Permalänk
Medlem

Landsort VS Storstan

Jag och en kamrat satt just och argumenterade över vad man skall satsa på för ställe att flytta till, nu när tiden är mogen och man skall sprida sina vingar.

Jag är en stenhård förespråkare för landsort, där jag anser att möjligheten att kunna öppna fönstret och pissa rakt ut i trädgården är guds gåva till jorden, för att inte tala om möjligheten att kunna spela musik sent ut på natten på högsta volym utan att någon klagar.

Kamraten anser däremot stan är det som gäller då allting är centralt, välutbyggd kollektivtrafik, yiddi, yadda.

När jag sedan menar landsort så är det nödvändigtvis inte bara ett ställe med en massa kor till grannar, utan man har en liten Ica butik, kebabställe etc. Gödseldoft kan dock förekomma på regelbunden basis.

Sålunda, vad anser ni Swecare är det som gäller om man räknar bort saker såsom närheten till arbetet/skola?
Pissa genom fönstret eller åka buss?

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Båda har ju såklart sina fördelar (och nackdelar). Själv är jag väldigt förtjust i landsorter, men inte tillräckligt för att ständigt bo på landet. Skulle kunna tänka mig en sommarstuga kanske. Hmm, är riktigt kluven faktiskt. Alltid haft tanken att jag en vacker dag ska flytta utsocknes med min tös och barnen, men samtidigt gillar jag det centrala också. Så länge det inte är mer än ett par mil till storstan bara. Man behöver inte komma speciellt långt ifrån för att få en "landet"-känsla.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Själv så älskar jag stället där jag bor. en liten "landsort" tio minuter utanför staden, så kan man få lite av varje

Permalänk
Medlem

Landsort nära storstad? perfekt tycker jag.
Själv bott i trollhättan hela livet och flyttar hemifrån om en månad men bor kvar här än.
Känns som en perfekt stad, 40-50min till göteborg om man är sugen på det

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Va ?
Är det nåt fel att pissa ut genom fönstret från sin lägenhet på 7:e våningen nu också ?

Jag föredrar iallfall helt klart stan. Det kan vara skönt att koppla av ute på landet ibland, visst. Dock så skulle jag bli alltför frustrerad med tiden av att inte ha en massa saker tillgängliga.
Får lite känslan av isoleringscell om jag är ut på landet mer än några dar...
Här finns ju INGENTING tänker jag..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag är uppfödd kring Göteborg och levt hela mitt liv här tvivlar jag på att jag arbetar mig härifrån när flytt blir på tal.
Jag kan självklart känna mig fri, lugn och ha det skönt "på landet". Dock tvivlar jag på att den känslan varar länge då jag dagligen drar nytta av vad storstadsområdet har att bjuda på. För att inte tala om alla de goda vänner jag utan omständiga resor vill kunna umgås med.

Kort sagt: I lagom dos är friheten på landet underbar. I längden vinner dock storstadslivet.

EDIT: Vad det gäller dina val i röstningen skulle jag däremot föredra att "Pissa ut genom fönstret" än att "Åka buss". Röstar ändå på "Åka buss" eftersom jag räknar med att det motsvarar storstadslivet.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Testpilot

Varför åker man buss om man bor i stan? förstår inte riktigt resonemanget =/

Själv hatar jag landet och skulle vilja bo i en riktigt stor stad där allt har öppet dygnet runt

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Varför åker man buss om man bor i stan? förstår inte riktigt resonemanget =/

Kamraten använde välutbyggd kollektivtrafik som ett starkt argument till att bo i stan gentemot landet, därav alternativet, "Åka buss". Tänkte på att åka spårvagn hade eventuellt vart ett bättre val, men det finns ju inte direkt i alla städer.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Bästa är nog att bo en bit utanför storstan skulle jag säga. Det är rikigt skönt att komma ifrån oväsendet, stressen, jobbigt folk ibland..

Permalänk
Medlem

Ja, åka buss behöver man ju inte gilla.
Jag bor i Stockholm och åker i princip aldrig buss. De är långsamma och ofta smäckfulla och kommer aldrig i tid.
Tunnelbanan och tåg är hundra gånger smidigare och i princip det enda färdmedel jag använder.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Stan, helt klart. Visst är det skönt att ha en egen trädgård och inte bry sig om grannarna, men å andra sidan, vad säger att du skaffar ett hus bara för att du bor på landet? Eller vad säger att din lägenhet mitt i stan inte är bra ljuddämpad?

När jag bodde i haga i göteborg så hörde man nästan ingenting av stadens ljud, och då bodde vi ändå precis vid järntorget där det alltid är liv och spårvagnarna löser av varandra.

Det enda jag saknar med att bo i lägenhet är att jag inte kan ha mina trummor där. Och att hyra en lokal bara för att ha settet är inte riktigt ett alternativ. Att ha trädgård och villa vore ju bara skit. Måla om fasaden/fönstrena... blää, klippa gräs? Nej tack. Ska jag ha ett hus så ska det stå på en klippa utan gräsmatta, precis vid havet och helst ha en fasad i plast eller nåt så jag slipper måla om skiten. Och med de kraven så kommer jag stanna i lägenhet länge

Permalänk
Hedersmedlem

Tog mig friheten att redigera valen i omröstningen för att de skulle bli lite tydligare. För min del så kan jag både pissa genom fönstret (det gör jag dock inte, jag ställer mig bakom en gran istället) och åka buss med väl utbyggd kollektivtrafik ute i sommarstugan.

Personligen fördrar jag att bo på ett mindre ställe men att ha relativt nära till nån större stad. Åtvidaberg pasar mig väldigt bra på det viset eftersom linköping bara ligger en halvtimma härifrån med bil. Storstäder är inte särskilt intressanta för mig bortsett från att det finns lite roligare affärer än ica att handla på. I övrigt föredrar jag friheten och möjligheten att kunna göra som man själv vill utan att behöva tänka på att grannen blir störd som är bäst med att bo på en mindre ort i eget hus. Allra bäst är förstås att bo ute i skogen, men det har sina nackdelar det med om man inte råkar bo utmed någon större väg.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Stan lätt.
Växte upp ute på "landet" (ca 3mil utanför Göteborg) och fått nog av det. Älskar att bo i stan nu mer. "Landet" eller hålan längtar jag verkligen inte tillbaks till, kan var skönt att åka ut dit och hälsa på någon gång men aldrig att jag flyttar tillbaks för att bo där.
Sen är alternativet "åka buss" är jävligt bra sagt för bor man i "stan" behöver man ingen bil på samma sätt som när man bor ute på landet där man är helt handikappad utan bil.

Permalänk
Medlem

Landsort, all the way. Roar själen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Utanför stan, lite som på landet. Bor lite utanför Malmö i Bunkeflostrand och trivs utmärkt. Natur, hav och 3 minuter till öresundsbron samt ringvägen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Landsort, all the way. Roar själen.

Word.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Bodde i landsort (Alingsås) fram till att jag var ca 18, hatade det något extremt de sista åren, har nu bott i storstad kanske 5 år och trivs hur bra som helst.

Främst är det nog anonymiteten jag gillar, älskar att man alltid träffar nytt folk överallt. Men det är roligt att man är så olika.. det enda jag brydde mig om efter gymnasiet var att fly illa kvickt från staden där jag bodde, en del av mina kompisar däremot bor kvar och stortrivs! Jag fattar noll

Permalänk
Medlem

Jag bor i skogen. ca 35 minuter från stockholms innerstad med bil. Inte alls jobbigt.. speciellt inte när man har bil. Det som stör lite är bussarna. Har ca 2 om dagen här. På vardagar. Det går INGA på helger. Ska man ut och röja så är det sova över hos kompis som gäller men det är ovanligt eftersom att jag har två ungar runt benen jämt. Det är lungt och skönt.. inga förbannade grannar att störa sig på och jag kan spela hur högt jag vill hur länge jag vill. Utanför fönstret har vi ca 200 kor. Vi hyr ett hus på en rätt stor Arla-gård.
Innan bodde vi i Hammarby sjöstad. Stelt och tråkigt. Trafik och irriterande grannar. Usch!

Permalänk
Medlem

Landet helt klart, bor själv ca 1,5 mil utanför Norrköping och jag trivs mycket bättre ute på landet än i stan.

Permalänk
Medlem

Självklart på landet nära havet/sjö. Kan inte bli bättre en så.

Visa signatur

^^

Permalänk
Hedersmedlem

Som student har jag testat på storstan. Till slut kommer det nog bli landet, där jag växt upp. Uppsala är trevligt och Valencia (lite större än Stockholm, invånarmässigt) har massa uteställen osv. Men ska man bo på landet ska man bo nära tätort. Föräldrarnas hus (där jag växte upp) ligger ca 10 minuter (tror jag) "stan" (Lindesberg). Jag kan nog absolut inte tänka mig att bo i Norrlands inland med 5-10 mil till närmsta någelunda stora samhälle. Det är alldeles för långt.

Kanske ska testa på att pissa genom fönstret

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Bodde i skövde och utanför i 15år räknas som landsort eller? Nu bor jag i Götet vilket jag anser har många fördelar. Bland annat behöver man inte veta vilka hälften av folk är när man åker in till centrum. Men jag skulle ju kununna tänka flytta till en stad några mil utanför gbg. Norr eller söder. Behöver inte storstad varje dag. Men det är ju trevligt att ha ganska nära till Stan:) Havet är det viktigaste för mig.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det har att göra med hur man växt upp och vad man är van vid!

Jag skulle aldrig kunna bo i en stad, tycker det är jobbigt med mycket folk och anser det vara skönare att kunna dra ut snabeln lite var jag vill

Men man ska inte bo för långt från civilisationen, jag har 15 min till närmsta småstad (5 000 invånare) och 30 min till Örebro men jag bor ändå på en stor gård med mycket utrymme, kan inte tänka mig nå annat!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Landet är helt klart att föredra. Det är mycket hälsosammare med ren luft och utan ständigt bakgrundsljud.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Varför åker man buss om man bor i stan? förstår inte riktigt resonemanget =/

Själv hatar jag landet och skulle vilja bo i en riktigt stor stad där allt har öppet dygnet runt

Bor man i större städer blir det lite smidigare att använda sig av kollektivtrafiken när man skall ta sig runt...

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Drömmen vore att ha en mindre stuga långt ute i skogen där jag kan slå mig till ro och bara mysa. Låter kanske lite muppigt iom att jag bara är 22 bast, men jag är så less på alla stressade och pryda storstadsmänniskor.

Visa signatur

What isn't remembered, never happened. Memory is merely a record... you just need to rewrite that record.
Var vänlig citera så jag hittar tillbaks.

Permalänk
Medlem

Mindre ort, gärna precis i utkanten nära skog och natur. Bättre luft och miljö, javisst, men framförallt mycket billigare att bo.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Jag bor i ett litet samhälle i södra lappland. Finns många fördelar, billigt boende, nära till vacker natur m.m. Men det finns nackdelar också, långa avstånd till nästan allt, ont om jobb och usel kollektivtrafik.

Just nu är iofs inte jobb så stort bekymmer för oss, det har startat två gruvor (dagbrott) här och ytterligare två är planerade. Första gången sedan 60-talet som det händer något rejält här, finns nästan inga lägenheter kvar att hyra.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem

Har bott i landsort i 27 år, förhoppningsvis aldrig mer. Mest räggers och supande och hejdlöst ryktesspridning...Känns mycket bättre i relativt stor stad.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det beror litegrann på hur gammal man är.
Om det är "flytta hemifrån"-åldern (läs 18-22) så känns det ju som att stan skulle vara ett lite roligare ställe att bo på. Många i samma ålder, mycket krogar... etc. Men sådant kanske inte intresserar dig, vad vet jag..

Visa signatur

---