Köparens guide till nätaggregat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
För att bygga ett datorsystem som kräver uppemot 700W får man riktig gå in för det. Det kanske går med dubbla FX-74 och 8800 GTX i SLI samt en jävla massa hårddiskar, men det är ändå tveksamt om man någonsin uppnår ett scenario där samtliga komponenter i systemet drar sin maximala effekt.

Enligt min Claes Ohlsson-mätare drar mitt testsystem runt 250W i fulload. Då snackar vi överklockad >3 Ghz C2D med X1900XTX och fem hårddiskar, vilket kanske kan ge lite perspektiv på det hela.

Hur ställer du dig till följande uttalande (?):

So why then you might ask, would we need a 750W power supply? For one thing a power supply should ideally be rated for approximately twice the expected maximum load. If your PC will use between 150~200 watts of DC power then the PSU should be rated for at least 350~400 watts. This will allow the power supply to operate at around 50% of its rated capacity.

But if you are a gamer with one or more high-end video cards, then you will definitely need a high-quality, larger capacity power supply! For example: BFG Tech recommends using a power supply that can deliver a minimum 26A +12V with their GeForce 7800/7900 video cards. If you have two GeForce 7800/7900’s in SLI mode, then a minimum rating of 34A +12V is recommended. That’s over 400 watts for just the two video cards.

- http://www.pcper.com/article.php?aid=255&type=expert

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Hur ställer du dig till följande uttalande (?):

So why then you might ask, would we need a 750W power supply? For one thing a power supply should ideally be rated for approximately twice the expected maximum load. If your PC will use between 150~200 watts of DC power then the PSU should be rated for at least 350~400 watts. This will allow the power supply to operate at around 50% of its rated capacity.

But if you are a gamer with one or more high-end video cards, then you will definitely need a high-quality, larger capacity power supply! For example: BFG Tech recommends using a power supply that can deliver a minimum 26A +12V with their GeForce 7800/7900 video cards. If you have two GeForce 7800/7900’s in SLI mode, then a minimum rating of 34A +12V is recommended. That’s over 400 watts for just the two video cards.

- http://www.pcper.com/article.php?aid=255&type=expert

Jag vågar inte uttala mig så generellt eftersom det är svårt att uppskatta vad komponenter egentligen drar utan tillgång till riktiga siffror. 400W för två 7900 är däremot uppåt väggarna felaktigt, skulle snarare gissa på kring 100W per grafikkort (i värsta möjliga scenario).

I vilket fall som helst så pågår det en väldig mytbildning kring effektförbrukning och kraftiga nätaggregat. I bland annat pcper-forumet så verkar universallösningen på alla möjliga sorters problem vara att helt enkelt uppgradera nätagget. Det är lite som audiofiler och högtalarkablar.

Edit: http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/geforce7900gtx...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Enligt min Claes Ohlsson-mätare drar mitt testsystem runt 250W i fulload. Då snackar vi överklockad >3 Ghz C2D med X1900XTX och fem hårddiskar, vilket kanske kan ge lite perspektiv på det hela.

har du räknat med nätdelens effektivitet? En nätdel är ju aldrig 100% effektiv utan den brukar ha en effektivitet runt 80-85%, beroende på last.

250W ur väggen blir ungefär 250*0.8 ~ 200W i själva systemet.

Men du kanske har redan räknat med det, vad vet jag

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
har du räknat med nätdelens effektivitet? En nätdel är ju aldrig 100% effektiv utan den brukar ha en effektivitet runt 80-85%, beroende på last.

250W ur väggen blir ungefär 250*0.8 ~ 200W i själva systemet.

Men du kanske har redan räknat med det, vad vet jag

Nix, 250 W är vad mätaren visade. Nätagget som används är ett OCZ GameXtream, som har upp emot 90% maximal effektivitet i "best case scenario". Körde 3Dmark06 när jag testade.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Geeks
SweClockers
Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Ytterligare en bra artikel: http://legionhardware.com/document.php?id=635

Tack, den var intressant. Köper helt resonemanget att man ska satsa på kvalitetsnätagg. Men jag tyckte det inte var värt att pressa mitt Seasonic 430w med överklockning och dubbla grafikkort. Är tveksam om de i artikeln tänkte så mycket på de som överklockar. Ett kritiskt skede vid överklockning är då systemet ska startas upp vilket kräver lite extra kraft.

Ska bli intressant om mitt system visar på några förändringar med annat nätagg, just nu vill minnena inte fungera i default om inte spänningen höjs och då jag kör 3dmark gnäller kondensatorerna i nätagget. Men jag förväntar mig inga förändringar. Jag tycker det är viktigt att ett system ska hålla år efter år i ovanstående artikel har de kört sitt system i 2 månader.

Edit: Silverstone ST75ZF nätagget passade som handen i handsken, tusen tack coolermaster för deras tilltagna nätaggsbur som hade samma längd som nätagget. Det största problemet var att få in alla kablar! Ett riktigt lirkande. Värdena på 3.3 Volt förbättrades så pass mycket att jag inte behöver ha lika hög spänning på minnet som tidigare. Dessutom kan jag sänka vcore mer nu innan det blir problem. Mitt trådlösa nätverkskort har helt plötsligt blivit dubbelt så snabbt, fattar inget. Kondensatorljudet är nu borta då jag kör 3dmark. Det återstår att se hur datorn överklockar. Men jag har på känn att det är moderkortet som sätter begränsningarna nu. Det nya nätagget låter tyvärr lite mer än vad jag är van med. Fimpade en chassifläkt då den var onödig och jag fick ner bullret till en lite rimligare nivå. Nätagget är riktigt overkill egentligen med tanke på att den har fyra linor på 18A och kraft att driva 4 grafikkort samtidigt! Se dock upp med en av adaptrarna då den kan vara felkopplad, jag fick batch som hade just den felaktiga adaptern men jag visste det från en recension. Men de flesta har ingen användning av extra pci-e kablar ändå.

Permalänk

En lite korkad fråga men here goes - Är det verkligen bättre med nättagregat som har fläktar på 120mm? De flesta (kanske alla?) fläktarna blåser ju inte bort varmluften ut ur chassit, utan håller kvar den inne i chassit, om ni förstår vad jag menar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thewipeout
En lite korkad fråga men here goes - Är det verkligen bättre med nättagregat som har fläktar på 120mm? De flesta (kanske alla?) fläktarna blåser ju inte bort varmluften ut ur chassit, utan håller kvar den inne i chassit, om ni förstår vad jag menar?

Alla nätagg jag har sett blåser ut luften.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Alla nätagg jag har sett blåser ut luften.

Fläktarna är ju riktade uppåt, inte bakåt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thewipeout
Fläktarna är ju riktade uppåt, inte bakåt.

Ja och luften kan bara ta en väg, ut genom gallret i bak.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Ja och luften kan bara ta en väg, ut genom gallret i bak.

Är det jag som är helt bakom flötet nu eller? Fläkten är ju riktad UPPÅT, vilket betyder att luften rör sig UPPÅT och stannar kvar i chassit?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thewipeout
Är det jag som är helt bakom flötet nu eller? Fläkten är ju riktad UPPÅT, vilket betyder att luften rör sig UPPÅT och stannar kvar i chassit?

Luften går mot nätaggets kretskort och trycks därefter ut från lådan genom gallret.

Fläkten riktas ned mot cpu.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Luften går mot nätaggets kretskort och trycks därefter ut från lådan genom gallret.

http://icehw.net/review/aurora350/unit1.jpg

Fläkten riktas ned mot cpu.

Aha. Tänkte upp och ner.

Permalänk
Medlem

Haft mången chieftec genom åren, förstår inte varför folk inte gillar dem. Ska uppgradera till ett Chieftec 650w när det är dags, bra och till ett rimligt pris.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thewipeout
Aha. Tänkte upp och ner.

HAHAHAHAHHAHAHAHAHA (sry men hahahaha)

Du kan vara lugn, du är inte den första som inte har tänkt på att fläkten ska vara neråt mot innandömet av datorn och inte ligga mot taket av chassit

Jag har sett många som har frågat om varför fläkten sitter uppåt på "det där agget"

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
HAHAHAHAHHAHAHAHAHA (sry men hahahaha)

Du kan vara lugn, du är inte den första som inte har tänkt på att fläkten ska vara neråt mot innandömet av datorn och inte ligga mot taket av chassit

Jag har sett många som har frågat om varför fläkten sitter uppåt på "det där agget"

Det är ju kul att man vänder nätagget uppochner och på varenda promobild för att verkligen visa vilken stor fin ingång för luft man har på undersidan.

Jag antar att det beror på att grejen med en gigantisk 120mm-fläkt på undersidan inte varit "standard" i mer än tre, fyra år och att man därför gärna visar upp det.

Permalänk
Medlem

Mycket fin guide.

Kör på ett jag fick med i mitt chassi efter att mitt gamla noname brann.

Vann nyss 2 stycken Antec NeoHE 550W på dreamhack och det verkar vara ett mycket bra att (eftersom det står listat som mycket bra i tråden).

80mm fläkt iofs, men det står som "väldigt tyst"

Permalänk

hej ja köpte en dator av min halv bror som hade sten dött han vet inte va som hände o inte ja heller? kan det va nätaggregat som har dött??? har ett antec på 350 watt vore tacksam för ett svar

Permalänk
Medlem

Otroligt bra guide måste jag säga Köpte nyss ett Cooltek 600W och jag är väldigt nöjd! Det enda som låter från datorn nu är den trasiga fläkten på moderkortet

Hur som helst, otroligt bra guide!

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur "Xion"s och "LC-Power"s nätagg är?

Hittade det inte i Pålitliga/Opålitliga-listan.

Permalänk
Medlem

Ingen aning, men jag köpte och har använt ett Xion 630W i några veckor nu sen mitt moderkort gick sönder och jag först trodde det var nätagget.

Inga problem, väsnas inte mer än tidigare OCZ PowerStream 520W eller SBT NUUO 550W(funkar alltså, nu i reserv). Finns annat som låter mer i lådan. Verkar också relativt svalt under last. Ett plus är att det är kort och tar lite utrymme samt att endast 20/24-pins kabeln är sleevad(blir lättare att få bra luftflöde i lådan, en massa "coola", "snygga" kablar tar plats och blockerar luft).

Xion-agget har automatiskt varvtalsreglerad 120mm-fläkt och Active PFC. Dock endast 2 st. 12V-linor, på 21A och 22A. Det finns dubbla pcie-kontakter för SLi, men inte särskilt många SATA-kontakter för den som har många diskar. Jag skulle nog inte köra SLi på ett så billigt agg, annat än på low-end strömsnåla kort isåfall.

Jag kör för tillfället med en X2 i 2640MHz i 24/7-klock, 2048MB RAM, GF 8800GTS i 600/900, brännare, 3 st SATA-diskar och dubbla ljudkort. 3D Mark 06 kör igenom utan att hacka och det gick bra att installera Vista tom. klockat = ingen data-korruption(Vista är känsligt).

Jag skulle vilja säga att Xion fungerar bra "out of the box", hur driftsäkert det är har jag däremot ingen aning om. Men 599Kr som det kostade är onekligen en hel del billigare än de flesta "kända" agg.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vilken skulle ni välja av:
Corsair CMPSU-520HXEU 520W
Cooltek CT500BHE12CF 500W
Nån som har nått negativt att säja om dom?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=85777,111532

Ska köras med GA-P35-DS4 & E6850 eller Q6600 i ett bZerk550 chassi.

Permalänk
Inaktiv

mushkin 650watt är bra. mushkin har alltid gjort kvalitetsgrejer.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Uppdaterat med ny räknare:

http://web.aanet.com.au/SnooP/psucalc.php

Verkar faktiskt stämma riktigt bra. Jag valde nätagg med 70% effektivitet och fick 189W "från väggen", vilket är i princip exakt vad min clas ohlson-mätare visar i oblivion.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Xion är pålitliga.. d:

har 3 kompisar med samma agg som mig.. och det har alldrig krånglat.

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem

Det är nog fel att säga att märke si och så är dåligt när det inte handlar om budgetmärken. De flesta märken är brandade OEM, ibland med egna modifikationer, men oftast inte, utan man sätter bara sitt namn på en enhet från en OEMtillverkare. Exvis den Chieftec jag har är en Sirtec. Nu har ju Chieftec introducerat en annan serie som är från CWT (och som är identisk med TTs Thoughpowerserie).
En del märken (silverstone) är delvis OEM och delvis egentillverkat. Andra är egenkonstruerat men legotillverkat av en OEM (PC&P).
Det som man ska titta på är hur pass bra aggregatet är på att hålla spänningen under last, effektivitet, kylförmåga och ripple (spännigsvibrationer). En del testar även för transienta (tillfälliga) laster (när du slår på datorn så inträffar exvis en transient last när alla diskar spinner upp). I allmänhet är det så att man får slanta för att få ett nätaggregat som har bra prestanda. Det är alltså inte likadant som med processorer där man kan överklocka en budgetprocessor till hög fart eller moderkort där man kan köpa ett billigare med nästan lika många funktioner som ett mer avancerat förutom att man tappar lite bandbredd i SLI och/eller någon snobbig form av kylning. Ett dåligt nätaggregat kan steka komponenter i datorn genom för dålig spänningshållning eller för hög ripple. Det behöver alltså inte gå sönder med en smäll för att det ska göra skada, och det är ganska dumt att få dyra komponenter stekta och data förlorat för att man inte ville lägga ut 500:- extra utan nöjde sig med en Fook Yoo Man 600 watt som med nöd och näppe orkar ge 300 watt med fruktansvärt ripple.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Fook Yoo Man 600 watt som med nöd och näppe orkar ge 300 watt med fruktansvärt ripple.

Var har du hittat det nätagget ??

Jag som har googlat efter dom och aldrig lyckats hitta dom, vill ju ha ett billigt agg att leka lite med

Håller med om att man hellre ska lägga lite mer pengar på ett bättre agg än typ "den där processorn som ju e hela 400MHz snabbare!!"

Betalade nog ca 2600kr utan frakt för mitt agg, ett Enermax Galaxy DXX (OBS DXX = inte det som finns i sverige utan en senare version av Galaxyn) och jag kan ju inte direkt klaga på det agget, det har extremt gott med kontakter, är modulärt och även väldigt tyst för att vara ett agg med så många watt, det är tom så illa så att SPCR har recenserat agget

PS. Nej, frågan längst upp i denna post var inte särskilt seriöst menad

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

någon som har länken till den gamla räknaren?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Rabbit_87
hej ja köpte en dator av min halv bror som hade sten dött han vet inte va som hände o inte ja heller? kan det va nätaggregat som har dött??? har ett antec på 350 watt vore tacksam för ett svar

Hehe, hade du köpt en dator av din halvbror som hade stendött och inte visste vad som hände? Ja har han stendött så är det inte så konstigt att han inte visste vad som hände.

Ledsen men jag kunde inte låta ett så bra syftningsfel gå mig förbi.

Ontopic:
Kolla upp så att alla kablar sitter ordentligt itryckta.
Startade datorn efter att du flyttat den till dig, eller var den stendöd med en gång? Om den var död med en gång, så kan någon komponent lossat under frakt. Se då till att alla komponenter trycks ned ordentligt i sina slots.

Startar fläkten i nätagregatet? Startar processorfläkten? lyser något när du försöker starta datorn?

Om den är helt stendöd utan några som helst livstecken, är det troligt att det är nätaggregatet (eller möjligtvis moderkortet) som är sönder.

Visa signatur

~Pelle~