelandet av ett spel är vansinne. Om spelet skapar nya filer som hamnar lite här och var på disken så kommer det inte ha märkbar påverkan på prestandan. Speciellt inte efter att själva spelet uppenbarligen redan är väldefragmenterat. Tror du har missförstått hela grejjen med defragmentering. Verkyget är till för att användas någon gång i månaden, och då endast om man installerar och skaffar många nya filer/program. När det gäller spel så hamnar datat i minnet och inte utspritt på HDD.
Lösningen på ditt problem är att inte defragmentera på en vecka och konstatera att du inte kommer märka några skillnader.

"Har till och med alla i bokstavsordning, det vill säga alla band som börjar på "A" ligger i en mapp som heter "A", och så vidare. Verkar det vettigt?"

Det är uppenbart att du tror på pixel feer och digital magi.

Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad

Permalänk

Enklaste är nog att du kollar vilka filer det är som fragmenteras för du ska som sagt absolut inte behöva defragmentera varje dag. I O&O defragmentera systemdisken, gör sedan en analys på den, gå sen in på reports taben i O&O och kolla i den senaste vilka filer som är fragmenterade under list of fragmented files, bör vara runt 5-10 st. Nästa gång innan du defragmenterar gör en ny analys och kolla vad det är för filer så bör du hitta problemet. Gör en disk rensning och använd Ccleaner innan så du slipper alla tillfälliga internet filer och liknande i listan.

Permalänk
Medlem

Att defragmentera varje dag verkar lite väl mycket.

Det finns en bra metod att minska problemen med fragmentering: dela in hårddiskarna i partitioner.

Jag hade rubbet i en enda partition på en 250 GB hårddisk och hårddisken var så seg plus att det tog väldigt lång tid att defragmentera. Så... jag bytte taktik och minskade partition C: till 10 GigaByte. Skapade även en 40 GB partition för större programvaror. Sedan skapade jag några 1 GB partitioner på en annan hårddisk och placerade temporära filer på dem och från webbläsarnas internetcache.

Efter den omstruktureringen går det snabbt att defragmentera C: och de små partitionerna. Stora partitioner för lagring defragmenterar jag aldrig.

Hårddisken är mycket snabbare nu plus att jag inte behöver defragmentera så ofta eftersom de jobbiga småfilerna skapas och raderas på egna små partitioner.

Optimering av hårddiskar går ut på att få läs-/skrivhuvudena att röra sig så kort sträcka som möjligt. Placera det du använder mest i början av hårddisken eftersom hastigheten är högre där.

Permalänk
Medlem

Jag har förstått det så här, låt oss säga att din hårddisk ser ut so en form av streckkod:
OBLIVION---WINDOWS-MSNOPERA-IRC3DMARK-XXXPORR

Hårddisken skulle hitta detta mycket snabbt, läsarmen behöver inte flytta sig mycket för att hitta det den söker.
Låt oss nu säga att du avinstallerar OPERA och ska installera Firefox.

OBLIVIONFIRWINDOWSEMSNFOX---IRC3DMARK-XXXPORR
Eller du tar kanske bort 3dmark och installerar Trillian
OBLIVIONFIRWINDOWSEMSNFOXTRIIRCLLIAN--XXXPORR

Som du ser så hamnar programmen (klustren) utspritt på hårddisken för att hårddisken inte flyttar på annat. Det ökar lästiden av hårddisken, vid en defragmentering ordnas allt i en bättre ordning.
Men att din hårddisk skulle behövas defragmenteras efter lite spelande verkar mycket konstigt. Visar verkligen programmen att din hårddisk behöver defragmenteras efter en stund i Oblivion? Om inte så är det nog bara en placebokänsla du har

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem

Jag kör Perfectdisk 7.0, hela burken i serie på fredagkvällar,
när jag ändå oftast inte sitter vid datorn.

Har ett något sånär partitionerat system, med t.ex. "Min Musik" på egen partition,
likadant "Mina Dokument" har också en egen part.
Swapdisken ligger också för sig närmast läshuvudet på egen part/annan disk,
samt att jag installerar spel/stora apps på annan disk än system/swap.
I teorin innebär det väl att datorn läser/skriver från 3 olika fysiska diskar vid spelande.

Defrag tar under 2h för mig ~1Tb, längst tid tar systemdisken på 20Gb.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Om inte så är det nog bara en placebokänsla du har

Är det bara uppenbart för mig att snubben är knäpp? Lyd mitt råd, defragmentera inte och du har inte längre ett problem.

Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaaGnall

"Har till och med alla i bokstavsordning, det vill säga alla band som börjar på "A" ligger i en mapp som heter "A", och så vidare. Verkar det vettigt?"

Det är uppenbart att du tror på pixel feer och digital magi.

Det är väl mycket möjligt. Du alltså menar att det inte har någon betydelse om man har allting i en enda mapp eller att ha delat upp det efter en viss struktur? Jag skulle inte kalla det digital magi, möjligtvis "optimera så gott det går".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
Att defragmentera varje dag verkar lite väl mycket.

Det finns en bra metod att minska problemen med fragmentering: dela in hårddiskarna i partitioner.

Det är ju förstås ett rätt bra förslag. Har alltid haft en enda gigantisk partition som fyllt upp hela systemdisken, förutom de gånger jag testat Linux-distributioner. Det låter rätt bra, fast jag har aldrig varit sådär jätteförtjust i att ha en massa partitioner, är rädd för att sabba något, även om säkerheten verakr vara betydligt bättre i Vista om man skulle klanta sig, men men, jag ska tänka på saken. Kanske blir något sånt där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Jag kör Perfectdisk 7.0, hela burken i serie på fredagkvällar,
när jag ändå oftast inte sitter vid datorn.

Har ett något sånär partitionerat system, med t.ex. "Min Musik" på egen partition,
likadant "Mina Dokument" har också en egen part.
Swapdisken ligger också för sig närmast läshuvudet på egen part/annan disk,
samt att jag installerar spel/stora apps på annan disk än system/swap.
I teorin innebär det väl att datorn läser/skriver från 3 olika fysiska diskar vid spelande.

Defrag tar under 2h för mig ~1Tb, längst tid tar systemdisken på 20Gb.

Mvh

Om jag gör som tracky skrev ovan, det vill säga partitionerar upp disken för speciella/specifika ändamål, skulle det då hjälpa att skapa en egen partition på systemdisken, eller försvinner poängen med det om man inte har växlingsfilen på en annan hårddisk? Blev lite luddigt formulerat kanske. Har hur som helst inte tänkt så jättemycket på att flytta växlingsfilen till en annan disk - det kanske man skulle överväga att göra, när jag nu vågar bråka med partitioneringsprogram. Pendlar lite mellan positivt och negativ till t.ex Partition Magic - periodvis tycker jag det är ren ondska i form av ettor och nollor, fast jag kanske bara har drabbats av otur.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaaGnall
Är det bara uppenbart för mig att snubben är knäpp? Lyd mitt råd, defragmentera inte och du har inte längre ett problem.

Haha. Det är ju 'möjligt' att han har fått något konstigt virus som fragmenterar hårddisken. Om han inte har fått det så får jag ta och hålla med dig

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Om jag gör som tracky skrev ovan, det vill säga partitionerar upp disken för speciella/specifika ändamål, skulle det då hjälpa att skapa en egen partition på systemdisken, eller försvinner poängen med det om man inte har växlingsfilen på en annan hårddisk? Blev lite luddigt formulerat kanske. Har hur som helst inte tänkt så jättemycket på att flytta växlingsfilen till en annan disk - det kanske man skulle överväga att göra, när jag nu vågar bråka med partitioneringsprogram. Pendlar lite mellan positivt och negativ till t.ex Partition Magic - periodvis tycker jag det är ren ondska i form av ettor och nollor, fast jag kanske bara har drabbats av otur.

C: ska vara någorlunda liten. 10 GB är nog för lite för de flesta men 20 GB kan du nog leva med iaf om du har Windows XP. Växlingsfilen kan du behålla på C: om du vill och särskilt om du har mycket internminne i datorn. Allra bäst är dock att ha den på en annan hårddisk. Växlinsfilen ska inte ha en variabel storlek. Det är bättre att låsa den till ett fast värde så att den inte fragmenteras.

Att ha musik och film på samma partition som operativsystem och andra programvaror är dumt.

Permalänk
Medlem

Så här har jag det:

Använd inte som förlaga, utan mer som idé med utvecklingspotential.

Min C: är för stor för XP, men rätt lagom till Vista IMO, vilket jag också kört som OS.
"Spel Install" ligger i fel ände av disken, ingen aning om varför det blev så.
"Video"-partitionerna används inte för uppspelning, så de är jag rätt nöjd med.
"L" har blivit över efter en dualbootconfig & ska snart få något vettigt att göra,
just nu såg jag att det hade mellanlandat något i filmväg-aktigt där..
Och "FTP/Musik" borde delas upp på två separata fysiska diskar.. 66-70Gb mjusik är det.

Faktum är att man som vanligt behöver en hårddisk till. Aja.

Mvh

PS. De gråade grejorna är Daemon-mountade imagefiler. Mina affärer. DS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
C: ska vara någorlunda liten. 10 GB är nog för lite för de flesta men 20 GB kan du nog leva med iaf om du har Windows XP. Växlingsfilen kan du behålla på C: om du vill och särskilt om du har mycket internminne i datorn. Allra bäst är dock att ha den på en annan hårddisk. Växlinsfilen ska inte ha en variabel storlek. Det är bättre att låsa den till ett fast värde så att den inte fragmenteras.

Att ha musik och film på samma partition som operativsystem och andra programvaror är dumt.

Swapen krymper aldrig. Den utökas vid behov. Tex min 4GB och max 8GB gör normalt sett ingen skillnad jämfört med fast 4GB.
Om du vid något tillfälle skulle behöva mer än 4GB händer inget otrevligt i det första fallet. Swapen accessas dessutom i små block, så den påverkas knappt av fragmentering.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Ah, mycket trevligt att få svar av er morgontidiga människor! Självklart får du fråga vad jag har för dator, borde nog ha skrivit det i trådinlägget, men jag fräste lite och ville få inlägget klart. Har ...

Troligast är nog att han undrade vad du kör på datorn, om du har massor av program igång hela dagarna som defragmenterar hårddiskarna eller så. Tillverkare och modell på all hårdvara har knappast nått att göra med att hårddisken blir defragmenterad

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaaGnall
Är det bara uppenbart för mig att snubben är knäpp? Lyd mitt råd, defragmentera inte och du har inte längre ett problem.

Tänk att det faktiskt är så att min systemdisk BLIR fragmenterad snabbt? Tanken har faktiskt slagit mig att det kanske bara är någon känsla jag har, och det är ju möjligt, men det förklarar väl inte varför hårddisken tuggar precis hela tiden. Ska den aldrig vara tyst? Dessutom är den där typen av svar onödiga (syftar på att du kallar mig knäpp) och vill inte ens ta i dem med tång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Så här har jag det:

http://pici.se/thumbs/t_HjSzkZExM.gif

Använd inte som förlaga, utan mer som idé med utvecklingspotential.

Skärmdumpen är lite inspirerande, det måste jag säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Trpligast är nog att han undrade vad du kör på datorn, om du har massor av program igång hela dagarna som defragmenterar hårddiskarna eller så. Tillverkare och modell på all hårdvara har knappast nått att göra med att hårddisken blir defragmenterad

Jo, det är klart, kom på det efterhand. Nåväl, för att svara på frågan så har jag ju en "förmåga" att installera och dra igång en hel del program, och jag sysslar med många saker samtidigt. För att ge en fingervisning så brukarjag sparka igång Photoshop, iTunes, Firefox, etc. Photoshop brukar fylla RAM-minnet bara det, fast det kanske blir så när man jobbar med 10 megapixel-bilder och 20-30 lager och dessutom jobbar med flera saker i det. iTunes kan dra en bit under 100 MB RAM och Firefox uppåt 200. Kollar ibland på film emellanåt också (VLC). Vet i alla fall att mitt användande kommer lite väl nära inpå växlingsfilen. Det är jobbigare när man fyllt både RAM och växlingsfil förstås.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Galen eller inte, med en systempartition och användande av stealth defragmentering I O&O bör du få en väl ordnad och snabb disk och snabba defragmentions sessioner

Permalänk
Medlem

Har tidigare kört både O&O och Diskeeper. De varnade alltför ofta att diskarna var fragmenterade och att jag BORDE VERKLIGEN göra en defragmentering. Nu kör jag med XPs inbyggda och vid analys kommer oftast upp att jag ej behöver defragmentera. Prestandamässigt märker jag ingen skillnad.
Jag tror programtillverkarna överdriver problemet. Hur nöjda vore folk om de köpte ett program som de på relativt lång tid inte behövde använda. Då, när jag körde något Defrag-program hade jag bryderier, nu har jag inga och datorn flyter på som vanligt. Detta är min teori dock.

Permalänk
Inaktiv

Systemet flyttar väl runt filerna eftersom de används, så det hela blir väl till slut lite som att ösa en båt med hål i? Du ordnar som du vill ha det, systemet ordnar som den vill ha det?

Permalänk
Medlem

Jag brukar separera mina olika användningsområden så operativsystemet, spelen, filmerna och backup-lagret har en egen disk vardera, brukar inte behöva köra defrag så ofta då.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

windows inbyggda är kass, men bara för att vissa filer är fragmenterade behöver man inte defrag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Tänk att det faktiskt är så att min systemdisk BLIR fragmenterad snabbt? Tanken har faktiskt slagit mig att det kanske bara är någon känsla jag har, och det är ju möjligt, men det förklarar väl inte varför hårddisken tuggar precis hela tiden. Ska den aldrig vara tyst? Dessutom är den där typen av svar onödiga (syftar på att du kallar mig knäpp) och vill inte ens ta i dem med tång.

Om hårddisken tuggar precis hela tiden så beror inte det på att den är fragmenterad utan att du har någon process/program som konstant skriver till och från hårddisken. Du kan ha för lite minne och dina applikationer måste använda hårddisken för att RAM minnet är fullt? (har inte läst ditt system som jag såg du la upp). Kontrollera i Ativitetshanteraren när din håddisk laddar utan att du gör något för att se vad det är som pågår så kanske du får några hints. Men jag garanterar dig att det inte har med fragmentering att göra.

Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad

Permalänk
Medlem

Defragmenter Pro Plus

1 gång i månaden..
flyttar rätt mycket filer o spelar spel så det behövs ibland.
ett tips är att flytta swapfilen till anna partition eller fysisk enhet än c:
tror mit xp laddar in på ett par sek.
hinner inte se loggan ens nästan förren det e dags.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...