Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Avstår du från alkohol för att det skadar hjärna och lever? Från bilkörning då det är farligt? Från fet mat för blodkärlens skull? Allt handlar om livskvalitet, mycket i livet är farligt/dåligt men vissa saker gör man ju för att det skall vara värt att leva. Tror inte du är en så rolig människa om du lever efter ovanstående. Själv lever jag efter "Kvalitet före kvantitet", jag blir hellre 50 år och lever gott än 100 år med hjälp av GI-metoder och jävelskap.

Håller verkligen med till 100%

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen inte att rökning på något sätt förbättrar ens livskvalité...

Permalänk
Medlem

Vattenpipa är total waste , man får inte ut så mycket av det imo. Men det är väl antagligen lite sundare än vanlig ciggrökning iallafall.

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
"Det är ju det som är grejen med att röka överhuvudtaget, vad det än är man röker." sa du.
Jag sa bara att det inte alls är så när man röker exempelvis cigarill, därför stämmer inte det du säger, även om det var ett litet sidospår.

Ops, det missade jag.
Aja, jag har aldrig rökt Cigariller så det hade jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem

Själv har jag 3st vattenpipor på hyllan (en liten, en mellan och en stor) och över 1kg tobak i skafferiet.
Så som jag har fattat det så ska det vara på ett ungefär lika farligt som att röka vanliga cigaretter, men (som det sagts tidigare i tråden) man röker inte lika ofta/mycket.

Ang. att det är mindre tjära i vattenpips-tobak är ju ren BS. Tjäran bildas när tobaken förkolniseras (stavas/heter?). På förpackningarna till min tobak så står det:
Nikotin 0,05%
Tar 0%

men självklart får jag i mig tjära när jag röker vattenpipa ändå.

Förövrigt så är Pepparmint en väldigt god tobak ^^

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

Summan av våra laster är konstant!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Max
Vattenpipa är total waste , man får inte ut så mycket av det imo. Men det är väl antagligen lite sundare än vanlig ciggrökning iallafall.

Vattenpipsrökningen är en social grej. Nej det är inte sundare, utan farligare.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Nej det är inte sundare, utan farligare.

Har du några källor på det?

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Max
Har du några källor på det?

Om du tänker efter så kan man se hur farligt det är, men jag ska leta upp en källa till dig.

Edit:
http://www.arabnews.com/?page=9&section=0&article=28905&d=16&...

http://en.wikipedia.org/wiki/Tobacco_smoking#Hookah

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db...

http://pediatrics.aappublications.org/cgi/content/abstract/11...

http://www.tobaksfakta.org/Default.aspx?id=3108

Desutom har WHO gjort en seriös forsking kring vattenpipor. hittar dock inte någon länk till det, men vet att det vart uppe hos aftonbladet och svt.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Själv lever jag efter "Kvalitet före kvantitet", jag blir hellre 50 år och lever gott än 100 år med hjälp av GI-metoder och jävelskap.

Eller så kan man hitta en balans så du lever gott i 75 år istället för att dö innan du ens hinner ta ut din pension.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
antar att det är av samma anledning som man inte ska ta halsbloss me en cigarr... det finns ingen bra förklaring troligen myt.
jag brukar dra halsbloss me cigarr men alla idiotförklarar mig när ja säger att jag gör det.

Det gör dom rätt i, anledningen till att man inte behöver/ska ta halsbloss med en cigarr är att nikotinet kan tas upp av slemhinnorna i munnen till skillnad från cigaretter där röken måste ner i lungorna för att nikotinet ska tas upp av kroppen.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
*källor*

Något man bör informera pöbeln om eftersom nästan alla tror att vattenpipe-rökning är mindre skadligt.

Är det ens 18-årsgräns på vattenpipe-tobak?

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Max
Något man bör informera pöbeln om eftersom nästan alla tror att vattenpipe-rökning är mindre skadligt.

Är det ens 18-årsgräns på vattenpipe-tobak?

Tror inte det finns någon åldersgräns på det. Svårt att säga, då nikotinhalten är så låg och risken att bli beroende är rätt liten.
Men är det 18 år på 2.25% cider så kanske det är på tobaken också, fast det är oftast turkburk butiker som säljer, och där brukar inte åldersgräns spela någon större roll.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Max
Något man bör informera pöbeln om eftersom nästan alla tror att vattenpipe-rökning är mindre skadligt.

Är det ens 18-årsgräns på vattenpipe-tobak?

Tror inte det finns någon åldersgräns på det. Svårt att säga, då nikotinhalten är så låg och risken att bli beroende är rätt liten.
Men är det 18 år på 2.25% cider så kanske det är på tobaken också, fast det är oftast turkburk butiker som säljer, och där brukar inte åldersgräns spela någon större roll.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte gillar smaken av vattenpipetobak? I alla fall inte de smaker jag testat än så länge.
En vanlig cigarett har jag däremot inget emot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Avstår du från alkohol för att det skadar hjärna och lever? Från bilkörning då det är farligt? Från fet mat för blodkärlens skull? Allt handlar om livskvalitet, mycket i livet är farligt/dåligt men vissa saker gör man ju för att det skall vara värt att leva. Tror inte du är en så rolig människa om du lever efter ovanstående. Själv lever jag efter "Kvalitet före kvantitet", jag blir hellre 50 år och lever gott än 100 år med hjälp av GI-metoder och jävelskap.

Det får helt enkelt stå för dina värderingar. Jag dricker inte alkohol särskilt ofta (högst en öl / månad). Bil kör jag gärna, men där har man ändå en rimlig chans att påverka hur farligt det blir genom att exempelvis hålla hastighetsbegränsningar och inte köra påverkad. Dessutom finner jag nöje i att motionera och träna vilket ger mig en del av min livskvalitet.
Om du anser att vattenpiperökning betyder så mycket för dig så att du skulle riskera halva din livstid för det har du i ärlighetens namn inte särdeles mycket livskvalitet i dagsläget. Men, som sagt, det är ditt liv du kastar bort och inte mitt... och du får göra vad du vill med ditt...

Mvh

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Medlem

Intressant att ingen tagit upp risken för att sprida sjukdomar såsom herpes etc via vattenpipa ...

Inte för att jag vill sitta och leka moraltant och jag röker själv vattenpipa när tillfälle erbjuds, men det kan vara värt att ha i åtanke.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Intressant att ingen tagit upp risken för att sprida sjukdomar såsom herpes etc via vattenpipa ...

Inte för att jag vill sitta och leka moraltant och jag röker själv vattenpipa när tillfälle erbjuds, men det kan vara värt att ha i åtanke.

Det är väl något som är givet när gått runt pipan ett varv.
"Hörrni, bara så ni vet så har jag munherpes"

Visa signatur

Jasså det säger du...

Permalänk
Medlem

Dåligt för kroppen, bra för själen, skulle jag vilja säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nagini
Man tar ju inte halsbloss när man röker vattenpipa heller.

Jag har under alla år jag rökt vattenpipa använt mig av "halsbloss" då det enligt mig ger mer smak. Jag känner inte en enda människa som håller sig till "munbloss".
Om du tar en titt när du är utomlands där dessa produkter säljs komer du garanterat se att de som röker drar ner röken i lungorna. Lika så på film och dylikt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Bara jag som inte gillar smaken av vattenpipetobak? I alla fall inte de smaker jag testat än så länge.
En vanlig cigarett har jag däremot inget emot.

Lakrits av märket El Basha samt en gnutta mint är troligtvis min favorit. Frisk, god och stark smak. (Förutsatt att man uppskattar lakrits dvs.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Intressant att ingen tagit upp risken för att sprida sjukdomar såsom herpes etc via vattenpipa ...

Inte för att jag vill sitta och leka moraltant och jag röker själv vattenpipa när tillfälle erbjuds, men det kan vara värt att ha i åtanke.

Munstycke finns för ett par kronor i närmaste vattenpipeaffär. Dock är det såklart många som ej bryr sig om detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Max
Något man bör informera pöbeln om eftersom nästan alla tror att vattenpipe-rökning är mindre skadligt.

Är det ens 18-årsgräns på vattenpipe-tobak?

Tobaken är 18-årsgräns på. Själva pipan är dock tillåten att köpa oavsett ålder.

Nä nu orkar jag inte svara på mer. Skall till jobbet.
Puss på er!

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

Vattenpipa är trevligt. Angående nikotin så kommer man inte undan det, jag snusar och känner av nikokick på vattenpipa.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Tror inte det finns någon åldersgräns på det. Svårt att säga, då nikotinhalten är så låg och risken att bli beroende är rätt liten.
Men är det 18 år på 2.25% cider så kanske det är på tobaken också, fast det är oftast turkburk butiker som säljer, och där brukar inte åldersgräns spela någon större roll.

Det är inte 18-års gräns på 2.25% cider. Dock så kör många handlare på det för att förhindra ungdomsfylleri.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Det är inte 18-års gräns på 2.25% cider. Dock så kör många handlare på det för att förhindra ungdomsfylleri.

Hur blir man full på 2.25%?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkeen
Hur blir man full på 2.25%?

dricker?

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geil
dricker?

Då måste man ju dra i sig en back för att våga ta någon på brösten som Henrik schyffert sa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkeen
Då måste man ju dra i sig en back för att våga ta någon på brösten som Henrik schyffert sa

Man blir inte full. Men politikerna verkar tro det.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Vattenpipa är trevligt. Angående nikotin så kommer man inte undan det, jag snusar och känner av nikokick på vattenpipa.

vadå, snusar du Onico eller? ;O

Permalänk
Medlem

Det är farligare om man röker lika mkt men oftast röker man inte kika mycket pipa som cigg både för att det tar tid och tända pipan och det är inte så smidigt Det är även mindre nicotin i den tobaken jag brukar röka.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CharlaN
vadå, snusar du Onico eller? ;O

Nej, general. Men jag känner fortfarande av nikotinet. Drar iofs oftast riktigt stora bloss när jag röker vattenpipa..

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Nej, general. Men jag känner fortfarande av nikotinet. Drar iofs oftast riktigt stora bloss när jag röker vattenpipa..

hmm snusar med general och tar stora bloss med vattenpipa men känner inte av nikotinet, det är väll bara riktigt lite nikotin i vattenpipstobak?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CharlaN
hmm snusar med general och tar stora bloss med vattenpipa men känner inte av nikotinet, det är väll bara riktigt lite nikotin i vattenpipstobak?

Japp det är ytterst lite, 0.5% eller 0.05%. Så det är i princip omöjligt att känna av nicotinet om du inte är på något sätt speciellt känslig för sånt.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.