Permalänk
Medlem

Intallera Linux med RAID disk

Har försökt mig på att installera Debian på min "vanliga" desktop dator utan någon direkt framgång.
Problemet är att jag som huvuddisk (Windows disk) har 2st 250GB SATA diskar i RAID0 och en 80GB IDE disk till Linux.
Problemet är ju att installationen hittar RAID diskarna som 2st 250GB diskar (hda & hdb) och inte en 500GB disk (använder mig av RAID kontrollen på mitt Gigabyte DS3 moderkort) plus min IDE disk (hdf). Inga större problem tills man skall fixa Bootloadern, vilket självklart inte hittar nått annat en den nya Linux installationen och 2 tomma fina diskar

Hur fan skall man bära sig åt för att få detta att funka?

Permalänk
Medlem

har samma problem, Tex i freebsd visar den raiddisken, men inte i linux, då visar den båda diskarna även om man har confat dom som raid-1 eller raid-0.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

du måste nog köra igång dmraid och hoppas att dmraid stödjer ditt kontrollerkort.

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk
Medlem

Din nuvarande RAID är en sk. fejk-hårdvaru-raid. RAID funktionaliteten ligger i Windows-drivrutinen, utan den är det bara två lösa diskar.

dmraid kan identifiera dessa arrayer vad jag vet. Annars är FreeBSD det enda jag känner till som ser dem.

Permalänk
Medlem

Att det var "fejk" RAID kollade jag också upp (mjukavaru RAID via BIOS).
Såg även att Debinans testing utgåva kom med ]"Experimental support for Serial ATA RAID" förra veckan, återkommer om det funkar för mig
Sen var faktiskt just FreeBSD ett alternativ jag funderade på att köra istället för någon Linux dist, kul blir ju en stark kandidat om Debian vägrar fungera.