Permalänk
Medlem

512 ddr2 mot 256 klockat ddr2?

Förlåt om jag tjatar, men fighten står fortfarande mellan en Zepto (troligen 3415) eller en Dell 1520. Alla andra konfigs är ungefär likadana, det som skiljer mest är grafikkortet. Och jag undrar vilket som är bäst egentligen?

Zepto har ett 8600M GT med 512 MB DDR2-minne.
Dell har ett 8600M GT med 256 MB DDR2-minne.
OBS! Dock fick jag detta som svar från en säljare hos Dell, då jag frågade om de hade DDR2, eller DDR3:
"Hej,

Här kommer ett bra utlägg, slutsatts är att det är DDR2:

There should be very little performance difference between DDR3 G86M in Lanai / Thurman and DDR2 G86M in Corsica / Gilligan.

Both have been optimized for their respective TGP packages. TGP stand for Total Graphics Power and represents to total amount of GPU & Discrete Graphics memory available in the thermal envelope. On Corsica/Gilligan this amount is 15W, and on Thurman/Lanai this amount is 12W. While technically, the DDR3 memory can run faster, it has been clocked down to fit inside of the thermal envelope. A 128MB DDR2 memory configuration consists of 4 chips; a 128MB DDR3 memory configuration consists of 2 chips. Given the size/weight constraints on Thurman & Lanai, fewer chips offered a better package configuration in the box. However, a faster clock with slower memory in Corsica/Gilligan should yield similar performance to a slower clock, with faster (potentially) memory in the Thurman/Lanai."

Ska man alltså utgå från att deras kort är klockat till ungefär samma nivå som ett DDR3?
Om man utgår ifrån att det är klockat, vilket kort är bäst då? Zeptos eller Dells?
Eller är Zeptos bättre, eftersom man kanske kan klocka det och då har 512 klockat DDR2-minne, istället för 256 klockat DDR2-minne.

Enlighten me!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Oavsett vad han skriver där tror jag zeptos kort är bättre (med risk att låta tjatig jag med) i och med att det är samma kort bara mer minne.. Men dock är det ganska intressant det han skriver där..

Tror man kan säga som så att, ddr3 är nerklockat (pga tempen?).
Så därför kan ett o-klockat ddr2 kort mäta sig med ddr3 i frågan, i och med att det är nedklockat, men att ett ddr3 kort erbjuder med klocknings potential än ddr2.. Och alltså att ddr3 kortet oklockat är bättre än ddr2 kortet, i fråga..
Men jag tycker det verkar som att ddr3 kortet som tar upp är lite nerfat pga vikt/värme.. dunno tho.

så..
"Ska man alltså utgå från att deras kort är klockat till ungefär samma nivå som ett DDR3?" - Tror snarare att DDR3 är nedklockat till DDR2 nivå..

"Om man utgår ifrån att det är klockat, vilket kort är bäst då? Zeptos eller Dells?" - Som sagt är det samma kort med olika minnes storlekar, mer som jag ser det erbjuder 256mb DDR2 inga som helst fördelar framför 512mb DDR2.

Men! Jag kan faktiskt inte riktigt förstå ifall han menar att DDR2 kortet skulle vara klockat eller inte.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /