Permalänk
Medlem

Det är väldigt jobbigt just att det framkommer så mycket osaklig och omotiverad kritik gentemot GNU/Linux. Känns som vi fortfarande befinner oss i en situation där det ses som nörderi att använda GNU/Linux och många Windowsanvändare påpekar detta gärna.

Situationen 2007 är inte sådan att endast nördar är lämpade att använda GNU/Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Ett tips: Skriv dina program i managed code så behöver du inte bry dig om minneshanteringen.

Det var fem bröd och två fiskar som Jesus delade ut till flera tusen människor. Maten räckte och det blev flera korgar över. (Matteus 14:13-21, Johannes 6:1-13)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Alla operativsystem och applikationer har säkerhetsproblem. Det är bara en fråga om när dom upptäcks, hur snabbt dom korrigeras och hur bra kvalitén på uppdateringarn är.

Floskel-mannen slår till. Det handlar alltså ingenting om kvalitén på produkten från början? Eller menar du att den är samma för alla OS?

*går vidare till nästa monter i John Blunds dröm-utställning, "never-never-land expo"*

Permalänk
Medlem

se upp med tungan så inte Microsoftpolisen kommer och sätter er bakom fönster.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Det är väldigt jobbigt just att det framkommer så mycket osaklig och omotiverad kritik gentemot GNU/Linux. Känns som vi fortfarande befinner oss i en situation där det ses som nörderi att använda GNU/Linux och många Windowsanvändare påpekar detta gärna.

Situationen 2007 är inte sådan att endast nördar är lämpade att använda GNU/Linux.

Jag kan trösta dig med att i många sammanhang betraktas datoranvändning överhuvudtaget som nörderi, oavsett operativsystem.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Jag håller inte med dig. Detta är ju en av de saker många Linux-distributioner är suveräna på.

För den avancerade användaren är det självklart så. För den vanliga användaren är det i normalfallet enkelt, men när det är dags för en större uppdatering blir det lurigare. Att uppdatera textfiler med nya repositories eller nya brancher medför fortfarande vissa risker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoLu
För den avancerade användaren är det självklart så. För den vanliga användaren är det i normalfallet enkelt, men när det är dags för en större uppdatering blir det lurigare. Att uppdatera textfiler med nya repositories eller nya brancher medför fortfarande vissa risker.

Stora uppdateringar är vanskliga på Windows också (t.ex. SP1 -> SP2). Sådant kräver en insatt person oavsett operativsystem enligt mina erfarenheter. Både Windows och Linux är lätta att använda för vanliga sysslor, men båda är även ganska svåra att administrera på ett bra sätt när det gäller vissa grejer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Nu känns det som om vi har hamnat i en situation där det finns Windowsanvändare som på fullt allvar (jag skojar inte) menar på att Windows är bättre än GNU/Linux på i stort sett allt.
Det här är enligt mig ett absurt påstående som får mig att fundera på om det ens är värt att nämna de fördelar som GNU/Linux har gentemot Windows.

...

...

...

...

Jag sätter mig framför datorn och ser att inga skydd överhuvudtaget finns på datorn. Det här kommer bli intressant tänker jag och kör igång Ad-Aware 2007 och får mig ett gott grav efter en liten stund. Observera att det på bilden bara är i början av scanningen

http://img87.imageshack.us/my.php?image=img0072zy7.jpg

Nu finns det säkert en massa windowsanvändare som tänker. Skitsnack, du har manipulerat bilden för att ge siffrorna där bla, bla.
Hursomhelst,...

...

...

Så jag har under dagen idag installerat Ubuntu och konfigurerat datorn för ändamålen som önskades.
Jag importerade dokumenten via installationsskivan och allt gick helt smärtfritt.
Jag installerade sköna ikoner, ett juste tema, några bra tillägg till firefox, ändra inloggningsbilden m.m.
Personen blev riktigt nöjd och har kommit in i det hela helt smärtfritt under dagen.
Här är resultatet

http://img365.imageshack.us/my.php?image=skrmbildvv2.png

...

Om det nu är så att Windows är så himla j*vla bra, tycker ni på fullt allvar att hon ska sluta använda Ubuntu och köra Windows, seriöst?

Du brister i resonemanget. Observera det "boldade" området i citatet och området ovanför det.

#1: Kvinnan hade inga skydd. => Problem.
Kommentar: existerar troligen inga windowsanvändare som tror att det under de förutsättningarna är fel på dedär siffrorna.

#2: Du lägger ner ca en dag (hoppas det var mindre) på att "konfigurera" Ubuntu och har därmed ställt in allt enligt önskemål, enligt din expertis.

Effekt: Unbuto funkar utmärkt. Dock har de fortsatta problem med windows.

Här är poängen, du är något av en expert och de är fortsatt samma personer som tror att de har skydd men som egentligen inte har någonting. Man kan då inte dra slutsatsen att det ena OS:et är bättre än det andra för att det ena funkar bättre än det andra.
För att bita lite hårdare så tror jag att det skulle gå snabbare att "konfigurera" en windows burk för att även ovanligt dödliga skall kunna använda den med minst lika stort flyt som för din Ubuntu installation, med mindre möda.

Sen att Ubuntu fungerade som det skulle var ju bra, men med högst samma inlagda tid hade det fungerat minst lika bra med windows.

Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaaGnall
Sen att Ubuntu fungerade som det skulle var ju bra, men med högst samma inlagda tid hade det fungerat minst lika bra med windows.

Tveksamt, jag skulle tro att Windows behöver fortsatt underhåll i högre grad än Windows, antivirus måste hållas uppdaterade, brandväggar säkrade, antiadware uppdaterade etc. Och för en som är nästintill helt borta på datorer så kan en brandväggs/antivirus varningsbubblor te sig ganska kryptiska. Jobbar med telesupport och många av våra kunder har sonika blockerat Internet Explorer efter uppdateringen till IE7, endast för att deras brandvägg visade att något hänt med programmet, och de hade inte kunskapen att utläsa vad det egentligen handlade om.

I Ubuntu så är sådana problem inte ett lika stort problem, samt att det generellt bygger på en säkrare grund. Dessa användare skall alltså inte ha tillgång till några adminrättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoLu
För den avancerade användaren är det självklart så. För den vanliga användaren är det i normalfallet enkelt, men när det är dags för en större uppdatering blir det lurigare. Att uppdatera textfiler med nya repositories eller nya brancher medför fortfarande vissa risker.

Att hålla ett Windows system uppdaterat är ofta krångligare än Linux distar. De stora distarna har uniforma paketsystem, så länge man inte mixar och trixar själv så brukar det aldrig vara problem.

Windows däremot har inget direkt standardiserat system för paket (visserligen finns msi men det används inte alltid). Installation/uppgraderingar skiljer sig ofta i utförande.

Senast jag installerade Win2003 så skulle jag sätta upp IIS och SharePoint 2007. Av någon skum anledning fick jag ASP.NET 1.1 installerat trots att jag dragit in .NET 2.0 och 3.0 (SharePoint kräver 2.0...). Lösningen var att köra .NET 2.0 installationen igen, inte så värst logiskt när dokumentationen säger annat..

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoLu
För den avancerade användaren är det självklart så. För den vanliga användaren är det i normalfallet enkelt, men när det är dags för en större uppdatering blir det lurigare. Att uppdatera textfiler med nya repositories eller nya brancher medför fortfarande vissa risker.

Det ska man inte behöva göra i moderna distar, i t.ex. Ubuntu tar update-manager hand om allt det automatiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaaGnall
#1: Kvinnan hade inga skydd. => Problem.
Kommentar: existerar troligen inga windowsanvändare som tror att det under de förutsättningarna är fel på dedär siffrorna.

Problemet med Windows är att man _måste_ ha en massa extraprogram installerade för att skydda datorn. En vanlig användare kan varken installera eller confa dem så att de fungerar tillfredsställande. Med andra ord hamnar användaren tillslut i samma situation som personen ovan. Med andra ord med en oanvändbar dator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaaGnall
#2: Du lägger ner ca en dag (hoppas det var mindre) på att "konfigurera" Ubuntu och har därmed ställt in allt enligt önskemål, enligt din expertis.

Effekt: Unbuto funkar utmärkt. Dock har de fortsatta problem med windows.

Här är poängen, du är något av en expert och de är fortsatt samma personer som tror att de har skydd men som egentligen inte har någonting. Andelen timmar och minuter för att anpassa OS:ena för Windows och Ubuntu är uppenbarligen: windows < Ubuntu. Man kan då inte dra slutsatsen att det ena OS:et är bättre än det andra för att det ena funkar bättre än det andra.
För att bita lite hårdare så tror jag att det skulle gå snabbare att "konfigurera" en windows burk för att även ovanligt dödliga skall kunna använda den med minst lika stort flyt som för din Ubuntu installation, med mindre möda.

Sen att Ubuntu fungerade som det skulle var ju bra, men med högst samma inlagda tid hade det fungerat minst lika bra med windows.

För mig tar det betydligt längre tid att konfa upp en Windowsburk till användbart skick än vad det tar att confa upp Ubuntu. Att installera grafikkortsdrivar och ett par extraprogram går bara på ett par minuter och inte speciellt svårt. Inte en enda nästaknapp behöver man trycka på. Sedan är det bara att accosiera om några mediafiler så de öppnas med rätt program, vilket är ett helvete i Windows om man t.ex. råkar ha Mediaplayer9 installerat.

Att sedan ställa in gränssnittet så det använder ens favorittema tar inte mer än någon minut det heller medans det är tredjepartsprogram eller lustiga DLL-patcher som gäller i Windows för att kunna fixa det.

Vilket som går snabbast att confa beror helt på den som ska använda det, hur långt ifrån standard man måste gå. Vill någon ha ett desktop som fungerar och beter sig så likt Windows som möjligt så går det självkalrt fortare att confa Windows än Gnome. Vill man ha något som liknar Gnome i uppförande så går självklart Gnome betydligt fortare.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Stora uppdateringar är vanskliga på Windows också (t.ex. SP1 -> SP2). Sådant kräver en insatt person oavsett operativsystem enligt mina erfarenheter. Både Windows och Linux är lätta att använda för vanliga sysslor, men båda är även ganska svåra att administrera på ett bra sätt när det gäller vissa grejer.

Jag har aldrig haft några problem med att lägga in service packs, däremot har jag haft problem med att uppdatera Ubuntu när dom släppt en ny version. Nu var det några månader sedan jag testade ubuntu senast så det är möjligt att det, som dr slizer säger fungerar bra nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Tveksamt, jag skulle tro att Windows behöver fortsatt underhåll i högre grad än Windows, antivirus måste hållas uppdaterade, brandväggar säkrade, antiadware uppdaterade etc. Och för en som är nästintill helt borta på datorer så kan en brandväggs/antivirus varningsbubblor te sig ganska kryptiska. Jobbar med telesupport och många av våra kunder har sonika blockerat Internet Explorer efter uppdateringen till IE7, endast för att deras brandvägg visade att något hänt med programmet, och de hade inte kunskapen att utläsa vad det egentligen handlade om.

Där slog du huvudet på spiken. Ett operativsystem ska inte behöva flera kategorier av tredjepartsprogram för att sköta sin uppgift. Det här är en av Microsofts största misslyckanden.

Visas "nya" säkerhetsmodell är inte mycket bättre den. Att bli frågad att bekräfta varenda liten detalj kan, ur användaren synvilken vara värsta funktionen dom kommit på.

Brkräftelserutorna finns där av ett enda skäl, Microsoft ville inte, eller var inte kapabla till att bygga om Windows med en vettig säkerhetsmodell. Därför la till dom här dialogrutorna istället så att dom kan svära sig fria från stämningar genom att lägga skulden på användaren.

Windows är inte ett mer användarvänligt operativsystem än Linux, däremot är det klumpigt på ett sätt som de flesta datoranvändare är vana vid. Det tillsammans med att de flesta program som en normalanvändare använder finns på windows gör tyvärr i min mening ett byte svårt.

Skulle man börja från noll så skulle Linux funka hyfsat för många. Du har dock fortfarande inte möjlighet att spela upp musik med DRM vilket kommer vara ett större problem. Förhoppningsvis inser film och musikindustrin att DRM är en dålig lösning på deras så kallade problem. Fram till den dagen då DRM är dött måste många dock ha ett sätt att leva med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoLu

Där slog du huvudet på spiken. Ett operativsystem ska inte behöva flera kategorier av tredjepartsprogram för att sköta sin uppgift. Det här är en av Microsofts största misslyckanden.

Man behöver inte ett antivirusprogram, eller ett antispywareprogram, har kört flera år utan det utan några som helst problem. Att ta upp 3:e parts program är bara löjligt i detta fall då allt i GNU/Linux världen är 3:e parts program, så där kan man egentligen inte göra ett skit utan 3:e parts program.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoLu

Visas "nya" säkerhetsmodell är inte mycket bättre den. Att bli frågad att bekräfta varenda liten detalj kan, ur användaren synvilken vara värsta funktionen dom kommit på.

Brkräftelserutorna finns där av ett enda skäl, Microsoft ville inte, eller var inte kapabla till att bygga om Windows med en vettig säkerhetsmodell. Därför la till dom här dialogrutorna istället så att dom kan svära sig fria från stämningar genom att lägga skulden på användaren.

hmm .. Ubuntu (Linux) gör väl exakt på samma sätt? Vad skulle alternativet vara egentligen? På något sätt måste man ju som användare kunna installera nya program eller systemuppdateringar.

Och man får endast upp rutorna när man ska installera program eller göra ändringar i systemet, så man behöver ju knappast göra det ofta.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Man behöver inte ett antivirusprogram, eller ett antispywareprogram, har kört flera år utan det utan några som helst problem. Att ta upp 3:e parts program är bara löjligt i detta fall då allt i GNU/Linux världen är 3:e parts program, så där kan man egentligen inte göra ett skit utan 3:e parts program.

Och man får endast upp rutorna när man ska installera program eller göra ändringar i systemet, så man behöver ju knappast göra det ofta.

oj, det där lät nästan som ett citat av min syster när jag kontaktade henne för att föreslå en ominstallation eller lite virusjakt för några år sen efter att jag noterade att spam sänts från den datorn. föga förvånande var intresset för detta obefintliga och,, veckan senare hörde hon av sig och beklagade sig över att Telia stängt av hennes nätåtkomst av just den anledningen.

saken är att frågan är likvärdig oavsett vad som dras in och Windows är fortfarande lika besvärligt att använda utan möjligheten att göra det, mao skyddar det inte mot nått. (som det alltid har varit)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det tog ju inte en dag för mig att fixa iordning Ubuntu, la inte mer än en timmes effektivt arbete på det. La in murrine, Azureus, gdesklets och installerade alla codecs m.m. mha automatix. Jag visade henne gaim och sen var vi klara.
Men för henne som är helt nollad när det gäller datorer så tror jag bestämt att hon framöver kommer att ha mindre problem med Ubuntu än Windows.
Nu valde jag att ge henne en dualboot och hon kommer säkerligen använda Windows framöver men frågan är om det inte är Windows som kommer krångla först för henne.

Permalänk
Medlem

Använder hon inte Ubuntu så är det ganska självklart vilket OS som kommer krångla först

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Man behöver inte ett antivirusprogram, eller ett antispywareprogram, har kört flera år utan det utan några som helst problem. Att ta upp 3:e parts program är bara löjligt i detta fall då allt i GNU/Linux världen är 3:e parts program, så där kan man egentligen inte göra ett skit utan 3:e parts program.

Nej, tror du missuppfattade poängen. GNU/Linux distar paketerar och testar 3:e parts mjukvara innan de skeppar ut det, vilket gör att man kan känna sig säkrare när man installerar/uppdaterar. De som paketerar paket för stora distar är ofta med på något hörn av utvecklingen upstream. Allt detta göra programen till en mer integrerad del av OSet. Microsoft å andra sidan har inte ett dugg att göra med 3:e parts program vilket leder till ett inkonsekvent, och i värsta fall ostabilt system.

Håller med om att man inte kan göra mycket utan 3: parts mjukvara, frågan är väl vad man kan lita på att vara säkert en GPG signad RPM från en officiell Fedora mirror eller setup.exe från downloads.com?

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Det jag tycker verkar som linux ligger som fördel är att man lätt kan göra script för att automatisera många saker vilket är skönt när man använder datorn mycket jämfört med windows.

Mycket av det du gjorde LeifSandvik går nog att åstadkomma med några enkla script och filer som du har förberett om du skulle vilja göra exakt samma sak med en annan dator.

I windows verkar det kräva massor med next installationer och inte gå att automatisera lätt. Jag har ingen anning hur de stora företagen gör för att installera ex XP på flera hundra datorer snabbt och smidigt, skulle gärna vilja veta det och om det går lika lätt som privat person att åstadkomma.

Om vi nu säger att den personen LeifSandvik hjälpte får problem, hon bodde tyvär långt borta så det är inte lätta att bara komma förbi efter jobbet. En lösning i linux är att kunna ssha in och kunna göra precis vad som helst och fixa det.

Däremot hade det varit windows hade troligen program som vnc behövts för att kunna göra samma sak.

Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

PS. Kommer du fortsätta med din blog nu när 7.10 nyligen har släpts?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det säger att du är en amatör.

Hahahah! :D:D:D

Det är inte många inlägg på detta forum som får mig att gapskratta men det här tog priset.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo

I windows verkar det kräva massor med next installationer och inte gå att automatisera lätt. Jag har ingen anning hur de stora företagen gör för att installera ex XP på flera hundra datorer snabbt och smidigt, skulle gärna vilja veta det och om det går lika lätt som privat person att åstadkomma.

Aldrig sett en recovery disk från en compaq eller fjutt?
Lägg en sådan image på ett nätverk som sedan initierar en network install med script och vips alla datorer i nätverket kan få det automatiskt, många skolor har likande system som installerar om en ren kopia av windows + annat skit för att elever ska använda sina nätverkskonton och inte lägga saker på datorerna som inte ska vara där.
För en privatperson ja bara gör en ghost fil av det du vill ha och ghosta om alla datorer du vill ha med samma setup.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

jag skulle aldrig i mitt liv köpa photoshop, använde det i skolan, ch jag bara satt där och fattade inte var allt låg, det är mycket ostrukturerat.
dreamweaver ersätte jag ganska snabbt i skolan med aptana, det har kanske inte det där fina gränssnittet, men om man skriver mycket kod är det det mest snuggna. inget slår aptana.

jag tycker att Linux är bra, det är kärnan i GNU/Linux, men jag har aldrig direkt använt Linux och kommer förmodligen aldrig göra det.
(Linux är en kärna, gnu är användarprogram och GNU/Linux är ett operativsystem)

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Nu valde jag att ge henne en dualboot och hon kommer säkerligen använda Windows framöver men frågan är om det inte är Windows som kommer krångla först för henne.

Det är väl ganska självklart om hon kommer att använda Windows mest?

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
I windows verkar det kräva massor med next installationer och inte gå att automatisera lätt. Jag har ingen anning hur de stora företagen gör för att installera ex XP på flera hundra datorer snabbt och smidigt, skulle gärna vilja veta det och om det går lika lätt som privat person att åstadkomma.

Om vi nu säger att den personen LeifSandvik hjälpte får problem, hon bodde tyvär långt borta så det är inte lätta att bara komma förbi efter jobbet. En lösning i linux är att kunna ssha in och kunna göra precis vad som helst och fixa det.

Däremot hade det varit windows hade troligen program som vnc behövts för att kunna göra samma sak.

Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Det finns två olika världar i datorvärlden. Företagsmiljön och Hemma-användaren.

På de ställen jag har jobbat på där har man oftast någon form av program-distrubtion, och då menar jag inte APT eller något simpelt cli-verktyg för installera paket. Utan att man centralt (ActiveDirectory), lägger grupper på antingen dator-objekt, användar-objekt eller kanske en hel avdelning av företaget, därefter installerar sig det vid nästa inloggning eller likande. Här kan man även paktera särskilda inställningar och annat.

När det kommer till installation av OS så använder man sig antingen av RIS eller någon form av färdig image för de olika PC-modellerna.

Jag tycker det är tråkigt att Linux har total avsaknad av något sånt här som standard. Jag vet att Novell har ordnat med ZenWorks, men det känns ändå lite avlägset. Folk som aldrig varit ute i verkligheten tycker oftast Linux fungerar kanon till allt, men det hade blivit en iskall chock för dem.

Permalänk
Medlem

mada: hur kommer det sig då att alla universitet lyckas köra *nix, de har ju flera tusen användare? På chalmers där jag pluggar kan jag logga in var jag än befinner mig på campus, komma åt mina filer och inställningar...inte finns det ngt active dir. i botten där?

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a.bjorn
mada: hur kommer det sig då att alla universitet lyckas köra *nix, de har ju flera tusen användare? På chalmers där jag pluggar kan jag logga in var jag än befinner mig på campus, komma åt mina filer och inställningar...inte finns det ngt active dir. i botten där?

För att folket där har en helt annan typ av kompetens än ute på företagen. Det finns folk där som med glädje knappar LDAP när en användare ska läggas upp. Eller varför inte göra någon webb-administration för det. Alla är ju civilinjengörer.

I företagsvärlden är tid pengar. Man utvecklar inget eget utan upphandlar de produkter som ger en erfaren lösning snabbt.

Permalänk
Medlem

Man kan göra automagiska installationer av Debian och FreeBSD det vet jag. Att administrera ett nätverk av *NIX boxar har jag dock ingen erfarenhet av men det går att lösa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Man kan göra automagiska installationer av Debian och FreeBSD det vet jag. Att administrera ett nätverk av *NIX boxar har jag dock ingen erfarenhet av men det går att lösa.

Visst går det, går att göra det riktigt snyggt också.
Men MS har lösningar för detta som är mycket lättare för företag, tillochmed så lätta att folk som igentligen inte borde sätta upp nät gör det och lyckas, tvärr

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy