Permalänk
Medlem

Dator för musikproduktion.

Skulle vara snällt om några skulle kunna tippsa på en dator som är bra till musikproduktion och bildhantering. Tjejen har en keyboard som hn gärna vill kunna koppla till datorn för att spela in, vet dock inte vad det är för kontakter på keyboarden, men ett ljudkort med en line in av bättre variant är att föredra.

Pristaket är satt till 6K utan skärm, mus och tagenbord. Grafik behöver inte vara så bra, hon spelar lite sims och mindre krävnade spel, sattsa istället på ljudkortet.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nvidia_for_life
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=475557...

lute över budget va? men om du handlar på db så vipsså blir det på budgeten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nvidia_for_life
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=475557...

Som jag skrev så ser jag hellre att pengarna läggs på ljudkortet istället för ett grafikkort.

En mixer kommer även kopplas mellan dator och keyboard, om detta gör valet lättare för er vet jag dock inte

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

OM du kan tänka dig att gå 500 kr över budget kan det här vara ett alternativ: http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=480991... , grymt snabb dator, vill du inte gå över budget är det bara att ta en något långsammare processor, men för musikskapande är processorkraft ovärderligt, tro mig!

Ljudkortet köper du här: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m=2&i=30&s=0&article...

Perfekt dator för musikskapande!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

tja!

ja håller sj på me musik och djing.. ja kör me Creative Sound Blaster X-Fi Platinum, och den tycker jag fungerar mkt nice!
om du endast ska producera etc. då kan du nog hitta ett bättre och billigare kort. men jför min del så spelar jag spel en del och dessutom det så brukar jag kopplar min dator till mixerbordet så... d e jätte viktigt med ett liknande ljudkort.

jag kör med FL Studio då d gäller producering!
Innan jag hade kortet så kunde ja fan inte spela på min AXIOM 49. efter att ja köpte kortet och ställde in bufffern, WOOF klockrent!!! skön ljudkvalle och mkt grymt när d gäller surround sound känsla...

om du ska satsa då kör me en riktigt nice processor: AMD Athlon 64 X2 6000+ (3,0GHz) Socket AM2 Box

2x1 GB minne

och wala där haru allt du behöver..

grafikkort kan du nog köra me HD 2600xT = 999kr med bra prestanda för liknande spel.

Creative ljudkort: 1700
amd cpu: 1500
2x1 minne: 800
Grafikkort: 999
moderkort: 600-1000kr som max. ( massa pci slots ska du ha!)

pris: 6000kr (och du får en fjärrkontroll till ljudkortet på köpet;P haha)

obs. satsar du STORT på musik producering, då ska du köra me typ nåt annat som e bättre. men creatives produkter e ba klockrena för spel o filmer d ska du veta ;P

edit: M-audio är ett riktigt grymt märke som du kan satsa på

sorry för stavningen

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem
Permalänk

Lappa, vet inte hur många här som håller på koll på "musik" datorer.. men tror inte du ska satsa på någon av de ljudkort som är länkade här. Håller själv på leta efter ett bra ljudkort och tror jag får satsa på ett externt då det finns väldigt, väldigt få som passa till ett vanligt chassi (som har hög kvalité). En dator för musikproduktion ska inte ha samma ljudkort som en musikdator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredPeace
Lappa, vet inte hur många här som håller på koll på "musik" datorer.. men tror inte du ska satsa på någon av de ljudkort som är länkade här. Håller själv på leta efter ett bra ljudkort och tror jag får satsa på ett externt då det finns väldigt, väldigt få som passa till ett vanligt chassi (som har hög kvalité). En dator för musikproduktion ska inte ha samma ljudkort som en musikdator.

så sant... men kolla M-audio dom e fan experter och dom har billiga produkter dessutom (interna och externa kort).

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem

Precis M-audio jag länkade till på 4Sound, pappa har ett identiskt kort i sin dator och det fungerar otroligt bra, dessutom är det inte dyrt!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

M-audio ser ut att vara ett midi kort som även kan användas som ljudkort. Jag vet inte riktigt vad Lappa vill ha men det skulle fungera till ett midi-keyboard..

Permalänk
Medlem

asså usb keyboard e mkt bättre än midi... kolla ditt keyboard med usb men änvänd ditt ljudkort som input för keyboarden.. d e mera software grej o inte hardware.

usb - > datorn. datorn -> programmet. programmet -> output på ditt ljudkort.

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem

Om det är tänkt att windows vista skall användas för datorn någon gång i framtiden så är ju ett tips att kontrollera att det finns drivrutiner innan ljudkortet inköps.

Själv kör jag med ett Phonic Firefly 302, en billig sak, men duger i krig medans man väntar på att m-audio ska fixa drivisar till delta-korten, om de kommer alls vill säga. :/

Sen att usb-keyboards skulle vara "mycket bättre" än keyboards med bara midi-interface tycker jag är ett fånigt påstående. Den enda fördelen jag kan se är att man slipper att ha 2x midikabal istället för 1xUSB om man kör både MIDI In/Out. Usbkabeln är väl lite smidigare också, men det gör ju inte keyboarde:t varken bättre eller sämre för den sakens skull.

Saknar du midiport på ljudkortet så löses det lätt med en sådan här:

Permalänk
Medlem

Det du behöver för musikproduktion är framförallt ljudkortet, processorstyrka och bra/stor mängd minnen samt en hyffsat stor hårddisk (plats för samplingar, softwaresynthar, och såklar dina projekt)

En tyst dator är givetvis viktigt då fläktljudet kan va störande när man arbetar.

Dessvärre vet jag inte om 6000 räcker för den datorn jag tycker ni ska köpa, Visst kan ni köpa en hyffsad för det priset men mitt förslag är att ni sparar ytterligare några tusingar och skaffar en lite rejälare maskin =).

Vilket program använder din flickvän och använder hon mycket softwaresynthar och samplers?

Vissa Vsti patchar kan ta 30% av min totala CPU (1,6ghz 512ram =S, ny dator på väg snart) så jag rekommenderar följande för att få ett rejält flyt:

Antec Sonata III Miditower, Svart m/500W Nätaggr = 1195kr

Uppgraderingspaket AMD - MSI K9N SLI-2F, Athlon64 X2 6000+, 2048MB =
2995kr

Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 16MB 7200RPM = 1050kr

NEC DVD-brännare AD-5170 IDE Svart OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) = 299kr

HIS Radeon X1650PRO 256MB DDR2, PCI-Express, 2xDVI/Tv-Out, Retail = 795kr

Detta får du för 6334 inkl frakt MEN det finns inget ljudkort i detta paket vilket är bland den viktigaste(om inte den allra viktigaste komponenten i en musikdator)
Jag föreslår ett M-audio vilka enligt mig gör riktigt bra grejer. Kör själv med ett Fast Track Pro och det funkar alldeles utmärkt för att göra lite eget här hemma.

Köp inget Creative eller nått sånt eftersom det inte är kort som är gjorda för musikskapande(Inga Midi, Line in/out, (eller?))

Kolla om din tjej har midi på sitt keyboard innan du skaffar ett midikort bara^^

MVH. NaM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Sen att usb-keyboards skulle vara "mycket bättre" än keyboards med bara midi-interface tycker jag är ett fånigt påstående. Den enda fördelen jag kan se är att man slipper att ha 2x midikabal istället för 1xUSB om man kör både MIDI In/Out. Usbkabeln är väl lite smidigare också, men det gör ju inte keyboarde:t varken bättre eller sämre för den sakens skull.

Saknar du midiport på ljudkortet så löses det lätt med en sådan här:
http://www.pinnaclesys.com/images/boximages/box_lg_Midisport_...

Har du en länk där denna produkt kan köpas? Tänkte nämnligen köpa midi-keyboard av en polare men har inga midi ingångar.

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk

NaM_Ki värkar kunna detta.. gör som han säger!

Creative kort som sagt funkar inte alls till musik-skapande då midi portar och andra schyssta saker oftast fattas; fungerar dom så är dom ofta mycket dyrare än ett schysst kort för samma ändamål.

Creative är till för spel och film!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalbast
Har du en länk där denna produkt kan köpas? Tänkte nämnligen köpa midi-keyboard av en polare men har inga midi ingångar.

Nu är jag många dagar efter med att svara, men om du fortfarande inte hittat någon så... :]
Själv har jag en sådan här:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...
Den har två st midi in och två midi ut och usb till datorn. (Notera: billigare än den med 1 Ut / 1 In.)

Men pröva din lokala musikhandel. Jag köpte min på musiklagret i borås.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att Intel är bäst om man ska göra musik.

Permalänk
Avstängd

Tycker du ska ta en titt på den här sidan. http://studioforum.idg.se/

Där hittar du det mesta inom detta ämne.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Nu är jag många dagar efter med att svara, men om du fortfarande inte hittat någon så... :]
Själv har jag en sådan här:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...
Den har två st midi in och två midi ut och usb till datorn. (Notera: billigare än den med 1 Ut / 1 In.)

Men pröva din lokala musikhandel. Jag köpte min på musiklagret i borås.

Låter bra! Beställer nog från ljudia där. Tack som fan

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Inaktiv

behövs knappast något ubergraffe för sims, intgrerade graffen pallade det för 4 år sedan... satsa på något biffigt ljudkort istället!