Permalänk

Ljud på P5B

Hej!
Fick äntligen sätta ihop min nya dator, installerade drivrutiner men jag kan inte få något ljud ifrån mitt Asus P5B!
Vet inte vad jag ska göra, har installerat nyaste drivrutinerna för ljudet men jag kan inte välja någon ljudenhet alls på Egenskaper i Kontrollpanelen.

EDIT:
När jag väljer att installera bara ljud drivrutinen från CD-skivan så får jag ett felmeddelande som säger:
"Bussdrivrutin för HD Audio erfordras och denna hittades inte på datorn"

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att det är aktiverat i bios?

Permalänk

Jag kollade det precis och det jag hittade var att "HD Audio Controller" i BIOS var Aktiverat, kollade upp lite grann om det här igår och tydligen är "PCI Device" som XP hittar igentligen ljudet på moderkortet, hittade nån guide jag prövade med men inget hände.

Permalänk
Medlem

finns en fil att ladda ner från microsoft...
Den heter kb888111xpsp2.exe om du nu har windows xp

vill du ist hjälpa mig få ut ljudet på spdiff....

går bet....

Pontus

Visa signatur

| Conroe E6600 @ 2.4 | 7600GT 256mb Silent | Asus P5B | Segate 320gb SATA | 2*1Gb 533Mhz | Antec P150 | Windows XP pro |

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem! fick mina grejer idag, och är riktigt irriterad över att jag inte får igång ljudet, får massa errors om att drivrutiner inte finns installerade när jag försöker installera drivrutinerna! >:(

genom intensivt googlande har jag lyckats lösa det!

1. Sätt in servicepack 1 eller 2 och installera
2. Ladda ner denna och installera: http://www.realtek.com.tw/downloads/dlhd-2.aspx?lineid=200405...
3. Kasta in audiodrivrutinerna som kom med moderkortet och allt är klaffat och klart!

Permalänk
Medlem

Om det vore så lätt hade jag vid det här laget lyckats...

Visa signatur

| Conroe E6600 @ 2.4 | 7600GT 256mb Silent | Asus P5B | Segate 320gb SATA | 2*1Gb 533Mhz | Antec P150 | Windows XP pro |

Permalänk
Medlem

välkommen in i klubben, har samma problem. Vet att man får hd audio om man tankar från realtek dock har jag inte sp1 lr 2 och kan inte installera det då det står att jag har ogiltig cd key vilket jag inte har och när jag startar msoobe.exe(som gör att man kan byta cd key i windows xp) så händer inget, fråga mig inte varför.
så...hd audio krävs för ljudkortsdrivisarna, reltek hd audio fil krävs för hd audio(afaik iaf, har inte hittat ngt annat som löser det iaf, tex ac 97 hjälpte inte som ngn sade) och för realtek installationen behövs sp1 minst, gg.

dock har jag kört vista i några veckor och där hittar den drivrutinerna automatiskt. förövrigt så gillade jag inte vista så jag bytte till xp och fick nu detta problem ist

EDIT: hmm, löste det precis. Var dock tvungen att *host* dra till affären och köpa ett nytt windows xp med integrerat sp2, då funkade det direkt,