corsair xms2 6400 GA 965p DS3 4 x 1 Gb fungerar inte

Permalänk
Medlem

corsair xms2 6400 GA 965p DS3 4 x 1 Gb fungerar inte

Ok ni ser min setup i sig. Beställde mer minne eftersom det är så billigt nu. Gissa vad, det fungerar inte.

Jag har kört memtest hela dagen. Om jag kör dem 2 i taget klarar de alla memtest, provat köra 3 av dem och det fungerar felfritt. Så fort jag kör alla 4 får jag error i memtest test 5.

Det började med datorn startade om bsod med klagan på minnet ett flertal gånger, detta händer inte med 2 eller 3 stickor.

Har senaste bios F12 men hjälper inte.

Har googlat på detta och jag är inte ensam, flera har samma problem.

http://www.thefatsoldier.com/sig/memtest.jpg

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Prova att köra 2.0v istället för auto/normal 1.8 v och auto på latency.
Annars kan du köra memtest på varje sticka en efter en.
Tar ju tid men då får du reda på om någon av stickorna är trasig

Permalänk
Medlem

Kör redan minnet på 2 volt. Som sagt inget fel på stickorna om jag inte kör dem alla 4 samtidigt.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

kör du klockat så prova oklockat. Men det har du väl redan gjort.
Annars memtest

Memtest86+ V1.70
Download - Pre-Compiled package for Floppy (DOS - Win)

Permalänk
Medlem

kör memtest 3.3 och kört ocklockat men inget hjälper.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Gigabytes hemsida om minnen finns CORSAIR CM2X512-8500, CM2X1024-8500C5, CM2X1024-6400C4. Om du har 6400 utan c4 så kanske det är problemet.
Låter inte troligt men ändå.

http://www.gigabyte.com.tw/FileList/MemorySupport/motherboard...

Permalänk
Medlem

Kanske fått det att fungera nu men vågar inte tro på det än. memtest 40 min felfritt än så länge. Men mitt grafikkort började bråka istället. Startat om 2 ggr och nu verkar det fungera, hoppas det håller i sig. Ställde in något i bios för minnen, option 2 istället för 1. Stod att man kunde prova det ifall minnena inte fungera som de skulle. Inte en aning vad det gör dock.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

har inte vissa moderkort så att du inte kan köra 2dual channels?? fins det inte bara en dual channel för 2 minnen ? dom 2 andra portarna har nog inte stöd för dual channel om 2 st redan kör i de rätta mig om jag har fel

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

965ds3 klara dualchannel på det mesta. Även om du har 3 minnen kör den dualchannel på 2 av dem och jag kör dual på alla fyra nu.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

jaha okej ;P är inte bra på mobo

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Du har inte helt fel äldre kort klarade inte det.

Spelade world in conflict beta och gissa vad...bsod, enda jag hann se var kontakta minnestillverkaren.

kör minnena i 667 mhz nu så får se om det fungerar.

Edit:

Har lyckats få minnena stabila nu verkar det som men jag får inte klocka minnet på gafikkortet längre. Om jag kör 2 Gb kan jag köra minnet i 1600 (800) men med 4 Gb får jag inte röra det alls för då blir det låser det sig direkt när jag kommer in i windows.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Samma problem

Jag har samma problem jag hade 2gb innan.

corsair 2gb (2x 1024) pc6400 xms2 Xtreame

Köpte två nya och försöker att sätta i dem, Det går lugnt med 3 st då rullar det på som vanligt men så fort jag stoppar in det fjärde och försöker göra något speciellt kanske installera något eller starta nåt spel så får jag BSOF

Jag har flashat min bios till nyaster + beta men fungerar inte. Har satt volt på minnen till 2.1V Men funkar inte. Det enda som verkar funka är att skicka en brevbomb till Asus ....

Jag har byt plats på allihopa och testat i olika slots, men gör ingen skillnad desutom så står det att jag bara får ut 3.25Gb när jag checkar "den här datorns" inställningar. SiSoft Sandra säger att jag har alla minnen isatta men att jag bara har 3.2Gb o leva på.

Jag antar att dom kanske har satt in en spärr eller något? Men stör mig fortfarande att jag får Bluescreen!!!

Kan någon hjälpa mig?!

Permalänk
Medlem

Jag har fått mitt stabilt nu med 833 mz på minnena. Du kan bara se max 3.5 Gb i ett 32 bit system, om du vill använda alla 4 får du köra ett 64 bit operativsystem.

Jag fitt mitt stabilt genom att låta grafikortet gå orginalklock på minnet. Om jag kör 3 Gb kan jag klocka minnet 250 Mhz om jag har 4 Gb kan jag inte klocka minnet alls.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Jag har inte clockat det eller något så jag förstår inte varför jag får min blue screen.... Jag skickade en fråga till ASUS och fick detta som svar och det är lugnt men jag vill fortfarande veta varför jag får bluescreens!! Det går ju inte och använda datorn rätt eftersom den hänger sig hela tiden.

Någon som har en lösning på problemet? Jag har laddat ner nyaste BIOS:en men det verkar bara hjälpa ca 20% när jag väl är inne i Windows så funkar det men det tar typ 10min och komma in i windows eftersom man måste starta om så pass många gånger.

On a SLI system, since PCI-Ex graphic cards will occupy around 256MB, another 256MB will be occupied after you install a 2nd PCI-Ex graphic card. Hence, 2.75GB memory left only if two SLI cards! installed on A8N-SLI Premium while 3.0GB memory left with one graphic card without other add-on devices.

This limitation applies to most chipsets & Windows XP 32-bit version operating system.

If you install Windows XP 32-bit version operating system, we recommend that you install less than 3GB of total memory. If more than 3GB memory is required for your system, then below two conditions must be met:
1. The memory controller which supports memory swap functionality is used. The latest chipsets like Intel 975X, 955X, Nvidia NF4 SLI Intel Edition, Nvidia NF4 SLI X16, and AMD K8 CPU architecture can support the memory swap function.
2. Windows XP Pro X64 Ed. (64-bit) or other OS which can address more than 4GB memory.

Permalänk
Medlem

prova stäng av legacy usb.. i bios

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W