Byta funktion på tangenterna

Permalänk
Medlem

Byta funktion på tangenterna

Tjena! Jag är i färd med att lära mig skriva riktigt fort på min dator och har upptäckt att vissa tangenter sitter ostrategiskt till. Så jag undrar om nån här vet om man kan permanent byta tex så ö-knappen och f-knappen (bara ett exempel) "byter plats"? Så när jag trycker på ö får jag ett f och tvärt om.

Vilket skulle möjliggöra en "kustomisation" av tangentbordet helt för egen smak.

Mvh T

Permalänk
Medlem

aah jaa, jag vill byta plats på Fn och Ctrl, att inte ha ctrl längst ut till vänster är ju helt upfuckat ^^

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
aah jaa, jag vill byta plats på Fn och Ctrl, att inte ha ctrl längst ut till vänster är ju helt upfuckat ^^

Ja det är väl det enda dåliga med 3415 enligt mig
nästa gång kommer jag nog vara lite mer petig med det.

Permalänk
Medlem

ja.. men när jag bara åkte förbi elgiganten i annat ärende passade jag på att bara kolla layouten på dem datorerna.. 1 av 10 är Ctrl på rätt ställe.. why?!

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
ja.. men när jag bara åkte förbi elgiganten i annat ärende passade jag på att bara kolla layouten på dem datorerna.. 1 av 10 är Ctrl på rätt ställe.. why?!

den har ju varit där sedan begynnelsen. anledningen vet jag inte, men det är ju ganska nytt att placera ctrl längst ut. när våra 3415 pajjat om 10 år är det nog rätt ska du se, inget man behöver oroa sig för då

Permalänk
Medlem

ja, får hoppas det.. mitt laptop liknande 'glow' tangentbord jag använder till stationära just nu har förövrigt en Fn knapp(dunno why) och den sitter på rätt plats! dvs till HÖGER om ctrl^^

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Inaktiv

Det är inte så farligt att ha Fn längst ut jag har lärt mig leva med det... bara att vänja sig

Permalänk
Medlem

aaaah antikrist.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk

Så länge jag kan minnas (ca 5år) har väl ctrl legat längst ut till vänster och jag skulle skjuta mig om jag hade ett tangentbord som inte hade de !

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem

Men hallå! Fokusera! Tillbaka till frågan. Vet ni om man kan byta funktion på knapparna? Nån? plz

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla in om inte Svorak är något för dig.
http://www.users.one.se/liket/svorak/
Tyvärr så verkar en av de bästa infosidorna (www.aoeu.info) vara nedlagt eller dylikt.

"TradeKeys" (googla) kanske är något om du verkligen vill göra en egen layout, vilket lär bli grymt jobbigt dock... Dels att göra den och dels att lära sig använda den effektivt.

Jag flyttade denna till Windows, eftersom du inte anger något OS. Rapportera inlägget med länken längst ner till höger om tråden hör hemma under Unix/Övriga OS.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tänkte också precis tipsa om svorak

knepigt att lära om sig, men när man väl har gjort det så svishar bokstäverna bara förbi

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Svorak låter som ett bra alternativ. Men problem lär uppstå när man måste låna kollegans dator och skriva ett mail eller två. Då lär man ju va kokt.

Hur mycket snabbare upplever ni det som?

Använder ni det själva? Och om så, antar jag att ni gör det på heltid? Lär väl inte va allt för lätt att växla mellan vanligt och svorak?

Permalänk
Medlem

Microsoft Keyboard Layout Creator
http://www.microsoft.com/globaldev/tools/msklc.mspx

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara